Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:Meestal kunnen ze nog niet direct goed vliegen wanneer ze het nest verlaten, dus grote kans dat het gewoon hun tijd was.
Zolang de ouders hen voeren en bij ze in de buurt blijven is er geen probleem.
Terug zetten heeft toch geen enkele nut van meestal springen ze dan direct weer uit het nest
tengeltje11 schreef:idd,eens ze zijn gaan vliegen kan je niets meer doen.
ouders blijven in de buurt en voeren ze.
ze gaan opnieuw vliegen en nog en nog en zo leren ze ook gecoordineerd vliegen.
komt meestal helemaal goed.
(al zijn zo'n duifjes ook vaak letterlijk vogels voor de kat omdat hun vliegreflex nog niet dat is en ze dus vaak behoorlijk traag wegvliegen bij gevaar,maar dit is niet anders met tortels die niet uit het nest 'geschrokken' zijn)
kiimberley schreef:Wij hebben ook een koppeltje tortels in de tuin zitten. Onlangs een eerste nestje gekregen van 1 jong. Toen die uitgevlogen was zat mama direct weer op het nest om te beginnen aan een tweede leg. Nu zijn er twee jongen geboren die al weer bijna uitvliegen. Nu ze ouder zijn worden ze ook langere tijd alleen gelaten in het nest. Op een gegeven moment gaan ze naast het nest zitten en zijn ze bezig met hun veren ter voorbereiding. Zolang je het nestje laat zal moeder gedurende het seizoen blijven broeden. Of ze in de buurt blijven weet ik niet, ze lijken allemaal ook zo op elkaar. Een leuk gezicht is het zeker.
Cayenne schreef:Nou ja, duiven zijn ook niet bepaald de meest handige vogels qua jongen opvoeden en vliegen etc, dus er eindigt er nog weleens eentje in de kaken van een kat
Ik zou ze trouwens niet op een balkon willen hebben. Ze maken er echt een bende van!En vaak komen ze graag nog eens terug voor een tweede nest. Volgend jaar dus ook goed in de gaten houden.
Hier proberen ze het ook ieder jaar maar ik blijf volhouden met wegjagen en uiteindelijk gaan ze wel in een tuin verderop nestelen.
(Ik heb niets tegen duiven, maar zelf heb ik valkparkieten en duivenpoep vind ik niet hygienisch wanneer ik er per ongeluk doorheen loop en vervolgens mijn voliere binnen stap).
Goof schreef:Wat grappig. Ik vind Turkse tortels wel leuk en ook niet zo vies als die dikke stadsduiven.
Ik heb, sinds ik in dit huis woon, iedere winter twee terugkerende koppeltjes. Die komen dan hier eten en zitten met zijn viertjes op het hek. In warmere winter zie ik ze nauwelijks, maar ze laten zich altijd wel even zien. In het voorjaar zijn ze weer weg.