Tips en tricks bij aanleg konijnenren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniej_

Tips en tricks bij aanleg konijnenren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 20:18

Beste bokkers,
Al enige tijd heb ik konijnen en heus wat kennis opgedaan.
Echter wil ik mijn huidige hok met ruime gekoppelde ren weg en een andere plek in de tuin opofferen voor de konijntjes.
Deze plek is wel voor een jaar en daarna zal de complete tuin op de schop gaan dus enigsinds low budget is fijn.

Het wordt een plek in de tuin waar nu boomstronken uitgehaald gaan worden dus een diep gat al in zit.
Hier ga ik gaas inleggen en weer dichtgooien zodat ze ook een graaf plek krijgen.
Verder zal ik een aantal meter ren er omheen maken voor verdere loop ruimte.

Nu zit ik alleen met wat is nou geschikt voor 2 kleine konijnen als nachthok.
Ik neig heel erg naar kunststof echter vind ik alleen complete hokken met ren er aan vast. Dit is niet nodig en zoek ik dus een goed liefst kunststof nachthok zodat ze daar hun echte warme terug trek plek hebben.
Welke maten zijn aan te houden hierbij? En heeft iemand nog ideeën hier voor.
Het liefst wil ik wel iets op poten met trappetje zodat ze onder het nachthok hun loopruimte behouden.

Verder wordt de ren gemaakt met tuinpalen en geschikt klein gaas. Zijn er hier mensen die dat ook hebben, en wat gebruiken jullie om dan de bovenkant dicht te houden.
Ik wil het niet open laten aangezien hier zo nu en dan wel eens katten komen buurten.

Schaduw en wind vrij / droge plekken zal ik voor zorgen.

Zit dus vooral met het nachthok.
Heb wel kunststof hondenhokken gezien echter weet ik niet of de grotere opening dan wel comfortabel is voor de konijnen.

Lukasje

Re: Tips en tricks bij aanleg konijnenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:23

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 20:32

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 00:19

Ik heb gewoon zo’n Ferplast konijnenhok staan en het oude houten hok met een flinke bult zand erin. Daaromheen een simpele draadpenren, wat dus wel open is. Ik weet niet hoe groot je plek is, maar merk dat m’n konijnen overdag veel in het hok zitten en ‘s avonds buiten hupsen en chillen.

Ik vind het kunstof hok heel fijn met het schoonmaken en er zit een houten nachthokje in, wat m’n konijnen volgens mij wel fijn vinden.

Volgens mij was er op Bokt of het konijnenforum (ik weet het niet meer) een topic met alle buitenverblijven. Misschien kun je daar wat inspiratie op doen?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 06:30

lshannah schreef:
Ik heb gewoon zo’n Ferplast konijnenhok staan en het oude houten hok met een flinke bult zand erin. Daaromheen een simpele draadpenren, wat dus wel open is. Ik weet niet hoe groot je plek is, maar merk dat m’n konijnen overdag veel in het hok zitten en ‘s avonds buiten hupsen en chillen.

Ik vind het kunstof hok heel fijn met het schoonmaken en er zit een houten nachthokje in, wat m’n konijnen volgens mij wel fijn vinden.

Volgens mij was er op Bokt of het konijnenforum (ik weet het niet meer) een topic met alle buitenverblijven. Misschien kun je daar wat inspiratie op doen?

Die ferplast hokken had ik inderdaad gezien. Echter zoek ik liever iets zonder dichte onderkant.
Ik zal evens gaan zoeken in het konijnenforum ;)
Had echter verwacht dat de keuze in kunststof hokken ruim zou zijn maar valt dus echt tegen.

Heb wel een mooi hondenhok op het oog wat ik evt. zelf op een verhoging kan zetten met trappetje.