Hondenrugzak bij kleinere hond (14 kg)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hondenrugzak bij kleinere hond (14 kg)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:42

Zijn er mensen die ervaring hebben met een hondenrugzak voor een 'kleinere' hond? Mijn oog is gevallen op de Ruffwear Singletrak Pack (https://www.actievehonden.com/p/wandele ... blauw/1938). Het tuig waar deze op gebaseerd is past Nala namelijk erg goed en ik zoek een compacte rugzak.

Mijn twijfel is eigenlijk of de belasting niet snel te veel is bij een kleinere hond. Ik wil haar water mee laten dragen (in de zakken die bijgeleverd worden), zou dat niet te zwaar zijn? Hoeveel procent van het lichaamsgewicht kan een hond ongeveer dragen?

Het gaat om een gezonde hond van 3 jaar oud, in goede conditie. Ze zou de rugzak zo'n 1-2 uur per dag moeten dragen dan. Nala is een mixje uit Polen, wel een robuuste hond. Ik gok dat er oa poolhond in zit.

Afbeelding

Duhelo

Re: Hondenrugzak bij kleinere hond (14 kg)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:14

Je moet afgaan op een percent van het lichaamsgewicht. Ik denk max 25%.
https://www.reizenmetjehond.nl/wat-je-m ... zak-koopt/
25% vind ik persoonlijk wel veel, maar hangt ook af of dit voor een rondje van 3 km of een dagtocht van 30 km is ...

Let wel, een "vaste" massa (bv een zakje brok) of een gevuld flesje water is gemakkelijker te dragen dan een losse massa (half gevuld flesje water). Daarnaast ook goed letten dat het evenwijdig gevuld is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:22

Even een oprechte vraag: waarom een rugzak voor je hond?!
Je kunt toch zelf een rugzakje aanschaffen die fijn draagt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:33

Duhelo schreef:
Je moet afgaan op een percent van het lichaamsgewicht. Ik denk max 25%.
https://www.reizenmetjehond.nl/wat-je-m ... zak-koopt/
25% vind ik persoonlijk wel veel, maar hangt ook af of dit voor een rondje van 3 km of een dagtocht van 30 km is ...

Let wel, een "vaste" massa (bv een zakje brok) of een gevuld flesje water is gemakkelijker te dragen dan een losse massa (half gevuld flesje water). Daarnaast ook goed letten dat het evenwijdig gevuld is.

Bedankt voor die link, die had ik zelf nog niet gevonden. +:)+
25 procent klinkt mij ook als erg veel in de oren. Het gaat om 5 a 6 keer per week een wandeling tussen de 5 en 10 kilometer. Ze zou dan alleen die zakken water dragen.

moonfish13 schreef:

Voor extra water. Ik loop met 4 honden, waarvan 2 aan de heupgordel en we snelwandelen veel stukken. In mijn heupgordel kan ik 1 liter water, hun opvouwbare bak en mijn sleutels en telefoon kwijt. Ik merk nu het warmer wordt dat we met zijn vijven aan 1 liter water niet genoeg hebben. Zelf een rugzak kan en sluit ik niet uit, maar is minder comfortabel met snelwandelen en 2 sterke honden aan de heupband. Uiteraard hoeft dat niet ten koste van Nala te gaan, als een rugzak met water te zwaar is voor haar verzin ik wat anders. :) Maar het is een sterk en werklustig hondje, vandaar dat het idee bij me op kwam.

Voor overigens de vraag komt waarom de 2 grotere honden geen tas dragen; de één is 11 jaar oud en de ander heeft rug- en heupproblemen.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:42

Geen persoonlijke ervaring met die rugzak, maar met ruff wear wel, heerlijke tuigen! Ik had een paliside rugzak, zat als gegoten.

Let er wel op dat je rustig opbouwt, ze is dit soort belasting niet gewend en kan wel wat spierpijn krijgen.

Hier een rugzak voor Pepper (22 kilo) omdat hij graag werkt, hij deed deze "taak" graag en liep er altijd erg trots mee :) vooral voor de rondes waar hij aangelijnd liep was dit fijn. Grotere rondes met veel ruimte liep hij zonder en mocht hij lekker rennen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:53

moonfish13 schreef:

sommige honden vinden het nu eenmaal een fijn om een taak te hebben tijdens wandelingen, voor de ene is dat commando's uitvoeren, terwijl voor een ander dat bv trekwerk is of een bal dragen oid.

Ik wil ook zoiets aanschaffen voor mijn kleine hond (9 kilo) dus volg je topic graag mee hoe deze bevalt haha. Ik hoor veel goede dingen over ruffwear en de kwaliteit is erg goed begreep ik.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:54

Ik las de titel en dacht dat je een rugzak wilde waar de hond in kan _O-

Geen ervaring met rugzak-tuigen maar die in de link ziet er wel degelijk uit (al zie ik persoonlijk de noodzaak er niet echt van in om water mee te zeulen).
Lijkt me ook dat het prima kan mits je inderdaad beide kanten gelijk belast en niet te zwaar.
Ik zou denk ik 2 "standaard" spa blauw flesjes (ter voorbeeld) wel de max vinden bij een hond van dat gewicht/ formaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:11

xTiffani schreef:
Geen persoonlijke ervaring met die rugzak, maar met ruff wear wel, heerlijke tuigen! Ik had een paliside rugzak, zat als gegoten.

Let er wel op dat je rustig opbouwt, ze is dit soort belasting niet gewend en kan wel wat spierpijn krijgen.

Hier een rugzak voor Pepper (22 kilo) omdat hij graag werkt, hij deed deze "taak" graag en liep er altijd erg trots mee :) vooral voor de rondes waar hij aangelijnd liep was dit fijn. Grotere rondes met veel ruimte liep hij zonder en mocht hij lekker rennen.

Ik heb nu een Webmaster van Ruffwear, inderdaad geweldige tuigen!

Langzaam opbouwen zou ik zeker doen en ik was vergeten te vermelden dat het sowieso om aangelijnd wandelen gaat. :j

KarmaChansy schreef:
moonfish13 schreef:

sommige honden vinden het nu eenmaal een fijn om een taak te hebben tijdens wandelingen, voor de ene is dat commando's uitvoeren, terwijl voor een ander dat bv trekwerk is of een bal dragen oid.

Ik wil ook zoiets aanschaffen voor mijn kleine hond (9 kilo) dus volg je topic graag mee hoe deze bevalt haha. Ik hoor veel goede dingen over ruffwear en de kwaliteit is erg goed begreep ik.

Ik overweeg dit inderdaad omdat ze zo graag wil werken. Ze is erg op mij gericht en bloeit op van kleine taakjes en contactmomenten. Het is ook echt een stevig en robuust hondje, daarom bedacht ik dat iets dragen wel leuk voor haar zou kunnen zijn.
Ik laat zeker weten hoe het bevalt als ik besluit het te doen. En Ruffwear is écht een aanrader, goede kwaliteit inderdaad!

BarbaLala schreef:
Ik las de titel en dacht dat je een rugzak wilde waar de hond in kan _O-

Geen ervaring met rugzak-tuigen maar die in de link ziet er wel degelijk uit (al zie ik persoonlijk de noodzaak er niet echt van in om water mee te zeulen).
Lijkt me ook dat het prima kan mits je inderdaad beide kanten gelijk belast en niet te zwaar.
Ik zou denk ik 2 "standaard" spa blauw flesjes (ter voorbeeld) wel de max vinden bij een hond van dat gewicht/ formaat.

We hebben de afgelopen week echt wel te weinig water bij ons gehad. Vooral mijn herder moet echt iedere wandeling flink drinken. De zakken die bij deze rugtas worden bijgeleverd hebben een inhoud van 0,6 l dus ik denk dat dat wel een mooi gewicht is. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:07

5 a 10 kilometer snelwandelen dat is toch hooguit 1 a 1,5 uur dan? Ik neem nooit water mee, wel 5 a 7 meestal los laag vliegende honden soms gerust 2 uur aan een stuk. Zowel jong als oud trekt het super zonder water tussendoor. Nu loop ik s ochtends al best op tijd en boven de 20 graden lopen we enkel langs zee nog lange stukken.

Mijn ervaring is dat tuigen vrij gemakkelijk oncomfortabel worden voor de hond, zeker als daar ook nog gewicht bij komt kijken. Wil mijn honden juist zo min mogelijk belemmeren tijdens langere wandelingen en mezelf ook. Dus hier ook een heupgordel en zo min mogelijk bagage verder. Voor ons net zo irritant als voor een hond die loopt, rent, staat, snuffelt, rolt enz. Zeker in de komende maanden met hogere temperaturen en een vermoedelijk poolhond mix met dus dichte vacht structuur waarschijnlijk.

Zou absoluut andere oplossing zoeken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:12

Dit is echt een superfijn tuig, qua ontwerp bijna 1 op 1 met de webmaster. Aangezien je die al hebt en daar tevreden mee bent gaat dit geen miskoop zijn!

Wel inderdaad opbouwen wat betreft gewicht, maar op 10 kilometer zal het niet meer dan 0,5l tot 1l zijn en dat is al veel. Dus dat is voor een hond van 14kg echt wel goed te doen.

Voor die van ons neem ik voor 10 km niet eens drinken mee, daar hebben ze geen tijd voor of behoefte aan. Of ze drinken onderweg aan iets dat ze tegen komen, smaakt toch vaker beter dan kraanwater. :')

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:22

Ik heb het even nagezocht, de meeste honden kunnen tussen de 10% en 15% lichaamsgewicht comfortabel dragen. 20% is echt wel het maximale.

Dus voor jouw hondje van 14kg zou ik max 1,5kg gewicht aanhouden en dat is natuurlijk inclusief de rugzak zelf.

Je zou dus ongeveer 1200ml water extra mee kunnen nemen.

Maar bedenk wel: het dragen van een rugzak is extra inspannend en je hondje gaat waarschijnlijk dan ook meer drinken.

Dan moet je goed gaan afwegen of de verhoogde waterconsumptie van je hond wel in verhouding staat met de totale hoeveelheid water dat ze kan dragen.

Ik heb namelijk ook een rugzak overwogen voor mijn hond, toen ik op een wilde dag plannen had gemaakt om de Fjallraven Classic te gaan lopen.

Mijn hondje weegt 22kg, dus zou zn 2,5kg kunnen dragen. Hij zou dan voornamelijk zijn eigen voer gaan dragen. Omdat de Fjallraven Classic gehouden wordt in waterrijk Zweden, zou drinkwater voor ons beide geen probleem vormen.

Hier in Nederland drinkt mijn hond ook altijd uit beekjes en sloten als we een lange wandeling maken. Ik heb altijd wel water en waterbak bij me, voor het geval er weinig sloten ofzo zijn. Maar voornamelijk drinkt Skip natuur water en geen water uit mijn fles.

(En dan weet je redelijk succesvol Skip het laatste half uur van de wandeling uit het water te houden, want geen zin in natte hond in de trein, "valt" meneer op het allerlaatste moment alsnog in een beek -O- die beek had hij al eerder uit gedronken en was steeds pootje diep, totdat hij ineens wel echt diep was _O- dus geschrokken Skip en alsnog een natte hond in de trein)

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:37

Mijn man doet aan trailrunning (50+ km) en gebruikt een waterzak van Camel.

Een 'gewone' rugzak met een aparte waterzak van 2 liter water. Zit comfortabeler dan een normalw wandelrugzak en met genoeg kleinere vakjes voor telefoon en dergelijke.

Dat zou ook nog kunnen als extra watercapaciteit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:38

dierenfan schreef:
5 a 10 kilometer snelwandelen dat is toch hooguit 1 a 1,5 uur dan? Ik neem nooit water mee, wel 5 a 7 meestal los laag vliegende honden soms gerust 2 uur aan een stuk. Zowel jong als oud trekt het super zonder water tussendoor. Nu loop ik s ochtends al best op tijd en boven de 20 graden lopen we enkel langs zee nog lange stukken.

Mijn ervaring is dat tuigen vrij gemakkelijk oncomfortabel worden voor de hond, zeker als daar ook nog gewicht bij komt kijken. Wil mijn honden juist zo min mogelijk belemmeren tijdens langere wandelingen en mezelf ook. Dus hier ook een heupgordel en zo min mogelijk bagage verder. Voor ons net zo irritant als voor een hond die loopt, rent, staat, snuffelt, rolt enz. Zeker in de komende maanden met hogere temperaturen en een vermoedelijk poolhond mix met dus dichte vacht structuur waarschijnlijk.

Zou absoluut andere oplossing zoeken.

Ik ben meestal 1-2 uur weg en ben nog aan het opbouwen tot wat mijn herder aan zou kunnen (weet ik nu nog niet). Als ik een keer water vergeet merk ik dat mijn oudje echt trager wordt tegen het eind en de herder drinkt dan thuis bijna de hele bak in 1 keer leeg. Zelf trek ik het ook niet zonder water, daar krijg ik hoofdpijn van. Het zal best dat het wel kan, maar tussen kunnen en comfort zit nogal een verschil. Ik vind het een must dat honden regelmatig water aangeboden krijgen tijdens activiteiten en aangezien ze graag drinken zal de behoefte er wel zijn.

Ze zijn altijd aangelijnd dus rennen/rollen etc. is er sowieso niet bij. Dat mogen ze bij de paarden in de wei, zonder tuigen of rugzakken. :)

Ik heb niet het idee dat ze belemmert worden door hun tuigen, maar ik investeer dan ook in spul van goede kwaliteit met een pasvorm die bij de desbetreffende hond past in de juiste maat. Dan hindert een tuig niet. Extra gewicht wellicht wél inderdaad, vandaar dit topic. En haar vacht is zeker ook een factor om rekening mee te houden. :j

KimD schreef:
Dit is echt een superfijn tuig, qua ontwerp bijna 1 op 1 met de webmaster. Aangezien je die al hebt en daar tevreden mee bent gaat dit geen miskoop zijn!

Wel inderdaad opbouwen wat betreft gewicht, maar op 10 kilometer zal het niet meer dan 0,5l tot 1l zijn en dat is al veel. Dus dat is voor een hond van 14kg echt wel goed te doen.

Voor die van ons neem ik voor 10 km niet eens drinken mee, daar hebben ze geen tijd voor of behoefte aan. Of ze drinken onderweg aan iets dat ze tegen komen, smaakt toch vaker beter dan kraanwater. :')

De webmaster past haar fantastisch, dus ik denk inderdaad dat dit ook goed zal zitten. :)

Hier drinken ze bijna allemaal wel onderweg en helaas loop ik vaak routes waar geen natuurwater te vinden is. Als dat er wél is is dat inderdaad wel lekkerder dan mijn kraanwater. :D

mvdende schreef:
Ik heb het even nagezocht, de meeste honden kunnen tussen de 10% en 15% lichaamsgewicht comfortabel dragen. 20% is echt wel het maximale.

Dus voor jouw hondje van 14kg zou ik max 1,5kg gewicht aanhouden en dat is natuurlijk inclusief de rugzak zelf.

Je zou dus ongeveer 1200ml water extra mee kunnen nemen.

Maar bedenk wel: het dragen van een rugzak is extra inspannend en je hondje gaat waarschijnlijk dan ook meer drinken.

Dan moet je goed gaan afwegen of de verhoogde waterconsumptie van je hond wel in verhouding staat met de totale hoeveelheid water dat ze kan dragen.

Ik heb namelijk ook een rugzak overwogen voor mijn hond, toen ik op een wilde dag plannen had gemaakt om de Fjallraven Classic te gaan lopen.

Mijn hondje weegt 22kg, dus zou zn 2,5kg kunnen dragen. Hij zou dan voornamelijk zijn eigen voer gaan dragen. Omdat de Fjallraven Classic gehouden wordt in waterrijk Zweden, zou drinkwater voor ons beide geen probleem vormen.

Hier in Nederland drinkt mijn hond ook altijd uit beekjes en sloten als we een lange wandeling maken. Ik heb altijd wel water en waterbak bij me, voor het geval er weinig sloten ofzo zijn. Maar voornamelijk drinkt Skip natuur water en geen water uit mijn fles.

(En dan weet je redelijk succesvol Skip het laatste half uur van de wandeling uit het water te houden, want geen zin in natte hond in de trein, "valt" meneer op het allerlaatste moment alsnog in een beek -O- die beek had hij al eerder uit gedronken en was steeds pootje diep, totdat hij ineens wel echt diep was _O- dus geschrokken Skip en alsnog een natte hond in de trein)

Ja, goed punt over extra inspanning vs meer behoefte aan water! Nu drinkt Nala het minst, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:39

Ik heb een rugzak voor mijn hond van 17 kilo. Tijdens hikes neemt ze lichte dingen mee in waterdichte zakjes, zoals haar snacks, toiletpapier, onze tandenborstels... Kleine dingen die niet teveel wegen. In mijn ervaring is water al vrij snel onhandig. Het klotst (brengt de hond uit balans), en als je er wat van gebruikt heb je een ongelijke gewichtsverdeling. Ik heb overigens niet van die zakken.

Ze vindt het leuk om de rugzak te dragen, en voor ons is het ook handig, toch net wat meer ruimte voor spulletjes :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:41

BarieskaBo schreef:
Mijn man doet aan trailrunning (50+ km) en gebruikt een waterzak van Camel.

Een 'gewone' rugzak met een aparte waterzak van 2 liter water. Zit comfortabeler dan een normalw wandelrugzak en met genoeg kleinere vakjes voor telefoon en dergelijke.

Dat zou ook nog kunnen als extra watercapaciteit

Daar ga ik me eens even in verdiepen. +:)+

black_kelpie schreef:
Ik heb een rugzak voor mijn hond van 17 kilo. Tijdens hikes neemt ze lichte dingen mee in waterdichte zakjes, zoals haar snacks, toiletpapier, onze tandenborstels... Kleine dingen die niet teveel wegen. In mijn ervaring is water al vrij snel onhandig. Het klotst (brengt de hond uit balans), en als je er wat van gebruikt heb je een ongelijke gewichtsverdeling. Ik heb overigens niet van die zakken.

Ze vindt het leuk om de rugzak te dragen, en voor ons is het ook handig, toch net wat meer ruimte voor spulletjes :D

[ [url=m/N6Tmh7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk! Ik twijfel inderdaad ook wat om het 'klotsen' en of dat dan nog wel lekker loopt. Maar ik bedenk nu dat ik haar óók mijn spulletjes kan laten dragen en dan zelf misschien ruimte voor die waterzakken heb in mijn heupgordel.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:49

Wij lopen geregeld behoorlijk ruige stukken, en dan wil ik dus echt niet dat zij last heeft van haar bepakking. Ik heb in Nederland geoefend met water, maar vrij snel besloten dat we dat niet gingen doen. Geen idee of grotere honden er ook last van hebben, maar ik zag dat het op haar lopen wel invloed had, dus ik ben degene die met het water sleept :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:31

Na het lezen van flink wat recencies ben ik overstag gegaan en heb ik de rugzak besteld. De pasvorm en kwaliteit is zoals ik had verwacht van Ruffwear; echt goed.
Nu gaan we rustig opbouwen qua gewicht. Ik zal laten weten hoe het bevalt. :)

Afbeelding

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:46

RedPassion schreef:
black_kelpie schreef:

[ [url=m/N6Tmh7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk! Ik twijfel inderdaad ook wat om het 'klotsen' en of dat dan nog wel lekker loopt. Maar ik bedenk nu dat ik haar óók mijn spulletjes kan laten dragen en dan zelf misschien ruimte voor die waterzakken heb in mijn heupgordel.

Als je zorgt dat er geen lucht in de waterzakken zit valt klotsen erg mee.
Maar goed, dat kun je nu lekker zelf uitproberen.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:28

Wat ziet ie er gelukkig uit <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:02

Hier even een update. Inmiddels lopen we stukken tot 8 km met beide waterzakken gevuld en ze doet het geweldig!
Ik ben heel blij met de rugzak. De pasvorm is super, hij schuift niet, schuurt niet en ze kan er vrij mee bewegen. Aanrader dus. :)

Afbeelding