Lammetje kan niet bij moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SvS88

Lammetje kan niet bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 21:24

Hoi allemaal,

Ik ben twee avonden op rij wezen wandelen op dezelfde plek en nu viel het ons gisteren al op dat 1 schaap in de andere wei stond en dat haar lammetje om haar riep (en andersom). Op 1 plek zat de draad wat hoger en we denken dat ze er daar onderdoor gegaan is. Vandaag was dit nog steeds zo. Ik ben bang dat ze helemaal niet meer samen geweest zijn en vroeg me af hoe lang een lammetje zonder melk kan? Ze probeerde bij een andere moeder te drinken, maar die moest niks van haar hebben en jaagt haar steeds weg

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Lammetje kan niet bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:25

Is er geen boerderij in de buurt? Anders daar even aanbellen en vragen of de schapen van hen zijn?

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 21:34

Jaa dat wil ik morgen inderdaad gaan proberen, maar staat niet echt een boerderij dichtbij.. dus dat word een rondje langs alle deuren idd!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:11

Ben misschien te plattelands maar als het zo erg duidelijk is zou ik telefoon pakken en paar boeren bellen en geen succes lam vangen en draad over mikken.

2 jaar geleden zo een lam uit een weide geplukt en in auto gezet en naar boer vervoert. Lag doodziek in de weide namelijk en hulp was snel gewenst

Amber90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:14

Oei, wij hebben zelf schapen met lammetjes en in ieder geval 2 dagen al zonder is echt heel lang!
Beetje afhankelijk van hoe oud het lam is, maar anders heeft dit echt wel spoed.. tot morgen wachten is al spannend!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:19

Amber90 schreef:
Oei, wij hebben zelf schapen met lammetjes en in ieder geval 2 dagen al zonder is echt heel lang!
Beetje afhankelijk van hoe oud het lam is, maar anders heeft dit echt wel spoed.. tot morgen wachten is al spannend!

Dit dus, als hij echt niet kan drinken dan houden ze het niet lang vol

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:25

Amber90 schreef:

Dit idd!
Nog los van de vossen en misschien andere roofdieren die nu makkelijke prooi hebben zo.
Kunt ook eens contact opnemen met je lokale dierenambulance en kijken wat zij zeggen! Als het goed is, zouden zij op deze oproep moeten reageren namelijk.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:26

SvS88 schreef:
Jaa dat wil ik morgen inderdaad gaan proberen, maar staat niet echt een boerderij dichtbij.. dus dat word een rondje langs alle deuren idd!

Moet eigenlijk gewoon nu opgelost! Ga terug en zet het beestje zelf terug :o?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:39

Misschien is het lam wel opzettelijk bij het schaap weggehaald. Wij hebben hier regelmatig potlammetjes waarbij moederschaap niet voldoende melk voor 2 of 3 lammeren heeft. Dat zorgt ook voor gemis van beiden kanten.

Ik zou niet zomaar andermans dieren verplaatsen, dat zou je bij je paard ook niet waarderen. En een beetje boer loopt toch minimaal 1 keer per dag schapen en lammeren na. Je kan morgenochtend de situatie bekijken en de betreffende boer zoeken, mocht het lam in de verkeerde weide zitten dan kan hij dat vast waarderen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:24

Hier liep een poos terug ook en lam buiten de weide. Die gevangen met een andere weggebruiker ( was naast de weg ) en over het hek gedaan. Even later liepen er meerderen en bleek dat ze ergens onder het draad door konden. Alles terug gezet en de buren van het weiland gevraagd en zo in contact gekomen met de boer. Die heeft toen een extra draadje gezet.

Een jong lam wat niet bij de moeder kan en zonder voeding zit houdt het niet lang vol.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:31

Als je er niet achter komt kan je het nVWA bellen, die kunnen zien van wie het land is en kunnen contact opnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:47

Hoe oud schat je het lam? Een paar dagen oud, enkele weken of toch al enkel maanden? Afhankelijk daarvan zou ik beslissen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:22

Meestal weten boeren in de omgeving wel van wie het land is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:28

Optillen, over het hek, loslaten. Klaar.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:35

Als een lam er uit kan, dan kan het ook weer terug. Grof schapengaas passen ze zelfs doorheen. Zijn genoeg lammeren die steeds heen en weer lopen, als moe roept dan proberen ze gewoon weer terug te komen door op dezelfde manier weer terug te komen en dat lukt dan altijd zodra ze het plekje gevonden hebben.

Als het al 2 dagen daar loopt en niets gedronken zou hebben dan zoude de flanken ingevallen moeten zijn. Die flanken vertellen je in geval van bol staan ook dat het lam gewoon drinkt.

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 13:05

Bedankt voor alle tips! Het is geen weiland waar je als 'niet eigenaar' zomaar bij kunt.
We hebben de eigenaar gelukkig kunnen achterhalen en hem opgebeld. Hij zei inderdaad dat het niet best is. Hij was wel blij met 'onze tip' en gaat ernaar kijken. Vanochtend liep het lammetje gelukkig nog rond, dus hij leeft nog. Twijfel wel om vanavond toch even te gaan checken.. Als hij niks gedaan heeft dat we de moeder dan alsnog zelf onder de draden door proberen te krijgen. Aan de andere kant zijn het zijn beesten en hij is nu op de hoogte.. Vind het sowieso vreemd dat je niet ( al is het even snel) bij je beesten kijkt af en toe

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:43

Hij is verplicht om iedere dag bij zijn dieren te gaan kijken, hij heeft een zorgplicht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:46

rien10 schreef:

En dan staan de dieren met een reden van elkaar gescheiden. Oeps.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:46

rien10 schreef:

Oh ja, zo simpel... Maar je vergeet gemakshalve het grootste probleem; dat is het lam te pakken krijgen. Ze zijn meestal schuw zo jong, en een stuk sneller dan je denkt.
Ik zou het persoonlijk niet waarderen dat vreemde amateurs mijn lammeren zouden gaan opjagen met alle risico's vandien.
Kortom, maak je je zorgen, neem contact op met de eigenaar, gaat dat om één of andere reden niet, blijf er van af. Zoals iemand al opmerkte, het is zijn verantwoording regelmatig te checken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:59

Aanbellen bij de dichtstbijzijnde boerderij.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:03

Thuis hebben we een boerderij met schapen, dus weet er aardig wat van.
Inderdaad even rondgaan om te vragen van wie de dieren zijn. Als dit niet lukt, zou ik het lam proberen onder de draad door te jagen of het te pakken. Pakken valt meestal niet mee, maar met twee mensen lukt het altijd wel! Je moet hem dan gewoon in een hoek jagen.

Ter aanvulling: een ouder lam kan echt wel eventjes zonder melk en er is dan een kleine kans dat ze van elkaar afwennen en dat de moeder niks meer van het lam wil weten. Het is natuurlijk wel belangrijk dat ze nu weer bij elkaar komen, want het duurt al wel een tijd zo.

Lijkt me een kleine kans dat de mensen ze bewust uit elkaar hebben geplaatst. Doorgaans zet je ze dan niet weer naast elkaar, omdat ze dan alsnog gaan overspringen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:10

Kuggur schreef:
rien10 schreef:

Oh ja, zo simpel... Maar je vergeet gemakshalve het grootste probleem; dat is het lam te pakken krijgen. Ze zijn meestal schuw zo jong, en een stuk sneller dan je denkt.
Ik zou het persoonlijk niet waarderen dat vreemde amateurs mijn lammeren zouden gaan opjagen met alle risico's vandien.
Kortom, maak je je zorgen, neem contact op met de eigenaar, gaat dat om één of andere reden niet, blijf er van af. Zoals iemand al opmerkte, het is zijn verantwoording regelmatig te checken.

Ja, je hebt een punt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:50

Kuggur schreef:
rien10 schreef:

Dat dus. Daarom heeft zo’n beetje iedereen hier in de omgeving ons telefoonnummer. Als ze dan iets zien bij de schapen kunnen ze ons direct bellen. Want ondanks dat we dagelijks en als de lammeren net 24/7 buiten staan zelfs twee keer per dag controleren kan er altijd tussendoor iets gebeuren.