Straffen korte snuiten fokkers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:25

Ik schop dit topic even omhoog.
De Raad van Beheer heeft aangekondigd vanaf 18 mei geen stambomen meer te verlenen aan nesten waarvan zij niet voldoen aan de gestelde criteria, hiervoor geldt nu een aangepaste registratieprocedure. Link: https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... ge-honden/

Dit geldt voor de volgende rassen:
1.Affenpinscher
2.Boston Terriër
3.Engelse Bulldog
4.Franse Bulldog
5.Griffon Belge
6.Griffon Bruxellois
7.Petit Brabançon
8.Japanse Spaniel
9.King Charles Spaniel
10.Mopshond
11.Pekingees
12.Shih Tzu

NB: Het vermelden van deze rassen wil niet zeggen dat de criteria en mogelijke controle van de overheid niet kunnen gelden voor kortsnuitige honden van andere rassen. De criteria van de overheid gelden op basis van uiterlijk en niet op basis van ras. (De Boxer hoort hier in sommige gevallen ook tussen)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:30

Ben erg benieuwd doe dit dan in zijn werk gaat: outcross en wél weer stambomen op het moment dat neuslengte X bereikt heeft, en er toch een bepaald percentage van het DNA van het betreffende ras in zit? Of gewoon 'laten uitsterven' als ras?

IMANDRA

Berichten: 9816
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:31

Even uit nieuwsgierigheid: mag er wel nog mee gefokt worden als het doel is beetje bij beetje de neus weer te verlengen? Zodat men later wel bijv. een EB kan kopen die wél voldoet aan de neus-eisen? Omdat je er technisch gezien wel mee fokt dan?
Of mogen die rassen gewoon niet meer gefokt worden, klaar?

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:47

Het doel is inderdaad nu om binnen een relatief korte tijd de neuslengte te verlengen, niet om een ras uit te laten sterven. Op dit moment mag je dus nog met een rood scorend dier (neuslengte <0,3) fokken, mits het andere fokdier dus een langere neus heeft (je moet logischerwijs kunnen aannemen dat de pups een neuslengte van minimaal 0,3 zullen krijgen en dus "oranje" zijn).
Hoe de Raad van Beheer in de toekomst omgaat met deze rassen en het verstrekken van stambomen weet ik niet, ik kan mij voorstellen dat honden die voldoen aan de criteria tegen die tijd weer opgenomen kunnen worden in het stamboek. Maar dat is mijn aanname!

Je kunt het beste even in de link https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... ge-honden/ doorscrollen en de brochure openen, hier staat het mooi duidelijk in uitgelegd.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 12-05-20 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:50

@Liesje1611 dank je! Ik ga even kijken op die site. De link opent helaas niet overigens, maar goed, beetje scrollen op de site en dan vind ik het vast ook :)
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 12-05-20 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:53

Als het goed is, klopt de link nu wel! :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:54

Liesje1611 schreef:
Als het goed is, klopt de link nu wel! :)


Yes!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:55

Liesje1611 schreef:
Het doel is inderdaad nu om binnen een relatief korte tijd de neuslengte te verlengen, niet om een ras uit te laten sterven. Op dit moment mag je dus nog met een rood scorend dier (neuslengte <0,3) fokken, mits het andere fokdier dus een langere neus heeft (je moet logischerwijs kunnen aannemen dat de pups een neuslengte van minimaal 0,3 zullen krijgen en dus "oranje" zijn).

Genetica is jammer genoeg géén wiskunde. Voor hetzelfde geld krijg je uit zo'n kruising drie met een te korte en drie met een "acceptabele" snuit.
Maar had van de RvB niets beters verwacht eerlijk gezegd.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:58

Kuggur schreef:
Liesje1611 schreef:
Het doel is inderdaad nu om binnen een relatief korte tijd de neuslengte te verlengen, niet om een ras uit te laten sterven. Op dit moment mag je dus nog met een rood scorend dier (neuslengte <0,3) fokken, mits het andere fokdier dus een langere neus heeft (je moet logischerwijs kunnen aannemen dat de pups een neuslengte van minimaal 0,3 zullen krijgen en dus "oranje" zijn).

Genetica is jammer genoeg géén wiskunde. Voor hetzelfde geld krijg je uit zo'n kruising drie met een te korte en drie met een "acceptabele" snuit.
Maar had van de RvB niets beters verwacht eerlijk gezegd.


Klopt hoor Kuggur, terechte opmerking. Echter heb je als fokker een (wettelijk vastgelegde) inspanningsverplichting waarin in dit geval redelijkerwijs verwacht wordt dat je dan dus niet verder gaat fokken met de pups die een te korte snuit hebben, maar met die éne met een wel acceptabele snuit. :j

troi
Berichten: 17027
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 14:05

Weer een mooie stap de goede kant op!

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:23

Wij hebben nu de 4e boxer en maar 1 gehad met een gecoupeerde staart, hierna kwam het verbod. Ik zie ze zelfs nog liever met staart voor het mooie, maar voor smaak zou ik nooit couperen al had ik een korte staart mooier gevonden. Met de kanttekening, en dat is mij ook door fokkers verteld waarom de staart vaak gecoupeerd werd, 2 van de 3 boxers die een staart hadden, sloegen deze met regelmaat kapot door het kwispelen. Boxers zijn enorm enthousiast, soms wat te, haha, en als er visite door de deur komt, gaat de staart rustig al kwispelend hard tegen de muur en splash, tip van de staart weer stuk. Best wat problemen mee gehad, ging ontsteken, iedere keer weer open en met 1 hond over medisch couperen gehad met de dierenarts, maar gelukkig bleef de staart hierna rustig en is hij compleet geheeld en niet weer erg kapot gegaan. Hier nog nooit een boxer gehad die luchtwegproblemen had gelukkig, snurken doen ze wel eens in hun slaap, maar dat doet ons klein mixje met lange neus ook. Super sportief, wandelen uren, ook als het iets warmer is. We hebben wel altijd gekozen voor dieren van fokkers met geteste ouders. Ik vind het verbod verder helemaal prima, ik vind de franse bulletjes erg leuk om te zien, maar om de medische redenen nooit aangeschaft. Mocht de boxer een wat langere neus krijgen, ook prima, ontzettend triest dat diertjes door het fokken met een medische achterstand geboren worden.. Ik heb op vakantie in Frankrijk in de hitte de engelse bullen wel eens zien lopen, die met moeite een stap vooruit kwamen omdat ze het zo benauwd hadden, erg sneu.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:36

Liesje1611 schreef:
Klopt hoor Kuggur, terechte opmerking. Echter heb je als fokker een (wettelijk vastgelegde) inspanningsverplichting waarin in dit geval redelijkerwijs verwacht wordt dat je dan dus niet verder gaat fokken met de pups die een te korte snuit hebben, maar met die éne met een wel acceptabele snuit. :j

Fantastisch. Je mag niet "verder" fokken met je pups met te korte snuiten ( uit een bewuste kruising met één ouderdier met pathologische ademhalingsorganen).

Blijkbaar wél acceptabel met de bestaande pathologische kortsnuiten aan de slag te gaan, en onvermijdelijk méér van dergelijke misvormingen op de wereld te zetten. Dat noem je redelijkerwijs...

Zoals ik al opmerkte ik verwachtte niets beters van de organisatie die fel hun absurde op victoriaanse waanideeën gebaseerde fokmethoden verdedigt, en nu pas na jaren van druk, wat slappe maatregelen treft.

En dit alles om een ras te "redden" dat ze gericht gefokt hebben tot zo goed als alle individuen dysfunktioneel zijn geworden( en sterk aan elkaar verwant...) :n

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:40

MightyMike schreef:
Wij hebben nu de 4e boxer en maar 1 gehad met een gecoupeerde staart, hierna kwam het verbod. Ik zie ze zelfs nog liever met staart voor het mooie, maar voor smaak zou ik nooit couperen al had ik een korte staart mooier gevonden. Met de kanttekening, en dat is mij ook door fokkers verteld waarom de staart vaak gecoupeerd werd, 2 van de 3 boxers die een staart hadden, sloegen deze met regelmaat kapot door het kwispelen. Boxers zijn enorm enthousiast, soms wat te, haha, en als er visite door de deur komt, gaat de staart rustig al kwispelend hard tegen de muur en splash, tip van de staart weer stuk. Best wat problemen mee gehad, ging ontsteken, iedere keer weer open en met 1 hond over medisch couperen gehad met de dierenarts, maar gelukkig bleef de staart hierna rustig en is hij compleet geheeld en niet weer erg kapot gegaan. Hier nog nooit een boxer gehad die luchtwegproblemen had gelukkig, snurken doen ze wel eens in hun slaap, maar dat doet ons klein mixje met lange neus ook. Super sportief, wandelen uren, ook als het iets warmer is. We hebben wel altijd gekozen voor dieren van fokkers met geteste ouders. Ik vind het verbod verder helemaal prima, ik vind de franse bulletjes erg leuk om te zien, maar om de medische redenen nooit aangeschaft. Mocht de boxer een wat langere neus krijgen, ook prima, ontzettend triest dat diertjes door het fokken met een medische achterstand geboren worden.. Ik heb op vakantie in Frankrijk in de hitte de engelse bullen wel eens zien lopen, die met moeite een stap vooruit kwamen omdat ze het zo benauwd hadden, erg sneu.


Fijn dat jouw boxers nooit luchtwegproblemen hebben gehad MightyMike! Ik moet zeggen dat wij hebben gezien dat er vooral bij de boxers ook nog wel enorm veel variatie zit qua snuitlengte. Dit is dus ook één van de rassen waarbij er niet eens per definitie outcross gebruikt hoeft te worden, omdat er "binnen" het ras ook al veel boxers zijn met een neus die ruim boven de 0,3 uit komt (en in sommige gevallen zelfs 0,5).

En dit geldt voor meerdere rassen hoor. Zelfs Franse Bulletjes heb ik al met aanzienlijk langere neuzen gezien, ook rond de 0,3. Dus het is écht wel mogelijk. Maar dit zijn wel vaak Franse Bulletjes waar men niet mee wil fokken, want "niet rastypisch genoeg"... Maargoed, daarin zullen fokkers komende tijd toch echt een keuze moeten gaan maken. :D

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:43

Kuggur schreef:
Liesje1611 schreef:
Klopt hoor Kuggur, terechte opmerking. Echter heb je als fokker een (wettelijk vastgelegde) inspanningsverplichting waarin in dit geval redelijkerwijs verwacht wordt dat je dan dus niet verder gaat fokken met de pups die een te korte snuit hebben, maar met die éne met een wel acceptabele snuit. :j

Fantastisch. Je mag niet "verder" fokken met je pups met te korte snuiten ( uit een bewuste kruising met één ouderdier met pathologische ademhalingsorganen).

Blijkbaar wél acceptabel met de bestaande pathologische kortsnuiten aan de slag te gaan, en onvermijdelijk méér van dergelijke misvormingen op de wereld te zetten. Dat noem je redelijkerwijs...

Zoals ik al opmerkte ik verwachtte niets beters van de organisatie die fel hun absurde op victoriaanse waanideeën gebaseerde fokmethoden verdedigt, en nu pas na jaren van druk, wat slappe maatregelen treft.

En dit alles om een ras te "redden" dat ze gericht gefokt hebben tot zo goed als alle individuen dysfunktioneel zijn geworden( en sterk aan elkaar verwant...) :n



Tja, het is geen fokverbod, dat zal het ook nooit worden. Daarvoor moet je bij Minister Schouten zijn :) Echter zie ik in sommige rassen echt nog wel toekomst, want ze zijn er weldegelijk, met een neus vanaf 0,3 (met zeer duidelijke uitzondering van de mopshond..). Vanuit daar kun je verder bouwen naar een raspopulatie met neuzen van minimaal 0,3 en later 0,5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:54

Liesje1611 schreef:
MightyMike schreef:
Wij hebben nu de 4e boxer en maar 1 gehad met een gecoupeerde staart, hierna kwam het verbod. Ik zie ze zelfs nog liever met staart voor het mooie, maar voor smaak zou ik nooit couperen al had ik een korte staart mooier gevonden. Met de kanttekening, en dat is mij ook door fokkers verteld waarom de staart vaak gecoupeerd werd, 2 van de 3 boxers die een staart hadden, sloegen deze met regelmaat kapot door het kwispelen. Boxers zijn enorm enthousiast, soms wat te, haha, en als er visite door de deur komt, gaat de staart rustig al kwispelend hard tegen de muur en splash, tip van de staart weer stuk. Best wat problemen mee gehad, ging ontsteken, iedere keer weer open en met 1 hond over medisch couperen gehad met de dierenarts, maar gelukkig bleef de staart hierna rustig en is hij compleet geheeld en niet weer erg kapot gegaan. Hier nog nooit een boxer gehad die luchtwegproblemen had gelukkig, snurken doen ze wel eens in hun slaap, maar dat doet ons klein mixje met lange neus ook. Super sportief, wandelen uren, ook als het iets warmer is. We hebben wel altijd gekozen voor dieren van fokkers met geteste ouders. Ik vind het verbod verder helemaal prima, ik vind de franse bulletjes erg leuk om te zien, maar om de medische redenen nooit aangeschaft. Mocht de boxer een wat langere neus krijgen, ook prima, ontzettend triest dat diertjes door het fokken met een medische achterstand geboren worden.. Ik heb op vakantie in Frankrijk in de hitte de engelse bullen wel eens zien lopen, die met moeite een stap vooruit kwamen omdat ze het zo benauwd hadden, erg sneu.


Fijn dat jouw boxers nooit luchtwegproblemen hebben gehad MightyMike! Ik moet zeggen dat wij hebben gezien dat er vooral bij de boxers ook nog wel enorm veel variatie zit qua snuitlengte. Dit is dus ook één van de rassen waarbij er niet eens per definitie outcross gebruikt hoeft te worden, omdat er "binnen" het ras ook al veel boxers zijn met een neus die ruim boven de 0,3 uit komt (en in sommige gevallen zelfs 0,5).

En dit geldt voor meerdere rassen hoor. Zelfs Franse Bulletjes heb ik al met aanzienlijk langere neuzen gezien, ook rond de 0,3. Dus het is écht wel mogelijk. Maar dit zijn wel vaak Franse Bulletjes waar men niet mee wil fokken, want "niet rastypisch genoeg"... Maargoed, daarin zullen fokkers komende tijd toch echt een keuze moeten gaan maken. :D


Hier ook nooit boxers met luchtwegproblemen gehad. Gewoon kijken wat voor honden de bewuste fokker fokt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:58


MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:11

Ik ben geen dierenarts natuurlijk, maar wat valt daar verder dan aan te zien? Onderbeet, zeker, maar kauwen kunnen ze als de beste, helaas soms, we hebben wel eens een flinke sloper gehad, haha, je wilt niet weten wat deze kapot kreeg allemaal.. Weet van de chihuahua en kings charles spaniel dat er heel weinig ruimte voor de hersens zouden zijn bijv., druk op de schedel of oogproblemen, met van die plopoogjes zeg maar. Maar dat zie ik bij de boxer toch niet direct (als leek met een bevooroordeelde blik vast en zeker omdat wij er gek op zijn). Dan ook niet aanvallend bedoeld, wil ook dat ze gezond zijn en als er verbeteringen in het ras gefokt kunnen worden, alleen maar ten voordele wat mij betreft, maar eigenlijk nooit problemen gehad waarvan ik de bouw van de schedel zou verdenken, dus gewoon oprechte interesse. Wij hebben wel kniebandproblemen gehad, darmproblemen etc.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:30

Serieus? Je ziet die schedel, vergelijkt hem met een normale hondenschedel, en je reactie is "meh, niks mis mee"?

Deze mutatie die de bovenkaak zo misvormt komt ook bij andere zoogdieren voor, ik heb er een kalf gezien op een veemarkt met dit probleem. Denk je dat de eigenaar één moment gedacht heeft "heee, dát ziet er cool uit, daar gaan we het nieuwe Churchill runderras mee fokken"?

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:35

Tuurlijk heeft ie een korte neus en ziet dat er anders uit dan bij een hond met een lange neus, ik zie ook de onderbeet etc. Maar waar zouden de problemen in moeten zitten? Uit ervaring hebben onze boxers geen ademhalingsproblemen gehad. Heel begrijpelijk dat de mops, de franse en engelse bull dit met hun extreem korte neus wel heel vaak hebben en is ook een triest feit. Maar als eigenaar zie ik niet dat onze hond ergens moeite mee heeft, niet met ademen, niet met kauwen, ze hebben een enorme bijtkracht waarmee ze prima kunnen pakwerken, dus vandaar de vraag, waar zouden de problemen moeten zitten? Waar zouden de boxers met langere snuit medisch last van moeten ondervinden? Ondanks dat het niet op het standaard plaatje lijkt, zie ik de problemen die de andere rassen met nog kortere snuit hebben, niet nee, maar puur uit ervaring van onze eigen 4 honden, waar wij helemaal voor het karakter van deze clowns zijn gevallen, echt niet perse de neus.

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:52

Mooi!

Het gaat de goede kant op, nu nog de kopers zover krijgen dat deze geen platkoppen meer kopen, voor je het weet fokken mensen ze nl zo...

Afbeelding


Er schijnt geen grens aan te zitten, dan maar de dieren beschermen tegen de beesten die ze fokken.

Lindsey_99
Berichten: 2517
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:59

Kuggur schreef:
.

Genetica is jammer genoeg géén wiskunde. Voor hetzelfde geld krijg je uit zo'n kruising drie met een te korte en drie met een "acceptabele" snuit.
Maar had van de RvB niets beters verwacht eerlijk gezegd.[/quote]

Dat klopt, echter zijn de korte neuzen ook in etappes ontstaan door steeds weer kort x nog korter te kruisen. Ook dit zal weer een paar generaties duren. En dan nog kan er zomaar weer eens eentje opduiken maar die kans wordt wel steeds minder groot.
Bij generaties Shelties kan ineens zomaar een reus opduiken die in het Collie stamboek thuishoort wat grootte betreft.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:00

Auch, ik zie geen neus en ogen :(

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:25

Helaas voor de kortsnuiten kopen veel mensen helemaal geen echte rashond met stamboom.
Maar lookalikes die via de broodfok of pretnestjes worden verkocht als rashond.
Die hoeven zich niet aan deze regels te houden, want een stamboom hadden ze sowieso al niet.


Maar ondanks dat, het is een goed begin dat de raad van beheer geen stamboom meer afgeeft aan deze rassen als ze niet voldoen aan de eis van de neus.

Telpeva

Berichten: 14800
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:31

kimmie261 schreef:
Mooi!

Het gaat de goede kant op, nu nog de kopers zover krijgen dat deze geen platkoppen meer kopen, voor je het weet fokken mensen ze nl zo...

[ Afbeelding ]


Er schijnt geen grens aan te zitten, dan maar de dieren beschermen tegen de beesten die ze fokken.

Wow... Is dit gephotoshopped of bestaat deze hond echt?

noviceh

Berichten: 4802
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:42

Interessant topic! Ik vind het een goede zaak dat hier aandacht aan besteed wordt. Wordt er eigenlijk ook onderzoek gedaan naar de psyche bij bijvoorbeeld doorfokken/inteelt?
Misschien toeval, maar ik merk dat een langere snuit bij hetzelfde ras veel bijdraagt aan de energie, het uithoudingsvermogen en speurwerk. Maar dan vergelijk ik enkel de huidige hond met onze vorige :o