Jonge hond stopt niet met bijten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Jonge hond stopt niet met bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 11:21

Hoi allemaal,

De eigenaren van mijn bijrijdpaard hebben een 8 maanden oude reu. Hij is een kruising tussen een Rhodesian Ridgeback en een Zwitserse Sennen. Een hartstikke leuke en intelligente hond maar hij vertoont erg dominant gedrag. Bijtgedrag bij puppies komt natuurlijk vaker voor, maar hij stopt er niet mee. Sterker nog, het wordt steeds erger.

Zijn eigenaren zijn heel streng voor hem en corrigeren hem ook. Eerst op stem en daarna worden ze algauw hardhandiger door zijn bek dicht te knijpen of hem in zijn nekvel te pakken en hem op de grond te leggen. Dat is absoluut niet mijn methode. Het enige goede is dat ze wel consequent zijn. Als hij weet dat hij gecorrigeerd gaat worden houdt hij afstand en daagt hij uit.

Ik mag hem corrigeren (graag zelfs) maar ik weet niet goed hoe. Als ik aankom is hij heel enthousiast en rent hij op me af, springt tegen me op en bijt in mijn handen en armen. Ik negeer hem dan en loop door maar helaas is dat extra uitdaging voor hem en bijt hij alleen maar harder en ook in mijn benen. Als hij van voren springt geef ik hem een knietje (als in, dan botst hij tijdens het springen op mijn knie) Op een gegeven moment stopt hij wel maar dan ben ik al bont en blauw en naast dat dat voor mij zeker niet prettig is, is het voor visite ook niet wenselijk.

Iemand tips hoe ik hier mee om moet gaan? De eigenaren zelf staan ook zeker open voor tips!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:31

Voor wat betreft het springen zou ik je omdraaien naar hem. Als je met je rug naar hem toe staat negeer je hem compleet. Dat hebben ze snel door.

Heeft hij een eigen plaats? Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om de hond naar zijn plaats te sturen Als er visite komt. Als hij tot rust is gekomen kun je hem erbij roepen. Je voorkomt dan dat je moet corrigeren

betadine

Re: Jonge hond stopt niet met bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:38

De hond lijkt mij overprikkeld. Beter om op die momenten de hond even apart te houden. Of aan de leiband of even in de bench. Eventueel afleiden met een commando en iets lekkers. Dat is natuurlijk de baasjes hun werk. Jij kunt volgens mij niet veel anders doen als hem te negeren en eventueel knietje bij springen zoals je al doet. Een hond in overdrive is helemaal niet receptief. Op die momenten is het belangrijk om ze daar niet in los te laten.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:45

Hier ook een Zwitser die zijn tanden graag gebruikte. De oplossing die voor ons heeft geholpen was iedere keer heel hard Au roepen en wegdraaien. Daar schrok hij van en besefte dat hij je pijn deed.
Nu wil hij nog wel eens te hard bijten met spelen en een zachte au is genoeg voor hem om meteen het spel te stoppen.
Wat opspringen betreft. Hij moet eerst met zijn gat op de grond zitten voordat hij aandacht krijgt.
Bij ons werkt dat super. Desnoods dood liggen zodat hij niet kan springen. Resultaat is dat ie dood gaat liggen als hij zichzelf niet kan beheersen hahaha.
Bij bezoek blijft het lastig want die luisteren niet naar wat wij zeggen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:20

Tja, andermans hond gaan corrigeren heeft weinig zin als de baas er zelf niet goed mee omgaat helaas.
Sowieso is het lastig om dit digitaal te doen en kunnen ze beter een goede gedragsdeskundige inschakelen als ze er zelf geen kaas van hebben gegeten.

Wat je zelf kunt doen bij opspringen is inderdaad een knietje geven en de hond afweren. Kort en duidelijk zijn, jij bepaalt wat er gebeurt.
Bij bijten de hond bij de snuit pakken en dichtknijpen met een velletje er tussen is niet verkeerd want dan is de lol er snel af, maar stuur de hond dan ook weg en schenk verder geen aandacht meer aan de hond want dan werk je negatief aandacht vragen verder in de hand.
Het valt of staat met leiderschap, simpel gezegd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:26

BarbaLala schreef:
Tja, andermans hond gaan corrigeren heeft weinig zin als de baas er zelf niet goed mee omgaat helaas.
Sowieso is het lastig om dit digitaal te doen en kunnen ze beter een goede gedragsdeskundige inschakelen als ze er zelf geen kaas van hebben gegeten.

Wat je zelf kunt doen bij opspringen is inderdaad een knietje geven en de hond afweren. Kort en duidelijk zijn, jij bepaalt wat er gebeurt.
Bij bijten de hond bij de snuit pakken en dichtknijpen met een velletje er tussen is niet verkeerd want dan is de lol er snel af, maar stuur de hond dan ook weg en schenk verder geen aandacht meer aan de hond want dan werk je negatief aandacht vragen verder in de hand.
Het valt of staat met leiderschap, simpel gezegd.

Koekoek! 8)7 :=

TS, met deze informatie kan niemand wat zinnigs zeggen. Wij niet, maar een gedragsdeskundige ook niet.

Wat gebeurt er met de hond? Hoevaak en hoeveel wordt er gewandeld? Hoe leeft / woont de hond? Wat krijgt hij voor voer?

Alleen dingen die gedrag beïnvloeden en een makkelijke verklaring zouden kunnen zijn.

Gedrag ontstaat niet zomaar, daar is altijd een verklaring voor.

Sowieso is het weer zo'n achterlijke kruising wat vraagt om problemen, ik kan me voorstellen dat dit al snel als probleemhond wordt bestempeld als mensen geen weet hebben wat ze in huis halen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:35

Niks koekoek aan hoor, of je moet van de "agossie-possy" zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:40

BarbaLala schreef:

Nee hoor, wel van het trainen zonder geweld. Want een dier bewust pijn doen is imo een teken van zwakte bij jezelf. Anders zou je niet kiezen voor zo'n misselijke aanpak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:48

BarbaLala schreef:

Ik ben echt niet van de "agossie-possy" (wat dat ook mag betekenen...ik denk van "ahhh wat zielig"), maar dicht knijpen van de bek en dan helemaal met een velletje ertussen is voor mij zelfs te gek.

TS
Stilstaan en je rug naar hem blijven draaien totdat hij rustig is (de eerste keren kan dat even duren), dan rustig gaan lopen.
Begint hij weer, dan weer stilstaan, rug ernaar toe en volledig negeren.
Net zo lang totdat hij of rustig meeloopt of jou gaat negeren (weglopen).

Later kun je introduceren dat je hem een keer aanhaalt wanneer jij dat wilt en pas als hij rustig is.
Mijn hond kan dan ook wel weer enthousiast worden, maar dan zeg ik "klaar" en is het ook gelijk weer goed.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:50

Als je daar komt en de hond komt er aan stormen vraag hem dan om te gaan zitten. Koekje er in als hij zit en hij is braaf. Kan een poosje duren, het nieuwe gedrag moet een gewoonte worden en dat andere gedrag zit er al langere tijd in. Als het gedrag er goed in zit kun je snoepjes afbouwen.

Probleem met corrigeren is dat je de hond niet verteld wat hij wel moet doen, je kunt dus beter vervangend gedrag aanleren ipv alleen maar corrigeren. Corrigeren werkt bovendien niet want anders had de hond dit gedrag niet meer vertoond.

De hond bij ons op stal komt nog steeds aangerend als ik kom, al zo'n 8 jaar, ze gaat dan netjes voor me zitten. Eigenlijk is het nu bedelen om een snoepje geworden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:56

Bij mijn hond had koekjes geven juist helemaal geen zin... hij bleef dan bezig.
Die was daar te veel gefocust op.
Hij dacht dat hij dan van iedereen wel een snoepje kreeg en rende dan juist op iedereen af.

Mijn huidige hond vond vreemden juist wat eng en hebben door koekjes te laten geven juist geleerd dan zij niet eng zijn.
Later weer aan het afbouwen, want hij moest ook niet té enthousiast worden als er mensen komen.
Nu komt hij even kijken, gaat zitten, hoopt dat hij wat krijgt en als hij niets krijgt loopt hij gewoon weer weg.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:56

Mijn hond kon ook nogal fysiek zijn met mijn kinderen en ik heb dat opgelost door niemand ooit fysiek met de hond te laten zijn. Wel knuffelen, maar niet straffen en ook niet fysiek spelen. Wel afleiden en speeltjes weggooien. Ik vind het overigens ook een lastige kruising die behoorlijk wat uitdaging nodig heeft. Ik snap dus best dat doe hond van gekkigheid niet weet wat te doen.

Ik vind fysiek corrigeren trouwens uberhaupt een no go.
Laatst bijgewerkt door Sjong op 11-04-20 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:59

Zorg dat je iets bij je hebt,een balletje of flosstouw.Zodra hij bijt geef je een vloek en geef je hem een alternatief.Slaan enzo heeft weinig zin volgens mij...maar ik ben een watje,ik sla alleen als ze elkaar aanvliegen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:02

Brainless schreef:
BarbaLala schreef:

Ik ben echt niet van de "agossie-possy" (wat dat ook mag betekenen...ik denk van "ahhh wat zielig"), maar dicht knijpen van de bek en dan helemaal met een velletje ertussen is voor mij zelfs te gek.

TS
Stilstaan en je rug naar hem blijven draaien totdat hij rustig is (de eerste keren kan dat even duren), dan rustig gaan lopen.

Later kun je introduceren dat je hem een keer aanhaalt wanneer jij dat wilt en pas als hij rustig is.
Mijn hond kan dan ook wel weer enthousiast worden, maar dan zeg ik "klaar" en is het ook gelijk weer goed.

Dit alleen dat moet iedereen consequent toepassen anders heeft het geen zin.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:03

Hier werkte met stem corrigeren meestal goed, ik heb hem toen hooguit een paar keer bij zijn nekvel moeten grijpen. Even bij zijn nekvel en streng toespreken en toen was het klaar.
Ik heb geen ervaring met honden die daar niet van onder de indruk zijn en dan nog doorgaan.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 13:31

Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik ben al blij om te horen dat ik zelf een goede start heb gemaakt door hem te negeren (pas als hij rustig is en ik heb zelf naar me toe roep haal ik hem aan). Normaliter als ik bij iemand met honden kom negeer ik ook het enthousiasme en laat ik de eigenaar zijn/haar ding doen en aai pas als ik toestemming krijg. In dit geval is de eigenaar niet altijd direct in de buurt. Hij heeft inderdaad een eigen plek binnen waar hij ook heen gestuurd wordt. Binnen is hij best goed te hanteren. Buiten is het lastiger.

De hond woont op een erf waar hij de hele dag losloopt en kan spelen. Verder wordt er dagelijks met hem gewandeld (zijn behoeftes doet hij op het erf dus is meer om uit te waaien). Hij kan voldoende zijn energie kwijt. Als je bewust met hem gaat spelen is hij wel goed te hanteren. Geeft de bal af, zit op commando en pakt de bal zodra jij toestemming geeft. Met zijn focus in de juiste richting is het een hele gehoorzame hond.

Eerder noemde iemand 'overdrive' en ik denk dat het daar ook deels in zit. Hij gaat helemaal op in zijn missie om je aandacht te trekken en komt daar lastig uit. Een voorbeeld van zijn enthousiasme: hij draagt een halsband die zijn erfvrijheid wat beperkt en waarbij hij uiteindelijk een stroomstoot krijgt als hij de grens passeert. Hier heeft hij normaliter veel respect voor en passeert de lijn niet. Maar nu stond ik toen hij me voor het eerst vandaag zag aan de andere kant van die lijn en trok hij een mega sprint waarbij hij de grens passeerde en door de stoot heenrende om toch bij me te komen. Daarna was hij echt niet te hanteren.

Ik ben het er absoluut mee eens dat een gedragsdeskundige meer kan zeggen dan jullie digitaal over kunnen oordelen. Maar dat jullie me een duwtje in de goede richting geven is al erg fijn!

Nu met Corona krijgen ze praktisch geen visite en zijn de andere bijrijder en ik de enigen die langskomen. Wat dat betreft biedt dit wel een mooie oefen tijd om te oefenen met visite.

Edit: ik zag dat ook een van jullie aangaf om hem te laten zitten als hij op me afkomt. Ik vrees dat dit pas in een later stadium zou werken. 'Zit' is bij hem ook aangeleerd met een handcommando erbij en hij bijt dan dus in mijn handen. Ik denk dat negeren voor nu het beste lijkt te zijn. Al bijt hij dan dus ook flink. Doe ik mijn handen in mijn zakken dan bijt hij in mijn ellebogen of in mijn kuiten of kont.

Zou het mogelijk kunnen dat hij zo op handen gefixeerd is omdat zijn eigenaren hem daar mee straffen? Als ze zijn bek dichtknijpen grijpen ze natuurlijk naar zijn hoofd..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:42

Goede vraag, ik snap de eigenaren maar al te goed. Zelf ook een hele enthousiaste hond, al vanaf pup. Mijne bijt niet maar springt wel en wil het gezicht likken bij vreemden. Bij ons springt ie niet meer naar heel lang oefenen en 'nee' en alle trucs geprobeert te hebben.

Heel eerlijk vind ik de manier van platleggen niet verkeerd indien het niet meer lukt met negeren en stemcorrecties. Op gegeven moment ben je uitgeprobeert met alle nette manieren en blijft een hond doorgaan in zijn eigen enthousiasme.
Wij corrigeren ook wel eens op die manier omdat er dan echt geen rem meer op zit (honden uit hetzelfde nestje herkennen dit).
Op de hondenclub werd een prikketting geadviseerd maar daar zijn we heel gauw weggegaan.

Ik denk dat je wel echt 'boven' de hond moet staan op zulke momenten. Hij hoeft niet te bijten, klaar.

Ik ben van mening dat hond en mens gelijk zijn en in perfecte harmonie samen kunnen. Echter is het soms nodig om een onervaren hond te leren hoe hij zich moet gedragen.
Je wilt echt niet een gevaarlijke hond creeeren die alles bijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:46

Persoonlijk vind ik het net wat te weinig info om er iets zinnigs over te zeggen,

Maar in deze fase (jonge hond die ontzettend grenzen aftast, gaat puberen, hormonen gaan werken...) is het belangrijk dat hij voortdurend leiding krijgt.

Zomaar vrij rondlopen op heel het terrein geeft hem veel 'macht', en al bedoelt de hond het niet slecht (hij is nog jong), dat zorgt er gewoon voor dat er niet echt grenzen gesteld worden.

We weten niet wat de eigenaren wel of niet met deze hond doen, maar naast de dagdagelijkse beweging en mentale training, zou ik voor deze hond een eigen plek voorzien op het terrein zodat hij soms even kan rusten en ontprikkelen.

Als hij wel mee op stal loopt, tijdens uitmesten, buitenzetten etc, kan hij beter aangelijnd meelopen met zijn eigenaar. Op die manier ontspant zijn mindset want iemand anders beslist dan voor hem. Bovendien kan bij elk dominant / ongepast gedrag direct een rustige correctie gegeven worden.

Bek dichtknijpen etc heeft echt geen zin, en is zelfs verkeerd.
Ook telkens weer het nekvel pakken, vaak moeten neerleggen etc... wil zeggen dat he allemaal niet echt doordringt bij de hond en dat je dus op een ander level moet gaan werken.

Dus letterlijk: korthouden. Je zal zien, als hij nu goed opgevoed wordt kan hij later prima loslopen op het erf.

als klein detail wil ik ook meegeven dat, indien er geen plannen zijn om te fokken, het zeker de overweging waard is hem te laten castreren.

Tenslotte wat jouw aandeel betreft, helaas kan je fundamenteel weinig betekenen voor deze hond. Omdat je de eigenaar niet bent. Het enige wat je kan doen, en dat geldt voor de omgang met elke hond, is natuurlijk gezag uitstralen/bieden.
Je komt aan op stal en je weet dat het sowieso geen optie is dat de hond tegen je opspringt. Doet hij dat wel, duw je hem in 1x weg, kort en krachtig. Verder negeer je hem.
Loopt hij heel de tijd in je benen te bijten, stuur je hem streng voor je uit of van je weg.
Wil hij echt niet luisteren, dan zou deze hond sowieso niet los mogen lopen want pensionklanten mogen niet belaagd worden vind ik.

Wat je dan als alternatief nog kan doen is zelf een eenvoudig leibandje meenemen, hem zonder poespas /aandacht aanlijnen en er een stukje mee lopen. Geen gek stemmetje opzetten, aanhalen, aaien, belonen, nee gewoon aanlijnen en vooruit. Alsof het voor jou een noodzakelijk kwaad is. Als zijn enthousiasme getemperd is laat je hem zonder aankijken weer los en doe je je ding.

Dus begin niet met snoepjes, spelen, of welk soort afleiding dan ook. Deze hond heeft duidelijke instructie nodig volgens mij, en extra aandacht verergert enkel de situatie.

Maar nogmaals, hij kan beter tijdelijk onder permanent toezicht van de eigenaars blijven.

Edit: had je laatste post nog niet gelezen

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 14:41

BarbaLala schreef:

Waarom denken mensen altijd dat er niks zit tussen straffen en 'agossie-possy'? (Niet alleen bij honden maar ook bij paarden)

Als een dier, jong of oud, ongewenst verdrag vertoont zoek dan uit WAAROM het dier dat gedrag vertoont en ga daar aan werken.

Een pup/jonge hond die zo extreem veel bijt is in 95% van de gevallen overprikkeling én te weinig rust. Weinig mensen weten dat een pup minimaal 20 uur per dag rust/slaap nodig heeft om prikkels te verwerken. Niet elke pup/hond neemt zelf die rust en dan moet jij als baas ervoor zorgen dat de pup/jonge hond wel die rust neemt. Als de jonge hond de hele dag zijn gang kan gaan zal hij waarschijnlijk de hele dag teveel prikkels krijgen en zelf niet genoeg rust nemen. Gevolg is dat, als ze veel indrukken te verwerken hebben, heel druk worden. Corrigeren en boos worden maken de boel alleen maar erger. Hij komt 3 keer zo fel terug of begint wild om zich heen te bijten en te grommen. Als je hem in die 'state of mind' zal proberen te corrigeren zal dat in veel gevallen leiden tot een nóg hevigere reactie van de pup/jonge hond. Hij voelt zich waarschijnlijk aangemoedigd door je en ziet jouw, als correctie bedoelde handeling, als uitdaging of als bedreiging. Beiden wil je niet. De hond kan in deze staat simpelweg niet leren.

Overigens is het bijten GEEN dominant gedrag. Dat denken mensen vaak maar dit heeft niets met dominantie te maken.

Om deze overprikkeling en dus het bijtgedrag te voorkomen is een schema de oplossing. Dus de hond niet de hele dag los op het erf maar verplichte rustmomenten inbouwen, en wat ook belangrijk is, is de hond uitdaging geven in de vorm van training (korte trainingssessies). Niet elke pup/jonge hond is geschikt om de hele dag los op het erf te laten en er verder niets mee te doen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 15:11

AstridJ schreef:
BarbaLala schreef:

Waarom denken mensen altijd dat er niks zit tussen straffen en 'agossie-possy'? (Niet alleen bij honden maar ook bij paarden)

Als een dier, jong of oud, ongewenst verdrag vertoont zoek dan uit WAAROM het dier dat gedrag vertoont en ga daar aan werken.

Een pup/jonge hond die zo extreem veel bijt is in 95% van de gevallen overprikkeling én te weinig rust. Weinig mensen weten dat een pup minimaal 20 uur per dag rust/slaap nodig heeft om prikkels te verwerken. Niet elke pup/hond neemt zelf die rust en dan moet jij als baas ervoor zorgen dat de pup/jonge hond wel die rust neemt. Als de jonge hond de hele dag zijn gang kan gaan zal hij waarschijnlijk de hele dag teveel prikkels krijgen en zelf niet genoeg rust nemen. Gevolg is dat, als ze veel indrukken te verwerken hebben, heel druk worden. Corrigeren en boos worden maken de boel alleen maar erger. Hij komt 3 keer zo fel terug of begint wild om zich heen te bijten en te grommen. Als je hem in die 'state of mind' zal proberen te corrigeren zal dat in veel gevallen leiden tot een nóg hevigere reactie van de pup/jonge hond. Hij voelt zich waarschijnlijk aangemoedigd door je en ziet jouw, als correctie bedoelde handeling, als uitdaging of als bedreiging. Beiden wil je niet. De hond kan in deze staat simpelweg niet leren.

Overigens is het bijten GEEN dominant gedrag. Dat denken mensen vaak maar dit heeft niets met dominantie te maken.

Om deze overprikkeling en dus het bijtgedrag te voorkomen is een schema de oplossing. Dus de hond niet de hele dag los op het erf maar verplichte rustmomenten inbouwen, en wat ook belangrijk is, is de hond uitdaging geven in de vorm van training (korte trainingssessies). Niet elke pup/jonge hond is geschikt om de hele dag los op het erf te laten en er verder niets mee te doen.

Yes, dank voor dit heldere bericht. Sluit ik me helemaal bij aan.

Ook jonge honden die geen ini mini pups meer zijn (want veel mensen denken dat het alleen voor de nog jonge pups geld, maar ook zeker nog voor de oudere pups/jonge honden) hebben nog steeds veel rust nodig en periodes hebben waarin ze opeens meer stress ervaren en meer gevoelig weer zijn voor prikkels en je dan zeker bij honden die zelf niet genoeg rust nemen moet opletten en zelf moet ingrijpen.

Meer rust, ritme en regelmaat kan in veel gevallen al heel veel oplossen en vanuit daar kun je verder werken.

Merk het hier met onze 9 maanden oude pup, die opeens weer meer stress gevoelig is/slechtere focus heeft en sneller overprikkeld raakt waar ze dat eerst niet had. Dus nu weer even een stap of 2 of 3 terug met haar naar de basis; meer rust geven ook om alles te verwerken ipv nieuwe dingen te blijven aanleren. Even een stapje terug en van daaruit verder werken met wat meer rust, regelmaat en (her)bevestiging en het is erg belangrijk om dat te herkennen bij zo'n jonge hond in een fase waarin het belangrijk is om dit goed te regelen wil je zulke problemen goed kunnen oplossen natuurlijk. Gaat hier ook zeker niet altijd goed, maar de hond maakt het je idd wel duidelijk wanneer het te veel is en dan moet je gewoon even de situatie goed analyseren en daarop reageren. Ondanks dat m'n pup van 9 maanden al erg groot uitziet en het trainen super ging en ze al veel geleerd had, is ze nu vaak opeens veel sneller overprikkeld in situaties waarin ze dat eerder niet was. Dus dan weer even aanpassen.

In dit geval denk ik dat even een stapje terug en meer rust en een schema/duidelijkheid/consequentie een hoop gaat helpen ja, wat Astrid ook heel mooi verwoord.

Of het nu op een erf is of binnen... Als eigenaar zijnde hoor je een jonge hond te begeleiden ook als er mensen thuis/op erf komen en ze te leren hoe ze normaal moeten omgaan met bezoek wat langskomt, vind ik dan. Hier ook eentje die nog druk kan zijn/kan blaffen uit enthousiasme met bezoek. Dus hier is het; in de bench en bezoek gaat rustig zitten en als zij rustig is mag ze eruit en even gaan snuffelen en dan krijgt ze van mij iets lekkers en gaat ze zich rustig liggen. Werkt in praktijk nog niet 100% maar we werken er wel elke keer aan. Maar als je de hond idd teveel vrijheid geeft, zeker een jonge hond, is het niet reeel om te verwachten dat ze zichzelf alles goed aanleren natuurlijk, zelf grenzen leren, en zeker dan ook de rust niet pakken die ze nog veel nodig hebben. Als je dingen te doen hebt waardoor je niet op je hond kunt letten als de hond op het erf loopt, moet je zorgen voor een fatsoenlijke kennel en de hond daarin zetten (En wat al gezegd werd; dan ook idd in de kennel misschien even wat hersenwerk geven of iets flinks om te kluiven zodat de hond wat moe wordt en hopelijk dan ook z'n rust pakt tussendoor). Misschien een idee TS om dit nog eens goed te bespreken met de eigenaar? En eerlijk; ook gezien de kruising ben ik sowieso van mening dat het erg belangrijk is dat deze hond goed begeleid wordt, want het zijn beide pittige rassen die je echt niet zomaar op zo'n jonge leeftijd zoveel vrijheid moet gaan geven vind ik.

EDIT
Op het moment zelf zou ik idd zorgen dat je je lichaam wegdraait en de hond negeert. En als dat niet afdoende werkt is het eigenlijk echt belangrijk dat de eigenaar erbij is en zorgt dat de hond weggehaald wordt uit de situatie. Er moet ‘m geleerd worden dat als hij zich niet kan gedragen hij ook niet mag begroeten en van daaruit verder werken met aanleren hoe hij op een meer bedeesde manier mensen kan begroeten. Maar zal alleen kunnen als de eigenaar ook echt energie hierin steekt en er op let als er dan mensen langskomen/het erf op komen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:23

Ook helemaal met jou eens cursebreaker. :j

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 16:34

Helemaal mee eens ook ja. Ik ben er vaak zo'n 4u lang en daarin zie ik hem nooit rust nemen en van zijn eigenaar begrijp ik dat hij 's avonds total loss is. Heel begrijpelijk ook als ik jullie zo lees.

Maandag ben ik weer op stal en dan zal ik de tip voor meer rustmomenten eens bespreken. Door jullie reacties ben ik absoluut overtuigd dat hij gewoon overprikkeld is.

De hond is helaas niet bewust genoeg geselecteerd. Er zijn meerdere buren met Ridgebacks daar, waardoor ze bekend waren met in ieder geval het bestaan van het ras, maar ik denk dat ze er niet op zijn ingelezen. Hij is helaas geselecteerd op zijn snelle beschikbaarheid omdat hun andere hond wegkwijnde na het overlijden van zijn maatje. Helaas heeft die hond het niet gehaald omdat hij te diep in rouw was, maar nu zitten ze dan nog wel met deze doerak die eigenlijk niet goed bij ze past.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:39

Brainless schreef:
BarbaLala schreef:

TS

Vraag: je rug toe draaien en wachten...., en als je intussen besprongen en gebeten wordt in arm of been? Gewoon wachten of mag dat gecorrigeerd worden?

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:39

Steeds de snuit dicht knijpen werkt meestal alleen maar averechts. Want zodra je los laat, wilt de hond weer bijten naar die vervelende hand.
Au roepen en resoluut negeren, dus ook geen oogcontact.

Overprikkeling lijkt mij ook de voornaamste oorzaak.
Een peuter die overprikkeld is, is ook geen land mee te bezeilen.

Zwitsers zijn over het algemeen geen goede buitenhonden. Die willen continue bij hun baasje of wie dan ook zijn. Zeer mensgericht. Meestal zijn ze buiten zeer energiek terwijl ze binnen dan weer vaak lekker rustig zijn.

Dit is echt aan de eigenaren om dit aan te pakken op een correcte manier. Het is een flink formaat hond, met een flinke kracht in zijn bek.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:42

Djali schreef:
Persoonlijk vind ik het net wat te weinig info om er iets zinnigs over te zeggen,

En vervolgens komt er een heel lang verhaal met allerlei info/suggesties. Ik snap t effies niet meer.