Straffen korte snuiten fokkers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29759
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:08

Deze heeft alsnog een zeer misvormde kaak en de neus ligt ook veel te ver ri schedel.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:11

Klopt ook brainless.. maar ik wil alleen maar aangeven dat ze er wel mee bezig zijn het ras te verbeteren .. dat kan niet van het ene op het andere nest hè ..
onze Ben heeft een uithoudingsvermogen waar je u tegen zegt .. die blijft rennen .. als z’n luchtwegen niet goed waren geweest had ie dat vast niet gedaan ..

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:14

Met kruisen en weer terugkruisen in het ras kun je het in een paar generaties voor elkaar hebben. :)
Heb je gelijk ook weer een bredere basis in de genen.
En natuurlijk zul je dit vaker moeten doen, maar wil je nog verbetering zien dan zul je toch iets moeten. :)

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:20

Brainless schreef:
lor1_1984 schreef:
Zolang het overgrote deel vd eigenaren beweert dat hun hond kerngezond is en het snurken en knorren als grappig ziet zie ik daar alvast geen verbetering in komen.

Er zijn genoeg mensen die zo'n hond hebben en zeggen dat dit een typisch raskenmerk is.
En dat het zo hoort.... als ze niet knorren is het geen "echte".

Ah ja net zoals de Jack Russell met zijn 'hupje'... :roll:

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:21

SinneJ schreef:
Haarbal schreef:
De boetes zijn te laag, en de pakkans te klein. 1500 euro, dat is welgeteld 1 pup. Dan is de eerste pup dus "voor de staat". >;) Ze moeten er een nulletje bij achter doen!


Citaat:
De NVWA geeft nooit direct een boete. Wel kan de fokker binnenkort een tweede inspectie verwachten en riskeert dan een boete van 1.500 euro. Bij een volgend vergrijp komt daar 1.500 euro per pup bovenop.


Het gaat iets verder dan dat, maar dat systeem werkt alleen als er voldoende opvolging is nadat er een waarschuwing werd gegeven. Ik hoop het echt!



Dit klopt deels :j
Deze manier van werken is vastgelegd in ons interventiebeleid. Daarin staat dat bij de 1e keer vaststellen van een overtreding er een schriftelijke waarschuwing wordt gegeven, en bij de 2e vaststelling een boete. Echter kan er in ernstige gevallen worden afgeweken van het interventiebeleid en direct worden overgegaan tot het geven van een (bestuurlijke) boete. Dit hebben wij in de inspectiepilot van 9 kortsnuitige hondenfokkers nog niet gezien.

Iemand merkte ook (deels terecht) op dat we lang niet genoeg medewerkers hebben om alle fokkers te controleren, en dat is zeker waar, daar zijn het er gewoon teveel voor :j Echter werken we voornamelijk risicogericht op basis van meldingen, risicobedrijven die periodiek bezocht worden en houden we zelf ook het internet in de gaten. En vergis je niet wat deze media aandacht doet he :j Hopelijk zal de vraag naar deze dieren snel doen afnemen en de publieke opinie over deze brachycefale honden veranderen.

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:24

lor1_1984 schreef:
Ah ja net zoals de Jack Russell met zijn 'hupje'... :roll:


Wat is dat hupje van een JR dan?

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:25

furious schreef:
lor1_1984 schreef:
Ah ja net zoals de Jack Russell met zijn 'hupje'... :roll:


Wat is dat hupje van een JR dan?

Patella luxatie in de meeste gevallen.
Daardoor kan het betreffende knietje niet (goed) bewegen als de knieschijf verschuift en gaat de hond 'huppelen'

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:31

Maar dit schiet toch totaal z’n doel voorbij. Kun je niet beter een boete leggen op het hebben van zo’n hond. Want dan mogen ze in NL niet meer worden gefokt, dan haalt men ze wel uit het Oostblok

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:31

_Nelleke_ schreef:
Maar dit schiet toch totaal z’n doel voorbij. Kun je niet beter een boete leggen op het hebben van zo’n hond. Want dan mogen ze in NL niet meer worden gefokt, dan haalt men ze wel uit het Oostblok


Ja en dan meteen alle korte snuiten is het asiel maar afmaken ook?

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:32

moniek21 schreef:
Geheel terecht !
Ze zijn al bezig ( sommige fokkers dan ) om de EB’s te verbeteren .. wij hebben namelijk een New English Bulldog ( met stamboom ) een Engelse bull gekruist met een Old English Bulldog .. Qua hoogte er tussen in .. wij hebben een reu van nu 2 jaar en weegt zo ongeveer 27/30 kilo ..
Geen gesnurk of andere problemen die de Engelse bull wel heeft ..
[ [url=m/RbBaUU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ozZblM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is verre van een gezonde vorm van het hoofd :n En daarbij kan een kruising nooit een stamboom hebben. Een old English bulldog op zich is al gewoon een kruising die geen stamboom kan hebben.

Van mij mogen ze op alle vlakken veel strenger worden op gezond fokken. Ik fok borders en doe voor honderden euro’s aan gezondheidstesten. En dan zijn er nog fokkers die enkel HD testen en combi’s maken op basis van kleurkansen.....

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:33

SinneJ schreef:
_Nelleke_ schreef:
Maar dit schiet toch totaal z’n doel voorbij. Kun je niet beter een boete leggen op het hebben van zo’n hond. Want dan mogen ze in NL niet meer worden gefokt, dan haalt men ze wel uit het Oostblok


Ja en dan meteen alle korte snuiten is het asiel maar afmaken ook?

Nee hoor. Zoals bij couperen. Bestraffen met “honden geboren na datum xxx”

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:34

SinneJ schreef:
_Nelleke_ schreef:
Maar dit schiet toch totaal z’n doel voorbij. Kun je niet beter een boete leggen op het hebben van zo’n hond. Want dan mogen ze in NL niet meer worden gefokt, dan haalt men ze wel uit het Oostblok


Ja en dan meteen alle korte snuiten is het asiel maar afmaken ook?


Hoeft natuurlijk niet gelijk zo zwart/wit, je kan toch een toelaten voor alle honden van voor 2020 en vanaf bijv na 2021 een eis aan de lengte vd neus stellen

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:35

_Nelleke_ schreef:
Maar dit schiet toch totaal z’n doel voorbij. Kun je niet beter een boete leggen op het hebben van zo’n hond. Want dan mogen ze in NL niet meer worden gefokt, dan haalt men ze wel uit het Oostblok

Als mensen echt willen lukt het ze idd wel om een platneus in huis te halen.
Maar met ontmoedigen van fokken/handelen en ze op show te diskwalificeren of überhaupt niet toe te laten na de vet control zul je het wel grotendeels terugdringen gok ik.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:35

Zoe_97 schreef:
Nee hoor. Zoals bij couperen. Bestraffen met “honden geboren na datum xxx”


Deels eens hoor, als dat goed geregeld kan worden. Ik vermoed dat fokker controleren een logische eerste stap is, zoals dat men dierenartsen verbiedt om te couperen. Nu alle eigenaren opsporen en controleren is gewoon niet doenbaar, want dan heb je het aantal fokkers*aantal nestjes na datum X *aantal hondjes per nest.

Wanneer het wat ingeperkt is via de fokkers, zullen er vast maatregelen volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:37

Zoe_97 schreef:
moniek21 schreef:
Geheel terecht !
Ze zijn al bezig ( sommige fokkers dan ) om de EB’s te verbeteren .. wij hebben namelijk een New English Bulldog ( met stamboom ) een Engelse bull gekruist met een Old English Bulldog .. Qua hoogte er tussen in .. wij hebben een reu van nu 2 jaar en weegt zo ongeveer 27/30 kilo ..
Geen gesnurk of andere problemen die de Engelse bull wel heeft ..
[ [url=m/RbBaUU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ozZblM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is verre van een gezonde vorm van het hoofd :n En daarbij kan een kruising nooit een stamboom hebben. Een old English bulldog op zich is al gewoon een kruising die geen stamboom kan hebben.

Van mij mogen ze op alle vlakken veel strenger worden op gezond fokken. Ik fok borders en doe voor honderden euro’s aan gezondheidstesten. En dan zijn er nog fokkers die enkel HD testen en combi’s maken op basis van kleurkansen.....


Wij hebben een boxer, ouderdieren hebben ook meerdere gezondheidstesten ondergaan. Dus ook bij de kortere snuiten gebeurt dit wel.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:37

Daarnaast is trouwens het artikel van Trouw niet volledig juist: fokkers van mopshonden en andere kortsnuiten hoeven niet direct te stoppen met fokken. Wél worden ze met deze criteria ter invulling van artikel 3.4. Fokken met gezelschapsdieren gedwongen om honden te fokken met een langere neus en daarmee het risico op het doorgeven van BOAS en BOS te verminderen. De criteria die gebruikt worden voor het meten van de honden zijn gebaseerd op dit rapport, mede geschreven door het Expertisecentrum Genetica Gezelschapsdieren:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ige-honden
Hierin gaan wij dus uit van het stoplichtmodel waarin de honden een groene, oranje of rode score krijgen.
Edit: tijdens de inspecties nemen we ook andere zaken mee uit artikel 3.4, zoals het (stelselmatig) toepassen van KI en geplande keizersnedes. Dat laatste is niet toegestaan.

En ja, wij (en LNV) willen ook andere misstanden in de (ras)hondenfokkerij op deze manier aan de kaak stellen. In sommige gevallen hebben we dat al gedaan, denk aan de Bambino Sphynx in 2019: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F
En zo zijn er nog andere, talloze erfelijke afwijkingen en schadelijke kenmerken op te noemen waar we in het kader van toezicht en handhaving iets mee moeten. Hier moet echter wel eerst weer een rapport zoals bovenstaand voor opgesteld worden, en moeten er criteria worden gesteld die aan ons inspecteurs handvaten biedt bij het beoordelen van de dieren.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 14-04-20 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:38

_Nelleke_ schreef:
<knip> een eis aan de lengte vd neus stellen

Er is een stoplichtmodel geloof ik.
Iets met dat de hond overal groen of groen-oranje moet scoren en dat bij één punt rood ze uit de fok geweerd moeten worden als ik het goed onthouden heb.
Hier staat er wel één en ander over:
https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... 1&t=329877

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:40

SinneJ schreef:
Zoe_97 schreef:
Nee hoor. Zoals bij couperen. Bestraffen met “honden geboren na datum xxx”


Deels eens hoor, als dat goed geregeld kan worden. Ik vermoed dat fokker controleren een logische eerste stap is, zoals dat men dierenartsen verbiedt om te couperen. Nu alle eigenaren opsporen en controleren is gewoon niet doenbaar, want dan heb je het aantal fokkers*aantal nestjes na datum X *aantal hondjes per nest.

Wanneer het wat ingeperkt is via de fokkers, zullen er vast maatregelen volgen.

Couperen zijn ze ook begonnen met dat het niet meer hier gedaan mocht worden, vervolgens zijn ze op shows geweerd, in Nederland weet ik niet maar in België mogen ze in geen enkele sport meer deelnemen en als Hondenschool moesten we gecoupeerde honden weigeren ( ik zat in een bestuur). En er kunnen voor honden die gecoupeerd geïmporteerd worden boetes gegeven worden. Baasjes moeten kunnen bewijzen dat de honden van voor de wetgeving gecoupeerd zijn of dat ze de hond geadopteerd hebben bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:40

lor1_1984 schreef:
_Nelleke_ schreef:
Maar dit schiet toch totaal z’n doel voorbij. Kun je niet beter een boete leggen op het hebben van zo’n hond. Want dan mogen ze in NL niet meer worden gefokt, dan haalt men ze wel uit het Oostblok

Als mensen echt willen lukt het ze idd wel om een platneus in huis te halen.
Maar met ontmoedigen van fokken/handelen en ze op show te diskwalificeren of überhaupt niet toe te laten na de vet control zul je het wel grotendeels terugdringen gok ik.


Zou het? Ik zie ook nergens meer bouviers, dobermanns, boxers etc met gecoupeerde oren en staart. Mensen accepteren het uiteindelijk wel hoor.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:41

Zoe_97 schreef:
Couperen zijn ze ook begonnen met dat het niet meer hier gedaan mocht worden, vervolgens zijn ze op shows geweerd, in Nederland weet ik niet maar in België mogen ze in geen enkele sport meer deelnemen en als Hondenschool moesten we gecoupeerde honden weigeren ( ik zat in een bestuur). En er kunnen voor honden die gecoupeerd geïmporteerd worden boetes gegeven worden. Baasjes moeten kunnen bewijzen dat de honden van voor de wetgeving gecoupeerd zijn of dat ze de hond geadopteerd hebben bijvoorbeeld.


Mooi toch? Hoop dat het hier ook zo verder uitgebouwd wordt! En dan inderdaad ook andere afwijkingen!

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:43

Voor wie trouwens niet geloofd dat het mogelijk is. Op crufts dit jaar is de best of breed Engelse Bulldogs gedisqualificeerd door de dierenarts omdat die hem niet gezond genoeg vond. Hoe meer dit gaat gebeuren. Hoe meer de fokkers het gezonde type zullen willen. Met de ongezonde honden zullen ze niet meer kunnen winnen

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:44

@Zoe_97

Het is toch echt een stamboom hond .. heb hem thuis liggen de stamboom .. lijkt me niet dat hij zelf iets inmekaar geknutseld heeft en het daarna uitgeprint ..
En over het couperen .. Ben is geboren met een korte staart .. de helft van het nest had meer van de old English en die hadden een lange staart en Ben meer van de Engelse bull .. helaas een korte staart .. had liever een lange staart omdat ik ook finaal tegen couperen ben .. dit is helaas aangeboren ..

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:46

moniek21 schreef:
@Zoe_97

Het is toch echt een stamboom hond .. heb hem thuis liggen de stamboom .. lijkt me niet dat hij zelf iets inmekaar geknutseld heeft en het daarna uitgeprint ..
En over het couperen .. Ben is geboren met een korte staart .. de helft van het nest had meer van de old English en die hadden een lange staart en Ben meer van de Engelse bull .. helaas een korte staart .. had liever een lange staart omdat ik ook finaal tegen couperen ben .. dit is helaas aangeboren ..

Iedere gek kan namen op een papiertje zetten ;) een kruising kan echt nooit een stamboom hebben. Net als al die mode dingen doodles en pomsky’s dat niet kunnen hebben. Al krijgen die ook mooi gekleurde papiertjes mee

BigOne
Berichten: 38399
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:48

Ik weet uit eerste hand dat het bij de mopshondenvereniging haat en nijd is. Enkele fokkers zijn per direct gestopt met de pure mops te fokken en richten zich op kruisingen met echt langere neuzen om zo over een aantal generaties weer het oude model van 100 jaar geleden terug te krijgen. Een aantal zijn al met de tweede generatie bezig, zij worden door de diehards uitgekotst . Kan zo via de vereniging zien wie er nog platte neuzen fokt , dat kan de handhaving ook maar nergens boetes of handhaven, echt vreemd. En ik hoop dat ze de giga hoeveelheid puppyfarms eens van mp halen, zou ook wettelijk verboden moeten worden want mensen willen nog steeds voor een dubbeltje een hond.

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:49

Zoe_97 schreef:
moniek21 schreef:
@Zoe_97

Het is toch echt een stamboom hond .. heb hem thuis liggen de stamboom .. lijkt me niet dat hij zelf iets inmekaar geknutseld heeft en het daarna uitgeprint ..
En over het couperen .. Ben is geboren met een korte staart .. de helft van het nest had meer van de old English en die hadden een lange staart en Ben meer van de Engelse bull .. helaas een korte staart .. had liever een lange staart omdat ik ook finaal tegen couperen ben .. dit is helaas aangeboren ..

Iedere gek kan namen op een papiertje zetten ;) een kruising kan echt nooit een stamboom hebben. Net als al die mode dingen doodles en pomsky’s dat niet kunnen hebben. Al krijgen die ook mooi gekleurde papiertjes mee

Er zijn meer stamboomorganisaties buiten de raad van beheer en sint Hubertus om he. ;)
Niet dat de stambomen dan net zo officieel zijn maargoed.
Bij de bullen heb je ook een aparte stamboomorganisatie waar alles wat niet erkend is bij de rvb/st Hubertus ingeschreven kan worden.