Bodembedekking kippenren

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Bodembedekking kippenren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 22:28

Afgelopen weekend was dan eindelijk mijn kippenhok klaar, ik wil graag een 3tal krieltjes gaan houden en twijfel nu alleen nog even over de bodembedekking van de ren.
Mijn ren is overdekt maar zal met felle regen wel wat regen vangen.
Ondergrond is verhard met waterwegloop.
Ik twijfel nu tussen zand,boomschors,beukensnippers of een combi hiervan.
Wat hebben bokkers in hun ren liggen en hoe bewerkelijk/schoon/droog is(blijft) het?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:52

Ook verharde ren (2 lagen tegels) ivm rattenprobleem. Ik gooi er dode bladeren in, liefst nadat die een week of 2 op een hoop gelegen hebben en er dus allerlei diertjes, etc. in zit om kipjes bezig te houden. 1x/jaar gaat hij leeg en gaat er nieuw in, tussendoor gaat er blad bij in als dat nodig lijkt. Bij geen bladeren meer kan het ook compost, vlas, zand, etc. zijn, net wat er beschikbaar is.

Lukasje

Re: Bodembedekking kippenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:42

Ik zou voor zand gaan denk ik. Dat lijkt me het meest praktisch om de poepjes eruit te scheppen. Kippen mesten toch behoorlijk wat . Bovendien nemen kippen ook graag een zandbad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:59

Schoonscheppen gaat hem niet worden, ze schoffelen alles door elkaar, iets toevoegen dat zorgt voor composteren van beide werkt beter.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 00:02

tamary schreef:
Schoonscheppen gaat hem niet worden, ze schoffelen alles door elkaar, iets toevoegen dat zorgt voor composteren van beide werkt beter.

Vandaar mijn idee van schors/snippers. Puur vlas is ook nog een idee.
Kippen krijgen sowieso een ruime bak met zand voor het zandbad :j

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 00:25

Ik heb van alles in de ren, en elke herfst gaat er een dikke lading blad in dat dan langzaam composteert. Doordat het blad in de winter nog niet weggerot is maar voor een dikke toplaag zorgt voorkomt het ook dat de kippen in de winter in de blubber moeten zitten. Tussen dit bladafval zitten ook gewoon de kleine takjes en sowieso gooi ik regelmatig iets in de ren om ze bezig te houden. Toevallig had ik vandaag wat foto's gemaakt van hoe het er nu uit ziet. Even daarvoor had ik allemaal gras over het hek gegooid de ren in omdat ik daar naast de ren een tuinborder aan het maken ben. :') Momenteel is het dus vooral een laag van gecomposteerd blad, grond, houtsnippers, takjes, wat hemperade. In de hoek achterin heb ik met bakstenen een "zandbak" gemaakt, zodat ze wel ook gewoon een zandbad hebben maar het zand ook een beetje op zn plek blijft en niet wegspoelt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 12-05-20 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 00:28

Op de boerderijen waar ik werk ligt er zand in en dat wordt minimaal wekelijks gezeefd. Dit kan speelzand, metzelzand oid zijn.
Ik weet niet hoe groot je ren is maar je zou natuurlijk ook meerdere 'hoeken' kunnen maken. Gedeelte voor zandbad, hoek met blad, hoek met vlas of houtsnippers, etc. Af en toe een graszode vinden ze ook super leuk.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 03:15

Ik gebruik zaagsel, ook in de graafbak.
Had eerst zand maar dat wordt heel viel en zwaar om af te voeren.
Zaagsel blijft veel schoner/droger en ik kan het zo in de kliko scheppen als ik het verschoon.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 03:48

-leek-

Beukensnippers geven giftige dampen af in het water daar dus dat zou ik niet doen.

Precieze details weet ik niet maar ik hoorde zoiets laatst een collega van mij zeggen die een boel kippen heeft.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:04

JustMe8484 schreef:
Op de boerderijen waar ik werk ligt er zand in en dat wordt minimaal wekelijks gezeefd.

Zo deed ik het ook :j