Welke bak is geschikt voor kleine muisjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caitlin_K

Welke bak is geschikt voor kleine muisjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 12:27

Hi,
Nou mijn vraag is duidelijk :D
Wat voor bak/aquarium/terarium is nou geschikt voor muisjes?
Zijn nog vrij jong, eten zelfstandig inmiddels maar dat maakt ze mini. Ze zitten nu nog in een oude doos met gaatjes, maar ik wil ze eigenlijk in een mooi hok, alleen denk ik dat ze door tralies heen gaan.
Bij aquarium? Wat zijn de geschikte maat, waar kan ik die het best kopen/bestellen? Wat voor deksel gaat erop, of is een deksel met bepaalde hoogte niet mogelijk? (ook handig om te vermelden, ik heb geen auto. Dus kan geen grote aquarium in mijn eentje mee slepen).
Gaat om 2 muisjes.
Ik heb eerder muisjes gehad, maar dat was toen ik 10 was, en ik heb echt geen idee meer wat voor hokje we toen hadden.

Groetjes :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:33

Ik heb het terrarium voor mijn gerbils hier laten maken
https://www.gerbilshopqueenies.nl/?gcli ... gL05PD_BwE
Hij maakt ze zelf, ook aquariums geloof ik, en hij doet ze thuis bezorgen :D
Ook maatwerk is mogelijk, mijne heb ik op maat laten maken zodat hij op mijn buffetkast in de woonkamer past.

Over muisjes weet ik zelf niet zoveel daar kan ik je niet bij helpen.

Caitlin_K

Re: Welke bak is geschikt voor kleine muisjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 13:48

Heel mooi zal daar ook eens kijken! Het gaat er vooral om dat ze niet kunnen ontsnappen. Met aquaria, heb je weer geen deksel. Tralies gaan ze echt doorheen gok ik.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:58

De buren hadden een groot aquarium, vis leuk want je kan ze dan goed zien en een deksel kun je zelf maken, gewoon een plank met hele kleine gaatjes erin boren.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:35

Ik zou gaan voor een ferplast duna, die heb je in verschillende maten.
Als je daarop zoekt in google dan vind je verschillende afbeeldingen en webshops.
Dan alleen het gaatje voor het drinkflesje in de gaten houden. Of dus het flesje erdoor, of dicht maken.
Eventueel nog wat gaas over de tralies in het dak doen als je denkt dat ze daar bij kunnen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:59

Op Mp staan genoeg aquariums met deksel te koop.een lek aquarium kun je zelfs soms gratis ophalen

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:06

Mijn hok heeft aan de bovenkant rondom een zwarte strip zitten, het ziet eruit als een afwerkingstrip maar hij heeft aan de bovenkant ook nog een richel waar je een deksel los op kunt leggen. Het deksel dat er bij mij op ligt is een geperforeerde metalen plaat, de openingen zijn ongeveer 5mm geloof ik. In ieder geval klein genoeg zodat gerbils (muizen weet ik dus niet!) de neus, en daarmee ook de tandjes er niet doorheen krijgen, ze kunnen er niet aan blijven hangen.

Hier wat foto's misschien heb je er wat aan, geef maar een gil als je meer wilt weten of ergens specifiek een foto van wilt.

Deksel van de mijne
Afbeelding

Van buitenaf is dit deksel niet heel makkelijk om beet te pakken trouwens imo, als ik hem eruit wil tillen dan til ik hem zo op vanaf de onderkant. Als topper voor een aquarium zou ik dit daarom zelf niet willen, maar voor een terrarium maakt het niet uit en ik vind dit mooier als gaas of traliewerk, want het staat bij mij als eyecatcher in de woonkamer.
Afbeelding

Plotter wou ook even hoi zeggen :+
Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:30

Ik had een terrarium als voor een schildpad, met 2 'schuifdeuren' langs opzij. Was heel praktisch en had dus altijd een dun luchtspleetje waardoor er nooit n
iets aandampte.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 16:27

Oh dat is ook slim! En wat een schatje, je Gerbil <3
5mm schijnt te groot te zijn voor muisjes, dus het moet echt kleiner! Is zo’n aquarium met deksel wel zuurstof doorlatend?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:34

Nee hoor... wij hadden dezelfde metalen plaat en ze zijn 100den keren tot daartegen geklommen, maar nooit dat er ook maar eentje doorpaste. Het gaat om volwassen muizen toch?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:30

Maar als het een groot aquarium is kunnen ze niet tegen het glas op lopen hoor, dus ik zou ook op zoek naar een lek aquarium.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:51

Ik heb voor mijn dwerghamster een aquarium met een deksel zoals Tepava, alleen zijn de gaatjes dan kleiner. Ook zit er een knopje aan vast zodat je hem van bovenaf kan optillen. Zo'n knopje is gemakkelijk aan de deksel te bevestigen door hem in een stukje hout te boren aan de binnenkant van het deksel. Het aquarium dat ik had was 100×40 en heb ik voor een tientje van marktplaats gehaald. Daar moet je maar net geluk mee hebben :)

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 19:23

Poekkie schreef:
Nee hoor... wij hadden dezelfde metalen plaat en ze zijn 100den keren tot daartegen geklommen, maar nooit dat er ook maar eentje doorpaste. Het gaat om volwassen muizen toch?

Nee, het zijn nog jonkies. Kat kwam met 3 roze wormpjes aangelopen (vanuit huis, wisten we dat we ineens muizen hadden, is een binnenkat, inmiddels zijn de ‘Overige’ muizen opgelost haha :’)) en die hebben we met de hand groot gemaakt. Ze zijn nu +- een week of 4, eten zelfstandig inmiddels. Eentje inmiddels overleden, andere twee (vrouwtjes) doen het heel goed. Super nieuwsgierig en tam. Ze zijn denk nu de helft van mijn pink ter grote, dus echt heel mini.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:36

Ah ja... dan zou ik precies wel een dichte plaat over die gaatjes leggen. Leuk zo opeens muizen in huis :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:58

Ik kwam deze site nog tegen, misschien dat je hier wat aan hebt:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/muizen

Quote daarvan:
Citaat:
De minimale maten voor een muizenkooi zijn; (lxbxh) voor 1 muis 30x25x20 cm , 2 muizen 50x30x25 cm en voor 3 muizen 60x40x25 cm.

En wat schattig zeg dat je ze hebt kunnen redden en dat ze ook tam worden! Succes er mee <3

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:03

Bij hornbach heb je goedkope aquaria. En je kunt zelf op een makkelijke manier een deksel maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:11

Ik kan je niet helpen met een aquarium oid, maar een foto van de muisjes zou leuk zijn :)) ?

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 21:29

Ik heb toevallig van eentje :)
Afbeelding
Ze zijn nu ongeveer de helft van mijn pink qua grootte, kleine kneusjes <3

Papa en mama hebben we overigens ook gezien helaas, toen, maar daar hebben we toen toch echt gewoon proffesionele hulp voor laten komen direct. Misschien uit schuld gevoel dat we deze laten leven. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:44

Caitlin_K schreef:
Ik heb toevallig van eentje :)
[ [url=m/pc1NkZ.png]Afbeelding[/url] ]
Ze zijn nu ongeveer de helft van mijn pink qua grootte, kleine kneusjes <3

<3
Zo schattig <3

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:46

Ahhhhhh wat een schatje! Ik smelt <3

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 11:52

Ja! En ze zijn zo nieuwsgierig, echte schatjes <3

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:55

Hoi ts, ik heb nog een gerbilarium in de aanbieding. Met schuifdeurtjes, plateaus en een metalen afdekplaat met gaatjes.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:00

Poekkie schreef:
Ah ja... dan zou ik precies wel een dichte plaat over die gaatjes leggen. Leuk zo opeens muizen in huis :')

Ik had een nest van 19 dat ik in een grotere kooi gezet had. Dagje weg, muizen los. := Ze zaten echt overal. Wat een drama. :')

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 14:48

Iris82 schreef:
Poekkie schreef:

Ik had een nest van 19 dat ik in een grotere kooi gezet had. Dagje weg, muizen los. := Ze zaten echt overal. Wat een drama. :')

We hebben nu anti-muizenstaal gekocht, en een aquarium aangeschaft. Papa gaat een 3 laagse deksel maken en dan gaan we ze daar in zetten. Eindresultaat gaat zeker nog volgen :D. Overigens doen ze het nog steeds, en zijn ze gezond, nieuwsgierig en zelfs brutaal.