Zieke cavia, wat kan ik doen?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fienfin

Zieke cavia, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 09:45

Hallo,
Mijn vierjarige cavia eet sinds vanochtend niet meer. Het eten van gisterenavond is wel netjes op. Ze is lusteloos, heeft een bol buikje en ik hoor veel darmgeluiden. Ik vermoed dus gas, ik heb de dierenarts gebeld en deze namiddag om 15u hebben we een afspraak.
Is er nog iets dat ik in afwachting daarvan kan doen? Ik heb geen dwangvoeding en/of pijnstilling in huis. Hebben jullie nog tips?

future_vet

Re: Zieke cavia, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:47

In de gaten houden of ze nog poept en plast. Dus hok even helemaal verschonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:06

Alles van korrels en dergelijke weg halen. Enkel hooi aanbieden en veel water.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:21

Ik zou even een potje tarwegras poeder halen, dat hebben ze in ieder geval bij de Aldi. Dat is poeder wat je aanmaakt met water. Je kunt het met een spuitje geven, maar vaak vinden ze het heel lekker en likken ze het zelf al op. Er zitten heel veel vezels in waardoor het eigenlijk net zo goed werkt als bijvoorbeeld Critical Care of Supreme Recovery. Verder goed in de gaten houden of je keutels ziet (en let ook op of ze ze niet zelf op eet) en als ze er gek uit zien, maak dan even een foto voor je dierenarts. Zorg dat ze genoeg hooi heeft, bij een verstopping mag je ook gewoon groente en brokjes blijven geven. Ik bied ze altijd alles aan wat ze lekker vinden omdat het heel belangrijk is dat ze blijven eten, alleen bij diarree pas ik het dieet aan naar alleen hooi/brokjes tot het verbeterd.

Zeg de afspraak bij de dierenarts zeker niet af, zij hebben middeltjes om de boel weer op gang te helpen die meestal goed werken. Mijn dierenarts zou ook pijnstillers geven om een visuele cirkel te voorkomen. (Ze eten namelijk niet door de pijn, maar hebben eten juist nodig om weer beter te worden. Als ze de pijn niet of minder voelen gaan ze weer eten en bewegen waardoor het in combinatie met de medicatie weer op gang kan komen.)

Kijk wel even na of je dierenarts ervaring heeft met cavia's, veel dierenartsen weten niet zo goed hoe cavia's werken.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 28-04-20 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:22

Heb dit ook wel eens gehad bij een van mijn cavia's en ik heb toen zachtjes de buik gemasseerd, steeds iets steviger naar mate de buik ontspande.

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 10:30

Bedankt iedereen voor de vlugge reacties. Ik heb haar hok verschoond en ze blijft nog goed plassen, heb enkel nog geen nieuwe keutels gezien. Ik las daarnet ook iets van Infacol, weet iemand of we dit ook bij de apotheek kunnen kopen? (Kruidvat is dicht ivm corona)
Ze is verder een beetje onrustig, weet niet goed hoe ze moet liggen. Ze neust af en toe eens in het hooi maar ik heb haar nog niet echt iets zien eten. Tarwegraspoeder ga ik ook zeker voor kijken!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:32

Niet zelf al iets van medicijnen geven. Wachten tot je naar de DA kan of anders bellen of je toch niet eerder kan komen als je het niet vertrouwt.

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 11:08

Ok goed nieuws - ze eet weer! :D Ik zag haar net terug knabbelen van haar hooi. Zou ze tegen vanmiddag opgeknapt zijn, is een bezoekje bij de dierenarts dan nog wijs?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:17

Gelukkig!

Als ze geen pijn meer heeft, normaal aanvoelt, weer goed eet en keuteld is het niet nodig. Haal wel wat in huis waarmee je haar een eventuele volgende keer bij kunt voeren (zoals dat tarwegras, of bestel wat Critical Care oid. en zorg ook voor wat voerspuitjes) want als ze dit eenmaal een keer gehad hebben kunnen ze er gevoelig voor zijn.

Maar juich niet te vroeg hoor, vaak hebben ze tussendoor wel even een opleving maar daarna kunnen ze weer krampen krijgen dus houd haar maar goed in de gaten :(:)

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 12:27

Ok nog steeds waakzaam blijven dus. Ik heb nu Infacol in huis, en ik ben aan het twijfelen om die te geven omdat ze nog steeds een bol buikje heeft en nog niet helemaal rustig is. Ik hoor namelijk op internet allemaal horrorverhalen van dierenartsen die niet weten hoe ze cavia's best moeten behandelen en dat dan alles fout gaat ...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:28

In welke omgeving woon je? Ik zou liever niet zelf iets geven als het niet echt noodzakelijk is, maar een ervaren dierenarts is inderdaad wel belangrijk.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:46

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:56

Nogmaals bellen, dit is spoed ;)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:50

Hoe is het nu met je cavia?