Kat blijft braken ondanks medicijnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Kat blijft braken ondanks medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 20:54

Sok is vorige week al bij de dierenarts geweest, morgen moeten we terug

Dierenarts is op de hoogte, maar misschien dat jullie eens mee willen denken of iets vergelijkbaars hebben meegemaakt.

Sok heb ik in 2014 uit het asiel gehaad, hij werd toen 3 geschat, dat maakt hem nu ongeveer 8.5 jaar oud. Hij is altijd al een kieskeurige eter geweest en heeft altijd al een vrij zwakke maag gehad. Daarnaast is het een erg lastige eter, type ik-ga-liever-dood-dan-dat-ik-die-brokjes-eet, en weigerde hij vaak van de ene op de andere dag het voer te eten wat hij al weken kreeg. Hij braakte destijds al vrij regelmatig (zeg 1x per maand), maar over de jaren is dat gegroeid naar minimaal 1x per week. Het zo vaak van voer moeten wisselen zal vast ook niet hebben bijgedragen aan zijn maagproblemen. De laatste maanden kreeg hij enkel Royal Canin Digestive en dat bleef hij in ieder geval goed eten.

Het viel me vorige week donderdagavond ineens op dat hij toch wel afgevallen leek en dat hij zelfs voor zijn doen erg veel (meerdere keren per dag) braakte. Ik besefte me toen ook dat het er langzaam in was geslopen dat ik op meerdere plekken in huis schoonmaakdoekjes heb liggen om braaksel te ruimen en dat ik eigenlijk niet meer zonder licht de trap af ga omdat ik bang ben om in het braaksel te stappen. Dingen die allebei langzaam zijn ontstaan, maar ook niet helemaal ok zijn natuurlijk. Dat zat me niet lekker en daarom ben ik vrijdag meteen naar de dierenarts geweest. Hier is hij helemaal onderzocht, incl. bloed, en daar kwam eigenlijk niks uit, behalve dat hij wat uitgedroogd was. Op zich niet gek vanwege het vele braken. Ik ben toen naar huis gegaan met een spuitje tegen de misselijkheid en Emeprid druppels die ik zelf 2 x 2ml per dag moet geven.

Inmiddels is dit de 4e dag dat ik hem thuis de druppels geef en hij moet net weer braken. Toen ik naar boven liep om wat te pakken had hij daar ook al een keer gespuugd. Dat moet vanmiddag rond een uur of 16.00 zijn gebeurd want hij is verder bij mij beneden geweest. Meteen de spoeddienst gebeld en die gaven aan het ook niet te vertrouwen en dat ik morgenochtend meteen moet bellen voor een nieuwe afspraak.

Vorige week hadden ze het erover dat de volgende stap een buikecho zou zijn, dus ik ga er vanuit dat dat het wordt. Ik ben er echt totaal niet gerust op. Vind het zo vreemd dat hij ondanks de medicijnen nog steeds moet braken.. Hij braakt trouwens over het algemeen helder gele vloeistof met wat losse haren. Daarnaast heeft hij vanmiddag nog wel wat gegeten en dat heeft hij niet mee uitgebraakt.

Kan iemand van jullie me een beetje geruststellen of heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?

Afbeelding

Keet

Re: Kat blijft braken ondanks medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:02

Mijn kat spuugde ook zoveel. Die had nierfalen

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 21:07

Dat is het niet, dat is getest in het bloedonderzoek. Nieren perfect, geen suiker, eiwitten goed, ontstekings- en leverwaarden goed, schildklier goed, alleen wat uitgedroogd.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:12

Mijn hond was lastige kanslote eter. Later begon het braken. Bloedonderzoek toen alleen hele lichte bloedarmoede, echo niks, fotos niks, endoscopie bingo. Onder de maagzweren. Doordat er een maagzweer direct bij de ingang van de maag was ontstaan, is hij gaan braken.

Dus zou het zeker goed laten uitzoeken.
Ik heb alles direct laten onderzoeken 2 dagen nadat het braken begonnen was. Maar dat was meer op basis van mijn gevoel dat het klinische beeld.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 21:20

Maagzweer zal ik naar vragen morgen, bedankt! Dierenarts is op de hoogte van zijn maagproblemen, maar tot nu toe gingen we er altijd vanuit dat hij 'gewoon' een gevoelige maag heeft.
Goed uit laten zoeken is zeker het plan, vandaar ook meteen het uitgebreide bloedonderzoek vorige week.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:51

Als er echt iets dwars zit in zijn maag/darmen dan zal de emeprid het braken niet stoppen denk ik. Goed dat je verder gaat zoeken, zo vaak braken is echt niet in orde. Ik hoop dat het buikonderzoek iets oplevert!

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:58

Wij hebben ook zo'n kotser. Hoe vaak ik wel niet in zo'n lauw hoopje kots heb gestaan... -O-
Het is bij hem ook onderzocht, maar eigenlijk niets uitgekomen. Hij krijgt nu Prins VitalCare Resist Calm-brokken en hoewel ik sceptisch was, lijkt het echt te werken. Hij kotst nu niet meer dagelijks, maar 1 of 2 keer per maand. Ik denk dat overgeven het bij hem gerelateerd was aan stress en dat hij door de kruiden in die brokken net wat kalmer is. Hij is ook weer vreselijk opdringerig zeer aanhankelijk, wat hij sinds de verhuizing niet meer geweest is.

Ik zou het zeker verder laten onderzoeken, want er zijn ook tal van mogelijke medische oorzaken, zoals hierboven genoemd, maar als het onverklaar blijft, kun je deze brokken altijd eens proberen. Wel een paar weken volhouden voor je conclusies trekt. Succes!

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:11

Mijn kat heeft ook ongeveer dezelfde symptonen, hij is ongeveer 11/12 jaar (ook asiel dus moeilijk zeker weten). Vaak braken, vaak gras eten, kieskeurig in brokjes, maar hij is nog wel actief en blijft juist veel achter me aan lopen in de hoop dat ik hem lekkers geef zoals snoepjes of natvoer. Ook naar dierenarts geweest, bloed ook helemaal onderzocht en daar kwam gelukkig(?) niks uit, maar we weten nog steeds niet wat er nou precies aan de hand is.. De da zei dat we maar ander voer moesten proberen, we zijn nu net begonnen met royal canine sensible omdat ik vermoed dat mijn kat een erg gevoelige maag heeft sinds een tijdje, maar daar is hij in eerste instantie ook niet dol op, het zit nu gemengd met zijn oude brokjes en daar eet hij wel van.

Ik zag ook ergens dat het voerbakje hoger en schuin zetten naar de kat toe, een betere pose is om uit te eten, dat zou je misschien kunnen proberen? Verder lees ik mee in het geval dat ik hier nuttige dingen lees voor mijn eigen kat! :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:18

Ik heb 2 jaar geleden hetzelfde meegemaakt, emeprid werkte ook niet. 6 soorten voer inclusief dierenarts voer voor gevoelige maag verder eindelijk iets gevonden wat werkte: prins vitalcare sensitive. Zit alleen maar viseiwitten in, ik vermoed dat mijn kat niet tegen kip of andere vleesresten kan, die in de meeste voeding zit.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 17:23

Bedankt voor de de reacties! Ik heb hem vanmorgen bij de dierenarts gelaten voor een echo en mag hem straks ophalen.

Hij krijgt nu sinds 2 dagen Royal Canin Sensitivity Control maar daar lijkt hij niet gek op. Heb al vaker van voer proberen te wisselen, maar het is zo’n lastige eter dat dat lang niet altijd gaat zoals ik het in mijn hoofd heb :=

Interessant detail; obv zijn ogen schat de dierenarts dat hij de 10 jaar al gepasseerd is, nogal een verschil met de 8.5.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:26

Lastig Ts. Als je da niks kan vinden kan ik best een kleine portie prins sensitive opsturen per post als je wil, heb 3 kg over omdat mijn kat nu over op een nierdieet moet.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:29

Hij ziet er wel goed uit voor een 10+ jarige kat, hij lijkt een mooie vacht te hebben!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:50

Drinkt jouw kat uit de kraan? Dat was namelijk (waarschijnlijk) de reden dat mijn jonge kat zoveel spuugt.
Als ze dan net gegeten hebben of vlak daarna, dan zetten de brokken uit in de maag en spugen ze.
Maar goed, dan moet je wel brokken inde kots zien en dat is geloof ik niet zo toch?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 18:57

Slecht nieuws helaas :( Bloedonderzoeken kwam niks geks uit, alvleesklier komt vrijdag, maar ze hebben door z’n hele lijf flink vergrote lymfeklieren gevonden en z’n maag- en darmwand zijn verdikt. Peristaltiek op de meeste plekken ok, maar ook plekken waar het was minder is. Het is een chronische ontsteking of het is lymfeklierkanker. In beide gevallen is prednison in pilvorm de behandeling, maar omdat het zo’n lastige eter is was de dierenarts het wel met me eens dat we ook moeten kijken naar wat haalbaar is. Hem iedere dag helemaal de stress in jagen is ook niet echt fair richting hem. Vrijdag hebben we de laatste uitslagen en gaan we bespreken hoe nu verder.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:02

Oei dat is geen fijn nieuws inderdaad! Prednison pilletjes zijn wel makkelijk door natvoer te mengen, zonder al te veel bijsmaak. Maar dan moet er wel iets zijn wat hij echt lekker vind. Als hij eenmaal op de prednison zit heb je kans dat de eetlust toeneemt.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 22:52

Oh echt? Dat zou heel fijn zijn, het is zo’n lastige met eter. Niet alleen met droogvoer, ook met nat en snoepjes. Ik ga morgen eens een flink assortiment natvoer halen, kijken of er iets bij zit wat hij echt heel lekker vindt. Wat ik nu in huis heb gaat wel naar binnen, maar ook niet echt met enthousiasme, draak :=

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:34

Dat is rot. Een van mijn katten braakt ook vaak, alleen slijm met haar, maar na een antihaarbalkuur is het vrijwel over. Een heel oude kat doet het ook, maar dat is volgens de DA omdat ze zo schrokt. Naar bericht, dat van jou. Heel veel sterkte!!