Turkse Tortelduif tegen raam gevlogen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Turkse Tortelduif tegen raam gevlogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:43

Toen we hier 2,5 jaar geleden kwamen wonen viel het me meteen op dat er een onafscheidelijk koppel duifjes om ons huis woont. Het zijn Turkse Tortels.

Het vrouwtje zit afgelopen dagen ijverig op haar nest te broeden, het mannetje blijft trouw in de buurt.
Maar net vloog hij tegen ons raam en bleef verdwaasd zitten.

Ik heb hem in een donkere doos gestopt en ga hem rond 21u proberen vrijlaten.

Het lijkt me zo sneu voor het vrouwtje als hij het niet zou halen ;( :(:)

Stel dat hij het niet haalt, vinden zo'n tortels dan nog een nieuwe partner? Weet iemand dat?

Verder iemand ervaring met een zogenaamd raamslachtoffer? Is de kans groot dat hij het gewoon redt? :oo

marley93

Re: Turkse Tortelduif tegen raam gevlogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:46

Wij hebben eens een soort adoptieduif gehad (beestje was als kuiken gevonden en bij mijn moeder op de praktijk gebracht, maar die hebben we dus zelf grootgebracht ipv euthanesie). Het was een beetje een kluns en vloog ook geregeld tegen de ramen. Heeft ie allemaal overleeft.
En heb wel vaker vogeltjes weer zien wegvliegen na een meeting met het raam. In mijn ervaring zijn ze of op slag dood, of even versuft voor ze weer door kunnen gaan.
Hopelijk is dat voor deze duif ook zo! :)

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:50

Wij hebben af en toe meesjes of een merel tegen het raam. Vaak zijn ze even versuft en vliegen dan weer weg. Ik laat ze vaak wel even ergens (doos of onze takkenwal) opknappen zodat onze kat er niet bij kan.

Stickers op het raam helpen ook goed trouwens

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:22

Heeft misschien geen zin meer, maar wij raden bij de dierenambulance altijd aan hem even in een doosje met een handdoekje er overheen weg te zetten en 2 uur later te kijken of het beter gaat.

Meestal zijn ze alleen wat versuft en hebben ze hoofdpijn en kunnen ze na 2 uur zo weer verder vliegen. In ongeveer 75% van de gevallen is dat voldoende, als ze dan niet niet de oude zijn ligt het er aan waarom niet. Soms hebben ze iets meer tijd nodig, maar het kan ook zijn dat er in de kop of bijv. vleugel iets dusdanig beschadigd is dat het niet meer goed komt.

Hoe dat precies zit met koppeltjes weet ik niet zo goed eigenlijk, die vraag kreeg ik gisteren ook al dus daar ga ik nog even achteraan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:28

Is het vrijlaten gelukt?

Stickers op je raam. Dan gebeurt dit niet meer.

Wat goed dat je hem gelijk hebt geholpen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:31

Hoe is het met het brokkenpilootje? :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:42

Het vrijlaten na 2 uur in de doos is helaas niet gelukt :( hij bleef gewoon zitten. Hij leek ook erg apathisch, ik kon hem zo weer oppakken en terug in de doos zetten.

Heb hem nu onder een wasmand gezet in een donker kamertje met water en een beetje voer.. ik vrees er een beetje voor. Vind het zo sneu voor z'n vrouwtje :(

Stickers komen er zeker, al blijf ik het gek vinden dat hij er na zo'n lange tijd is tegengevlogen! Ze wonen al zo lang bij ons huis. Zitten zowat dagelijks op het balkon etc.

Het grijpt me echt aan :o ik hoop op een wonder.

En @zonnebloem18 bedankt dat je zou willen informeren. Ik vraag me af hoe het nu met het broedende vrouwtje verder gaat? Moet ze dan zelf voor eten zorgen? Want ik vermoed dat hij voor haar zorgde of is dat niet zo?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:45

Ach arme duif -O- :(:) Fingers crossed en hopen op een wonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:55

Dankjewel :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:03

Je hebt een grote kans dat hij ook niks deed omdat het tegen de avond loopt. Dat vrouwtje gaat het in elk geval vannacht redden, daar moet je je geen zorgen om maken :(:) en als puntje bij paaltje komt zal ze ook wel voor zichzelf kiezen.
Maar je hebt kans, met een beetje geluk, dat als je hem morgen bekijkt dat hij beter gaat.

Zo werd er ooit bij de auto voor mij een mus geschept. Auto aan de kant gezet want hij leefde nog. Kon alleen maar op zijn zij liggen en met een vleugeltje wapperen, maar leefde nog en lag op de weg. Wilde niet dat hij doodgereden werd.
Na een dag in een doos deed hij het nog niet. Voor de avond weg gezet in een donkere doos. En toen ik de volgende morgen de doos open deed vloog hij zo weg :) houd moed!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:11

Is het niet beter om hem op een beschutte plek buiten te zetten? Ik kan me voorstellen dat het in huis, met vreemde geuren en geluiden, erg stressvol is voor een vogel. Of heb ik dit mis?

In elk geval: super fijn dat je je om hem bekommert <3 En ik ga heel hard duimen dat het goed gaat komen met vader duif.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:36

Pluttersput dat hoop ik echt zo hard! Dat hij eigenlijk al een beetje sliep omdat het bijna donker was. Zou mooi zijn. Ben zo benieuwd naar morgenochtend, hoop uiteindelijk op net zo'n succesverhaal als met dat musje!

Danielle ja dat zou best kunnen,heb ik dus totaal geen idee over :o heb hem wel gelijk ergens heel rustig gezet zodat hij niet te veel geluiden van het huishouden meekrijgt. Eventueel kan ik hem morgen wel buiten plaatsen maar ik weet niet in hoeverre de buurtkatten hem met rust laten dan.

Morgen een nieuwe dag.
Bedankt voor de berichtjes hier :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:39

Hij vliegt niet weg maar valt omver en probeert hoogstens te strompelen als vluchtreactie :( nu zit hij bewegingloos in een hoekje onder de boom van zijn vrouwtje.

Ik denk dat ik hem naar de vogelopvang breng. Maar vraag me af of ze hem dan nog terug naar huis laten komen mocht hij het redden?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:48

Hij heeft daar de meeste overlevingskansen dus ik breng hem straks weg.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:49

Djali schreef:
Hij heeft daar de meeste overlevingskansen dus ik breng hem straks weg.

Goed idee TS!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:55

Misschien kan je straks vragen of hij weer bij jou mag worden uitgezet als hij weer beter is? Je hebt natuurlijk ook kans dat hij al ziek was en daardoor tegen het raam is gevlogen. Normaal zijn ze volgens mij na een uurtje al weer bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:13

Inderdaad dat zal ik zeker vragen! Ze zullen de situatie toch wel begrijpen hoop ik, een vrouw met kinderen laat je niet zomaar in de steek ^&+

Heb er ook al aan gedacht dat hij al ziek was.. hij kent het huis zó goed en ze zijn werkelijk nog nooit tegen het raam gevlogen. Hij is ook al wat ouder dan de andere Turkse Tortels hier. Maar anderzijds was hij met het bouwen van hun nest vorige week nog super ijverig en energiek.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:56

Goede keuze om hem weg te brengen daarheen :j Hopelijk overleeft hij het en zit hij snel weer veilig bij zijn vrouwtje en kleine duifjes :+:

Overigens superlief dat je hem zo opgevangen en verzorgd hebt! Topper! +:)+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:00

Djali schreef:
Hij vliegt niet weg maar valt omver en probeert hoogstens te strompelen als vluchtreactie :( nu zit hij bewegingloos in een hoekje onder de boom van zijn vrouwtje.

Ik denk dat ik hem naar de vogelopvang breng. Maar vraag me af of ze hem dan nog terug naar huis laten komen mocht hij het redden?

[ [url=m/MD0Gud.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit lijkt me meer een jonkie.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:14

Ik denk niet dat dit een jonge duif is, de jonge tortels die we momenteel tegen komen hebben allemaal nog dons en beginnende pennen. Het is te vroeg voor zo'n volgroeide vogel.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:13

Djali schreef:
Het vrijlaten na 2 uur in de doos is helaas niet gelukt :( hij bleef gewoon zitten. Hij leek ook erg apathisch, ik kon hem zo weer oppakken en terug in de doos zetten.

Heb hem nu onder een wasmand gezet in een donker kamertje met water en een beetje voer.. ik vrees er een beetje voor. Vind het zo sneu voor z'n vrouwtje :(

Stickers komen er zeker, al blijf ik het gek vinden dat hij er na zo'n lange tijd is tegengevlogen! Ze wonen al zo lang bij ons huis. Zitten zowat dagelijks op het balkon etc.

Het grijpt me echt aan :o ik hoop op een wonder.

En @zonnebloem18 bedankt dat je zou willen informeren. Ik vraag me af hoe het nu met het broedende vrouwtje verder gaat? Moet ze dan zelf voor eten zorgen? Want ik vermoed dat hij voor haar zorgde of is dat niet zo?

Waarschijnlijk geschrokken en minder goed opgelet waar hij heen vloog. Hoop dat hij nog bij trekt, misschien een hersenschudding?
Ik heb jaren terug een waterhoen van de straat geplukt, waarschijnlijk een tik tegen het hoofd van een auto, lag knok out maar kwam een beetje bij toen ik hem oppakte, naar vogelopvang gebracht en heeft het overleefd. (als je het vraagt mag je hem vast na de opvang weer uitzetten bij vrouwtje)

Uiteindelijk zal het vrouwtje wel het nest verlaten om te gaan eten, weet niet of het vrouwtje er sowieso af gaat om te eten, misschien de taak voor de man om er dan even op te zitten zoals bij Zwanen dacht ik. Ik weet dat woerden dat niet doen maar de eend er wel even af gaat en dons over de eieren legt. Je kan wat granen vruchtjes strooien voor haar dat ze in ieder geval niet ver hoeft voor eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:24

Nog eens dank voor de fijne reacties! :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:53

Hoe gaat het nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:23

Heb gisteren nog een mail gestuurd om te informeren maar helaas nog geen reactie :(

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:52

En bellen?