Kat aan laten komen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Kat aan laten komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 23:27

Onze 2,5jr gecastreerde kater is in December zijn oudere rode vriend verloren en sindsdien niet zichzelf. De rode was met spoed opgenomen en moest ook ingeslapen, dus hij heeft geen afscheid kunnen nemen helaas.

Sinds 2 maanden hebben we er een vriendinnetje bij en die vindt hij leuk, maar ze zijn niet close. Was hij met de rode ook niet overdreven, maar ze speelden wel samen en dat doet hij met het nieuwe meisje ook.

Verder is hij wel gek met de hondjes.

Nu vonden we hem zo dof worden, dus hadden al ander voer. De laatste week vonden we hem echt te sloom en vrijdagavond was hij zelfs niet stabiel op zijn benen waar hij de grootste springer en klimmer is. Dierenarts gebeld en overleg gehad. Koorts gemeten en leek hij niet te hebben. We mochten zaterdag sws langskomen op de praktijk, dus toch gedaan.

Hij is opgenomen om wat onderzoekjes te doen en te observeren.

Alles was goed; lever, hart, nierem schildklier, geen aids etc. Dus gisteren weer opgehaald. Hij was net ontwormt, omdat ik daar zelf al aan dacht. Hij komt sinds de verhuizing niet buiten, maar lijkt dat ook niet heel erg te vinden.

Nu is hij echt wat mager en denk ik dat hij daardoor wat energie mist. Hij is heel kieskeurig, maar wil hem toch iets bijvoeren. Verse vis krijgen ze al af en toe. Het is altijd een slanke kat, dus dik hoeft hij niet te worden, maar zijn heupjes beginnen te tonen.

Morgen hebben we weer contact met de dierenarts en leg ik het nog even voor, want er moet naast het verlies wel een reden en oplossing zijn.

Overigens speelde hij na het overlijden juist wel met ons en de hengel bijv.

maaaikkee

Re: Kat aan laten komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:36

Hier een hondje wat echt een jaar nodig heeft gehad om over het verlies van haar vriendinnetje heen te komen, ondanks ze wel afscheid heeft kunnen nemen. Ze was echt depressief, had nergens zin in en viel veel af.

Wij hebben haar toen op aanraden veel vettige vlees soorten gegeven om weer wat dikker te worden. Verder heeft ze echt de tijd nodig gehad om over het verlies heen te komen en werd ze vanzelf weer wat vrolijker en dikker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 23:57

maaaikkee schreef:
Hier een hondje wat echt een jaar nodig heeft gehad om over het verlies van haar vriendinnetje heen te komen, ondanks ze wel afscheid heeft kunnen nemen. Ze was echt depressief, had nergens zin in en viel veel af.

Wij hebben haar toen op aanraden veel vettige vlees soorten gegeven om weer wat dikker te worden. Verder heeft ze echt de tijd nodig gehad om over het verlies heen te komen en werd ze vanzelf weer wat vrolijker en dikker.

Naar he?!

Ze waren niet eens super close en de rode kon ook nog weleens naar doen, maar het is wel echt een grote verandering voor hem.
Hij wilde eerst wel veel met ons spelen en lag bij de hondjes, maar het is de laatste tijd juist erger.

Zijn nieuwe vriendinnetje is hij lief tegen en ze spelen ook wel wat samen.

Hij is zo dof ook. Hij eet en drinkt wel goed.

Wil hem nu 1 of 2x pd apart een bakje natvoer of vers gaan geven. Die jongste van 8mnd staat op speciaal voer, dus zij kan dat beter niet allemaal krijgen nu.

Hij viel laatst echt om en is onwijs moe. Maar na uitgebreid bloed onderzoek en een dag nacht en ochtend ter observatie niks lichamelijks gevonden.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:57

Mijn kat (slank modelletje, Abessijn) was erg afgevallen na een periode wat kwakkelen met gezondheid. Wat bij hem erg geholpen heeft is vaak kleine porties vlees/natvoer voeren. Hij komt erg moeilijk aan omdat hij snel vol zit en daarnaast ook een beetje kieskeurig is. Met kleine porties voeren ging dat beter. In het begon voerde ik 6 tot 8 keer per dag (hij was toen wel echt heel mager ook), dat is inmiddels afgebouwd tot 4x per dag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 12:17

Dank je wel. Ik zal wat meenemen en kijken of hij tussendoor wat wil daarvan. Verse vis pakt hij wel goed aan, maar dat ene stukje zal niet voldoende zijn.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:32

Kan ook van stress komen als ik het zo lees hoor, toch een grote verandering als een maatje - ook al zijn ze niet ontzettend close - wegvalt.

Wat krijgt hij aan voeding? Misschien iets wat net wat hoger is in energie?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:40

Mijn kat van 17 werd ook wat aan de schrale kant. Vol wil ik haar ook niet hebben omdat ze artrose in haar voorpoten heeft, maar er mocht wel echt wat bij op.

Ze krijgt 2x per dag natvoer en wat brokjes erbij (en 100% zalmkoekjes van de hond :D ). Hoeveelheden vergroten schiet niet op want ze laat het dan gewoon staan. Ik ben Duodog paardenvet erbij gaan geven, en dat heeft goed geholpen. Per maaltijd 1 pompje er overheen. Inmiddels is ze weer mooi op gewicht en heeft ze een zachte glimmende vacht.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:57

Ach arm ventje. Als hij verder goed eet zou ik inderdaad wat meer porties over de dag gaan verspreiden. Evt omega olie of paardenvet voor een beetje extra kan inderdaad!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 01:27

In principe vul ik altijd de hele dag wel de bakjes bij en eet hij goed zijn eigen brokjes. Sinds 2 dagen krijgt hij vlees, kip en vis erbij. Dan hou ik hem even apart en dat eet hij vrij goed en snel op.

Ik baal dat hij geen afscheid heeft kunnen nemen, maar de rode kat is toen met spoed opgenomen om te kijken of hij te redden was en toen we hem moesten inslapen lag hij nog aan infuus met pijnstillers, dus daar gedaan en niet aan gedacht Buddy mee te nemen eigenlijk.

Hij is 2,5 en moet duidelijk opeens volwassen worden en het zelf redden. Verder bleef hij wel zichzelf en spelen etc.
Met zijn nieuwe vriendin heeft hij eigenlijk minder ruzie, maar je weet toch nooit wat ze echt denken en voelen.

Tot vorige week dus en ik ben wel blij dat alles is uitgesloten. Is toch een boerderij katje en je weet maar nooit, maar hij is dus in theorie gezond.

Ik kijk het 14dgn aan wat er gebeurt op het extra voer en dan zal tijd en liefde de rest moeten doen ben ik bang. Of wat genoemd wordt, iets toevoegen, supplement etc.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 01:33

Onze wat oudere kat krijgt altijd veel extra’s naast zijn gewone voer.

Dit is vaak een toefje slagroom of katten melk. Dit is lekker vet en houdt hem een beetje op gewicht. Naast alle andere extra’s die hij krijgt, zoals snoepjes, kipfilet en runderhart bijvoorbeeld.