Kwartel uitbroeden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kwartel uitbroeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:16

Allereers disclaimert: Ik ben niets zomaar radicaal van plan aangezien ik niets van kwartels weet en zeker niet zomaar een kwartel (of meerdere) zal nemen wanneer ik niet weet of ik deze een goed huisje kan bieden. Ik ben absoluut niet van plan om zomaar for the sake of it een paar eieren in een broedmachine te stoppen om te kijken wat er gebeurt.

Een vriend van me vertelde me eergisteren over een nieuwsbericht en een youtubekanaal, waarin iemand gewoon de kwarteleitjes van de Albert Heijn in een broedmachine heeft gestopt, en er daadwerkelijk één is geboren. :+ Ik ben die filmpjes gaan kijken (zie hieronder), en ik vind het best interessant dat dat gewoon kan (nogmaals, ik ben het niet in the near future van plan, geen zorgen). Ik vind zelf Albert uit dit filmpje een beetje zielig omdat hij geen medekwartels heeft, maar volgens mij heeft zijn baasje inmiddels nog meer kwartels uitgebroed.

edit: hier krijgt albert een vriendje

Dus nu: zijn er meer bokkers die hiervan gehoord hebben? Zijn er verigens bokkers met kwartels die er wat over kunnen vertellen? Ik vind het ontzettende grappige beestjes en ik ben benieuwd of er mensen zijn die zich hieraan gewaagd hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-20 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Kwartel uitbroeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:19

De kwartels die uit de AH-eitjes komen zijn Japanse kwartels. Makkelijke kwartels die goed tam kunnen worden en bij de juiste voeding met 6 a 7 weken zelf beginnen met eieren leggen of geslacht kunnen worden. Zelf broeden ze waardeloos, je hebt wel en broedmachine nodig :)

Ikzelf heb een koppel blauwschubben kwartels ( <3 ) en kwartels zijn in het algemeen erg makkelijk te houden/voeden. Japanse kwartels houden wel van meer soortgenootjes, een kwartet van 1 man en 3 vrouwen is eigenlijk het minimale aantal.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:21

Heb hier wel eens wat over gehoord. Beter nog, er is onlangs een bokt-kwartel uitgebroed! :D

Topic heeft een beetje een vreemde titel maar vanaf pagina 4 kun je meelezen met de avonturen van Mootje, het Kipfilet in Blik-Kwarteltje. [VT] Kipfilet in blik - waar te koop?

EDIT: Hahaha, zie dat iemand anders de link ook al had gedeeld. :')
Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 11-05-20 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:22

Oh wat grappig! Ik ga zeker even daar een kijkje nemen! :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:30

Hoi TS, je hebt inmiddels een PB van mij gehad. :)

Misschien ook interessant voor anderen die dit lezen: Het belangrijkste wat je denk ik moet doen voor je kwartels uit gaat broeden is bedenken wat je met de haantjes gaat doen. Je kunt ze niet (allemaal) houden want ze terroriseren de hennen en gaan vechten, maar je kunt ze aan de straatstenen niet kwijt.
Ik heb zelf de mogelijkheid om ze in te slapen met helium.

Het maakt niet uit hoe je het doet, vetmesten en opeten is ook een goede optie vind ik zelf, maar je moet een plan hebben en dat ook uit kunnen voeren.

Het broedproces zelf is peanuts. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:33

Dit kan zeker gebeuren. De reden hiervoor is is dat een kwartelhaan heel moeilijk te onderscheiding is van een hen. Pas op vruchtbare leeftijd valt dit te testen door te kijken of er sperma vrijkomt als je down under duwt ;) Hierdoor glipt er wel eens 1 door de mazen van het net.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:56

Dat valt op zich wel mee. Bij wildkleur kwartels is het op jonge leeftijd al te zien aan de kleur van de borst. En je kunt het ook heel duidelijk horen.:D Maar het is inderdaad niet zo duidelijk als bij kippen.
Misschien dat ik daarom juist een bijzonder kleurtje uit een supermarktei heb gekregen, omdat bij bijzondere kleurtjes de hanen moeilijker te onderscheiden zijn. Dat had ik nog niet bedacht.

Ik hoor vaak dat ze expres wat haantjes bij de hennen laten lopen, omdat de groep dan rustiger is en er minder gevochten wordt. Ik heb zelf alleen hennen en daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Soms is het vanuit het niets ineens oorlog. Ik grijp dan in door de boosdoener er tijdelijk uit te halen, maar een commerciële houder kan daar niet aan beginnen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:57

Oh klopt, ben wildkleur vergeten vermelden. :j Er zijn nog enkele kleuren waarbij het te zien is maar ook velen dus waarbij niet :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:24

Hihi, ik vind op Facebook net iemand die ook een kuiken uit een supermarktei heeft. Twee weken jonger dan die van mij, en vrijwel dezelfde kleur! Het moet wel familie zijn.
Diegene wil er vanaf omdat ze verder geen kwartels heeft. Hoe leuk zou het zijn om de twee eenzame kuikens samen te kunnen brengen!
Helaas denk ik dat het een haantje is, anders was ik zo naar Groningen gereden om het op te halen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:24

LindyH schreef:
Hihi, ik vind op Facebook net iemand die ook een kuiken uit een supermarktei heeft. Twee weken jonger dan die van mij, en vrijwel dezelfde kleur! Het moet wel familie zijn.
Diegene wil er vanaf omdat ze verder geen kwartels heeft. Hoe leuk zou het zijn om de twee eenzame kuikens samen te kunnen brengen!
Helaas denk ik dat het een haantje is, anders was ik zo naar Groningen gereden om het op te halen.

Wat jammer ja!

Ik hoor trouwens heel wisselende verhalen over of kwartels nu wel of niet samen met kippen kunnen. Weten jullie daar meer van?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:50

Ik denk dat het wel moet kunnen, als ze maar voldoende ruimte hebben en aparte nachthokken.

Misschien kan het een probleempje zijn dat kwartels wel wat eiwitrijker voer nodig hebben dan kippen, maar kippen vinden dat natuurlijk ook erg lekker. En dat de kippen dan steeds het (duurdere) kwartelvoer opeten en hun eigen voer laten liggen.
Ik weet niet of dat ook daadwerkelijk gebeurt, maar het lijkt me niet ondenkbaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:55

Nee, wordt bloedsport. 1 pik van een veel sterkere! kippensnavel en je hebt een bloedende kwartel (= eten).

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:10

Zoiets begreep ik al een beetje, dat dat een flink risico is. -O- Maar wat Lindy zei had ik ook al van een paar mensen gehoord, dat er vooral genoeg ruimte en "aparte hoekjes" moet zijn zodat ze elkaar ook uit de weg kunnen gaan als ze dat willen. Vandaar dat ik niet zo goed meer wist wat ik nu wel en niet moest geloven.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:45

Zou het met krielkippen ook niet gaan? Die zijn niet zo heel veel groter.

Ik hoor ook altijd dat kippen en konijnen/cavia's ook niet samen gaan, maar ik zie ook voorbeelden waar het goed gaat. Of misschien is dat ook maar tot een keer de pleuris uitbreekt, dat weet je natuurlijk nooit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:57

Probleem heet pikorde en snavelkracht. Kwartel is geen kip, maar sociale structuren/gedrag zijn vergelijkbaar. Bij het bepalen wie waar staat in de groep gaat het dan mis. Kriel is vaak feller dan grote kip trouwens, maakt risico eerder groter (en ze zouden ook in de vluchtplekken van de kwartels passen). Het is gewoon niet verstandig.

Konijn risico ligt ook in bv coccidiose, pikorde minder, ze zijn te duidelijk verschillend.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 00:08

tamary schreef:
Probleem heet pikorde en snavelkracht. Kwartel is geen kip, maar sociale structuren/gedrag zijn vergelijkbaar. Bij het bepalen wie waar staat in de groep gaat het dan mis. Kriel is vaak feller dan grote kip trouwens, maakt risico eerder groter (en ze zouden ook in de vluchtplekken van de kwartels passen). Het is gewoon niet verstandig.

Konijn risico ligt ook in bv coccidiose, pikorde minder, ze zijn te duidelijk verschillend.

Meer of minder fel zie je bij zowel krielen als de "normale maat" en de grote heel wisselend terug per ras. Mijn ervaring is in ieder geval dat bepaalde rassen veel feller/pinniger zijn dan de andere, maar zou niet stellen dat krielen per definitie feller zijn. Momenteel in mn huidige toom 4 legkippen rondlopen die duidelijk veel feller zijn dan de rest. Terwijl er ook een paar hele kleine krieltjes tussen zitten (ras onbekend) die juist heel erg rustig maar ook onderdanig zijn. Omdat de toom behoorlijk is gegroeid ga ik een tweede ren maken met eigen nachthok, waar de paar rustige onderdanige dames hun eigen plekje krijgen, want ze kibbelen me nu wat teveel. Zodoende dacht ik, goh, als ik toch iets nieuws ga maken, wellicht dan ook met oog op kwartels iets erbij maken. Maar inmiddels, ook door wat ik net nog meer op internet vond en hier las, al besloten het risico niet te willen nemen. Mocht ik ooit kwartels hier laten wonen, dan krijgen ze een eigen ren en hokje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 06:33

Kwartels en kippen zou ik zelf ook niet samen doen. Buurvrouw heeft ze wel eens samen in een kunstmoeder gehad, kippen- en kwartelkuikens. Ging toen al niet goed, al waren dat wel Chinese kwartels. Die legden het toen al af tegen de grotere kippenkuikens. Japanse kwartels en bv sierduiven/enkele soorten oorspronkelijke duivensoorten zou je wel weer samen kunnen houden.