Filter schildpadden vijver

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Filter schildpadden vijver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 19:39

Ik ben bezig met een nieuw buitenverblijf voor mijn twee waterschildpadden. Nu de basis van het verblijf bijna klaar is wordt het tijd om ook na te gaan denken over een filter die geschikt is voor een vijver van 250 liter en de twee schildpadden. Ik heb totaal geen kennis op het gebied van filters dus ik hoop dat iemand mij hier kan helpen met het adviseren hiervan.

Als er mensen zijn met inspiratie voor de inrichting van een schildpadden buitenverblijf is dat ook welkom :j

Anoniem

Re: Filter schildpadden vijver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 00:50

Gaan ze dan in de winter weer naar binnen?

Volgens mij kunnen ze niet zomaar van binnen naar buiten verplaatst worden, maar weet dat niet zeker.

Je zou bij het schildpaddenopvangcentrum navraag kunnen doen, die zijn erg ervaren.

Ik volg even, wij hebben ook waterschildpadden (hobby v mijn vriend) Heb mij er zelf eerlijk gezegd niet zo in verdiept.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 13:00

Ze gaan in de winter zeker naar binnen want wil niet dat ze longontsteking krijgen. Wil ze ook pas naar buiten doen als het water een beetje opgewarmd is.

Maar ja, ik wil er wel een goed filter in hebben omdat het niet de schoonste dieren zijn.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:49

Waterschildpadden doen het super hier in de sloten in Nederland, dus verwarming en warm water is niet echt nodig. (behalve dan voor de muscus waterschildpad, maar ik denk dat het hier om rood en geelwangetjes gaat?) Ze zonnen graag dus ergens een plekje waar ze op het droge in de zon kunnen zitten is wel een vereiste. Verder zou ik liever een grotere pomp kiezen dan nodig is, aangezien ze wel smerig zijn wat betreft hun inwendige verwerking van het voedsel.

Ze kunnen ook goed klimmen dus een stevig hoog wandje heb je wel nodig rondom anders zijn ze ze weg en dan zijn ze snel ook. Planten is je eigen keus, ze gaan er wel in graven als ze erbij kunnen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 14:22

Klopt alleen schildpadden zijn wel gevoelig voor longontsteking. En in de sloten van Nederland zijn ze meer aan het overleven dan aan het leven.

Mijn schildpadden lopen/zwemmen buiten tussen mei en september en verder zitten ze binnen omdat het anders te koud is.

Ik heb zojuist al wat grote keien ingegraven zodat ze daar lekker op kunnen zonnen.

Zometeen kiezelstenen ophalen voor een deel van de rand en in de vijver. En geel zand.

Dit is hoe het er tot nu toe uit ziet. Moet nog veel gebeuren.
Afbeelding

@speurneusc welk merk filter zou je aanraden?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:26

Ik doe niet aan merken haha, ik pak vaak de goedkoopste van wat ik wil hebben, heel vaak doen die het veel langer dan de duurdere ook nog eens.

hoe groot zijn ze? vind de rand zo laag als ze halverwege hun poot in een naadje kunnen steken komen ze erover.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:32

Ik heb de schildpadden ook buiten maar in een veel groter bad. Een zwembad van 2.60 doorsnee. Daar heb ik geen filter in maar laat het aan het eind van het seizoen gewoon weglopen. Ze zitten trouwens al een maandje buiten, maar ze zijn dan ook al best groot

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 14:33

:) Haha oké.
Viel me ookal op dat de rand optisch klein lijkt. Er komt nog een rand/plank bovenop. Dus dan zouden ze al op de kop moeten hangen willen ze er overheen klimmen.
Voorgaande jaren is het met het oude verblijf allemaal goed gegaan en deze is zelfs nog iets hoger, dus verwacht dat het wel goed moet komen. Bedankt voor je meedenken hoor!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 14:34

josien_m_ schreef:
Ik heb de schildpadden ook buiten maar in een veel groter bad. Een zwembad van 2.60 doorsnee. Daar heb ik geen filter in maar laat het aan het eind van het seizoen gewoon weglopen. Ze zitten trouwens al een maandje buiten, maar ze zijn dan ook al best groot

Oh ja dat is wel een stukje groter ja. Hoeveel schildpadden heb je dan? En word het water niet erg smerig?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:37

5 schildpadden en 5 goudvissen die veel voerresten opruimen. Ja het wordt wel smoezelig maar er liggen ook 2 bakken met aarde, gras en lissen in, die nemen ook weer voedingsstoffen op en uiteraard een paar stoeptegels voor het zonnen. Het is ongeveer 40 cm diep. Ik heb er 3 al 14 jaar en 2 kleinere erbij opgevangen sinds 3 jaar.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:43

Dan heb je lieve schildpadden, de mijne vraten ze op. Mijn vader had ze ooit in aquarium speciaal gebouwd onder water en dan een vide met daar een badje en zon gelegenheid, nou ze keken over het randje en floep in het aquarium, in de loop der tijd alle vissen opgegeten.

Er kwam eens een filmpje voorbij van een turtle die over een gaashek klom van zeker meter hoog.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:46

Toen de mijne klein was mocht ie terwijl wij erbij waren ook even buiten zitten, volgens mij hier samen met zaagrugje, was een logeetje.

Afbeelding

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:46

Ik lees even mee.
Wij willen ook graag in de warmere maanden onze schildpad naar buiten doen. Vijver zal een meter of 2-2,5 bij een meter worden waarschijnlijk. Uiteraard net genoeg zonplekjes. :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:48

Nee, dat is hier niet gebeurd en nog steeds niet. Er zijn tientallen jonge vissen inmiddels, misschien vangen ze er daarvan wel, maar ik zie er ook nog heel veel! Ze hebben natuurlijk ook flink de ruimte in hun buitenzwembad. In de winter binnen deed ik ook altijd een goudvis in hun kuip, dat is in het begin wel eens misgegaan bedenk ik me nu. Maar wat later als ze echt vooral slapen, gaat het wel goed.