Haan valt kip aan

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jodhi

Haan valt kip aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 21:34

Hoi,
Ik heb een klein groepje legkipjes en een haantje (Engels vechtkriel).
Haantje is een superleuk en mak beestje, ben er stiekem ook wel een beetje gehecht aan geraakt.

Helaas blijft hij een van de hennetjes (1 specifieke dus, de andere 2 laat hij met rust) aanvallen en kaalpikken.
Eigenlijk kan het niet langer meer zo, kipje krijgt geen rust en ziet er niet uit.
(Haantje zit nu apart in een hokje)

Nu wil ik mijn haantje eigenlijk heel graag houden, maar het kan echt niet meer zo.
Zijn er andere opties dan wegdoen/slachten? Niemand wil een haan hebben denk ik :=

Heeft er misschien iemand een ander ideetje of oplossing? :)

belle_boef

Re: Haan valt kip aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:36

Genoeg mensen die wel een haan willen.

Hem het slachtoffer meer lel of kuif dan de andere hennen?
Mogelijk wordt ze voor haan aangezien.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:42

Is het een optie voor het hennetje een andere thuis te zoeken? Aangezien je haan de andere hennen gerust laat.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:00

Ja, dat zou ook mijn oplossing zijn: voor het kneusje een ander plekje zoeken. Een ander huisje voor een leghen ga je zeker vinden.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:06

Ik kweek modern Engels vechtkrieltjes. De aanhankelijkheid zit in het ras, dat extreme pikgedrag niet. In mijn optiek is dit een haantje met een karakterfout. Ik weet niet of je, je hennen ook laat broeden, maar indien ja (en dit haantje bevrucht dus deze hennen) dan zou ik toch gaan uitkijken naar een ander haantje... Hoe onsympathiek ook...

Als de hennen niets uitbroeden (en dit karakter dus ook niet doorgegeven kan worden aan nageslacht) zou je kunnen proberen om het aantal hennen uit te breiden, of de haan een paar dagen uit de groep houden en daarna weer terugplaatsen

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 12:35

Oh de hen wegdoen krijg ik echt niet over mn hart hoor :=
Dan zoek ik nog liever een nieuw plekje voor het haantje.

belle_boef: Nee niet opvallend veel nee, ze is gewoon echt een beetje het kneusje van de groep.

GreaseMonkey, wat leuk! Ja het zijn echt hele leuke, aanhankelijke beestjes :D
Karakterfout kan zeker kloppen, zijn vader kon ook nog wel eens agressief zijn (niet in mijn bezit geweest).
Ik laat ze niet broeden, en nu zeker niet dus!
Hij staat nu even apart, ik ga over een paar daagjes proberen hem er weer bij te doen, kijken of dat beter gaat.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:59

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn haan. Ik heb mijn haan een tijd apart gezet en daarna weer terug bij de hennen. De eerste tijd ging het heel goed onderling maar na een tijdje had hij weer hetzelfde probleem. Opnieuw de haan apart gehouden maar nu langer, een aantal weken tot zelfs maanden. Nu zitten ze al weer een aantal maanden zonder problemen samen. Ik vermoed dat het wat met de leeftijd van de haan en de hennen te maken heeft, misschien een soort pubertijd over-activiteit ofzo. Heb dit probleem nu bij 2 hanen gehad, vader en zoon, en bij beiden zo opgelost.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:52

Heb je geen ruimte voor nog 2 hennetjes er bij of zo?