Voeding oudere, loslopende kippen

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_

Voeding oudere, loslopende kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 21:12

Ha bokkers!

Misschien zit hier iemand die het antwoord weet, kom het tijdens mijn zoektocht op Internet niet tegen namelijk. :)
Ik heb 5 kippen rondlopen bij de paarden. Ze leggen geen eieren meer, dus hebben hiervoor geen extra calcium nodig. Daarnaast scharrelen ze natuurlijk zelf al veel bij elkaar, ze hebben veel ruimte en genoeg plekken met veel insecten en onkruid.
Wat moet ik ze nog aanvullend voeren? Legmeel/korrel lijkt me wat overbodig. Ik geef ze nu wat graan bij, maar is dit voldoende? Ik wil niet dat ze grote tekorten oplopen. Alvast bedankt voor de hulp!

De dames :)
Afbeelding

tamary

Re: Voeding oudere, loslopende kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:24

Mijn kippen eten ondanks legkorrel flink van de schelpenkalk die ze extra krijgen. Calcium in legkorrel is niet genoeg als ze leggen. Daaruit kan je ook concluderen dat ze er geen problemen mee moeten krijgen als ze niet meer leggen. Er zit wel ook andere mineralen, etc. in. 50/50 mix met wat scharrelgraan zou alles moeten afdekken, zeker samen met het scharrelen in de zomer. 's Winters zou ik kijken naar iets als meelwormen om het tekort aan insecten af te vangen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 21:46

Bedankt voor je reactie! Dan ga ik wel gewoon legkorrel erbij geven :-)
's Winters kan ik altijd mijn compost-/mesthoop wat omscheppen voor ze, dan kunnen ze lekker wormen pikken. ;-)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:51

Hier krijgen de kippen geen legkorrel. Maar gewoon scharrelgraan en zr lopen los. Ik voer wel gedroogde meelwormen en vlokreeftjes bij. In de winter doe ik vitamine door het drinkwater. Je kan speciaal voor kippen pakken of juniorix van davitemon.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:54

Met legkorrel kunnen ze teveel eiwit binnen krijgen. Ik had dat een tijd geleden bij een kip: de kam kleurde blauw wat op teveel eiwit duidde, en inderdaad na een paar dagen apart met alleen groenvoer trok de kleur weg. Ze kunnen er schijnbaar flink ziek van worden. Toen ben ik gestopt met legkorrel voeren.
Ze eten hier gemengd graan, keukenafval en lopen overdag los op de wei. Gaat prima, zowel de kipjes die leggen als degene die niet meer leggen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:12

Mijne hebben onbeperkt legkorrel. Daarnaast 2/3 handjes graag per kip per dag gok ik.
Kippen zijn gezond, leggen goed en eten enkel korrel naar behoefte. Denk dat ze vrijwel genoeg hebben aan het graan.

Ik mijn optiek zou je met gemengd graan genoeg voeren als ze zelf al veel bij elkaar scharrelen.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:24

belle_boef schreef:
Mijne hebben onbeperkt legkorrel. Daarnaast 2/3 handjes graag per kip per dag gok ik.
Kippen zijn gezond, leggen goed en eten enkel korrel naar behoefte. Denk dat ze vrijwel genoeg hebben aan het graan.

Ik mijn optiek zou je met gemengd graan genoeg voeren als ze zelf al veel bij elkaar scharrelen.

Zoveel graan per dag? Zijn ze dan niet veels te dik? Hier krijgen ze drie handjes met z'n drieën (En onbeperkt legkorrel) en wat ze verder in de tuin bij elkaar scharrelen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:25

Caritas schreef:
belle_boef schreef:

Zoveel graan per dag? Zijn ze dan niet veels te dik? Hier krijgen ze drie handjes met z'n drieën (En onbeperkt legkorrel) en wat ze verder in de tuin bij elkaar scharrelen.

Nee niks te dik. Het zijn Echt grote brahma’s die veel ruimte hebben om te bewegen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 23:23

Bedankt voor jullie reacties! In dat geval zou het prima zijn wat ze nu krijgen, kan ze wellicht wat meer keukenafval geven nog. Fijn om jullie ervaringen te lezen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:42

Mijn gemengde kippengroep krijgt alleen gemengd graan (ze eten legkorrel gewoon niet) en daarnaast geschikt keukenafval. Ze hebben een halve hectare (tuin, erf en wei) om te scharrelen en dat lijkt geen probleem. Ik houd ze al meer dan 20 jaar zo. Tijdens de rui geef ik wel eens wat vitaminedruppels.

Sommige leggen nog, maar ze zijn al oud en ik heb in het legseizoen misschien 2 eieren per dag (7 hennen). Dat is fijn, maar ook als ze niet leggen mogen ze uiteraard gewoon blijven.