Een aantal weken terug hebben wij kippen verwelkomd bij ons thuis.
We hebben er in totaal 6, 1 jonge chabo hen van vorig jaar, 1 faverolles hen van vorig jaar, 2 sabelpootkrielen van dit jaar en 2 serama kuikens (waarvan ik twijfelde of 1 een haantje was, maar zoals ze zich nu ontwikkelen lijken het toch twee hennetjes te zijn). De faverolles is een beetje een tank ten opzichte van de krielen

Nu is mijn faverolles kip ziek. Ze is er als laatste bijgekomen en komt van een fokker/handelaar die allerlei rassen had lopen. Op dat moment zag ze er gewoon gezond uit en de eerste dagen bij ons gedroeg ze zich ook normaal. Er is dus een mogelijkheid dat ze al iets onder de leden heeft gehad, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
Ik ben vorige week met foto's naar de dierenarts geweest omdat ze een ontstoken oog leek te hebben en heb daar zal voor gekregen, 4x per dag smeren en vantevoren even schoonmaken met afgekoeld gekookt water. Dat moest ik een week doen. Ik heb het kuurtje afgemaakt en het zag er allemaal goed uit. Echter, binnen 24 uur kwam het in alle hevigheid terug, dus meteen eergisteren opnieuw de da gebeld. Heel even wachten met smeren en gisteren moest ik langs.
Ik heb niet echt een uitsluitsel wat het is, al vermoed ik zelf dat het om een stevige verkoudheid of snot gaat. Ik ben natuurlijk geen dierenarts maar ik heb inmiddels zoveel opgezocht op internet dat ik het daar het meest op vind lijken. 1 ontstoken, waterig oog heeft zich na het eind van de kuur met de zalf dus razendsnel uitgebreid naar:
1 pusserig oog en inmiddels komt uit het andere ook vocht. Ook rond de snavelgaatjes ziet het eruit alsof ze verkouden is. Wat ik veel lees bij snot is dat ze benauwd zijn en rochelen, dat heb ik bij haar dan nog helemaal niet gezien of gehoord, dus dat maakt me ook meteen aan het twijfelen of het wel echt snot is en niet een 'normale' verkoudheid van bv nog de stress van de verhuizing of iets dergelijks.
Ze heeft gisteren een injectie bij de da gehad met antibiotica. Ik heb nu voor een week antibiotica wat ik met een pipet in haar snavel moet inbrengen en ik moet blijven smeren met de zalf, omdat dat in ieder geval goed hielp om haar ogen schoon te maken.
Ik moet dit nu een week blijven doen en als het niet beter is komt er een mestonderzoek en moet ze wellicht ook even terugkomen.
Aanvullend advies van de da: zet haar snachts binnen.
Medicijnen toedienen gaat overigens prima, ze zit gewoon bij mij op schoot dan, ze is heel snel heel tam geworden en heel lief wat dat betreft, ze laat het heel goed toe.
Mijn vragen gaan meer om de verzorging de komende week/weken:
Hoe doe ik dat het beste?
Ze zit inmiddels dus apart van mijn andere kippen.
Ik heb nu in onze (verwarmde) schuur een bench staan met een gefabriceerde zitstok waar ze goed op slaapt.
Is het nu, omdat het zo hevig is, de eerste dagen het beste haar de hele dag daarin te laten, of gewoon in het aparte stukje buiten zetten? Daar staat ook een apart drink en eetbakje zodat ik in de gaten kan houden of goed eet en drinkt. Heeft ze tot nu toe wel gewoon gedaan gelukkig.
Is het slim om haar bijvoorbeeld smiddags even een uurtje 'verplicht' uit te laten rusten binnen? Moet ik haar eerder binnen halen dan dat ze normaal binnen gaat? en/of later buiten?
Daarnaast legde ze eerst eieren in het hok, maar daar kan ze nu natuurlijk even niet in. Moet ik iets maken waar ze eventueel in kan leggen als ze moet of is dat tijdelijk niet nodig?
Ik vind overal veel info over hoe ziekte te herkennen en wat ervoor gegeven kan worden, maar niet echt over de praktische verzorging. Ik heb ook even kort het kippenforum geprobeerd, maar ook daar vind ik niet veel terug (of ik heb slecht gezocht, ik ben daar ook nog niet aangemeld overigens, dus vandaar dat ik hier begin

Voor wat betreft de overige kippen die eerst bij haar zaten, die moet ik nu dagelijks controleren of ze ook ziek zijn en zodra er ook maar iets 'off' is, mag ik antibiotica komen halen voor in het water, meer voor het geval het toch iets besmettelijks is en zij het ook hebben.
Ik hoor heel graag ervaringen/tips!
(ik zie nu pas hoelang het verhaal is....