Zieke kip verzorgen; praktische tips gezocht!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wennii

Zieke kip verzorgen; praktische tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 08:41

Ik open niet vaak een topic, maar ik hoop dat er hier wat mensen met verstand van kippen zitten die me misschien verder kunnen helpen.

Een aantal weken terug hebben wij kippen verwelkomd bij ons thuis.
We hebben er in totaal 6, 1 jonge chabo hen van vorig jaar, 1 faverolles hen van vorig jaar, 2 sabelpootkrielen van dit jaar en 2 serama kuikens (waarvan ik twijfelde of 1 een haantje was, maar zoals ze zich nu ontwikkelen lijken het toch twee hennetjes te zijn). De faverolles is een beetje een tank ten opzichte van de krielen :') en automatisch direct de baas , maar verder ging dat direct prima.

Nu is mijn faverolles kip ziek. Ze is er als laatste bijgekomen en komt van een fokker/handelaar die allerlei rassen had lopen. Op dat moment zag ze er gewoon gezond uit en de eerste dagen bij ons gedroeg ze zich ook normaal. Er is dus een mogelijkheid dat ze al iets onder de leden heeft gehad, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.

Ik ben vorige week met foto's naar de dierenarts geweest omdat ze een ontstoken oog leek te hebben en heb daar zal voor gekregen, 4x per dag smeren en vantevoren even schoonmaken met afgekoeld gekookt water. Dat moest ik een week doen. Ik heb het kuurtje afgemaakt en het zag er allemaal goed uit. Echter, binnen 24 uur kwam het in alle hevigheid terug, dus meteen eergisteren opnieuw de da gebeld. Heel even wachten met smeren en gisteren moest ik langs.

Ik heb niet echt een uitsluitsel wat het is, al vermoed ik zelf dat het om een stevige verkoudheid of snot gaat. Ik ben natuurlijk geen dierenarts maar ik heb inmiddels zoveel opgezocht op internet dat ik het daar het meest op vind lijken. 1 ontstoken, waterig oog heeft zich na het eind van de kuur met de zalf dus razendsnel uitgebreid naar:
1 pusserig oog en inmiddels komt uit het andere ook vocht. Ook rond de snavelgaatjes ziet het eruit alsof ze verkouden is. Wat ik veel lees bij snot is dat ze benauwd zijn en rochelen, dat heb ik bij haar dan nog helemaal niet gezien of gehoord, dus dat maakt me ook meteen aan het twijfelen of het wel echt snot is en niet een 'normale' verkoudheid van bv nog de stress van de verhuizing of iets dergelijks.

Ze heeft gisteren een injectie bij de da gehad met antibiotica. Ik heb nu voor een week antibiotica wat ik met een pipet in haar snavel moet inbrengen en ik moet blijven smeren met de zalf, omdat dat in ieder geval goed hielp om haar ogen schoon te maken.
Ik moet dit nu een week blijven doen en als het niet beter is komt er een mestonderzoek en moet ze wellicht ook even terugkomen.
Aanvullend advies van de da: zet haar snachts binnen.

Medicijnen toedienen gaat overigens prima, ze zit gewoon bij mij op schoot dan, ze is heel snel heel tam geworden en heel lief wat dat betreft, ze laat het heel goed toe.

Mijn vragen gaan meer om de verzorging de komende week/weken:
Hoe doe ik dat het beste?

Ze zit inmiddels dus apart van mijn andere kippen.
Ik heb nu in onze (verwarmde) schuur een bench staan met een gefabriceerde zitstok waar ze goed op slaapt.
Is het nu, omdat het zo hevig is, de eerste dagen het beste haar de hele dag daarin te laten, of gewoon in het aparte stukje buiten zetten? Daar staat ook een apart drink en eetbakje zodat ik in de gaten kan houden of goed eet en drinkt. Heeft ze tot nu toe wel gewoon gedaan gelukkig.
Is het slim om haar bijvoorbeeld smiddags even een uurtje 'verplicht' uit te laten rusten binnen? Moet ik haar eerder binnen halen dan dat ze normaal binnen gaat? en/of later buiten?
Daarnaast legde ze eerst eieren in het hok, maar daar kan ze nu natuurlijk even niet in. Moet ik iets maken waar ze eventueel in kan leggen als ze moet of is dat tijdelijk niet nodig?

Ik vind overal veel info over hoe ziekte te herkennen en wat ervoor gegeven kan worden, maar niet echt over de praktische verzorging. Ik heb ook even kort het kippenforum geprobeerd, maar ook daar vind ik niet veel terug (of ik heb slecht gezocht, ik ben daar ook nog niet aangemeld overigens, dus vandaar dat ik hier begin :))

Voor wat betreft de overige kippen die eerst bij haar zaten, die moet ik nu dagelijks controleren of ze ook ziek zijn en zodra er ook maar iets 'off' is, mag ik antibiotica komen halen voor in het water, meer voor het geval het toch iets besmettelijks is en zij het ook hebben.

Ik hoor heel graag ervaringen/tips!
(ik zie nu pas hoelang het verhaal is.... -O- )

Anoniem

Re: Zieke kip verzorgen; praktische tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:12

Het is besmettelijk volgens de dierenarts?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:23

Apart houden zou ik sowieso blijven doen voor de rest haar als prooi ziet.
Hoe is ze zelf verder? Wil ze buiten of blijft ze graag in haar hok, eventueel zelf laten kiezen.
Als je eenmaal weet wat het is en of het besmettelijk is zou ik haar gewoon wel/Niet bij de rest laten als ze verder wel fit is.

Heb je een dierenarts of een vogelarts bezocht?
Ondersteuning door het water voor de luchtwegen evt?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 09:34

Mindim schreef:
Het is besmettelijk volgens de dierenarts?

Dat weet hij nog niet. Het apart zetten heb ik in overleg met de da gedaan voor het geval dat het wel besmettelijk is. Daarom moet ik nu de rest ook in de gaten houden. Als het iets besmettelijk is, kan het natuurlijk zijn dat het al 'gebeurd' is. In dat geval zal ik ze allemaal moeten gaan behandelen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 09:39

LukieBradley schreef:
Apart houden zou ik sowieso blijven doen voor de rest haar als prooi ziet.
Hoe is ze zelf verder? Wil ze buiten of blijft ze graag in haar hok, eventueel zelf laten kiezen.
Als je eenmaal weet wat het is en of het besmettelijk is zou ik haar gewoon wel/Niet bij de rest laten als ze verder wel fit is.

Heb je een dierenarts of een vogelarts bezocht?
Ondersteuning door het water voor de luchtwegen evt?

Dat staat in de post, ik ben bij de dierenarts geweest met haar. Ik heb alleen geen uitsluitsel gekregen dus het apart zetten heb ik preventief gedaan op zijn advies. Met her risico dat ALS het iets besmettelijks is, de andere kippen het wellicht ook al dragen. Daarom moet ik die nu goed in de gaten houden.

Toen ze bij de anderen in hun normale hok zat wilde ze graag mee naar buiten. Nu ze snachts binnen moet in de schuur kan ze natuurlijk niet kiezen, maar omdat ze eerst graag mee buiten ging heb ik vanmorgen na de medicatie ook buiten gezet. Ze loopt nu wel wat rond, gisteren heeft ze dus bij de da een spuit antibiotica gehad. Dat is op zich een verbetering want afgelopen 2 dagen zat ze veel te slapen overdag.

Ze heeft het niet benauwd, overigens, heb ik gisterenavond haar snavel helemaal schoongemaakt en zie ik nu niet bij de snavelgaten nieuwe vuiligheid, dat lijkt schoon gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:42

Als ik het goed begrijp heb je nu en een ziekenboeg binnen en een apart rennetje buiten. Dus je kip kan niet uit zichzelf even op stok of binnen gaan zitten of een ei leggen. Kan je in de buitenren niet iets provisorisch in elkaar zetten, zodat de kip dat buiten ook kan? Ik heb een mobiel hokje voor 1 kip :D voor dit soort dingen. Heb je er geen omkijken naar en kan de kip doen waar hij behoefte aan heeft. En dan alleen voor de nachten naar binnen halen. Verder dezelfde tijden aanhouden als de rest van de kippen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 09:50

Mindim schreef:
Als ik het goed begrijp heb je nu en een ziekenboeg binnen en een apart rennetje buiten. Dus je kip kan niet uit zichzelf even op stok of binnen gaan zitten of een ei leggen. Kan je in de buitenren niet iets provisorisch in elkaar zetten, zodat de kip dat buiten ook kan? Ik heb een mobiel hokje voor 1 kip :D voor dit soort dingen. Heb je er geen omkijken naar en kan de kip doen waar hij behoefte aan heeft. En dan alleen voor de nachten naar binnen halen. Verder dezelfde tijden aanhouden als de rest van de kippen.

Klopt :D
En inderdaad, omdat ze nu even niet zelf kan kiezen dacht ik, ik wil even weten hoe mensen dit praktisch doen zeg maar en of er nog extra dingen nodig zijn waar ik niet aan gedacht heb.
Omdat het sinds gisteren ineens allemaal omgegooid is heb ik dus nog geen apart hokje in de 'noodren' staan. Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden wat ik snel als soort van leg/zithokje neer kan zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:58

Wennii schreef:
Mindim schreef:

Klopt :D
En inderdaad, omdat ze nu even niet zelf kan kiezen dacht ik, ik wil even weten hoe mensen dit praktisch doen zeg maar en of er nog extra dingen nodig zijn waar ik niet aan gedacht heb.
Omdat het sinds gisteren ineens allemaal omgegooid is heb ik dus nog geen apart hokje in de 'noodren' staan. Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden wat ik snel als soort van leg/zithokje neer kan zetten

Ik snap je helemaal :D
Aan je zorg zal het iig niet liggen!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 10:12

dat hoop ik niet nee, maar ik maak me vooral druk om; stel ze moet ineens een ei leggen. Zolang ik geen provisorische oplossing heb kan ze het niet kwijt op haar normale plek. Hoewel ik dan ook wel lees dat een kip als ie moet leggen uiteindelijk wel gewoon ergens gaat zitten, maar ik wil het gewoon comfortabel maken voor haar. Als mijn dochter ziek is wil ik haar ook vertroetelen en ik wil dat voor mijn dieren ook een beetje kunnen doen. Of in ieder geval, ik wil ze niks ontnemen behalve nu dan even verplicht sociaal contact uit voorzorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:19

Wennii schreef:
dat hoop ik niet nee, maar ik maak me vooral druk om; stel ze moet ineens een ei leggen. Zolang ik geen provisorische oplossing heb kan ze het niet kwijt op haar normale plek. Hoewel ik dan ook wel lees dat een kip als ie moet leggen uiteindelijk wel gewoon ergens gaat zitten, maar ik wil het gewoon comfortabel maken voor haar. Als mijn dochter ziek is wil ik haar ook vertroetelen en ik wil dat voor mijn dieren ook een beetje kunnen doen. Of in ieder geval, ik wil ze niks ontnemen behalve nu dan even verplicht sociaal contact uit voorzorg.

Mijn kippen lopen ook wel eens een middag in de tuin en dan leggen ze gewoon een ei op het zand.
Zet even een doosje met stro of hooi neer anders? Voor rusten kan ze daar ook even gaan zitten, vior een tukje hoeven ze niet perse op stok. Of een stammetje er in leggen, gaan ze ook wel eens op zitten. Kan je een gedeelte beschutten met een handdoek of iets?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 10:24

Er liggen wat stenen rondom een boompje en een stok waar ze normaal gesproken ook al weleens op zitten. Dat was er allemaal al. Ze heeft er ook schaduw van dat boompje en de regenton, daar zit ze sowieso al vaak achter. nu is dat afgezet en kan zij er alleen komen en de rest moet het even met de rest van de ren doen.
Die hebben nu de rest van de struiken en boompjes en stenen om op te klimmen en zitten, zoals normaal :)

Ik ga even een doos met stro neerzetten, dat is een goeie! Daar zou ze ook in kunnen leggen als ze wil

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:25

Volgens mij doe je het heel goed. Apart houden en alle contact met de andere kippen even vermijden tot je weet of het besmettelijk is, is inderdaad heel verstandig. Wij zetten zieke of gewonde kippen inderdaad overdag in een met een net afgedekt rennetje buiten. Voor het leggen kun je ook tijdelijk een doosje nemen met stro erin. De eieren mag je NIET eten, door de antibiotica zijn ze niet goed voor je. Ook niet aan andere dieren geven.

Dierenartsen weten gewoonlijk heel weinig van kippen helaas. Heb al lang kippen, maar herken dat wat jouw kip heeft niet, behalve dat het inderdaad op snot lijkt; hoop het niet.

Als jouw zieke kip niet besmettelijk is, kun je haar met een andere vriendelijke kip samen in de ren zetten. Heel vaak knappen zieke kippen daar erg van op is onze ervaring.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 10:43

Ik heb het nu zo.
Eerste foto is de hele ren, met gaas stukje afgezet, het zijn geen vliegers dus ik denk dat ze er goed achter gaan blijven. Ze houden nu tenminste best wel afstand van het gaas.

Tweede foto is het stukje wat kip nu even voor zichzelf heeft.
Als de zon straks gaat draaien en de schaduw is niet genoeg zet ik er even een plastic tuintafel in zodat ze daaronder kan zitten als ze wil.

Afbeelding
Afbeelding

Als het besmettelijk is hoop ik dat dit zo voldoende is.
Tot ik dat weet laat ik het in ieder geval even zo. Ze kunnen elkaar dus wel gewoon zien.
Ik hoop ook echt niet dat het snot is, want als het dat wel is, denk ik dat een intensive care in de schuur kan beginnen... maar ja, dat zien we dan wel weer en dat moet dan gewoon maar :j .

Nu eerst maar eens even zo beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:53

:')
Wennii schreef:
Ik heb het nu zo.
Eerste foto is de hele ren, met gaas stukje afgezet, het zijn geen vliegers dus ik denk dat ze er goed achter gaan blijven. Ze houden nu tenminste best wel afstand van het gaas.

Als de zon straks gaat draaien en de schaduw is niet genoeg zet ik er even een plastic tuintafel in zodat ze daaronder kan zitten als ze wil.

[ [url=m/eTmvSB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nx0NZX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tot ik dat weet laat ik het in ieder geval even zo. Ze kunnen elkaar dus wel gewoon zien.
Ik hoop ook echt niet dat het snot is, want als het dat wel is, denk ik dat een intensive care in de schuur kan beginnen... maar ja, dat zien we dan wel weer en dat moet dan gewoon maar :j .

Vergeet de mondkapjes niet :')
Top toch zo

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 10:54

Mindim schreef:
:')
Wennii schreef:
Ik heb het nu zo.

[ [url=m/eTmvSB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nx0NZX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vergeet de mondkapjes niet :')
Top toch zo

:') :') die ontbreken nog

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:20

Daarom was het mijn vraag voor de zekerheid, misschien had deze veel kennis ervan.

Ik persoonlijk zou een vogelarts bezoeken maar dat is een eigen keuze natuurlijk.
Vooral ivm besmettelijkheid en dat je nog andere hebt.

Aan de rest van de zorgen zal het niet liggen :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 11:26

Op zich heb ik ook wel vertrouwen in zijn oordeel en ik kom met al mijn dieren bij deze praktijk, dus dat was nu mijn eerste begin omdat ik nog nooit bij een andere praktijk ben geweest. Stel, het is over een week nog niet beter en hij komt er niet uit, dan ga ik zeker even op zoek naar een vogelarts en misschien zou ik dat in de toekomst sowieso wel doen. Eigenlijk ben ik omdat ik ze nog maar zo kort heb en er meteen al iets was gewoon teruggevallen op vertrouwd denk ik :)

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:57

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar als ik de opnenings post lees zou ik wel aan snot denken. Ik heb hier vorig jaar hetzelfde gehad, nieuwe kippen gekocht en daarvan was er 1 wat slechter zag ik dus later.. Een waasje op het oog maar verder deed die het goed.
Uiteindelijk meerdere kippen slecht waarvan 1 echt ontstoken ogen maar ik hoorde bij geen van alle rochelen. Uiteindelijk van de dierenarts toch antibiotica gehad voor door het water zodat ik alle kippen kon behandelen, toen ging het vrij vlot weer over gelukkig. Maar het kipje met de echt ontstoken ogen is altijd aan 1 kant blind gebleven en dit voorjaar helaas alsnog doodgegaan waardoor weet ik dan weer niet. Maar ik zou haar dus wel echt goed apart houden van de rest. En de rest nog goed in de gaten houden ze hoeven voor 't snot niet persee te rochelen..

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:57

Dat is ook eigen keus, ik bedoel het ook meer in de zin van als het bijv niet besmettelijk is hoef je de boel niet te verbouwen en weet je waar je aan toe bent :))

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 12:27

LukieBradley schreef:
Dat is ook eigen keus, ik bedoel het ook meer in de zin van als het bijv niet besmettelijk is hoef je de boel niet te verbouwen en weet je waar je aan toe bent :))

Ja dat klopt inderdaad! Gelukkig heb ik met vrij minimale aanpassingen en wat tips van mindim nu het denk ik wel goed ingericht voor nu de eerste dagen en ben ik er wat geruster op dat ze in ieder geval niks tekort komt.

Net ook al een pbtje ontvangen van een andere bokker, dus al heel wat tips gekregen.

om erachter te komen wat het daadwerkelijk is en of het besmettelijk is, want dat is voor het verdere verloop wel belangrijk, ben ik nu even aan het zoeken of er in de buurt een vogelarts zit, kan ik altijd eens heen bellen voor advies en om te bespreken wat ik nu voor medicatie heb meegekregen en wat zij ervan zeggen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:50

Ik ben toen op cursus geweest in hoeven bij een vogelarts. Dat is echt verreweg de beste en nog in je buurt ook.
Zeer geliefde man en jarenlange ervaring, ik ga even googlen hoe de praktijk heet

Edit, sible westendorp.
Kippendokter.nl :')

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 10:22

thnx! Ik ga eens kijken.
Update is dat een van mijn andere kippen nu ook een nat oogje heeft en het dus toch besmettelijk was en ze elkaar al besmet hadden intussen. De antibiotica niet top lijkt aan te slaan (ze krijgen nu allemaal, ook de twee die het nog niet hebben uit voorzorg). Na de shot bij de da was er enigszins verbetering in gedrag te zien bij de al zieke kip en dat is nog steeds wel in orde, eet en drinkt nog steeds gewoon goed en loopt weer wat rond, maar toch weer snot uit snavel en oog is nog altijd ontstoken. Dus ik ga vandaag even proberen een vogelarts te contacten.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:08

Klinkt als mycoplasma. Meest effectieve antibiotica daarvoor is tylosine of doxycicline.
De meeste luchtweginfecties zijn besmettelijk, maar hoe beter de weerstand, hoe minder symptomen