Iemand verstand van jonge tortel duiven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoellaLoves

Iemand verstand van jonge tortel duiven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 20:13

Hey allemaal,

Op mijn balkon heeft een Turkse tortel koppel een leuk broedsel gemaakt. Deze zijn uitgekomen en helemaal volgroeid! In de tussen tijd van eieren leggen tot uitkomen en opgroeien heb ik altijd daar omheen schoon gemaakt. Dit deed ik omdat ze er nog wel eens een troep van kunnen maken en ze leken van mij ook geen last te hebben als ik dit deed. Tot mijn verbazing vandaag, de kleintjes zaten alleen en een van zijn ouders zat boven op het huisje. Ik denk dat de kleintjes van mij geschrokken zijn toen ik bij hun in de buurt kwam ze zijn namelijk weg gevlogen... nu vloog de ene de boom in en de ander zat op een auto.

De informatie die ik verzameld had op internet hadden de duifjes pas over een paar dagen uit hun zelf moeten uitvliegen. Hun ouders zitten hier nog steeds veel op het balkon!

Mijn vragen zijn daarom ook eigenlijk :
- Als de jongen uitvliegen zijn ze dan ook echt meteen weg of blijven ze nog even bij hun ouders in de buurt?
- Hoe groot is de kans dat deze jongen het nog overleven?
- En ik vroeg mij ook af als dit nest klaar is moet je dan het vogelhuisje schoon maken zodat ze opnieuw het huisje kunnen gebruiken of regelen ze dit zelf?

nog een foto hoe ze der uitzagen vandaag voordat dit gebeurde.

JoellaLoves

Re: Iemand verstand van jonge tortel duiven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 20:15

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:16

Meestal kunnen ze nog niet direct goed vliegen wanneer ze het nest verlaten, dus grote kans dat het gewoon hun tijd was.
Zolang de ouders hen voeren en bij ze in de buurt blijven is er geen probleem.
Terug zetten heeft toch geen enkele nut van meestal springen ze dan direct weer uit het nest ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:20

idd,eens ze zijn gaan vliegen kan je niets meer doen.
ouders blijven in de buurt en voeren ze.
ze gaan opnieuw vliegen en nog en nog en zo leren ze ook gecoordineerd vliegen.

komt meestal helemaal goed.
(al zijn zo'n duifjes ook vaak letterlijk vogels voor de kat omdat hun vliegreflex nog niet dat is en ze dus vaak behoorlijk traag wegvliegen bij gevaar,maar dit is niet anders met tortels die niet uit het nest 'geschrokken' zijn)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:20

lijkt me stug als je daar al die tijd al hebt schoongemaakt, dat ze niet ineens van jou gaan schrikken.

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:21

Wij hebben ook een koppeltje tortels in de tuin zitten. Onlangs een eerste nestje gekregen van 1 jong. Toen die uitgevlogen was zat mama direct weer op het nest om te beginnen aan een tweede leg. Nu zijn er twee jongen geboren die al weer bijna uitvliegen. Nu ze ouder zijn worden ze ook langere tijd alleen gelaten in het nest. Op een gegeven moment gaan ze naast het nest zitten en zijn ze bezig met hun veren ter voorbereiding. Zolang je het nestje laat zal moeder gedurende het seizoen blijven broeden. Of ze in de buurt blijven weet ik niet, ze lijken allemaal ook zo op elkaar. Een leuk gezicht is het zeker.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 20:22

Cayenne schreef:
Meestal kunnen ze nog niet direct goed vliegen wanneer ze het nest verlaten, dus grote kans dat het gewoon hun tijd was.
Zolang de ouders hen voeren en bij ze in de buurt blijven is er geen probleem.
Terug zetten heeft toch geen enkele nut van meestal springen ze dan direct weer uit het nest ;)

Ik hoop het maar, zou het rot vinden als al die moeite van de ouders voor niks is geweest. Ik zie ze alleen nergens daarom vind ik het zo vervelend. Maar ergens ook weer blij als ik ze niet zie dan misschien een roofvogel ook niet, in de hoop dat ze nog wel leven!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:24

Nou ja, duiven zijn ook niet bepaald de meest handige vogels qua jongen opvoeden en vliegen etc, dus er eindigt er nog weleens eentje in de kaken van een kat :(:)
Ik zou ze trouwens niet op een balkon willen hebben. Ze maken er echt een bende van! :P En vaak komen ze graag nog eens terug voor een tweede nest. Volgend jaar dus ook goed in de gaten houden.
Hier proberen ze het ook ieder jaar maar ik blijf volhouden met wegjagen en uiteindelijk gaan ze wel in een tuin verderop nestelen.
(Ik heb niets tegen duiven, maar zelf heb ik valkparkieten en duivenpoep vind ik niet hygienisch wanneer ik er per ongeluk doorheen loop en vervolgens mijn voliere binnen stap).
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-05-20 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 20:25

tengeltje11 schreef:
idd,eens ze zijn gaan vliegen kan je niets meer doen.
ouders blijven in de buurt en voeren ze.
ze gaan opnieuw vliegen en nog en nog en zo leren ze ook gecoordineerd vliegen.

komt meestal helemaal goed.
(al zijn zo'n duifjes ook vaak letterlijk vogels voor de kat omdat hun vliegreflex nog niet dat is en ze dus vaak behoorlijk traag wegvliegen bij gevaar,maar dit is niet anders met tortels die niet uit het nest 'geschrokken' zijn)

Dan gaan we voor een goede afloop, een vloog sowieso een boom in dus die zal wel het veiligst zitten voor katten. (hoop ik)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:25

Dan kunnen ze dus in ieder geval vliegen en waren ze er wel klaar voor :j

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 20:27

kiimberley schreef:
Wij hebben ook een koppeltje tortels in de tuin zitten. Onlangs een eerste nestje gekregen van 1 jong. Toen die uitgevlogen was zat mama direct weer op het nest om te beginnen aan een tweede leg. Nu zijn er twee jongen geboren die al weer bijna uitvliegen. Nu ze ouder zijn worden ze ook langere tijd alleen gelaten in het nest. Op een gegeven moment gaan ze naast het nest zitten en zijn ze bezig met hun veren ter voorbereiding. Zolang je het nestje laat zal moeder gedurende het seizoen blijven broeden. Of ze in de buurt blijven weet ik niet, ze lijken allemaal ook zo op elkaar. Een leuk gezicht is het zeker.

We laten het nest dan ook staan, We vinden het super leuk en ze zijn zeker welkom. vind het altijd zo jammer dat je ze niet herkennen kan! je zou ze en kleur moeten geven :')

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 20:30

Cayenne schreef:
Nou ja, duiven zijn ook niet bepaald de meest handige vogels qua jongen opvoeden en vliegen etc, dus er eindigt er nog weleens eentje in de kaken van een kat :(:)
Ik zou ze trouwens niet op een balkon willen hebben. Ze maken er echt een bende van! :P En vaak komen ze graag nog eens terug voor een tweede nest. Volgend jaar dus ook goed in de gaten houden.
Hier proberen ze het ook ieder jaar maar ik blijf volhouden met wegjagen en uiteindelijk gaan ze wel in een tuin verderop nestelen.
(Ik heb niets tegen duiven, maar zelf heb ik valkparkieten en duivenpoep vind ik niet hygienisch wanneer ik er per ongeluk doorheen loop en vervolgens mijn voliere binnen stap).

Ze zaten gelukkig op het gedeelte waar wij niet kunnen zitten omdat het te smal is, hierdoor hebben we geen last van ze. Alleen maak ik wel graag schoon om te verkomen dat hier ook allemaal muizen komen. Dat is het laatste wat ik wil :o

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 20:31

Cayenne schreef:
Dan kunnen ze dus in ieder geval vliegen en waren ze er wel klaar voor :j

Ja dat is waar, zeker de gene die prachtig naar de boom vloog!

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 13:02

Tot mijn grote verbazing zijn de jongen er weer! Ze vliegen elke keer naar mijn balkon en terug de boom in. Toch nog goed afgelopen! Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:05

Wat grappig. Ik vind Turkse tortels wel leuk en ook niet zo vies als die dikke stadsduiven.
Ik heb, sinds ik in dit huis woon, iedere winter twee terugkerende koppeltjes. Die komen dan hier eten en zitten met zijn viertjes op het hek. In warmere winter zie ik ze nauwelijks, maar ze laten zich altijd wel even zien. In het voorjaar zijn ze weer weg.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:45

Wat fijn dat het goed met ze gaat.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 14:34

Goof schreef:
Wat grappig. Ik vind Turkse tortels wel leuk en ook niet zo vies als die dikke stadsduiven.
Ik heb, sinds ik in dit huis woon, iedere winter twee terugkerende koppeltjes. Die komen dan hier eten en zitten met zijn viertjes op het hek. In warmere winter zie ik ze nauwelijks, maar ze laten zich altijd wel even zien. In het voorjaar zijn ze weer weg.

Ah super leuk, je hebt geen last van ze dat vind ik het fijnste.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 14:35

Sosha schreef:
Wat fijn dat het goed met ze gaat.

Ja ik ben echt opgelucht! Dacht even dat ik het verpest had.