Konijnen 24/7 in het donker?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Konijnen 24/7 in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 02:06

Hoi,

De zomer komt er weer aan en dat betekend dat het weer warm gaat worden in mijn appartementje. Ik heb sinds september 2 konijntjes in huis, de reden hiervoor is dat mijn oude konijntje al 4 jaar alleen in zijn hok bij mijn ouders nog zat. Zij wilden geen 2e konijn erbij vandaar dat ik hem in huis genomen heb en een maatje heb gezocht.

Nu heb ik gelezen dat wanneer de temperatuur boven de 24graden komt een konijn het te warm kan krijgen. Deze week heeft de zon al flink op mijn ramen gestaan en de temperatuur is al rond de 21graden in huis. Vorig jaar zomer is in de tropische weken de temperatuur zelfs boven de 30graden geweest in huis.

Nu weet ik wel een paar oplossingen om tijdens warmer weer mijn konijnen wat te laten afkoelen, bijv. Een fles water uit de vriezer met een theedoek erom. Zodat ze daar tegen aan kunnen liggen. Maar voor de hogere temperaturen zat ik er aan te denken om ze tijdelijk in mijn schuurtje te zetten.

Ik woon in een appartementen complex en in de kelder heeft iedere woning een eigen kelderbox van ong 2x4m. Ik heb de ruimte om ze hier een plekje te geven en het is er lekker koel.
Ik vraag me alleen af of ik dan overdag het licht aan moet laten of kunnen ze 24/7 in het donker zitten? Ik zal zelf regelmatig per dag langs gaan om te voeren etc. Dus dan zal het licht wel even aan gaan.

Ik hoor graag tips en adviezen. Ik wil sowieso een mailtje doen naar de woningbouw of het ook mag om mijn konijnen daar tijdelijk neer te zetten en of het licht dan ook mag branden.

Nagini

Re: Konijnen 24/7 in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 02:09

Heb je niet de mogelijkheid een ventilator in de kamer te zetten?
Mijn konijnen zitten ook binnen. Met voldoende bevroren flessen, een natte handdoek en een ventilator doen ze 't best prima. Zorgen dat het raam een beetje afgedekt is zodat de zon niet recht op ze schijnt.
En ik woon in Australie waar we dagen van 43 graden hebben. :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:54

24/7 in het donker zetten zou ik niet doen, zeker niet als er geen enkele vorm van natuurlijk daglicht binnenkomt. Dan zou ik opteren om minstens 12 uur per dag een degelijke verlichting aan te laten (dus niet enkel maar een peertje maar iets dat neigt naar een daglicht.)

Een plekje om ze te zetten lijkt me ook niet zo supergroot, ik veronderstel dat ze nu in een binnenhuiskooi zitten en regelmatig kunnen loslopen, in de kelder zal dat geen optie zijn dan vrees ik?

Ik zou gewoon de warmte zoveel mogelijk uit je woning laten, en als ze in een gewone kooi zitten kijken voor een rennetje eraan te maken zodat ze bv ook op de koelere tegelvloer / koelmat / ... kunnen gaan liggen.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:56

Je kunt een losse lichtbalk kopen die je met een constructie boven het hok/de ruimte hangt, met een simpele timer op het stopcontact. De kelder klinkt voor de rest ideaal! Top dat je nu al bezig bent!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:00

Nog een tip ipv flessen zou je kunnen kijken voor icepods die zijn veel verleidelijker om op te liggen voor ze

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:00

Mijn vader heeft speciale lampen voor zijn vogels die het dag en nachtritme nabootsen, de lampen in aanschaf zijn vrij duur, maar het verbruik ervan is bijna te verwaarlozen.

Maar dan nog zou het mijn keuze niet zijn om ze in de kelder te zetten.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:06

Als ik jou was zou ik ( als de financiën het toelaten ) een tweede hok in je berging plaatsen. Mocht het dan erg warm worden in huis dan naar de kelder verhuizen en als het weer omslaat en de temperatuur daalt, ze weer naar huis halen.
Zou ze niet 24/7 in het donker zetten maar plm 12 uur goede verlichting aan laten.

Waarom zou je de woningbouwvereniging mailen? Lijkt mij een gevalletje van geen slapende honden wakker maken. Er ontstaat toch geen gevaarlijke situatie ofzo?

Ik neem aan dat het aanleggen van airco niet tot de mogelijkheden behoort, dat zou helemaal ideaal zijn.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:13

Ik zou eerder denken aan de frisse lucht die er ook niet fatsoenlijk zal zijn in de kelder. Hier zijn de kelders in ieder geval niet alleen donker, maar ook muf omdat het altijd afgesloten is. Echt geen gezonde omgeving om de dieren te zetten.

Hierboven zijn de icepods al genoemd, die blijven echt urenlang koel en zijn in vele opzichten veel praktischer dan flesjes water om af te koelen. De inhoud van de icepods is niet giftig, wat ze ideaal maakt voor knaagdieren en konijnen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:13

Mijn konijnen zitten buiten in de tuin waar het afgelopen zomer overdag ook tegen de 40 graden werd.

Ik heb toen in mijn berging, die aan de voorkant van het huis zit en veel koeler is, een tijdelijk hok gemaakt. Zodra het buiten warmer werd dan binnen (26 graden) heb ik ze binnen gezet en 's avonds als het afkoelde weer naar buiten.

Een van mijn konijnen is op leeftijd en met hem gaat het echt niet goed boven de 33 graden. Ze hadden wel stress van het verhuizen, maar ja beter dan bevangen door de hitte.

Ik heb ook zo'n icepod gekocht, met flessen doen ze niks. Het jonge konijn ging eerst met een pootje tegen de icepod aan liggen en later met een oor erop. Helpt toch wel denk ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:03

Ik kan me niet voorstellen dat konijnen veel behoefte aan licht hebben. Overdag zitten ze in het wild onder de grond, en ze komen pas in de schemering naar buiten. Maar frisse lucht lijkt me in een kelderbox wel een probleem.
En ik vermoed dat je het (als ze er wat langer zitten) qua stank van mest en vliegenoverlast ook niet verborgen kunt houden, dus overleg met de woningbouw lijkt me wel degelijk nodig.

Gewoon in je eigen huis de boel koel proberen te houden (mobiele airco-unit - voor jezelf misschien ook wel fijn?) lijkt me een veel beter idee.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 10:18

Hoi, bedankt voor de vele reacties.
Ja ik zit veel in dubio.
Een airco wil ik zeker proberen aan te schaffen als dit finacieel gaat lukken. Maar is airco en ventilatos niet tocht voor konijnen? Dat is toch schadelijk. Daarnaast is mijn raam een grote schuifdeur. Heb vorig jaar een airco geleend van mijn ouders die met een slang naar buiten ging. Dat had totaal geen effect op de temperatuur in huis. Dus mocht iemand een goede airco weten voor 30m2 hoor ik het graag.

In heb een kooi die open staat in huis dus ze kunnen altijd loslopen. Dit zou in de kelder ook het geval zijn en ik maak dagelijks het hok schoon dus van stankoverlast zou geen spraken zijn.

Mijn konijntjes zijn al flink op leeftijd eentje is een dwerg van 10 en de ander een nieuw zeelander van 5, daarom maak ik mij zorgen en wil ik de beste voorbereidingen voor het warme weer.

Ik ga ook even naar die icepacks zoeken die jullie noemen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 16:17

Dan krijgen ze minder aandacht en horen en zien ze niet veel. Ik zelf zet bij warm weer altijd de ventilator zacht aan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 16:45

Heb je (rol)gordijnen? Dat helpt meestal ontzettend goed tegen de warmte. Zeker als je verduisterende (rol)gordijnen kiest.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 16:56

marleen_usar schreef:
Dan krijgen ze minder aandacht en horen en zien ze niet veel. Ik zelf zet bij warm weer altijd de ventilator zacht aan.

Pas wel op he? Want van een ventilator koelt het niet af in huis..

Denk dat als het boven de 30 graden is ze liever een koel plekje hebben dan aandacht.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:01

Ik zou ook lekker voor een airco gaan. Qua frisse lucht lijkt mij een kelder totaal niet geschikt als dierenverblijf. Google op airco’s en kijk welke het meeste geschikt is voor jouw woonruimte.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:10

en je kan ze niet als het heel warm word overdag de warmste uren in de kelder zetten en weer naar boven halen als het savonds afkoelt? 2x per dag 2 nijnen verplaatsen lijkt me geen zware belasting en zo hebben ze in ieder geval een paar uur koelte maar wel gewoon hun vertrouwde omgeving de rest van de tijd.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 21:33

Ik heb verduisterende gordijnen geen rolgordijnen. Ik heb besloten toch opzoek te gaan naar een airco. Ik lees op internet veel berichten dat dit niet schadelijk is voor de konijntjes. En persoonlijk vind in het ook wel fijn als het hier in de zomer wat koeler is.
In inderdaad de kelder heeft geen frisse lucht dat was waar ik ookal over twijfelde.