Dwerggeitje overleden. Wanneer op zoek naar nieuwe?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Dwerggeitje overleden. Wanneer op zoek naar nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 09:59

Gisteren lag een van onze 2 dwerggeitjes opeens dood in het weitje. 's Morgens bij het voeren was er nog niets aan de hand en een paar uur later lag ze dood. Heel akelig!

Nu willen we het achtergebleven geitje niet te lang alleen laten staan. Maar waar doen we goed aan? Meteen op zoek naar een nieuw maatje? Of toch even wachten nog?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Dwerggeitje overleden. Wanneer op zoek naar nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:00

Ik zou eerst even de dierenarts bellen. Kijken was er mis was met het overleden geitje en de andere nakijken.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:10

speedfiets_2 schreef:
Ik zou eerst even de dierenarts bellen. Kijken was er mis was met het overleden geitje en de andere nakijken.

Inderdaad. Hadden wij met 2 varkentjes (zusjes). De ene was overleden en redelijk snel een nieuwe erbij gehaald omdat varkens ook niet alleen kunnen. Binnen paar maanden was de andere ook overleden (blijkbaar iets in genen). Zaten we weer met 1 los varkentje :+

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 10:12

Dispar_Vulgo schreef:
speedfiets_2 schreef:

Inderdaad. Hadden wij met 2 varkentjes (zusjes). De ene was overleden en redelijk snel een nieuwe erbij gehaald omdat varkens ook niet alleen kunnen. Binnen paar maanden was de andere ook overleden (blijkbaar iets in genen). Zaten we weer met 1 los varkentje :+

Onze 2 geitjes waren geen familie van elkaar.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:14

Maar het kan natuurlijk wel dat je ene geitje een virus oid had. Dus verstandig om je levende geitje te laten nakijken door de DA!

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:50

Ik zou (mits het overgebleven geitje gezond is) zsm een geitje aanschaffen. Mekkert ze niet heel de dag door? Die ervaring heb ik namelijk wel nadat een geit overlijd, en zeker als ze alleen overblijven.
Ik heb zelf een aantal maanden terug een geitje opgehaald waarvan haar maatje ook was overleden, mekkkerde de hele dag door. Zodra ze hier aankwam en bij mijn andere geiten stond was het gemekker over.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:54

Als het zo snel is gegaan lijkt het eerder iets aangeborens wat mis is gegaan. Ik zou even contact zoeken met een DA en als je groen licht hebt zsm een nieuw vriendje zoeken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:09

KLC schreef:
Ik zou (mits het overgebleven geitje gezond is) zsm een geitje aanschaffen. Mekkert ze niet heel de dag door? Die ervaring heb ik namelijk wel nadat een geit overlijd, en zeker als ze alleen overblijven.
Ik heb zelf een aantal maanden terug een geitje opgehaald waarvan haar maatje ook was overleden, mekkkerde de hele dag door. Zodra ze hier aankwam en bij mijn andere geiten stond was het gemekker over.

Meegemaakt dat onze alleen overgebleven geit contact met ons ging zoeken: ze sprong tegen een transportkist, zodat die onze ruit kapotsloeg, en sprong daarna door het gat naar binnen, de huiskamer in, om gezellig bij ons te zijn ipv alleen achter het huis te lopen. Geit was een grote bonte geit, dus wat sterker en zwaarder dan een dwerggeit, maar zulke dingen zijn dus mogelijk met eenzame geiten...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:23

Ach wat sneu. Ik zou idd zo snel mogelijk opzoek gaan naar gezelschap als de geit gezond is.
Onze overgebleven geit is alleen als geit zijnde bij d honden en katten op stal. Ie vindt dat prima.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:58

Ach wat sneu
Wij hebben ook geitjes en er is hier ook wel eens 1 overleden
Alleen kunnen ze inderdaad niet goed tegen dus op zoek naar een vriendje

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 17:14

Heb contact gehad met de dierenarts en er is groen licht om meteen op zoek te gaan naar een nieuw maatje voor het achtergebleven geitje.
Morgenavond gaan we hier vlakbij kijken naar 2 geitjes en als we die leuk vinden kan er meteen een mee terug naar huis.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 15:09

Waar we vanavond gaan kijken zijn 2 geitjes van ca. 1,5 jaar oud beschikbaar die altijd samen hebben gelopen. Nu vinden we het sneu om die uit elkaar te halen en overwegen we dus om ze gewoon allebei mee te nemen.

Dan hebben we dus een "kudde" van 3.
Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe groot is het risico dat een van de geitjes het "vijfde wiel aan de wagen" wordt/blijft?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:15

Ik lees net je topic en dacht al, dat is ook gek, om een vriendje voor je geitje te zoeken en dan het enige vriendje van een ander geitje mee te nemen :=

Heb geen idee hoe of wat met geiten, maar er lopen toch wel vaker 3 geitjes samen? Zou het gewoon lekker proberen en hopen dat het duo niet vervelend doet tegen jouw ene geitje...

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:18

Ik neem deze zomer absoluut een derde geit erbij, laatst stonden ze eventjes apart, schreeuwen! Drama! Toen zei mn man 'er komt een dag dat er een doodgaat & dan hebben we op stel en sprong een geit nodig'
Slimme man.

Dus ik zou er zeker 2 bijzetten!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:39

Drie gaat waarschijnlijk wel goed.
De andere geitjes zijn nog vrij jong dus dat went meestal wat makkelijker.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:43

vanLotje schreef:
Ik neem deze zomer absoluut een derde geit erbij, laatst stonden ze eventjes apart, schreeuwen! Drama!

Zoolgangster schreef:
Meegemaakt dat onze alleen overgebleven geit contact met ons ging zoeken: ze sprong tegen een transportkist, zodat die onze ruit kapotsloeg, en sprong daarna door het gat naar binnen, de huiskamer in, om gezellig bij ons te zijn ipv alleen achter het huis te lopen.

Ik zie het helemaal voor me, hilarisch! :D

Waarom paarden? Saaaaaai...
Geiten zijn veel leuker :)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 15:58

Boras schreef:
Waarom paarden? Saaaaaai...
Geiten zijn veel leuker :)

Geiten zijn absoluut geweldig: levendig, nieuwsgierig, vriendelijk en grappig!
Heb ik nooit geweten tot we er zelf een paar hadden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:39

En je leert ook door ze te vloeken.

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:37

MarjaR schreef:
Waar we vanavond gaan kijken zijn 2 geitjes van ca. 1,5 jaar oud beschikbaar die altijd samen hebben gelopen. Nu vinden we het sneu om die uit elkaar te halen en overwegen we dus om ze gewoon allebei mee te nemen.

Dan hebben we dus een "kudde" van 3.
Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe groot is het risico dat een van de geitjes het "vijfde wiel aan de wagen" wordt/blijft?

Ik had een kudde van 3, maar door een tragische ongeluk nog maar 2 geiten en er komt zeker een 3de bij. Nu is er één de baas geworden en 'bokt' de andere geit steeds weg bij het eten. Toen ik mijn clubje van 3 had was er ook één de baas maar was het een stuk rustiger en werd er niet geknokt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:53

3 geitjes gehad, eerst 2 en toen kwam er nog 1 bij die ouder was, ging hartstikke goed. :j Ouders gingen verhuizen en toen geen weide meer, zijn alle 3 verderop in straat in een ander groepje terecht gekomen, ging ook goed.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:44

Zelf heb ik er wel twee.
Eerst twee broertjes, die hebben we laten castreren, maar één ging na een aantal jaar dood.
Toen heb ik een geitje erbij genomen van ongeveer een jaar.
Dat ging ook direct goed.
Je kan meestal wel makkelijk aan een geit komen hier in de buurt dus ik hoef geen reserve geit, ik vind het zo ook wel goed.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:08

Wij hadden ook 3 dwerggeitjes, ging helemaal goed! (De meeste) geitjes zijn niet graag alleen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:45

ik wil even inhaken.
vorig jaar is ons laatste dwerggeitje overleden ze is maarliefst 20 jaar geworden, en hebben haar het laatste jaar bietenpulp van de paarden met de hand moetten voeren. nu willen wij (broertje zusje ik) mam een stel nieuwe geven. mamma wilde wel graag tamme geitjes, maar we zijn ook nuchtere boeren, en ben ik heel raar als ik geen 150 euro voor een geit wil neerleggen? waar begin ik met zoeken? ik denk dat we het liefst 2 meisjes willen, evt al drachtig..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:52

Wij hadden 3 geiten, en ik heb uit eindelijk gekozen er 1 weg te doen die inderdaad wel als 3e wiel aan de wagen erbij liep. Maar meestal gaat het wel goed, ze vechten elkaar niet snel de tent uit.
Komt hier denk ik ook omdat de andere twee moeder en dochter zijn.

bettyvn, hangt af van wat voor ras geit je zoekt.
Dwerggeitjes zijn vaak wat goedkoper, wij hebben Angorageiten en daar zijn dat soort prijzen wel normaal.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 00:00

wij zoeken wel echt dwerggeitjes, daar is de wei op afgezet (ze kunnen onder bedrading door naar eigen hok zonder dat de shetlander daar kan komen ect). iets met vlekken valt denk ik wel in de smaak thuis, hoe wel pap het een uitdaging ziet om zwart en wit samen te gooien en zelf iets met vlekken te fokken. okal heeft mijn zusje (biologie nerd) hem al heel vaak uitgelegd dat dat niet zo werkt :')