Ervaringen gezocht: Verzorgen kattengebit bange kat

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lissisanne

Ervaringen gezocht: Verzorgen kattengebit bange kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 15:13

Hoi Allemaal,

Mijn jonge poes van bijna 3 heeft slechte tanden. Ze heeft wat tandsteen en ze maakt meer speeksel aan.
De dierenarts vindt dat er nu nog geen behandeling nodig is, omdat ze zo jong is en wel goed eet.

Ik wil haar alleen wel graag wat helpen om haar tanden beter te houden.
Dental Brokken zijn geen optie omdat die een te hoog graan percentage hebben en dus de rest van de voeding in de war komt. Daarnaast eet er een ander kat ook mee.

Tanden poetsen is geen optie omdat ze een erg bange (ex) asielkat is, en ik wil haar niet dagelijks/wekelijks extra stress bezorgen.

Zijn gebitssnoepjes misschien een optie? En werken die? Of zijn er nog opties waar ik niet aan heb gedacht?

WillemYntJee

Re: Ervaringen gezocht: Verzorgen kattengebit bange kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:53

Of ze eten of niet is geen maatstaf, niet eten is dood gaan. Ik zie op mijn werk de meest vreselijke gebitten en al die katten (en honden) eten nog, terwijl ze echt gruwelijk veel pijn moeten hebben gehad.
Mijn tip is dus om t gebit wel schoon te laten maken (het liefst door een dierenarts die er goed in is en dentale rontgen heeft) en daarna stapje voor stapje aan preventie te gaan doen. Je hoeft niet meteen het gebit te kunnen poetsen, dit is een leerproces waar jij en de kat aan moeten wennen en wel de beste manier om t gebit goed te houden.
Preventie heeft alleen zin bij een schoon gebit. Het tandsteen wat er nu zit krijg je er niet mee weg en dit is juist wat voor ergere problemen gaat zorgen.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:56

Lastig, gebitssnoepjes en dental care voeding helpt vaak minimaal. Net als bij mensen is de beste preventie voor tandplak en tandsteen poetsen. Zoals de reactie hierboven is tandenpoetsen een leerproces waar veel geduld en beloning bij nodig is.. Houdt ze van snoepjes en kan je haar daarmee makkelijk paaien?

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:16

De kat van mijn ouders at ook nog steeds... wel wat slechter dus een afspraak gemaakt om naar de tanden te kijken. Die bleken allemaal prima in orde, arme beest had een abces van bijna 3 cm aan de binnenkant van zijn wang.

Dus het is inderdaad zo dat wel/niet eten niet zoveel wil zeggen. Ik zou toch op zoek gaan naar een dierenarts die wel wil behandelen, en dan in samenwerking met de DA werken aan het gebit bijhouden...

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 16:55

Ik ben met haar door omstandigheden (verhuizing, snee in voetzool) bij 3 verschillende artsen geweest (2x normale dierenarts en 1x kliniek).
Die hebben allemaal gezegd dat ze beginnend tandsteen heeft maar dat behandeling nu (nog niet) nodig is. Ik sluit me aan bij hun advies en wil nu vooral preventief dingen gaan proberen om te voorkomen dat het erger wordt.

Walkure schreef:
Lastig, gebitssnoepjes en dental care voeding helpt vaak minimaal. Net als bij mensen is de beste preventie voor tandplak en tandsteen poetsen. Zoals de reactie hierboven is tandenpoetsen een leerproces waar veel geduld en beloning bij nodig is.. Houdt ze van snoepjes en kan je haar daarmee makkelijk paaien?

Ze eet wel snoepjes, maar alleen als ik niet in de buurt kom (het neerleg en wegloop). Eten is dus niet belangrijk genoeg om haar angst te overwinnen helaas.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:02

Hier goede ervaringen met plaque off. En als ze wil, maar katten zijn kieskeuriger, werken gedroogde snacks ook goed.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:02

van brokken krijgen ze meer tandplak omdat er bijna altijd veel zetmeel/ granen inzit.
probeer eens goed! natvoer.
ik voer onze honden en katten alleen maar vlees en soms blikvoer en deze hebben nooit tandsteen.
( honden van 13-14 jaar met een stralend wit gebit.)

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:03

Andere dierenarts zoeken. Mijn Noorse Boskat is al vanaf 1 jaar oud behandeld voor tandsteen en andere gebitsproblemen. Leeftijd doet er echt niet toe. Als mijn dierenarts had gezegd hij is te jong zou hij het niet hebben overleefd.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 18:08

Zoals gezegd preventie helpt alleen bij een schoon gebit! Vergelijk het met je eigen gebit. Tandsteen wat er zit krijg je niet weg met eten of poetsen, sterker nog t wordt alleen maar erger als je t langer laat zitten. De bacteriën gaan onder het tandvlees zitten en vreten de aanhechting van de tanden weg waardoor deze uiteindelijk zullen uitvallen.
Katten zoals die van domino zie ik nog net niet wekelijks. Recent nog 4 kiezen bij een kat van 2 jaar getrokken! Dus leeftijd zegt echt niks.
Kijk eens op www.wgvt.nl voor een goede tandheelkundige dierenarts.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 18:54

Als 3 artsen zeggen dat het niet nodig is geloof ik dat. Haar tanden zijn dus schoon (genoeg) :)
Wel bedankt voor de tips

dingogirl schreef:
van brokken krijgen ze meer tandplak omdat er bijna altijd veel zetmeel/ granen inzit.
probeer eens goed! natvoer.
ik voer onze honden en katten alleen maar vlees en soms blikvoer en deze hebben nooit tandsteen.
( honden van 13-14 jaar met een stralend wit gebit.)

Ik voer graanvrij :D

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 18:56

kiwiwitje schreef:
Hier goede ervaringen met plaque off. En als ze wil, maar katten zijn kieskeuriger, werken gedroogde snacks ook goed.

ik zal even googlen

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 19:00

WillemYntJee schreef:
Zoals gezegd preventie helpt alleen bij een schoon gebit! Vergelijk het met je eigen gebit. Tandsteen wat er zit krijg je niet weg met eten of poetsen, sterker nog t wordt alleen maar erger als je t langer laat zitten. De bacteriën gaan onder het tandvlees zitten en vreten de aanhechting van de tanden weg waardoor deze uiteindelijk zullen uitvallen.
Katten zoals die van domino zie ik nog net niet wekelijks. Recent nog 4 kiezen bij een kat van 2 jaar getrokken! Dus leeftijd zegt echt niks.
Kijk eens op https://www.wgvt.nl voor een goede tandheelkundige dierenarts.

De kliniek waar ik ben geweest voor haar pootje staat hier ook op, die zeiden ook dat het nog niet nodig was. Alleen dat ze dus wel wat geur had uit haar mondje en wat tandplak/steen had. -O-
Dus ik denk dat preventief behandelen prima is voor nu.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:38

Lukt even iets in haar mond smeren wel? Dus dat je niet echt hoeft te poetsen? Dan zou je dentisept kunnen proberen. Dat smeer je gauw in hun mond op 1 plek en dan verspreiden ze het zelf met hun tong (is kleefpasta).

Plaque off achtige dingen schijnt ook wel te werken, al vind ik het jammer dat er best wat jodium in zit soms.

Eendagskuikens kunnen ook een mooie aanvulling zijn.