Katten en verhuizen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noukjuhh

Katten en verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 16:21

Wij gaan aan het einde van dit jaar verhuizen. Wij trekken tijdelijk in bij mijn schoonouders en hopen na ongeveer een half jaar de bovenverdieping van ons nieuwe huis te kunnen betrekken. De gehele woning moet verbouwd worden. En nu zit ik even met mijn 2 poezenvriendinnetjes.

Mijn katten zijn gewend om naar buiten te gaan. Wij verhuizen hemelsbreed ongeveer 100 meter van waar wij nu wonen en waar geen drukke weg oid tussen zit. Nu kan ik ze verhuizen naar onze nieuw woning. Groot nadeel is dat ze dan alleen zitten/weinig aandacht krijgen omdat wij voornamelijk in de avonduren en weekenden klussen. Plus het risico van naar buiten schieten/ontsnappen is er groot. Ook zitten ze daar zonder verwarming (december t/m mei/juni)

Optie 2 is om ze mee te nemen naar mijn schoonouders. Wij hebben daar de bovenverdieping tot onze beschikking. Ze kunnen dan niet naar buiten(ook weinig risico van ontsnappen), maar krijgen dan wel meer aandacht en zitten warm. Nadeel is dat ze in korte tijd 2x moeten verhuizen plus ik dan nog zit met het wennen aan het nieuwe huis/naar buiten doen.

Wat zouden jullie doen?

Afbeelding

Nickietje

Re: Katten en verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:59

Ik zou ze meenemen als ze niet buiten kunnen. Dat duurt een paar dagen om te wennen en dan zijn ze toch 6 maanden lekker bij het baasje ipv alleen in een koud huis zonder mensen.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:02

zonder twijfel optie 2.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:15

Hoe zijn je katten als ze langdurig binnen zijn? Ik zou denk ik toch eerder voor optie 1 gaan. Als ze na een paar weken wennen weer naar buiten kunnen merken ze ook niet dat jullie er niet zijn. Daarbij, mijn kat slaapt toch de hele dag, ook al zijn we er wel, en ze zijn samen en hebben dus elkaars gezelschap. Daarbij heb je ook niet de stress van het weer verhuizen. En warmte.. tja, mijn kat ligt op een kleedje, heeft een lekkere wintervacht.. merk nooit dat hij het koud heeft. Denk dat dat een beetje vermenselijken is....

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:57

Optie 2.

Het ligt natuurlijk aan de katten maar simpelweg stellen dat een kat zijn mensen helemaal niet mist vind ik wat kort door de bocht. Zelfs voor de buitenkat. Plus mij persoonlijk zou het ook echt niet lekker zitten dat je zo weinig zicht op ze hebt als je ze niet meeneemt.

Ik zou ze meenemen. Na een paar dagen zijn ze het binnenleven en het verhuizen een heel eind gewend.

Noukjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 22:09

Allereerst bedankt voor jullie reactie.

Autumnn schreef:
Hoe zijn je katten als ze langdurig binnen zijn? Ik zou denk ik toch eerder voor optie 1 gaan. Als ze na een paar weken wennen weer naar buiten kunnen merken ze ook niet dat jullie er niet zijn. Daarbij, mijn kat slaapt toch de hele dag, ook al zijn we er wel, en ze zijn samen en hebben dus elkaars gezelschap. Daarbij heb je ook niet de stress van het weer verhuizen. En warmte.. tja, mijn kat ligt op een kleedje, heeft een lekkere wintervacht.. merk nooit dat hij het koud heeft. Denk dat dat een beetje vermenselijken is....

De situatie nu is dat als wij niet thuis zijn, ze binnen op hun kamer op de bovenverdieping zitten. Wij werken beiden 4 dagen. In de winter komen ze bijna niet buiten. Ze liggen dan het liefst met de kont op de vensterbank of op de bank met een kleedje. En ze slapen inderdaad dan de gehele dag. Dagen zoals vandaag zijn ze wel veel buiten. Helemaal omdat ik nu thuis werk. Maar ze zijn 's avonds/nachts altijd binnen.

Daarom twijfel ik ook zo. Als ze meegaan naar mijn schoonouders betekent dat ze die maanden dat wij daar zitten, sowieso binnen zitten, ook als het mooi weer is.

lisem94 schreef:
Optie 2.

Het ligt natuurlijk aan de katten maar simpelweg stellen dat een kat zijn mensen helemaal niet mist vind ik wat kort door de bocht. Zelfs voor de buitenkat. Plus mij persoonlijk zou het ook echt niet lekker zitten dat je zo weinig zicht op ze hebt als je ze niet meeneemt.

Ik zou ze meenemen. Na een paar dagen zijn ze het binnenleven en het verhuizen een heel eind gewend.

Hier heb je ook gelijk in.
Mmmm.... lastige keuze

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:11

Optie 2 zou ik doen, kijkend naar mijn katten. 1 is echt een warmte aanbidder, de ander zou de tuin niet meer in kunnen een stuk minder leuk vinden, ook in de winter, maar past zich vrij makkelijk aan.
Wat doen jouw katten graag, liever veel buiten of zijn ze ook graag lange tijden binnen te vinden.

Optie 1 vind ik wel een moeilijke wat betreft weinig contact/aandacht en ook de herrie onrust die ze dan met een verbouwing mee krijgen, en dat dat dan ook niet een vertrouwde plek is nog voor ze.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:24

Lekker mee nemen als ze in de winter vrijwel niet buiten komen. Tus dsn winter he. Je kan ze altijd per april al verhuizen ipv gelijk met jullie dsn kunnen ze alvast wennen, minder koud binnen en kunnen uiteindelijk naar buiten. Gelijk minder kans dat ze naar oude huis terug gaan

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:32

Tja, waarschijnlijk heb je aan mij niets, was net naar katten verjagers voor in de tuin aan het kijken, stond vannacht om 4.30 uur in mijn ondergoed, op sloffen, buiten de katten van de buren te verjagen die ons wakker maakten/hielden, heerlijk kattens*x in je tuin :roll:

Maar goed, als niet kattenmens: gezien de periode begint in december, zou ik ze lekker meenemen naar je schoonouders, een nieuw leeg huis is niet fijn lijkt mij om aan te wennen.

Mocht het tegen het voorjaar toch erg mooi weer worden, kan je ze altijd nog meenemen naar het nieuwe huis.
Van mijn vriendin heb ik de ervaring dat het prima is om ze 2x te verhuizen, hun mens is zeg maar de bindende factor. Maar geen idee of dit per kat verschilt.