Hond vindt tuigje niet fijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien2010

Hond vindt tuigje niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 21:09

Hoi bokkers!

Mijn vriend en ik hebben ongeveer een jaar geleden een hond geadopteerd uit het asiel. We hebben eigenlijk nooit problemen gehad, we gaan veel met haar wandelen en ze is echt de perfecte hond voor ons! Sinds een tijdje is er echter een klein "probleem". Ze vindt het niet fijn om haar tuigje om te krijgen.
Bij de adoptie hebben we een Trixie Stay tuigje gekregen.
Met het omdoen loopt ze dan eerst steeds het hele huis rond en probeert ze te "ontsnappen". Als ze wel stil staat wil ze niet blijven zitten om het tuigje om te doen. Als ze eenmaal zit lijkt ze nogal beteuterd en je merkt aan haar dat ze het niet leuk vindt. Als het eenmaal om is is ze weer vrolijk en is er niks meer aan de hand, ook het afdoen is geen probleem.
We hebben al geprobeerd om haar snoepjes te geven bij het omdoen, maar dat veranderd niks. Er is verder ook geen enkele indicatie dat ze pijn heeft, aangezien dit het enige "probleem" is.
We laten haar ook wel eens uit met een halsband, dan is er eigenlijk niks aan de hand, maar ik vind het niet zo'n fijn idee met enkel een halsband.

Hebben jullie tips voor ons om het voor de hond wat fijner te maken?

Dit is het tuigje:
Afbeelding

En de dame in kwestie:
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:16

Zie ik goed dag ze 3 pootjes heeft?

Ik zou contact opnemen met een goede dierfysio. Een tuigje niet fijn vinden kan natuurlijk prima.

Ik heb er eentje die met een hoop tuigjes of geen stap zet of er probeert uit te komen en en eentje die halsbanden weigert.

Maar t kan ook uit lichamelijke klachten/spanning komen wat natuurlijk makkelijk kan als ze haar pootje verloren is. Daar hoef je weinig van te merken. Maar is het makkelijkste te checken.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 21:22

kiwiwitje schreef:
Zie ik goed dag ze 3 pootjes heeft?

Ik zou contact opnemen met een goede dierfysio. Een tuigje niet fijn vinden kan natuurlijk prima.

Ik heb er eentje die met een hoop tuigjes of geen stap zet of er probeert uit te komen en en eentje die halsbanden weigert.

Maar t kan ook uit lichamelijke klachten/spanning komen wat natuurlijk makkelijk kan als ze haar pootje verloren is. Daar hoef je weinig van te merken. Maar is het makkelijkste te checken.

Dat klopt inderdaad, ze mist een pootje.
Er is echter verder geen enkele aanwijzing dat ze het niet fijn vindt, als het eenmaal om is is ze weer vrolijk en blij. Wat zou een dierfysio moeten bijdragen als ze haar tuig niet fijn vindt?

En hoe is de lichamelijke spanning/klachten precies te checken?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:24

Waarom vind je een halsband niet fijn?
Voor ons kleine hondje hebben we ook 2 verschillende tuigjes gehad. Hij reageerde zoals jij beschrijft, dus ook weglopen of achteruit lopen. Hij vond het omdoen duidelijk niet prettig, eenmaal om ging het prima. We lopen nu met halsband, zodra hij die ziet staat hij te trappelen om hem om te krijgen.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:30

pien2010 schreef:
Er is echter verder geen enkele aanwijzing dat ze het niet fijn vindt, als het eenmaal om is is ze weer vrolijk en blij. Wat zou een dierfysio moeten bijdragen als ze haar tuig niet fijn vindt?

Er is genoeg aanwijzing dat ze het aantrekken van het tuig in ieder geval niet fijn vind, dat omschrijf jij zelf.

Doordat ze 3 poten heeft kan het best zijn dat er wat blokkeringen zitten in haar wervelkolom omdat ze anders moet lopen dan een vierpoot zou doen en daar is het hondenlichaam van nature natuurlijk niet voor gemaakt.

Wat hiervoor dus al aangeschreven is, zoek een goede dierfysiotherapeut.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 21:31

Goof schreef:
Waarom vind je een halsband niet fijn?
Voor ons kleine hondje hebben we ook 2 verschillende tuigjes gehad. Hij reageerde zoals jij beschrijft, dus ook weglopen of achteruit lopen. Hij vond het omdoen duidelijk niet prettig, eenmaal om ging het prima. We lopen nu met halsband, zodra hij die ziet staat hij te trappelen om hem om te krijgen.

Ze wil nog wel eens achter katten aan proberen te gaan terwijl ze vast zit. Ik heb dan altijd een beetje het gevoel dat ze zich zelf verhangt := . Daarnaast ben ik een beetje bang dat ze los komt en er vandoor gaat. Ik weet ook wel dat ze dat niet doet, en als het de enige optie is gaan we gewoon verder met een halsband hoor. Ik wil echter eerst op zoek naar een oplossing die voor zowel mij als haar ideaal zijn :D

TheJokerr schreef:
pien2010 schreef:

Er is genoeg aanwijzing dat ze het aantrekken van het tuig in ieder geval niet fijn vind, dat omschrijf jij zelf.

Doordat ze 3 poten heeft kan het best zijn dat er wat blokkeringen zitten in haar wervelkolom omdat ze anders moet lopen dan een vierpoot zou doen en daar is het hondenlichaam van nature natuurlijk niet voor gemaakt.

Bedankt voor je bericht, heb je een aanrader rond Overijssel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:33

Met 3 poten is de kans heel groot dat er in haar schouders en rug iets vast of scheef zit. Een tuig kan vervelende druk geven dan. Mijn herder heeft één korter achterbeen dan de ander door een breuk. Ik merk aan haar oa dat ze last krijgt en weer naar de fysio moet als ze haar tuig niet om wil. Naar de fysio zou dus ook mijn advies zijn. :j En investeren in een tuig op maat.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:00

TheJokerr schreef:
pien2010 schreef:

Dit inderdaad
En buiten de wervelkolom krijgen de andere poten automatisch meer belasting, word er op een andere manier bewogen en kan dat ook zo zn effecten hebben op de spieren en dus de verdere belasting.

Onze honden hebben al hun pootjes en op de rontgen gezet en geen problemen. Maar hun laat ik ook 3x per jaar checken. Of eerder als ik iets aan ze merk. En toch komen er vaak kleine simpele dingetjes uit die na behandelen over zijn en ineens zie ik ze dan bepaalde dingen anders doen. Viel eerst niet op maar toch gaf t ongemak.

Als voorbeeld, een van mijn honden heeft een verstopping gehad. Maanden later bi de fysio bleek dat ze daar, spiertechnisch, nog steeds last van had. En een dag later had ze ineens een andere houding met plassen. Zette haar pootjes ineens anders neer. Terwijl mij niet opgevallen was dat ze eerder raar zat. Maar mevrouw houd niet van natte pootjes. Dus we dachten dat ze daarom Niet helemaal ging zitten zoals t “hoort”.

dierenfan

Re: Hond vindt tuigje niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 07:12

Heb al veel meer honden uit tuigen zien ontsnappen (vooral die tekst tuigen van bijvoorbeeld K9) dan uit goed passende halsbanden.
Uit jullie tuig ontsnappen is onmogelijk als het goed afgesteld staat maar kan wel snappen dat honden zulke tuigen niet fijn vinden zitten.

Zou sowieso naar goede fysiotherapeut gaan en dat sowieso ook regelmatig blijven doen. Daarnaast zou ik als tuig tre ponti forza aanschaffen. Stuk makkelijker aan te doen en trekt samen op de rug. Ik verwacht dat die ook bij jullie 3 poot goed blijft zitten.

Zo niet neem dat gewoon een praktische halsband. Hier zelf slipbanden van leer en voor zwemmen in de zee van nylon. Ketting vind ik niets en deze doen hun werk super. Zijn vlot aan en uit en ontsnappen is onmogelijk

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 07:35

Een ander type tuigje proberen dan
Heb er wel 4 geprobeerd voor ik er een had die beviel .
Hangen er 3 werkeloos aan de kapstok.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 07:56

Ik heb al 7 jaar een hond met 3 poten (soort herder) en merk wel dat haar lichaam veranderd in de loop der jaren.
De spieropbouw is anders doordat ze de voorpoot meer centraal onder de voorkant plaatst. Kan me voorstellen dat zo'n tuigje drukt op verkeerde plaatsen. Daarnaast trek je ze makkelijker uit balans.
Foto van onze Julia :)
Afbeelding

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:16

Klinkt echt als ongemak van het tuigje.
Het verliezen van een poot is nogal een trauma wat in allerlei weefsel kan zitten en blijven zitten.
Ook jaren later nog, osteopathie is hier een goede behandelwijze voor. Osteopathie kijkt namelijk naar het hele systeem van een mens/dier en niet alleen naar spieren.

Ik zou een afspraak maken bij Martine Burgers, zij is een honden en paarden Osteopaat en doet echt hele goede dingen voor dieren.
Ben zelf niet zo van dat vage, begrijp ook niks van wat ze doet, maar zie haar echt goede resultaten behalen.
Als je meer over mijn ervaringen met haar wilt horen stuur me dan maar een PB.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:34

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:00

Ik denk dat je op zoek moet naar een ander tuigje. Onze hond had eerst een ander tuig en ondanks dat het op veel plekken verstelbaar is, vindt ze die niet fijn. Daarna toch maar een ander tuigje gekocht.

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:09

Naast het advies om je hond na te laten kijken door een bewegingsdeskundige, zou ik ook aan de slag gaan met een positieve associatie maken met het tuigje. Mijn hond vond het tuigje omdoen ook niet fijn, dit had bij haar niet te maken met iets fysieks, zij vond het gewoon niet fijn als het tuigje over haar hoofd ging. Je kan hiervoor met de clicker werken. Eerst belonen voor alleen kijken naar het tuigje en zo met hele kleine stapjes opbouwen. Met veel geduld kan ik nu het tuigje voorhouden en na eventjes wachten steekt ze zelf haar hoofd erin. Voorheen liep ze weg als ik het tuigje wilde omdoen. Probeer ook niet over de hond heen te hangen, dit kan ze ook als bedreigend ervaren.

Persoonlijk verkies ik een (goedpassend) tuigje boven een halsband. Als je hond trekt met een halsband om, worden alle krachten opgevangen door de nek. In de nek liggen veel kwetsbare weefsels zoals de nekwervels, luchtpijp, bloedvaten en zenuwen. Wanneer je kunt wandelen zonder druk op de halsband, dan zou het wel kunnen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:12

Hier ook een hond die een hekel aan tuigjes heeft, als ik met het tuig aankom zit ze achter in de tuin en als ik het om doe staat ze met een bolle rug en is helemaal sneu. Allerlei soorten geprobeerd, bij alles hetzelfde effect. Sommige honden houden er gewoon niet van.

Omdat mijn dame soms erg trekt en op katten nogal heftig reageert ben ik overgegaan op een halti. Ik gebruik dan een riem met aan beide kanten een musketon. Er zit dan 1 aan de halti en 1 aan de halsband. Haar gedrag aan de lijn is nu zo verbeterd dat ik nadat ik de wijk uit ben (veel katten), de riem van de halti losklik en ze dus gewoon aan de halsband loopt. In geval van nood kan ik haar zo weer aanklikken. Dit werkt voor ons heel goed.

Uiteraard zou je eerst kunnen kijken of er een tuig is wat ze fijner vindt zitten maar sommige honden hebben er gewoon een hekel aan. Succes!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:39

Mijn hond waardeert ook maar 1 type tuigje (hurtta pro tuig). Ondanks dat ik liever een y-tuig zou aandoen, maar dan reageert hij hetzelfde als hond. Bij zijn huidige tuigje steekt hij zijn kop er zelf doorheen. Keuze gemaakt :j .

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:11

xChantal94 schreef:
Mijn hond waardeert ook maar 1 type tuigje (hurtta pro tuig). Ondanks dat ik liever een y-tuig zou aandoen, maar dan reageert hij hetzelfde als hond. Bij zijn huidige tuigje steekt hij zijn kop er zelf doorheen. Keuze gemaakt :j .

Hier eentje die een ytuig niet kwijt kan en ook echt niet fijn vind (gewoon geen stap meer zetten) En die vind de Julius IDC wel fijn.
Mijn oudste teefje probeert bijna alle y tuigen uit te wurmen(wat niet echt gaat.. ) maar ook zij vind Julius IDC wel fijn. Die gaan zo zonder tegenstribbelen aan en geen geklier met wandelen. maar beiden vinden halsbanden ook niet tof.

Die andere kan ik bijna alles aan trekken. die vind alles prima.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:29

kiwiwitje schreef:
xChantal94 schreef:
Mijn hond waardeert ook maar 1 type tuigje (hurtta pro tuig). Ondanks dat ik liever een y-tuig zou aandoen, maar dan reageert hij hetzelfde op als jou hond. Bij zijn huidige tuigje steekt hij zijn kop er zelf doorheen. Keuze gemaakt :j .

Hier eentje die een ytuig niet kwijt kan en ook echt niet fijn vind (gewoon geen stap meer zetten) En die vind de Julius IDC wel fijn.
Mijn oudste teefje probeert bijna alle y tuigen uit te wurmen(wat niet echt gaat.. ) maar ook zij vind Julius IDC wel fijn. Die gaan zo zonder tegenstribbelen aan en geen geklier met wandelen. maar beiden vinden halsbanden ook niet tof.

Die andere kan ik bijna alles aan trekken. die vind alles prima.

Dat is inderdaad zo’n zelfde pasvorm alleen ik wilde graag iets zonder ‘dekje’ :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:33

Ja daarom reageerde ik ook :D :P Ik vond t leuk dat er juist een label op kan. En de kleurtjes. we hebben in de winter zwart en in de zomer blauw en roze :P met matchende naamlabels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:37

Eén van mijn honden had/heeft dit ook, met verschillende tuigjes. Julius K9 of goedkoop tuigje maakt niet uit, omdoen vond ze gewoon niet leuk. Werd ook steeds erger.

Halsband geen enkel probleem dus hier draagt ze gewoon een halsband. Is niets mis mee hoor zolang ze zich niet helemaal suf trekken.