Losloopkonijnen in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nightingale

Losloopkonijnen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 13:45

Nadat ik dit een aantal keer op internet was tegengekomen, ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben. Zijn er bokkers die hun konijnen permanent vrij rond laten lopen door (een deel van) hun huis? En zo ja, hoe bevalt het? Wat zijn de voor- en nadelen, en hoe heb je eventuele obstakels opgelost?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen!

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:56

Die van mij loopt 24/7 los in onze woonkamer. Hij heeft wel een 'hok' met uiteraard een wc erin. Overdag slaapt hij voornamelijk in zijn mandje of op het kleed bij de bank. Soms ligt hij ook wel eens in zijn hok te slapen. Hij heeft nooit aan kabels of iets anders geknaagd, dus het is wat dat betreft een heel makkelijk konijn. Ook is hij zindelijk. In de zomer komt hij ook veel buiten. Wel alleen als we thuis zijn trouwens. Hier wat foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oh en om antwoord te geven op je vraag. Het bevalt super goed. Hij kan bewegen wanneer hij wil. Nadelen zijn er voor mij niet. Eigenlijk alleen maar voordelen..

Nightingale

Re: Losloopkonijnen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 16:55

Ach wat een schatje zeg <3 Heb je veel in huis moeten aanpassen om het mogelijk te maken? En hoeveel tijd ben je kwijt aan schoonmaken van bijvoorbeeld haren of plukjes hooi?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:13

Wateen schatje dat konijn. Ik heb ook loslopende konijnen gehad (Lotharingers.)Sommige worden supertam en vrijwel zindelijk,andere niet.Ik had er wel de ruimte op aangepast,geen kabels of giftige planten. Want ze zitten overal aan.Ze zijn erg leuk. Maar nu doe ik het toch niet meer want eigenlijk komen ze buiten meer tot hun recht dan in huis denk ik.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:28

Wij hadden thuis ook een loslopend konijn, een Hollandertje. Hij ging netjes zijn hok in als hij moest poepen of plassen. Hij knaagde wel aan de electriciteitskabels….opeens deed mijn moeders naaimachine het niet meer :+ . Hij ging ook de trap op naar boven. Superleuk dier en erg oud geworden. 's Nachts zat hij wel in zijn hok en kon hij er niet uit.
Laatst bijgewerkt door sas66 op 14-05-20 17:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:29

Afbeelding
Ging met mijn konijn prima. Was keurig zindelijk. Ik zal vast wel de snoeren weggewerkt hebben. Eerst liep hij alleen los als ik erbij was, maar al vrij snel vergat ik hem terug in de kooi te doen. Konijn woonde daarvoor in de hooi/stro opslag, maar daar had hij ook al een 'konijnenbak' waar hij netjes op ging.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:35

Ik heb het geprobeerd, maar het uiteindelijk weer opgegeven.
Ik had 2 konijnen, en de ene had problemen met de vloer, deze was eigenlijk te glad om lekker op te huppen. Het andere konijn had hier geen last van.
Alles wat ik probeerde op de vloer te leggen om het stroever te maken, werd vakkundig gesloopt :')

Beide knaagden ze aan kabels, maar ook aan mn meubels, en eigenlijk aan alles wat ze tegen kwamen. Kabels heb ik geprobeerd weg te werken maar als ze ook je kasten als knaagmateriaal zien, en de bank, dan houdt het een keer op -O-
Dus bij mij hebben ze toen 1 kamer gekregen waarin ik een grote ren heb gezet, zodat ze 24/7 die ren in konden.
Momenteel geen konijnen meer, zou het best weer willen maar de kans dat ik weer een sloper tref is me te groot.

Ik heb 1 konijn gehad die niet sloopte, maar bij hem waren zijn voortanden verwijderd in de opvang waar ik hem vandaan had, door eerdere tandproblemen. Effectieve oplossing, maar ook niet echt wat je wil :+

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:40

Schattig die foto's

Wij hadden vroeger ook een konijn die 24/7 los liep, hij stond me zelfs bovenaan de trap op te wachten als ik thuis kwam van mijn werk, ook zo schattig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:44

Vriendin van mij heeft haar konijn loslopen als ze zelf thuis is, zo kan ze hem een beetje in de gaten houden. Konijn is zindelijk maar knaagt wel aan kabels/meubels. Hij is bang van een plumeau dus als hij begint te knagen jaagt ze hem daarmee weg. Duurt een paar keer maar daarna blijft hij er wel af.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:45

Voor de mensen met maar een konijn; hebben jullie hier bewust voor gekozen? TS als je een konijn neemt zou ik er in elk geval twee nemen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:53

Ik heb er meerdere in huis gehad.
Het is wel iets waar je je aanpast want het konijn past zich niet aan jou aan. De een knaagt meer dan de ander.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:54

Onze konijnen mogen alleen los als wij thuis zijn, want ze maken regelmatig een bende. Soms gaat het dagenlang goed en dan ineens zijn ze iets aan het slopen/doen ze hun behoefte waar het niet hoort. Nadeel is dat je echt moet oppassen met je spullen dus (alles wat op de bank blijft liggen is niet veilig: kladblok, afstandsbediening, ereader, laptopkabel etc. Overal wordt aan geknaagd als ze de kans krijgen). Geen spullen van de salontafel pakken gaat inmiddels aardig goed.

Voordeel is dat het wel heel leuke beestjes zijn en grappig om naar te kijken als ze hun gekke momentje hebben of uitgebreid liggen :) Hoewel ze soms het bloed onder je nagels vandaan halen zijn we ook heel gek op ze <3 Ik hoop dat als ze iets ouder zijn (ze worden 1 in het najaar) ze wat minder 'stout' worden en netjes altijd op de bak poepen. Verder geven we ze heel veel knaagmateriaal zodat de behoefte aan andere dingen te knagen minder wordt :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:59

Ik had ze vroeger wel los in huis. Plassen deden ze keurig in het hok maar er lagen wel overal keutels. Bij de gekke 5 minuten moest je wel een beetje oppassen als je in het looppad stond. Dan keken ze niet echt uit of het licht groen was...
Alle kabels en draden waren weggewerkt. Toen de kerstboom het ineens niet meer deed die ook maar beveiligd.....

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:06

Hier ook konijnen in huis ik vind het wel gezellig.
Als ik niet thuis ben zitten ze wel in afgesloten ruimte.
Ze slopen wel kabels zijn niet veilig dus alles goed weg werken.
Overdag zijn ze vrij rustig in de avond beginnen ze weer wat actiever te worden.
Die van waren altijd buiten konijnen maar vinden het binnen ook prima.

Afbeelding

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:07

Mijn konijn loopt ook los, al moet ik zeggen dat hij nu hij ouder wordt overal op plast. Dat is minder leuk met een stoffen bank en een dure houten vloer. Hij heeft ook de touwtjes van de lamellen doorgeknaagd maar dat is natuurlijk onze eigen fout om hem daar bij te laten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:17

Sosha schreef:
[ [url=m/8pKVDq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ging met mijn konijn prima. Was keurig zindelijk. Ik zal vast wel de snoeren weggewerkt hebben. Eerst liep hij alleen los als ik erbij was, maar al vrij snel vergat ik hem terug in de kooi te doen. Konijn woonde daarvoor in de hooi/stro opslag, maar daar had hij ook al een 'konijnenbak' waar hij netjes op ging.

Gaat dat wel goed met die hond samen?Want ik heb toch wel gezien dat tenslotte de hond het konijn toch grijpt.Al ging het eerst een tijd goed.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:21

Kidde schreef:
Voor de mensen met maar een konijn; hebben jullie hier bewust voor gekozen? TS als je een konijn neemt zou ik er in elk geval twee nemen

Ik ben zelf vegetarier en daarom wilde ik graag vegetarische huisdieren.Die kunnen lekker meeeten met mij van de groente enzo.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:25

Nog iets over de verzorging: Er zijn serieus mensen die menen dat konijnen niet zouden drinken.Dat doen ze wel en je moet dus drinkwater aanbieden. In bakjes die ze niet gemakkelijk kunnen omgooien.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:25

Ik heb ook heel lang een konijn gehad die los in huis liep als ik er was. Gevonden tijdens het lange lijnen met m’n pony. Het was echt super leuk. Heel zindelijk ook, altijd ging ze op haar bak. Maar toen ben ik 36 uur gaan werken en toen had ik naast mijn eigen pony ook nog een bijrijdpaard die ik 4 x in de week reed. Dat betekende dat ik gewoon maar twee uurtjes thuis was per dag. Vond dat erg sneu voor het konijntje dus heb de opvang gebeld zodat ze een vriendje kreeg. Daarnaast kon ik met mijn hooikoorts ook al slechter tegen het hooi in de woonkamer. Was echt moeilijke beslissing. De opvang kwam en die wilde haar niet eens ophalen want ze had het te goed bij mij. Uiteindelijk toch opgehaald. Maar konijnen zijn echt super leuk!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:29

Mijn konijn liep 24/7 vrij :) paar keer met haar verhuisd en liep elke keer weer vrij. Alleen toen ze ouder werd, werd ze met keutels wat minder zindelijk. Ook vond ik op de gekste plekken soms hooi haha. Voor rest geen nadelen

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:36

anjali schreef:
Kidde schreef:

Ik ben zelf vegetarier en daarom wilde ik graag vegetarische huisdieren.Die kunnen lekker meeeten met mij van de groente enzo.

Dat was niet de vraag :') Er zijn hier veel mensen die het hebben over 'hun konijn', wat impliceert dat ze er maar één hebben. Konijnen moeten eigenlijk met z'n tweeën worden gehouden!

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 19:13

Superleuk om alle verhalen te horen!

Het is nu alleen nog maar een idee hoor, ik wil er goed over nadenken :D Maar als het doorgaat worden het er sowieso twee. Ik heb wel eerder konijnen gehad, maar nooit volledig los.

Zijn die van jullie gecastreerd?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:29

Wij hadden ook een konijntje los, was echt superleuk!
Ze ging heel goed met de kat en de hond, lagen meestal met z'n drieën op de bank! <3
Helaas is ze gestorven na de inenting.
Ze was trouwens helemaal niet zindelijk en pieste constant op de bank ook. :=
Nu heb ik een paar konijnen buiten in een grote ren maar binnen is veel gezelliger.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:35

Hier ook 2 konijnen los in huis. Samen met katten en honden. Gaat prima.

Zijn beiden wel gecastreerd. Deze konijnen wilden liever binnen dan buiten. Had er 3 en nummer 3 wilde wel graag naar buiten. Dus daar een konijn voor uit het asiel bijgehaald.

Buiten hebben ze een ren van 60m2. En kunststof tuinhuis van 2x2.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:38

Kidde schreef:

Ja, het was een konijn waar ze bij de opvang vanaf moesten. Maar een niet gecastreerde rammelaar.
Dierenarts vond castreren niet verstandig omdat de leeftijd onbekend was (zeker niet jong meer) en het nog maar de vraag was of hij uiteindelijk andere konijnen zou accepteren.

Hij leek er niet mee te zitten.