Hoe kies je een hondenbrok?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Hoe kies je een hondenbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 00:14

Binnenkort komt en een bijna 3 jarige mechelse herder teef bij ons wonen.

Ze is gewend om buiten in een kennel te wonen/leven/slapen. Op dit moment komt ze 2x per dag uit de kennel om een rondje te lopen of de wereld verder te ontdekken.

Ze is wat mager en mist bespiering. Dat laatste is logisch, ze is niet gewend buiten de kennel te komen en heeft verder nooit veel gedaan. (Vermoeden we, de eigenaar is overleden, dus zeker weten doen we het niet).

Beweging en belasting zullen we rustig opbouwen. Mentaal en fysiek. Met dit in mijn achterhoofd ben ik aan het kijken naar hondenvoer. Ze had kennelvoer, degene die nu voor haar zorgt heeft beide honden al geswitcht naar ander voer dat hoogwaardiger is. Ook met het idee om ze wat meer vlees op t lijf te geven.

Ik wil niet eindeloos gaan switchen met voer. Daarom ben ik nu al aan het kijken wat ik zou willen voeren. Het liefst graanvrij en hoog in vlees. Maar dan nog kom ik allerlei soorten voer tegen. Waar kijk ik naar en hoe selecteer ik een goede brok?

MissBambi

Re: Hoe kies je een hondenbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 00:20

Ik heb zelf acana gevoerd en daarna overgestapt naar dog lovers gold original. Op papier heeft acana een hoger vleesgehalte maar in de praktijk doen ze het bij mij beter op de DLG. Op voerwijzer.nl kun je veel nakijken :j

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 00:31

Wat is je onderbouwing voor graanvrij? Ik zie dat dat vaak geroepen wordt maar een daadwerkelijke onderbouwing over waarom ontbreekt.

Ik voer mijn ene hond Dog Lovers Gold Original. Ik heb met hem zó veel geprobeerd. De meest dure brok tot de meest goedkope brok en hij bleeft op alles aan de dunne. Uiteindelijk dit geprobeerd omdat ik veel goeie ervaringen las. Ik vind het vleespercentage prima, er zit niet teveel eiwit in (daarvan gaat ie sowieso aan de dunne). Tis niet te hoog in calorieën (hij is gecastreerd en komt wel makkelijk aan, ik hou hem extreem slank). Sowieso een goed vleespercentage vind ik belangrijk.

Voor mijn andere hond is het ook een zoektocht geweest. Die heeft zo'n énorm hoge verbranding dat niks genoeg was. Daar begonnen met simpele brok zoals DLG, tijdje Wolf of Wilderness geprobeerd maar op beide bleef hij dun. Toen Biofood High Energy geprobeerd en ook daarop bleef hij dun. Hij moest zóveel eten dat hij het vaak niet op kreeg of met lange tanden op at. En dan voerde ik er nog extra's bij. Uiteindelijk na lang overwegen toch besloten voor Royal Canin 4800 te gaan. Daar zitten heel veel calorieën in. Ik voer het nu een half jaar en hij heeft er nog nooit zo goed uitgezien. Hij glanst, hij heeft eindelijk vetjes waaruit hij spieren kan bouwen.

Lang verhaal kort, experimenteren. Kijk wat je wil, hoog percentage vlees? Laag eiwit? Hoog eiwit? Veel vet? Weinig vet? En kijk dan waar je hond het goed op doet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 00:58

Kaus schreef:
Wat is je onderbouwing voor graanvrij? Ik zie dat dat vaak geroepen wordt maar een daadwerkelijke onderbouwing over waarom ontbreekt.

Dat is ook niet goed te onderbouwen, graan is een prima ingredient voor hondenvoer.

Sterker nog die hele antigraan hype heeft geleidt tot ongezond graanvrij hondenvoer; veroorzaakt hartproblemen DCM, gelinkt aan ingredienten die het graan vervangen. Sommige rassen schijnen er gevoeliger voor te zijn dan andere.

Ironisch, een voer dat een niet bestaand probleem moest oplossen, veroorzaakt een echt en levensgevaarlijk gezondheidsprobleem....

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 01:00

Dat weet ik. Daarom vroeg ik aan de TS wat haar onderbouwing ervoor is. Voor hetzelfde geld is haar hond graan-intolerant of allergisch. Vandaar mijn vraag.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 01:01

Waarom ga je niet gewoon versvoer geven? Wij voeren onze herder kivo. Gewoon rollen van 500 gram in alle denkbare smaken. Gooi je vriezer vol en 1 per dag ontdooien en 1 of 2x per dag voeren. Geen onzin dingen toegevoegd. Enkel vitamine en mineralen en wat olie voor de vacht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 01:13

Hutcherson schreef:
Waarom ga je niet gewoon versvoer geven?

De vraag is eerder waarom wel. Zitten geen voordelen aan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 04:16

Hier genoeg voordelen aan graanvrij/vers vlees. Je zou maar eens een hond hebben die niet lekker gaat op graan. :) en die hartaandoening komt gelukkig ook niet van alle graanvrije voeding.

Ts wat krijgt de hond nu gevoerd?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:35

Ik ben super tevreden over Dog Lovers Gold (Passion variant). Deze is graanvrij en hoog in vlees/vis. De hond doet het er ontzettend goed op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:36

Mijn hond heeft de eerste 2,5 jaar ook in een kennel gezeten en kwam er 3x per dag uit voor een rondje door de wijk. Hij was ook wat mager en had enorm weinig bespiering.
Hij kreeg bij zijn vorige eigenaren een geperste brok van onbekend merk. Ik heb het daarom ook bij een geperste brok gehouden en kwam uit bij Naturis. Aangevuld met zalmolie en afgewisseld met vlees doet hij het daar super op.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 08:03

Graanvrij komt van de andere mechel. Die heeft een alvleesklierontsteking gehad en kan duidelijk heel slecht tegen veel graan in het voer. Zij krijgt nu royal canin gastro. Maar goed, speciaal dieetvoer voor een hond die het niet nodig heeft (neem ik aan) vind ik overdreven.

Ze krijgt nu een brok met als hoofdbestanddeel granen en 10% vlees.

Vers ga ik niet aan beginnen. Heb een mini vriezer en ben te vergeetachtig om dat spul op tijd te ontdooien. En er bestaat genoeg goede kwaliteit brok.
Laatst bijgewerkt door EmptyWords op 14-05-20 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:09

Het dier heeft al zoveel veranderingen te verdragen, ik zou het voer constant houden als die het er goed op doet

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:54

Ik zou met de verhuizing wel even dezelfde brok aan houden. Tot ze een beetje gesetteld is.
Hier een herplaatser binnen gekregen waar ze t voer ''vergeten'' waren. En die hond heeft 2 dagen aan de spuitpoep gezeten..

Wij voeren Wolf of Wilderness. :) Veel smaken/soorten/lijnen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:54

Ik selecteer mijn brok als volgt, sowieso graanvrij, hoog vleesgehalte (min 60%), goed proteïne gehalte (min 20% maar max 30% voor mijn hond dan). Oja en je brok hoeft geen 100 euro per zak te kosten om een goede brok te zijn.

Ik begin met mijn Shiba Inu pup met Real Nature Wilderness Junior. Vervolgens natuurlijk op de Adult overgestapt maar daar werd ze op een gegeven moment winderig van. Toen ben ik Wolf of Wilderness kalf gaan kopen bij Zooplus, daar zitten iets minder proteïnen in en de winderigheid was weg.

Ik vond dat ze het zo mooi deed op die brokken dat ik mijn vriend overtuigd heb zijn Golden Retriever 8j van zijn 'slechte' sensitive supermarktbrokken vol granen ook voorzichtig over te zetten op Senior van Wolf of Wilderness en ik heb hem echt zien verbeteren. Hij zit veel mooier in de vacht (lichte castratenvacht) en is ook minder aan het schooien voor voedsel.

Dit zijn slechts twee voorbeelden maar er zijn een hoop goede merken ter beschikking. Onze katten hebben we bv. op zalm van Applaws en daar zijn we heel tevreden over.

Ik ben het trouwens niet eens met voorgaande opmerkingen. Voer verander je sowieso niet opeens, daar doe je minstens twee weken over, waar je het voer mengt en geleidelijk meer toevoegt van het nieuwe voer. Trouwens is het veranderen van levensomstandigheden nog een stapje ingrijpender dan het voer. Het heeft imo geen zin een hond moedwillig op zijn oude voer te houden 'omdat hij al zoveel heeft meegemaakt' terwijl hij het fysiek op nieuw voer veel beter zou kunnen doen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 09:02

Voer mengen tijdens het overstappen lijkt me logisch. Ze zal niet van de een op de andere dag omgezet gaan worden.
Ik wil ook niet eindeloos proberen, ik geloof niet dat je dan een goed beeld krijgt. Het zal een spannende en moeilijke tijd worden voor haar. Dus voer met genoeg voedingstoffen en energie bevatten om haar te ondersteunen.

Ik heb orijen gezien, maar dat is me zo belachelijk duur, zoveel geef ik niet eens uit aan mijn paard qua voer. Het voer mag best wel wat kosten, als het ook goed voer is, maar ga geen 150 euro per maand uitgeven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:14

Wolf of wilderness zit, als je 2x 12 kg besteld op 3,96 per kg. Als je 1x 12 besteld op 4,17 per kg.
Van de gewone lijn ( green fields, blue river,sunny glade, oak woods, wild hills, deep seas en Great Desert)
''The taste of'' lijn op 4,58 - 2x 12 en op 5,00 - 12 kg. net als de Elements lijn :)

Linkje naar zooplus zal weer niet werken, maar gewoon zooplus, hond, droogvoer, wolf of wilderness.

Ik wissel alle smaken af en gebruik dus 1 kg zakjes. Das wel duurder.
Als je uitgaat van 30 kg herder dan zou je bijna een maand met een zak van 12 kg kunnen doen. :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 09:33

Ik gok dat dit herdertje niet meer dan 20 kilo weegt, het is echt een kleintje

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 09:40

kiwiwitje schreef:
Wolf of wilderness zit, als je 2x 12 kg besteld op 3,96 per kg. Als je 1x 12 besteld op 4,17 per kg.
Van de gewone lijn ( green fields, blue river,sunny glade, oak woods, wild hills, deep seas en Great Desert)
''The taste of'' lijn op 4,58 - 2x 12 en op 5,00 - 12 kg. net als de Elements lijn :)

Linkje naar zooplus zal weer niet werken, maar gewoon zooplus, hond, droogvoer, wolf of wilderness.

Als je uitgaat van 30 kg herder dan zou je bijna een maand met een zak van 12 kg kunnen doen. :)

Maar jij wisselt wel met smaakjes? Ik was aan het kijken naar taste of the wild, maar ook daar zijn verschillende smaken. Op de site geven ze aan niet teveel te wisselen.

kydaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:43

Mijn Mechelse dame ( inmiddels 7 dus senior)
Krijgt nu de brok van Ecostyle ( jawel die van de paardensupplement , sterker nog het ruikt erna :') )
Gevoelig huidje , idd ook kennelhond geweest maar hier gaat ze super op!

Voorheen altijd vers vlees van Lotgering maar ik vind het zó smerig om te geven dat sinds ze 'senior' is ik ben overgestapt naar de brok :=

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:44

Als je andere hond al op Gastro staat vind ik het geen gekke keuze om met de nieuwe hond daarmee te starten. De verhuizing zal waarschijnlijk stress geven, het is fijn om dan de darmen wat te ontzien. Je zou daarna altijd kunnen overstappen naar de "gewone"brok van RC.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:44

Wolf of Wilderness bieden idd veel smaakjes aan, maar ieder 'smaakje' heeft weer een andere samenstelling. Constant wisselen lijkt me ook geen goed idee.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:46

EmptyWords schreef:
kiwiwitje schreef:

Maar jij wisselt wel met smaakjes? Ik was aan het kijken naar taste of the wild, maar ook daar zijn verschillende smaken. Op de site geven ze aan niet teveel te wisselen.

Ik wissel zeker met de smaken. De gewone lijn dus die van de green fields etc, is nagenoeg gelijk aan samenstelling. Dus daar tussen wisselen is sowieso gewoon zonder problemen.
Als je hond niet gevoelig is, en dat zal je moeten uitvinden uiteraard, dan kun je zonder moeite wisselen met ook de andere lijnen.
Hier gaat wisselen altijd zonder moeite en zonder verschil in ontlasting. :)

Wij voeren alleen de soft niet.
Lara_Silver schreef:
Wolf of Wilderness bieden idd veel smaakjes aan, maar ieder 'smaakje' heeft weer een andere samenstelling. Constant wisselen lijkt me ook geen goed idee.

Toch eens goed kijken dan. De gewone lijn is overal nagenoeg t zelfde. :)
Wij wisselen al jaren zonder problemen. Doen ca 1,5 week met dezelfde smaak meestal.

Green fields met lam
vers kipvlees (41 % ), stukjes aardappel (gedroogd), Gevogelte-eiwt (12 %, deels gedroogd en gehydrolyseerd), lamseiwit (8 %, gedroogd), bietenpulp (ontsuikerd), lijnzaad, gevogeltevet, biergist (gedroogd), ei (gedroogd), natriumchloride, bosvruchten (0,3%, gedroogd: cranberries, aalbessen, frambozen, vlierbessen), kruiden (0,2%, gedroogd: bijvoet, St. Janskruid, brandnetelbladeren, kamille, duizendblad, klein hoefblad, paardenbloemwortel) gistextract (gedroogd, 0,2% beta-glucanen en mannan-oligosachariden), appel (gedroogd), chicorée-inuline (0,1 % ), zalmolie, zonnebloemolie.

Blue river met zalm
vers kipvlees (41 % ), stukjes aardappel (gedroogd), zalmeiwit (10%, gedroogd) gevogelte-eiwit (12 %, gedroogd en gehydrolyseerd), bietenpulp (ontsuikerd), lijnzaad, gevogeltevet, biergist (gedroogd), ei (gedroogd), natriumchloride, lignocellulose, bosvruchten (0,3%, gedroogd: cranberries, aalbessen, frambozen, vlierbessen), kruiden (0,2%, gedroogd: bijvoet, St. Janskruid, brandnetelbladeren, kamille, duizendblad, klein hoefblad, paardenbloemwortel) gistextract (gedroogd, 0,2% beta-glucanen en mannan-oligosachariden), appel (gedroogd), chicorée-inuline (0,1 % ), zalmolie, zonnebloemolie.

De dikgedrukte dingen zijn t enige verschil. En zo zit heel die lijn in elkaar.
Maar je hoeft natuurlijk niet (zo vaak ) te wisselen. :D