Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BarbaLala schreef:Tja, andermans hond gaan corrigeren heeft weinig zin als de baas er zelf niet goed mee omgaat helaas.
Sowieso is het lastig om dit digitaal te doen en kunnen ze beter een goede gedragsdeskundige inschakelen als ze er zelf geen kaas van hebben gegeten.
Wat je zelf kunt doen bij opspringen is inderdaad een knietje geven en de hond afweren. Kort en duidelijk zijn, jij bepaalt wat er gebeurt.
Bij bijten de hond bij de snuit pakken en dichtknijpen met een velletje er tussen is niet verkeerd want dan is de lol er snel af, maar stuur de hond dan ook weg en schenk verder geen aandacht meer aan de hond want dan werk je negatief aandacht vragen verder in de hand.
Het valt of staat met leiderschap, simpel gezegd.
BarbaLala schreef:Niks koekoek aan hoor, of je moet van de "agossie-possy" zijn.
Brainless schreef:BarbaLala schreef:Niks koekoek aan hoor, of je moet van de "agossie-possy" zijn.
Ik ben echt niet van de "agossie-possy" (wat dat ook mag betekenen...ik denk van "ahhh wat zielig"), maar dicht knijpen van de bek en dan helemaal met een velletje ertussen is voor mij zelfs te gek.
TS
Stilstaan en je rug naar hem blijven draaien totdat hij rustig is (de eerste keren kan dat even duren), dan rustig gaan lopen.
Begint hij weer, dan weer stilstaan, rug ernaar toe en volledig negeren.
Net zo lang totdat hij of rustig meeloopt of jou gaat negeren (weglopen).
Later kun je introduceren dat je hem een keer aanhaalt wanneer jij dat wilt en pas als hij rustig is.
Mijn hond kan dan ook wel weer enthousiast worden, maar dan zeg ik "klaar" en is het ook gelijk weer goed.
BarbaLala schreef:Niks koekoek aan hoor, of je moet van de "agossie-possy" zijn.
AstridJ schreef:BarbaLala schreef:Niks koekoek aan hoor, of je moet van de "agossie-possy" zijn.
Waarom denken mensen altijd dat er niks zit tussen straffen en 'agossie-possy'? (Niet alleen bij honden maar ook bij paarden)
Als een dier, jong of oud, ongewenst verdrag vertoont zoek dan uit WAAROM het dier dat gedrag vertoont en ga daar aan werken.
Een pup/jonge hond die zo extreem veel bijt is in 95% van de gevallen overprikkeling én te weinig rust. Weinig mensen weten dat een pup minimaal 20 uur per dag rust/slaap nodig heeft om prikkels te verwerken. Niet elke pup/hond neemt zelf die rust en dan moet jij als baas ervoor zorgen dat de pup/jonge hond wel die rust neemt. Als de jonge hond de hele dag zijn gang kan gaan zal hij waarschijnlijk de hele dag teveel prikkels krijgen en zelf niet genoeg rust nemen. Gevolg is dat, als ze veel indrukken te verwerken hebben, heel druk worden. Corrigeren en boos worden maken de boel alleen maar erger. Hij komt 3 keer zo fel terug of begint wild om zich heen te bijten en te grommen. Als je hem in die 'state of mind' zal proberen te corrigeren zal dat in veel gevallen leiden tot een nóg hevigere reactie van de pup/jonge hond. Hij voelt zich waarschijnlijk aangemoedigd door je en ziet jouw, als correctie bedoelde handeling, als uitdaging of als bedreiging. Beiden wil je niet. De hond kan in deze staat simpelweg niet leren.
Overigens is het bijten GEEN dominant gedrag. Dat denken mensen vaak maar dit heeft niets met dominantie te maken.
Om deze overprikkeling en dus het bijtgedrag te voorkomen is een schema de oplossing. Dus de hond niet de hele dag los op het erf maar verplichte rustmomenten inbouwen, en wat ook belangrijk is, is de hond uitdaging geven in de vorm van training (korte trainingssessies). Niet elke pup/jonge hond is geschikt om de hele dag los op het erf te laten en er verder niets mee te doen.
Brainless schreef:BarbaLala schreef:Niks koekoek aan hoor, of je moet van de "agossie-possy" zijn.
Ik ben echt niet van de "agossie-possy" (wat dat ook mag betekenen...ik denk van "ahhh wat zielig"), maar dicht knijpen van de bek en dan helemaal met een velletje ertussen is voor mij zelfs te gek.
TS
Stilstaan en je rug naar hem blijven draaien totdat hij rustig is (de eerste keren kan dat even duren), dan rustig gaan lopen.
Begint hij weer, dan weer stilstaan, rug ernaar toe en volledig negeren.
Net zo lang totdat hij of rustig meeloopt of jou gaat negeren (weglopen).
Later kun je introduceren dat je hem een keer aanhaalt wanneer jij dat wilt en pas als hij rustig is.
Mijn hond kan dan ook wel weer enthousiast worden, maar dan zeg ik "klaar" en is het ook gelijk weer goed.