Spitsmuisje 2 weken oud

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kionasuppie

Spitsmuisje 2 weken oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 19:45

Vraagje voor mensen met verstand van de spitsmuis..

Gistermiddag heeft een vriend van mij een jonge spitsmuis kunnen oppakken in zijn tuin, eerder die dag heeft hij met een diervriendelijke val de muizen elders uitgezet. Maar deze liep recht over het terras.

Deze heeft hij in een doosje gezet en vandaag mij geappt.
Gezien ik kleurmuizen heb heb ik m maar meegenomen want het diertje zag er niet goed uit. Trilde, bewoog amper en bol ruggetje
Nadat ik hem/haar met een warmte bron een tijd had laten staan en wat geprakte droge insecten werd hij levendiger. En rende hij door het reismandje

Dus ik dacht dan kan ie morgen als ie aangesterkt is de natuur weer in, waar het beestje hoort.
Echter nadat de warmtebron afgekoeld was is hij weer terug gegaan naar hoe hij in filmpje 1 deed. Na een paar minuten in mijn warme handen werd het ietsjes beter maar niet dat je zegt nou wat doet die t goed..

Wat zouden jullie doen? Uitzetten en de natuur zijn ding laten doen? Het beestje hier een paar dagen laten aansterken en dan uitzetten? Of?
Ik weet t niet zo goed en wil graag het beste voor zon kleintje.
Ik gok dat ie rond de 14-16 dagen is.. oogjes lijken nog niet erg lang open maarja ik heb nog nooit zon jong spitsmuisje gezien...

Let me know!

Anouk_H

Re: Spitsmuisje 2 weken oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:53

Je filmpjes staan er niet Bij, verder geen verstand van muizen :o

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:56

Zoiso zeker goed je handen wassen nadat je er mee bezig geweest bent en alles wassen waar het mee in contact is gekomen.

Wilde muizen hebben een grote kans op Leptospirose en dat is gevaarlijk voor jezelf en je kleurmuizen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:58

Spitsmuizen hebben sowieso maar kleine oogjes. Ik heb er ook eentje gehad, maar die had nog dichte oogjes. In de stromende regen zat hij gillend op de stoep. Warm gehouden en kattenvoer gevoerd. Ging 2 dagen goed, daarna ging het heel snel slechter. Opvangen wilden hem niet hebben.

Ze zijn moeilijk.. succes ermee!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:01

Spitsmuisjes blijven nog een tijdje bij de moeder voordat ze alleen op pad gaan. Het zijn insecteneters en je kunt hem volstoppen met meelwormen en op een beschut plekje dichtbij waar je hem hebt gevonden weer uitzetten, bij voorkeur ' s avonds laat. Het zijn nachtdiertjes.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 20:13

Anouk_H schreef:
Je filmpjes staan er niet Bij, verder geen verstand van muizen :o

Ohja.. geen idee hoe dat moet hier denk dat t met telefoon niet lukt. Toch bedankt voor je reactie!

Berryz: bedankt voor de tip! Ben inderdaad bekend met leptospirose en muisje staat in andere kamer met handdesinfectie ernaast.. dus dat komt goed!

Pluttersput; ach wat sneu! Wat zou jij gedaan hebben als ie die dagen had overleeft?

Lindsey99: dankjewel voor de reactie. Dus jij zegt vandaag en morgen even laten aansterken en daarna terug uitzetten? Dat klinkt opzich wel logisch

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:20

Zou ik doen ja, even aansterken en dan weer buiten zetten. Grote kans dat de rest van het nest ergens in de buurt is, en ze sporen elkaar wel op met hun gepiep. Beetje beschut ergens parkeren, dan redt ie zich wel.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:28

Als hij lang had overleefd had ik hem naar verwachting weer los gelaten. Alle wilde muizen die ik groot heb gebracht, werden op een gegeven moment weer wild. En dan waren ze heel duidelijk toe om losgelaten te worden :j

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 21:06

Ah super dat stelt mij gerust! Zodra hij zichzelf warm kan houden gaat hij dus lekker naar buiten en zet ik m waar mijn. Vriend de rest van de familie ook heeft uitgezet!
Bedankt voor jullie hulp!

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 21:44

Helaas heeft ook het warmhouden niet genoeg gedaan!

Lag nu alleen nog maar te lijden en naar adem te snakken dus we hebben m even geholpen en eervol begraven.

Slagingskans is toch maar klein bij zon verzwakt muisje maar nu heeft ie iniedergeval niet lang geleden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:56

Knap TS, pluim voor hoe je gehandeld hebt :j

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:07

Knap dat je het aandurfde om hem te helpen. Zoiets lijkt me (buiten dat ik niet weet hoe je zoiets in één keer goed doet) heel lastig. Lief hoe jullie je hebben bekommerd om het muisje tijdens zijn laatste dag :(:) <3