Lang geleden dat ik nog iets gepost heb op Bokt, ik ben vooral een meelezer, maar ik zit al een tijdje met een dilemma.
Wij hebben een Mechelse Herder van 9,5 jaar oud, Max. Al van jongs af aan gaat hij hij lekker mee sporten met mij. Niks was hem te gek! Fietsen, skeeleren, hardlopen, lange wandelingen, etc. Hij vindt alles geweldig. Maar sinds vorige zomer merk ik dat hij toch echt geen jonkie meer is. Langs de fiets lopen gaat enkel nog kortere rondjes van zo'n 5 km (vroeger liep hij gerust 20 km mee

Nu sinds de lockdown door corona ben ik doordeweeks ook thuis, normaal zit ik dan op kot/kamers. Ik ben weer veel aan het hardlopen dus Max mag zo'n 3x per week lekker mee! Daar is hij erg blij mee natuurlijk maar ik vind het moeilijk om een grens te trekken in hoeverre hij nog mee kán.
Ik loop momenteel afstanden tussen 8 en 14 km per keer, de ene keer een rustige duurloop en dan weer een intervaltraining. En ik merk dat hij toch moeite heeft op het einde, zeker voor de +10 km. Nu met het warmere weer dat er aankomt vind ik het lastig in te schatten of ik hem nog mee kan nemen. Vorige zomer heb ik zelf weinig gelopen met die extreme hitte en heb ik hem ook altijd thuis gelaten. Meestal gaat hij bij +20°C met felle zon niet meer mee voor de zekerheid.
Aan de ene kant denk ik: ik moet hem zo lang mogelijk meenemen, dan blijft zijn conditie op peil. Maar het is natuurlijk geen jonge hond meer, in november wordt hij 10 jaar. Normaal loopt hij los mee. In het begin loopt hij meestal voor mij maar tegen het einde is het eerder een sukkeldrafje achter mij

Vandaag hebben we samen 13 km gelopen en heb ik hem aangelijnd gehouden met af en toe stukjes los zodat hij even kan plassen. Dit ging wel beter omdat hij zijn energie dan doseert in plaats van aan het begin heel de tijd op en neer te rennen waardoor hij halverwege moe wordt. Dat aanlijnen (met heupgordel) ga ik dus wel vaker doen. Als hij ziet dat ik mijn loopschoenen aantrek, wordt hij helemaal wild trouwens

Hij is verder goed op gewicht, krijgt Acana Senior als voer en is gezond. Maar hij is wel zichtbaar stijver dan vroeger na een sportsessie, zijn supplementen dan nuttig? Wat raden jullie aan dan?
Hoe lang ging jullie hond mee hardlopen? Ik hoor graag ervaringen

Groetjes Katrijn
Nog wat sfeerbeelden van onze duurloop vandaag