tamary schreef:Probleem heet pikorde en snavelkracht. Kwartel is geen kip, maar sociale structuren/gedrag zijn vergelijkbaar. Bij het bepalen wie waar staat in de groep gaat het dan mis. Kriel is vaak feller dan grote kip trouwens, maakt risico eerder groter (en ze zouden ook in de vluchtplekken van de kwartels passen). Het is gewoon niet verstandig.
Konijn risico ligt ook in bv coccidiose, pikorde minder, ze zijn te duidelijk verschillend.
Meer of minder fel zie je bij zowel krielen als de "normale maat" en de grote heel wisselend terug per ras. Mijn ervaring is in ieder geval dat bepaalde rassen veel feller/pinniger zijn dan de andere, maar zou niet stellen dat krielen per definitie feller zijn. Momenteel in mn huidige toom 4 legkippen rondlopen die duidelijk veel feller zijn dan de rest. Terwijl er ook een paar hele kleine krieltjes tussen zitten (ras onbekend) die juist heel erg rustig maar ook onderdanig zijn. Omdat de toom behoorlijk is gegroeid ga ik een tweede ren maken met eigen nachthok, waar de paar rustige onderdanige dames hun eigen plekje krijgen, want ze kibbelen me nu wat teveel. Zodoende dacht ik, goh, als ik toch iets nieuws ga maken, wellicht dan ook met oog op kwartels iets erbij maken. Maar inmiddels, ook door wat ik net nog meer op internet vond en hier las, al besloten het risico niet te willen nemen. Mocht ik ooit kwartels hier laten wonen, dan krijgen ze een eigen ren en hokje.