Konijn straks alleen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Konijn straks alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 15:24

Op dit moment is een van mijn konijnen opgenomen bij de dierenarts. Het is een dwerg rammetje van al bijna 10 jaar en zijn gedrag en eetlust is de laatste dagen veranderd. Gister met hem naar de dierenarts geweest en pijnstilling meegekregen. Maar vanochtend toch weer weggebracht naar de dierenarts en daar houden ze hem nu onder controle, hij krijgt een infuus met vocht en iets tegen misselijkheid.

Ik ben bang eigenlijk dat hij het niet gaat redden. Hij had al veel ouderdomskwaaltjes en de dierenarts vermoed dat hij neurologisch ook niet helemaal in orde is.

Nu zit ik in dubio met wat ik straks moet doen mocht mijn dwergje overlijden. Ik heb hem in huis gehaald een maatje voor hem een half jaar geleden uit de opvang gehaald omdat hij al jaren alleen bij mijn ouders zat (sinds het verlies van zijn vorige vriendinnetje 5 jaar geleden). Het nieuwe konijn, een nieuw zeelander voedster van ongeveer 5 jaar. Met de afspraak bij de opvang of ik haar eventueel terug mocht brengen bij overlijden van mijn rammetje.

Echter ben ik inmiddels aardig aan het beestje gehecht geraakt. Ze was vrij angstig en had last van ontstoken oogjes toen ik haar haalde, ik kreeg zelfs korting omdat het een konijn met medische zorg was. Bij de opvang zat ze buiten tussen de vlaamse reuzen, maar ze zeiden dat ze zichzelf vaak afzonderde. Inmiddels is ze een stuk minder angstig, ze houd van aandacht en knuffelen maar liever niet op schoot. En haar oogjes zijn ook een stuk gezonder (vermoedelijk door beter voer en dat ze nu binnenstaat).

Eigenlijk wil ik geen nieuw konijn straks maar ik wil ook niet dat ze zich eenzaam gaat voelen. Mijn woonsituatie is ook niet zo ideaal voor weer een nieuw konijn. Ik woon in een studio en de konijnen mogen loslopen in huis. Nu weet ik van mijn huidige konijnen dat ze zindelijk zijn en nergens aan knagen, maar van een nieuwe weet ik dit natuurlijk niet. Daarnaast krijgt mijn konijn wel genoeg aandacht, elke keer als ik langsloop krijgen ze wel een aaitje, tv staat aan of andere omgevingsgeluiden. Ben veel thuis. En s avonds geef ik ze uitgebreide aandacht en een borstelbeurt. Of ik geef ze voerspelletjes waar ze wel eventjes mee zoet zijn.
Mijn angst is dat ze of eenzaam word of dat ze weer bij de opvang terecht komt en haar gezondheid achteruit gaat of weer angstig word. Zelf vind ik dat je een dier houd tot zijn dood, maar omdat mijn woonsituatie niet ideaal is voor een konijn en ik niet mijn hele leven steeds een nieuw konijntje wil toevoegen zit ik in twijfel.

Kan iemand mij hierin adviseren? Ik denk nu alleen maar na met mijn emoties natuurlijk, maar wil het beste voor mijn konijn.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:31

Allereerst sterkte met je ram, hopelijk knapt hij toch nog op.

Heb je al overwogen om er een ouder konijn bij zetten? Ik vind 5 nog best jong om, met een beetje mazzel (pech?) nog 5 jaar alleen te zitten. Moet er natuurlijk wel net een oudere ram in de opvang zitten waarmee het klikt, maar is wellicht het zoeken waard.

Toen mijn voedster 2 jaar terug overleed wilde ik het liefst ook een ouder konijn bij mijn overgebleven ram, maar er zat alleen jong grut in de opvang. Ik had hem eventueel ook nog wel naar een goed huisje gedaan (in bruikleen ofzo :') ) als hij dan op zijn beurt weer een oudere voedster blij kon maken. Ik kon dat toen niet vinden dus nu heb ik toch weer een jong konijn erbij :+

SnuitjeLove

Re: Konijn straks alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 15:35

Ja ik hoop dat het rammetje nog opknapt natuurlijk, maar ben er wel bang voor..
Volgens internet lees ik wel dat 5jaar voor een groot konijn als de nieuw zeelander wel al oud is. Maarja mijn dwergkonijntje is inmiddels ookal 10 jaar.
Mocht mijn konijntje toch te komen overlijden ga ik eerst even het gedrag van mijn voedster afwachten, voor ik keuzes ga maken. Maar wellicht toch weer een oudje erbij dan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:42

Kijk eerst waar je konijn gelukkig van wordt, is dat zonder ander konijn, laat het dan zo. Niet alle dieren zijn hetzelfde, en groepsdieren is een ander verhaal dan bij mensen. In het wild zouden vrouwtjes meestal bij moeder in de buurt blijven en vertrekken de mannetjes ivm voorkomen inteelt. Onverwante dieren samen zetten heeft daarom al beperkingen en hangt ook nog eens af van hoeveelheid ruimte. Als deze dame het goed doet "alleen" lekker zo laten en je niet gek laten maken door de "alles hoort een vriendje te hebben" mantra. Bij mensen heeft dat sociale al grenzen, voor dieren is dat niet anders. Behoefte aan persoonlijke ruimte is ook verschillend, sommigen kunnen samen op 2m2 en met anderen net op 2km2. Met een konijn dat zich in de opvang ook al afzonderde, is het ook de vraag of die uberhaupt gelukkig werd van konijn er bij. Aankijken dus hoe ze zich gaat gedragen met rammetje terug of na overlijden ervan.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:05

Mijn ervaring met de opvang hier is dat je ook wel kunt vragen naar iets wat geschikt is voor erbij. Er zitten er vaak wel 40 dus er is vrij veel keus. Ik heb ooit 2 konijnen bij een fokker gekocht en toen er een overleed een nieuw maatje gevonden bij een opvang. Toen ging het andere konijn ook dood en had ik dus alleen nog het konijn uit de opvang. Inmiddels hadden we ook een hond die niet zo goed met het konijn ging en het konijn was erg bang. Ik heb toen overwogen haar terug te brengen (alleen houden was sowieso geen optie, met de opvang is de afspraak of terug brengen of nieuw vriendje regelen).
In overleg met de opvang heb ik een heel stoicijns nieuw vriendje voor haar erbij gekregen. Haar vriendje blijft gewoon languit liggen tukken als hij onze hond ziet en is daardoor een stuk minder interessant voor de hond en het andere konijn is nu ook veel relaxter.

Sowieso zijn beide keren mijn konijnen gaan 'daten', ik gaf mijn voorkeur aan (top 3) en dan gingen ze bij de opvang op neutraal terrein koppelen en dan kon ik na paar dagen mijn konijn inclusief date weer ophalen. Dan weet je zeker dat het klikt en ze kunnen vaak ook best veel zeggen over zindelijkheid en gedrag. Beide keren wat de eerste poging ook geslaagd, met jaren ervaring weten ze vaak wat wel en niet samen werkt. Ik vind dus wel dat een konijn echt een maatje nodig heeft, maar de ellende is nou eenmaal dat ze eigenlijk nooit tegelijk dood gaan en je dus of de rest van je leven konijnen hebt of toch een keer een konijn terug moet brengen. Ik ben er dan bij deze opvang wel van overtuigd dat ze er een goed huis voor zoeken.

Misschien iets om te vragen als je konijn langer moet blijven, bij mijn dierenarts mag het maatje mee komen. Ze hebben veel steun aan elkaar en soms krijgen ze bij thuiskomst ruzie als een konijn naar dierenarts ruikt. Hopelijk knapt hij gewoon op!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:18

Wat sneu zeg voor je ram :( Heel veel sterkte met die situatie..

Wat betreft je voedster, hoe is haar band met je ram? Is ze daar een echt koppel mee? Indien dat zo is zou ik toch wel gaan kijken voor een maatje.. Mensen kunnen een konijn niet vervangen, we spreken simpelweg niet dezelfde taal. Konijnen wassen en beschermen elkaar en hebben over het algemeen wel echt een vriendje nodig. Aangezien je voedster pas 5 is en zomaar nog weer 5 jaar mee kan zou dat wel een lange tijd zijn voor een maatje. Ik weet dat je een facebookpagina hebt waar oudere konijnen aangeboden worden. Je zou inderdaad kunnen kijken of daar een oudje tussenzit waarmee ze te koppelen is, dan heb je minder risico dat je met een jonger konijn overblijft straks.

Het blijft een lastige situatie om te minderen of stoppen met konijnen. In een duo zijn ze 9 van de 10 keer toch het beste.. Toch fingers crossed dat je ram er bovenop komt en nog even bij je mag blijven! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:21

Ik heb voor mijn Franse Hangoor dame ook geen gezelschap meer gezocht. Ik vond het wel sneu, maar zij was voor FH begrippen al op leeftijd toen haar broer stierf. Ze heeft nog een jaartje alleen geleefd en is uiteindelijk op 7 jarige leeftijd gestorven. Ik heb nooit aan haar gemerkt dat ze eenzaam was, anders had ik er wel een ander bejaard konijn bijgehaald.

Ik zou het gewoon even aankijken. Sterkte met je ram.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:36

Sterkte!

Maar als jij jouw konijntje genoeg aandacht geeft, altijd wat te doen heeft, dan is het voor nu toch prima? Stel je ziet hem\haar in een hoekje wegkwijnen dan heb je natuurlijk je antwoord en kun je is kijken voor een (ouder) konijn erbij.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:57

Sterkte met je zieke konijntje.

Altijd heb ik een grote groep konijnen gehad.. Maar er zal altijd een laatste zijn. Mijn laatste was 12 toen zijn meisje dood ging, ik zat met hetzelfde dilemma, ik ging het huis uit, studeren, op kamers. Ik wilde mijn ouders niet opzadelen met mijn dieren, dus zat hij alleen. Als advies van de dierenarts kreeg ik.. Zet er een knuffel konijn bij, wel eentje die lijkt op een konijn en ongeveer net zo groot is. Het is niet hetzelfde als een maatje maar mijn konijntje was er wel gelukkig mee, lag er altijd tegen aan en likte de knuffel over zijn neus/hoofd. De oude sok heeft nog 7 maanden geleefd en is in zijn slaap, naast zijn knuffel overleden.

Ik heb ook overwogen om tijdelijk een konijn te adopteren via een konijnenopvang, maar ik weet van mijzelf dat ik ze niet terug kan brengen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 18:19

Bedankt voor de vele reacties. Ik heb inmiddels mijn rammetje mogen ophalen en heb dwangvoeding en pijnstilling meegekregen. Daarmee moet ik het de komende dagen even aankijken, en de dierenarts van op de hoogte houden.

De 2 zijn wel een echt koppeltje. Mijn rammetje leefde helemaal op toen ik de voedster met hem had gekoppeld. En ze liggen ook veel knus tegen elkaar. Nooit ruzie of iets en de voedster komt veel op likjes vragen van de ram. Ontvangen doet ze liever dan geven haha. Ze liggen nu ook weer knus samen. Mijn rammetje is helaas nog steeds stilletjes en ziet er een beetje somber uit.
Ik hoop dat het nog gaat opknappen de komende dagen.
Mocht hij uiteindelijk toch komen te overleiden ga ik het gedrag van mijn voedster aankijken. Goed nadenken en eventueel advies vragen aan de opvang.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:34

Sterkte ts! Hopelijk knapt die nog op.

Ik zou zeker kiezen voor een konijn erbij of een nieuw huisje zoeken. Je kan ook kijken naar bijvoorbeeld het regionaal voorlichtings bureau voor konijnen. Die vangt soms ook op en daar kwijnt ze zeker niet weg, wordt een nieuw maatje gezocht en dan samen herplaatst.

Alleen laten vind ik absoluut geen optie wat andere mensen hier ook zeggen. Als je je goed in konijnen verdiept dan zie je ook dat ze niet zonder elkaar kunnen. In het wild leven konijnen in groepen, mannen en vrouwen samen. Wij kunnen dit haast nooit bieden en kiezen er daar voor om het te beperken tot 2. De beste optie is dan een ram en voedster samen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 18:46

Ja klopt dat weet ik en daarom vraag ik ook advies omdat mijn emoties niet te laten overheersen.

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:17

Mocht je konijn nu toch overlijden en het gebeurt bij je thuis dan geef je andere konijn ook de kans om afscheid te nemen en geef het even een paar dagen zodat je konijn kan rouwen om haar verloren partner. De een reageert er heel goed op en blijft ook goed eten de ander merkt gewoon dat er iets mist en wordt eenzaam en gaat dan met wat pech weigeren te eten. Mocht dat gebeuren gaat er wel spoed achter zitten dat je weer snel een maatje of ander huisje kan vinden want een konijn dat weigert te eten is natuurlijk ook een spoedje. :=

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 20:24

Ja inderdaad dat idee had ik zelf ookal. Mocht hij dood gaan hoop ik hem sochtends dood aan te treffen ipv dat ik naar de dierenarts moet om hem in te laten slapen. Die keuze moest ik uiteindelijk bij mijn paard wel maken en dat was heel moeilijk.
Maar laten we hopen dat hij nog even mag blijven.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 06:13

Is het anders een idee om ze volgende keer samen naar de dierenarts te brengen? Dit doen wij altijd, dan hebben ze steun aan elkaar en indien er een overlijdt dan kan de ander alsnog afscheid nemen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 06:21

Anastasia24 schreef:
Sterkte!

Maar als jij jouw konijntje genoeg aandacht geeft, altijd wat te doen heeft, dan is het voor nu toch prima? Stel je ziet hem\haar in een hoekje wegkwijnen dan heb je natuurlijk je antwoord en kun je is kijken voor een (ouder) konijn erbij.

Lijkt mij geen goede oplossing. Aandacht van ons vervangt geen maatje. Een konijn is een groepsdier en hoort niet alleen.

Sneu van je rammetje. Ik zou naar en opgang gaan en daar jouw voedster laten koppelen. Succes!

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 10:16

Vanonochtend wakker geworden en zag dat mn rammetje buiten zn hokje zat. Dat betekende dus dat hij in beweging is geweest vanacht, toen ik uit bed stapte rende hij richting zn voer bak en inmiddels heeft hij wat brokjes en hooi gegeten. Super goed nieuws dus!
Ik blijf hem nog een beetje dwangvoeding geven omdat ik niet goed kan zien hoeveel hij eet, zijn kleine beetjes. En de pijnstilling krijgt hij vanmiddag weer.
Ik hoop zo dat het de goede kant blijft opgaan!
Ik ga ook een keukenweegschaal aanschaffen, dan kan ik zijn gewicht elke week even checken.
Voorlopig zijn ze dus nog samen