Nieuwe kittens: zelfde leeftijd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Nieuwe kittens: zelfde leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 20:57

(Hoop dat het hier goed staat).

Beste bokkers, graag jullie advies.
We hebben momenteel een gesteriliseerde kattin van 2016. Nu zijn we op zoek naar 2 vrouwelijke kittens erbij, deze zullen niet gesteriliseerd worden. (Erkenningsnummer hobbyfokkerij in orde).

Ons eerste gedacht was om 2 poesjes uit dezelfde nest te nemen en deze dan voorzichtig te introduceren met onze huidige kattin. Qua introductie hebben we ons goed ingelezen en zullen we dit dan ook met het juiste geduld en beleid doen. Ervaring met katten is er ruimschoots.

Maar nu het dilemma: bij de plek waar we graag een kitten zouden reserveren is er opnieuw een katinnetje vrijgekomen omdat de vorige 'klanten' er toch van hebben afgezien. Dit diertje is nu 7 weken oud en lijkt perfect voor ons (we hebben een afspraak gepland om ze te ontmoeten). Het volgende nestje waarvoor we willen reserveren wordt half juni verwacht. Nu hebben we 2 opties en we weten niet wat het verstandigste zou zijn icm onze huidige kattin:

1) toch voor 2 kittens uit dezelfde nest gaan en hopen dat er 2 poesjes zijn. Deze komen dan met 3 maanden oud naar ons.

2) het katinnetje van nu 7 weken adopteren en een poesje uit de nest van half juni reserveren. We zouden dan vragen om de 1ste kattin dan daar te houden en samen te laten opgroeien met het kleine kitten tot ze beide samen weg mogen. Kleine kitten zou dan een grotere 'buddy' hebben die haar wat speels kan blijven opvoeden en misschien wat beschermt tegen onze volwassen kattin? Maar misschien doet onze volwassen kattin sneller vals tegen een halfwas kitten ipv zo'n jonkie?

Graag advies van de kattenkenners op bokt?

Het gaat over sphynxen (naaktkatten), alle katten zijn raszuiver.
Ze zullen het volledige huis ter beschikking hebben met voldoende speeltjes, verstopplaatsen, voerbakjes en kattenbakken.

Lepeltje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:39

Hoi! Wat leuk dat je twee kittens gaat nemen. Volgens mij maakt je keuze niet uit. Is je kattin ook een sphynx? Zelf heb ik ook 2 naaktkatten. Eerst één en pas na 2,5 jaar is de tweede erbij gekomen. Beide ook poesjes. Ging eigenlijk gelijk goed. Wat is de reden dat je geen kater wilt? je zou toch ook voor een poes kitten en kater kitten kunnen gaan(kater dan laten helpen)? Je weet natuurlijk niet of in het nest van juni wel een poesje uit voortkomt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 21:44

Hoi! Bedankt voor je reactie.
Hoe oud was de jongste toen ze erbij kwam?

Allen zijn inderdaad sphynxen.
We willen alleen 2 ongesteriliseerde katinnen erbij omdat we graag een kleine hobby cattery zouden willen beginnen. Hiervoor hebben we eindelijk ons erkenningsnummer in orde.

Ik ben er mij van bewust dat katers nu ook makkelijker te koppelen zouden zijn, maar dat gaat helaas niet werken als we af en toe een nestje willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:06

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Beestenboel, daar past het beter :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 22:07

Shanna schreef:
Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Beestenboel, daar past het beter :)

Dank je!

Lepeltje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:09

Dan snap ik het! Mijn ervaring is dat sphynxen niet heel moeilijk zijn om bij elkaar te zetten. Als je al een beetje verliefd bent op dat 7 weken oud kitten dan zou ik daar voor gaan en dan nog een poesje uit het nieuwe nest. Mijn oudste sphynxpoes was 2,5 jaar oud toen mijn 13 weken oud nieuw kitten erbij kwam. Bedenk me wel net dat misschien er één een beetje buiten de boot gaat vallen omdat twee het samen erg goed kunnen vinden met elkaar. Dat heb je natuurlijk met drie.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:11

Welke past / passen het beste bij jullie fokdoelen?

Uberhaupt 2 uit exact hetzelfde nest lijkt me qua fokdoelen niet altijd per se handig toch?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 22:22

Femke_Tweety schreef:
Welke past / passen het beste bij jullie fokdoelen?

WUberhaupt 2 uit exact hetzelfde nest lijkt me qua fokdoelen niet altijd per se handig toch?

Beiden passen. 2 uit dezelfde nest is idd iets minder handig ivm met het uit elkaar kunnen houden van de lijnen, maar met de juiste katerkeuzes hoeft dat geen probleem te zijn. 2 poesjes van dezelfde samen leek ons handig ivm samen opgroeien, maar toen hadden we nog niet aan de andere optie gedacht (deze mogelijkheid bood zich per toeval aan).

Jij denkt dus dat de integratie in beide gevallen een goede kans heeft?

noox

Re: Nieuwe kittens: zelfde leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:29

Ik zou ivm toekomstig fok idee voor de 7 week oude poes en dan eentje uit het nieuwe nestje. Katten zijn vrij makkelijk over het algemeen, zeker als die eerste twee eerst samen zijn vormt dat denk ik geen probleem. Maar je zou ook de huidige nu al kunnen halen en dan het jongste poesje als laatste erbij.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 07:55

Enige wat nu problemen kan geven en niet gebeurd bij 2 uit hetzelfde nest is dat het spel van oudste kitten de eerste weken te heftig zal zijn voor de jongste. Als je daar mogelijk niet in begeleid dan kan dat onderling schade geven qua vertrouwen. Maar dit hoeft niet te gebeuren ze zullen waarschijnlijk voor 16 weken het nest niet verlaten? Dan natuurlijk al heel anders dan kitten van bijvoorbeeld 7 en 14 weken samen als dat 16 en 23 weken wordt. Dan gaat het al meer gelijk op

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:13

Onze Me-Ow (siamees) in aug 2005 gehaald, Mads werd 14 feb 2006 geboren
Ik heb nooit moeilijk gedaan gewoon even halve dag apart laten wennen en bij elkaar gezet.

Mads was 6 en Me-Ow 7 toen we onze 2 jarige Mink erbij zetten.
Ging gewoon goed

Toen Me-Ow overleed hebben we Maes gehaald als kitten
Hij is wat onstuimig soms voor Mads maar ach krijgt hij ook zijn beweging _O-

Als je ze maar even op onderzoek laat gaan in de kamer dan moet het geen probleem zijn toch.
Ze zijn beide jong dus die vinden elkaar wel hoor.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 10:33

Bedankt voor jullie input!

@dierenfan: de katten zullen idd ergens tussen de 3 en 4 maand het nest verlaten, afhankelijk van hun gewicht. Alhoewel mijn ervaring toch eerder 12 weken is ipv 16. En de andere kat dus 2 maand ouder maar wel in hetzelfde huishouden opgegroeid met de jongste. Als de oudste erg ruw/fel lijkt, dan lijkt het ons idd geen goede combinatie.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:58

Ik heb de afgelopen maanden 3 (Main Coon) kittens aan toegevoegd. Alle 3 uit een ander nest, 2 van de zelfde leeftijd (eind augustus en begin september) en 1 uit februari. Ze vonden elkaar snel, maar ook met de oudere katten wordt gewoon goed gespeeld!

Heb je al eerder naast je huidige kat een andere kat gehad?