Vechtend konijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Domiinique

Vechtend konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 22:09

Sinds vorig jaar augustus hebben wij 2 konijntjes in huis. Bucks en Bunnie. Beide konijnen zijn vrouwtjes, dit is ook meerdere malen gecheckt, en komen uit hetzelfde nest.

Nu is het zo dat al vrij vlot nadat ze samen zaten, Bucks op Bunnie begon te springen in de zin van willen paren. Vandaar dat we ook meerdere malen hebben laten checken of het echt wel 2 vrouwtjes waren. De meneer van de Petsplace verzekerde ons dat het 2 vrouwtjes waren en dat dit geen kwaad kon.
Al snel bleek het hok te klein en sinds een maand hebben ze een groter hok met meerdere verdiepingen. Sinds deze periode zijn de rollen omgedraaid en springt Bunnie steeds op Bucks. Echter is het nu zo erg geworden dat Bucks heel bang is geworden en Bunnie zoveel mogelijk probeert te ontwijken. Maar dit is maar soms. Het andere moment kunnen ze ook rustig strak naast elkaar liggen en elkaar schoonlikken.

Afgelopen zondag escaleerde het weer en hebben we besloten Bunnie even apart te zetten voor de rust van beide konijnen. Ze heeft toen ongeveer 24 uur in het oude hok gezeten en toen ik haar weer bij Bucks zette leek het in eerste instantie goed te gaan. Ze likten elkaars oren schoon en de periode apart leek hun goed te hebben gedaan. Maar dit bleek maar schijn want al snel sprong Bunnie weer bovenop Bucks.
Bucks begon weer te piepen en rende weg. Normaal gesproken is het dan eventjes goed maar dit keer zag ik Bunnie echt in de aanval gaan en Bucks vastgrijpen.
Ik heb Bunnie er toen snel vanaf getrokken en weer in het hok apart gezet maar nu weet ik het niet meer.

Bucks lijkt helemaal op te leven in het hok en is veel nieuwsgieriger en vrolijker dan ooit maar Bunnie daarentegen lijkt bijna depressief.. ze drinkt heel weinig en raakt haar hooi bijna niet aan. Ook extra dingen zoals fruit en groente worden na lang aarzelen heel langzaam opgegeten.

Kan iemand mij vertellen wat nu wijsheid is? Ik wil ze graag weer samen hebben of in elk geval Bunnie weer wat vrolijker hebben maar Bucks moet daar niet de dupe van worden natuurlijk.

Mijn moeder heeft ook al aangegeven om het hok buiten neer te zetten, dus weer in een nieuwe omgeving, en het dan nog een keer te proberen maar ik denk eerlijk gezegd ook niet echt dat dat gaat helpen omdat het hok wel gelijk blijft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:17

Twee dames werkt eigenlijk nooit behalve als ze redelijk vroeg gecastreerd zijn en dan nog is het meestal een gevecht. De oplossing is om ze allebij individueel aan een mannetje te koppelen of even aan te kijken of ze rustiger worden als de baarmoeder en eierstokken eruit zijn.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:20

Sizzle schreef:
Twee dames werkt eigenlijk nooit behalve als ze redelijk vroeg gecastreerd zijn en dan nog is het meestal een gevecht. De oplossing is om ze allebij individueel aan een mannetje te koppelen of even aan te kijken of ze rustiger worden als de baarmoeder en eierstokken eruit zijn.

Precies dit :j Als ze eenmaal gevochten hebben, dan is het ook goed mis en moet je ze niet meer bij elkaar zetten. Dat is vragen om problemen. Hoeveel ruimte hebben ze?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:21

Twee dames samen is geen garantie op succes? En waarom heb je konijnen bij een dierenwinkel gekocht? Daar zit enorme broodfok achter dat zijn dingen die je niet wil steunen. En hoe groot is hun hok? Er is bijna geen enkel hok groot genoeg voor een konijn namelijk. Tenzij je er een ruime ren aan vast maakt.

Opties:
- Een dame bij een opvang inruilen voor een geholpen man
- beide dames laten helpen en hopen dat het goed gaat (wel met geschikte leefruimte van minimaal 4m2)
- Een ram erbij maar dan moet je wel meer ruimte hebben voor drie konijnen

Wat goede bronnen:
https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/konijn/
https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/konijn.html
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 07-04-20 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:22

Ts wat vervelend dat je dit probleem hebt. Ik lees in het verhaal veel onkunde over konijnen

Als eerste is het rijden een vorm van dominantie die heel normaal is onder konijnen. Dit gebeurt tussen alle koppels en kan je laten gaan zolang ze niet echt gaan vechten. Vechtende konijnen rollen over elkaar heen en bijten elkaar, bij bloed moeten ze zeker uit elkaar.

Dan het uit elkaar halen. Als je ze uit elkaar haalt betekent dat je ze veel stress geeft. Het verplaatsen van hok maar ook het terug zetten bij elkaar. Het terugzetten bevordert tevens weer het dominante gedrag omdat ze weer bij elkaar komen.

Dan heb je twee vrouwtjes. De dierenwinkel heeft dit waarschijnlijk aangeprezen als een goed koppel. Dit is in werkelijkheid over het algemeen niet waar. 2 konijnen van hetzelfde geslacht gaan zelden goed. Het beste is om een gecastreerde ram en voedster te nemen. Zijn jou voedsters gecastreerd?

Hoe groot is het hok wat je momenteel hebt? Bij dwerg konijnen heb je minimaal 3 vierkante meter nodig zonder verdiepingen. Meer is altijd beter.

Wat ik voor nu als oplossing zou geven is beide castreren als dit nog niet gedaan is. Een ruim verblijf geven als je dit niet hebt en nadenken wat je wilt met het koppel. Eventueel zou het kunnen werken om een ram erbij te nemen. Wel koppelen bij een asiel/opvang die ervaring heeft met groepen. 2 aparte koppels maken met beide een voedster en ram of een voedster weg en een ram erbij.

Ik snap dat het veel is en je nu vol emotie zit. Geloof me ik weet het en heb de keuze gemaakt om naar 2 koppels te gaan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:25

noviceh schreef:
Sizzle schreef:

Precies dit :j Als ze eenmaal gevochten hebben, dan is het ook goed mis en moet je ze niet meer bij elkaar zetten. Dat is vragen om problemen. Hoeveel ruimte hebben ze?

De vraag is ook maar of ze echt gevochten hebben of dominantie bepalen. In het tweede geval zou een nieuwe koppeling met een ram erbij misschien nog kunnen werken.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:27

Zeker waar, nam het aan vanwege de titel :o

Brainless

Re: Vechtend konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:48

Ik heb 2 voedsters gehad en dat ging eerst ook niet echt heel goed.
Wij hebben ze buiten op een groter stuk geplaatst (in de voortuin een stuk van ca 10m2) en dat ging toen super.

Domiinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 20:34

Kleine update:

Er staat voor zaterdag 9 mei een afspraak gepland bij konijnenopvang Joy in Kolham om 1 van de konijntjes te matchen aan een gecastreerd mannetje.
De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest om een ren in elkaar te timmeren die we vast kunnen maken aan het hok als de konijnen straks gekoppeld zijn. Op die manier hebben ze ruim 4 m2 waarin ze zich kunnen vermaken.

Helaas betekent dat wel dat we afscheid moeten nemen van het andere konijn maar de konijnenopvang heeft mij verzekerd dat ze een super huisje voor haar gaan vinden met opnieuw een gezellig konijnenmannetje.

De afspraak heeft iets langer op zich laten wachten aangezien het ene konijn ineens tekenen van zwangerschap begon te vertonen. We moesten dus eerst wachten op een afspraak bij de dierenarts wat in deze tijd nogal moeilijk is.

Dus hopelijk zijn de konijnen over een paar weken gematcht en kunnen ze lekker samen buiten genieten van de nieuwe ren.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:21

Wat heb je het goed opgepakt Domiinique! Iris van Joy heeft je vast goed kunnen helpen.

Ik wil nog een kleine aanvulling in dit topic te doen om misverstanden te gaan voorkomen. Iemand zegt hier dat rijden heel normaal is bij konijnen en geregeld doen, maar dat is het niet. Er zit wel een vorm van rangorde bepaling in rijden in, maar niet zo extreem. Als dames extreem rijden dan zijn ze rams, dat betekend dat ze gedekt willen worden en dat kan zowel voor de dame zelf een enorme last zijn als het konijntje waar die aangekoppeld is. Wij laten al onze voedsters helpen en onze konijnen rijden vrijwel niet, soms op begin van koppeling, maar zeker later is het zelden nog. Hormonen zorgen dus voornamelijk om het rijgedrag, niet de rangorde/dominantie.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:29

Domiinique schreef:
Kleine update:

Er staat voor zaterdag 9 mei een afspraak gepland bij konijnenopvang Joy in Kolham om 1 van de konijntjes te matchen aan een gecastreerd mannetje.
De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest om een ren in elkaar te timmeren die we vast kunnen maken aan het hok als de konijnen straks gekoppeld zijn. Op die manier hebben ze ruim 4 m2 waarin ze zich kunnen vermaken.

Helaas betekent dat wel dat we afscheid moeten nemen van het andere konijn maar de konijnenopvang heeft mij verzekerd dat ze een super huisje voor haar gaan vinden met opnieuw een gezellig konijnenmannetje.

De afspraak heeft iets langer op zich laten wachten aangezien het ene konijn ineens tekenen van zwangerschap begon te vertonen. We moesten dus eerst wachten op een afspraak bij de dierenarts wat in deze tijd nogal moeilijk is.

Dus hopelijk zijn de konijnen over een paar weken gematcht en kunnen ze lekker samen buiten genieten van de nieuwe ren.

Wat goed dat je het zo oppakt. Joy in Kolham is echt heel fijn! Wij/mijn ouders hebben nu al meerdere konijnen bij haar opgehaald en heel tevreden over haar opvang!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:47

Wat goed om te lezen dat je gelijk wat met de adviezen bent gaan doen! Via een konijnenopvang komt het vast wel goed met je andere konijn, een beetje goede opvang plaatst konijnen alleen in een koppeltje en mijn ervaring is dat nieuwe eigenaren aan moeten geven in wat voor ruimte de konijnen komen (minimaal xm2). Ik denk dus dat dit voor beide konijnen een hele geschikte oplossing gaat zijn!

Domiinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 16:17

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bucks is gekoppeld aan Heron. De koppeling ging echt super goed en het zijn nu al dikke vriendjes.

Tevens wordt Bucks morgen samen met een aantal andere konijntjes van de opvang gesteriliseerd aangezien er hier in de buurt niet echt een dierenarts zit die dit vaker doet.

Dus zaterdag kunnen we de konijnen ophalen en kunnen we lekker van ze gaan genieten :)