Hond misselijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Hond misselijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 21:47

Onze hond wordt de laatste tijd magerder.
Ze eet veel, heel veel. Denk wel het dubbele van normaal.
( is een spaanse kruising van 11 jaar, teef gesteriliseerd)

Ze poept normaal. Drinkt normaal. Iedere drie maanden ontwormt.
Groot bloedonderzoek gedaan echter geen afwijkingen.

Ze smakt veel, en eet veel gras en ander onkruid.
Verder oogt ze gezond.
Heeft wel paar keer per jaar een epileptische aanval, krijgt geen medicatie voor.

Deze week bij Da geweest, toen ook bovenstaand bloedonderzoek laten doen. En eigelijk weten we niet goed waar te zoeken. Vooral omdat ze dus gezond oogt. En bijv niet braakt.

We hebben voor 10 dagen pantozol(maagbeschermer) meegekregen maar tot nu toe geen resultaat. Slikt en smakt nog geregeld en eet nog gras en onkruid als een koe.

Iemand ideeen waar te zoeken?

Tooske

Re: Hond misselijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:49

Bij een oudere hond neigt mijn idee naar alvleesklier ontsteking.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 21:50

Tooske schreef:
Bij een oudere hond neigt mijn idee naar alvleesklier ontsteking.

Geen ontstekingswaarden in bloed gevonden.

En ik vermoed dat dan ook echt ziek zou zijn, maar dat is ze niet.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:52

Alvleesklierontsteking is erg pijnlijk en terug te zien in het bloed. Echo/ foto van de maag laten maken om tumoren uit te sluiten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:53

Een spanjaard, wellicht zou het leishmania kunnen zijn. Is alleen in het bloed te testen als ze een actieve fase hebben, anders niet te testen.
Het overgrote deel van de import honden heeft het, in meer of mindere mate.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:13

Zijn t echt bepaalde momenten op de dag dat ze t doet? Bijv savonds laat of juist iedere keer smiddags?

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 22:15

Pluttersput schreef:
Een spanjaard, wellicht zou het leishmania kunnen zijn. Is alleen in het bloed te testen als ze een actieve fase hebben, anders niet te testen.

Toen ze kwam, 9 jaar geleden, is ze getest en vrij.
Deze klachten heeft ze nu enkele weken, neem niet aan dat nu pas de kop op steekt? Na 9 jr in NL?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:16

Kan wel :j je hoeft het niet te merken, het kan dorment zijn. Hoe heet dat in het Nederlands, sluimerend ofzo?

Tenminste, dat is wat ik er van weet. Of denk te weten, ik ben er geen expert in.
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 12-04-20 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 22:17

kiwiwitje schreef:
Zijn t echt bepaalde momenten op de dag dat ze t doet? Bijv savonds laat of juist iedere keer smiddags?

Nee volgens mij zijn het wisselende momenten.
Maar moet zeggen dat ook niet de hele dag er oog voor heb. Ik zie slikken geregeld savonds als we op de bank zitten.

En het gras/onkruid eten doet ze zodra ze de kans krijgt.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 22:19

poown schreef:
Alvleesklierontsteking is erg pijnlijk en terug te zien in het bloed. Echo/ foto van de maag laten maken om tumoren uit te sluiten.

De vraag is natuurlijk waar ga je naar zoeken?
Het kan vanuit koppie komen. Kan vanuit maag. Vanuit de darmen. Misschien heeft ze wel ergens anders pijn en uit ze zich zo?

Vindt het moeilijk om onderzoeken te gaan starten terwijl je niet weet waarna je zoekt. Alhoewel ik het er mee eens ben dat als ik ergens ga beginnen dat dit dan idd de maag zal zijn. Dmv een echo of scopie.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 22:22

Afbeelding

Dit zijn de symptomen van leishmania. Daar heeft ze er slechts een van dus niet logisch lijkt mij.
DA weet dat spaanse hond is dus hoop dat hij daar zelf ook al over gedacht heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:28

Vind het echt vervelend voor jou en je hond TS. Helaas geen idee wat het dan wel zou kunnen zijn. Kans lijkt wel groot dat het met het verouderingsproces te maken heeft maar daar ben je weinig mee natuurlijk.

Welke voeding krijgt ze?

Ik zou in elk geval voor een 2de en desnoods nog 3de opinie / DA gaan. Verschillende mensen letten misschien op verschillende zaken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-23 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 22:35

Djali schreef:
Een tumor zou je normaal gesproken wel terugzien aan de bloedwaarden.

Vind het echt vervelend voor jou en je hond TS. Helaas geen idee wat het dan wel zou kunnen zijn. Kans lijkt wel groot dat het met het verouderingsproces te maken heeft maar daar ben je weinig mee natuurlijk.

Welke voeding krijgt ze?

Ik zou in elk geval voor een 2de en desnoods nog 3de opinie / DA gaan. Verschillende mensen letten misschien op verschillende zaken.

Deze week hebben we evaluatie of maagbescherming werkt en evt andere opties.

Ze blijft afvallen. Dit blijven aanzien gaat ook niet natuurlijk.
Ik begreep dat ze enkel leukemie, als zijnde kanker, uit het bloed kunnen ontdekken.
Rest niet. Maar als het kanker zou zijn, wat uiteraard goed kan. Waar dan? Maag? Darmen?
Misschien in hersenen ivm de epilepsie?
Waar ga je zoeken? Wat wil je haar aan doen qua onderzoeken en wat gaat zoiets allemaal kosten!?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:44

Je zou kunnen proberen haar voerbeurten meer over de dag te verspreiden. Anders eens ander voer overwegen. Kan goed zijn dat ze er gewoon niet genoeg aan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:51

Ik vind het gevaarlijk om hier uitspraken over te doen omdat ik geen dierenarts ben, maar een afwijkend bloedbeeld (bv. extreem lage hoeveelheid witte bloedcellen in combinatie met bv. afwijkende waarden van een orgaan) kan de DA vaak wel een indicatie geven dat er mogelijk een gezwel is ergens in het lichaam, goedaardig/kwaadaardig etc weet je dan allemaal niet. Maar wel een afwijkend bloedbeeld dus, wat alarmerend is, en verder onderzocht moet worden.

Jouw DA heeft het bloedbeeld bekeken en vond het blijkbaar niet nodig om verder te zoeken naar eventueel kanker, anders had ze wel een echo voorgesteld? Zeker op deze leeftijd. Heb je dit besproken met haar?
Maar in elk geval, om die reden zou ik dus ook even om een 2nd opinion gaan.

Wat je aan onderzoeken wil doen en wat de opties zijn is echt iets wat enkel de DA kan adviseren, daarom hoop ik ook echt dat je snel een arts vindt die het probleem kan vinden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:59

Pluttersput schreef:

Dit was ook gelijk wat in mij opkwam en juist het jaren lang sluimeren....ze noemen het niet voor niets sluipmoordenaar.
Maar goed ik ben ook geen dierenarts het enige wat ik wel weet helaas door ervaring is dat leishmania niet standaard in het bloedonderzoek zit en dat er toch veel dierenartsen zijn die er niet of te weinig bekend mee zijn.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:11

Kanker vind je niet terug in bloed. Behalve als het in een bepaald orgaan zit waardoor de orgaanfunctie wordt aangetast misschien.
Bij oud + goede eetlust maar toch afvallen ga je daar wel snel aan denken. Misschien eens een (buik)echo overwegen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 06:58

Tja moeilijk... 11 is ook niet jong meer. Komem de epilepsie aanvallen nu ook vaker, heftiger? Overigens smakken, likken enz kunnen ook tekenen zijn van een aanval.

Als ze nog fit is en zin in het leven heeft zou ik echo laten maken. Even rond bellen qua prijzen en kunde. Hier kan ik kundige echo's laten maken voor 100 a 200 euro. Kun je absoluut niet moeilijk voor doen en kan veel duidelijkheid geven. Had dit ook willen doen bij mijn boxer van 10 jaar voor de zoveelste keer in zijn leven. Echter hij had opeens explosief meer epilepsie aanvallen, heftiger en wou al 2 weken gewoon niets meer dan liggen, liggen en liggen. Bij iets meer activiteit was het aanval. Toen na goed gesprek besloten tot euthanasie. Hij had al meer problemen en veel medicatie al jarenlang en dan is het op ten duur wat voor levenskwaliteit hou je over....

Gelukkig klinkt het bij jullie nog niet zo erg. Ik zou dus zeker wel een echo laten maken.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 07:06

Maar de bloedwaardes waren verder prima.

Ik zelf denk bij smakken/likken en gras eten aan misselijkheid. De Da vond het daar dat ze niet braakte.
Bij misselijkheid denk ik normaal aan de maag. Maar nogmaals niet braken.
Bij problemen in de organen kun je ook misselijk worden door stapeling van afvalstoffen echter dat zie je weer terug in het bloedbeeld.

Nu dacht ik even dat misselijkheid volgens mij ook kan voorkomen uit de hersenen. Door druk bijv.
Icm epilepsie?
Epilepsie hebben we nu zelf 5x gezien in 1,5 jaar tijd. Maar wat gebeurt er als we er niet bij zijn!?

Ik ga bij de evaluatie overleggen wat we verder kunnen doen. Hersenscan? Maagscopie? Echo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:28

Bij misselijkheid willen honden over het algemeen ook niet altijd meer goed eten.
Kan het de milt zijn, we hebben hier twee honden gehad met een tumor aan de milt en die drukte op de maag.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 14:13

Mindim schreef:
Bij misselijkheid willen honden over het algemeen ook niet altijd meer goed eten.
Kan het de milt zijn, we hebben hier twee honden gehad met een tumor aan de milt en die drukte op de maag.

Ik denk dat je dit terug zou zien in het bloed?

Ik denk dat ze misselijk is omdat ze zo smakt en likt. (Ook niet continu enkele malen per dag)
Ze is echt vervreten, snaait de hele dag. Zowel bij de kinderen als tijdens het wandelen, ze eet alles!