'Ren' van 25m², wat kunnen we hiermee? :)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

'Ren' van 25m², wat kunnen we hiermee? :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 14:36

Hoi allemaal,

Ondertussen is mijn lokale containerpark dat ik 'thuis' noem,
niet zo zeer meer een containerpark en is er zowaar de mogelijkheid om tuinplannen te maken :)

De tuin zelf is een tuin van 350m², welke we zo ecologisch mogelijk willen gaan inrichten.
Hiervoor wordt een tuinarchitecte aangesproken, maar er is 1 ruimte waar ik jullie kennis vast wel voor kan gebruiken.

Ik heb een L-vormige ren van 25m².
Het korte L-beentje is eentje van 8m² en ligt naast de kippen van de buren en achter het tuinhuis,
dus altijd in de schaduw. Het lange beentje van de L is 17m² en heeft altijd zon en bevat een boom, dus ook extra schaduw.

In het verleden, zaten hier 3 eendjes, welke snel vergezeld werden door 3 legbatterijkipjes.
Deze hebben echter de passage van een vos niet overleefd :(

Nu wil mijn man graag nieuwe kipjes, maar ik zou graag alles eerst volgens de regels, correct, goed en veilig doen.

De huidige ren is voorzien van betonplaten rondom, diep ingegraven nu zodat een vos nu niet echt meer kans maakt (hoop ik) en een Bekaert-draad tot 1,80m hoogte (voor mijn jumper-windhond buiten te houden).

Er staat dus alvast 1 grote boom in en de rest is zandbodem, dus carte blanche.

Ik wil heel graag een konijntje of 2 om het groenafval op te eten, manlief wil graag een kipje/kipjes voor de verse eitjes.

Wie o wie kan mij zeggen of dit te combineren valt?
Indien ja, welke rassen zijn niet te groot en leuk om te houden + hoe richt ik de boel zo interessant mogelijk in?
Is 25m² 'de moeite' voor zo'n gezelschap of dien ik dit groter te maken?

Ik heb online al heel wat gevonden, maar sommige websites spreken elkaar wat tegen.

Shoot! :)

Walkure

Re: 'Ren' van 25m², wat kunnen we hiermee? :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:44

Nee ik zou het afraden, kippen kunnen best wel fel zijn en die scherpe snavels in combinatie met een klein konijn.. Daarnaast hebben konijnen een vrij kwetsbaar maagdarmstelsel en daarom een specifieke voedingsbehoefte, als ze (ook al is het perongeluk) van de kippen mee kunnen eten kan dat mis gaan.
Ik zou voor een van de twee gaan tenzij het mogelijk is om beide diersoorten gescheiden te huisvesten :j

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:02

Konijnen en kippen zou ik niet zo snel samen doen.
maar als het je gaat om het wegwerken van het groenafval, dat kunnen kipjes ook heel goed! Bijna al ons keuken "afval" gaat naar de kipjes en die werken het braaf weg :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:07

Konijn heeft een heel stabiel dieet nodig. Kip is wel uitstekende optie als stap tussen keuken/tuin en composthoop incl. eitjes terug voor de keuken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:09

Kippen en konijnen niet samenhouden inderdaad, en in mijn ervaring kosten konijnen meer extra groenten/fruit, dan dat ze restjes wegwerken :+
Want ze eten enkel rauw fruit/groenten, en met vb wortelschillen moet je ook opletten omdat die bespoten zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:09

Zijn cavia's een idee? Die kan je heel simpel in een groep houden (zowel een groep beertjes, een groep zeugjes, of gemengd (maar dan heb je wel jongen). Zijn heel simpel van eten (mogen alle groentenrestjes, behalve prei, ui, citrus en dergelijke), houden het gras kort, gaan niet gaan graven,springen niet, hebben weinig problemen met groepswisselingen en kunnen in principe samen met kippen.
Zijn alleen niet altijd even snugger, dus bv een hok met een loopplankje snappen ze niet goed, en bij dagen waar het langdurig nat is zou ik ze 's nachts opsluiten in een droog nachthok.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:16

Duhelo schreef:
Zijn cavia's een idee? Die kan je heel simpel in een groep houden (zowel een groep beertjes, een groep zeugjes, of gemengd (maar dan heb je wel jongen). Zijn heel simpel van eten (mogen alle groentenrestjes, behalve prei, ui, citrus en dergelijke), houden het gras kort, gaan niet gaan graven,springen niet, hebben weinig problemen met groepswisselingen en kunnen in principe samen met kippen.
Zijn alleen niet altijd even snugger, dus bv een hok met een loopplankje snappen ze niet goed, en bij dagen waar het langdurig nat is zou ik ze 's nachts opsluiten in een droog nachthok.

Uienfamilie zou ik ook niet aan je kippen geven, gaan de eieren vies van smaken.

Maar waarom zouden caafs wel samen kunnen met kippen en de konijnen niet qua interacties? Kippensnavels zijn even scherp

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:32

Ik zie niet in waarom kippen niet met konijnen kunnen, dus imo kunnen kippen prima met konijnen en cavia's gehouden worden (gekeken naar gedrag, niet naar voedingsbehoefte). Er is idd een risico dat kippen gaan pikken naar konijnen, of cavia's, maar dat is een evengroot risco als dat ze naar elkaar onderling gaan pikken. Feit is, als een kip ergens een wondje of bloeddruppeltje merkt, dan pikken ze het dier helemaal open. Ongeacht of dit een andere kip, konijn,cavia, ... is...
Uien en dergelijke zou ik ook niet aan kippen geven. Dingen als gekookt voer kan wel prima aan kippen en niet aan cavia's, maar dat is op te lossen door dergelijk te voeren vanop een plateautje.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:40

Ik heb al tig jaar kippen en konijnen samen en er is nog nooit gepikt
Hier gaat het prima samen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:55

Maak je de ren aan de bovenkant ook dicht?
Veel kippenrassen komen prima over de 180 heen nml.

Daarnaast met kippen is gras binnen no time weer zwart. Die krabben alles stuk.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:18

tamary schreef:
Uienfamilie zou ik ook niet aan je kippen geven, gaan de eieren vies van smaken.

Lieve schoonmoeder, eitjes van eigen kippetjes }>

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:37

belle_boef schreef:
Maak je de ren aan de bovenkant ook dicht?
Veel kippenrassen komen prima over de 180 heen nml.

Daarnaast met kippen is gras binnen no time weer zwart. Die krabben alles stuk.

Je kunt ze kortwieken, dan kunnen ze een beetje huppen maar niet vliegen.

Gras en kippen is inderdaad onmogelijk. Dat hebben ze zo omgewoeld :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:46

Een vos kan nog steeds over 1.80 dus daar zou ik wel wat aan doen :)

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:53

Hier ook al een jaar of 12 konijnen in alle maten en grote kippen samen. Gaat hartstikke goed. Kan prima.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:55

Ik heb Duitse en Vlaamse reuzen samen met zijdehoen kippen. Gaat heel goed samen en slapen zelfs tegen elkaar aan. Vind het ook wel meevallen met dieet. Klein beetje opletten met de konijnen maar vind het niks dramatisch.
Afbeelding
(Brood mag niet in deze hoeveelheid maar kleine kinderen gooien er ooit van alles in :o )

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:38

Hier ook al tig jaar kippen en konijnen bij elkaar, nooit problemen gehad.Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:46

Op dat oppervlak verwacht ik geen probleem met 2 konijnen en 4 kippen. Dat pikken is voornamelijk een probleem op een klein oppervlak.

Qua richtlijn is 1kg dier per vierkante meter een mooie. En legkip weegt vaak 2-2.5kg, en middenslagkonijn zo'n 2.5-3.5kg. Ga je voor grote kippenrassen en grote konijnenrassen wordt dat uiteraard anders.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:50

Ik heb geen ervaring met beide diersoorten dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Zorg alleen wel dat je iets inbouwt wat je altijd de mogelijkheid geeft om ze te scheiden. Dus stel je wilt die kippen iets voeren wat de konijnen niet mogen bijv. dat je door middel van een hekje of weet ik wat ze uit elkaar kan houden indien nodig.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:10

Voor het eten van etensafval zijn kippen heel geschikt, konijnen niet. Verder is het verstandig ook gaas over je ren te doen tegen roofvogels. Het gaas niet te groot zodat een klein roofdier er door kan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 09:36

Superdank voor de tips alvast :D Er is inderdaad ook al een net over, was verplicht met een bepaalde ziekte in België 3 jaar terug.

Momenteel ligt de keuze kip Cochin of Chabo en dan kleine konijntjes.

Ik ben euhm, best bang van echt grote kippen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:49

Hier ook kippen en konijnen samen. Geen probleem, de ren is groot zat en ze kunnen prima uit elkaars buurt blijven. Je moet alleen even opletten met eten.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:52

Wij hebben kippen en konijnen samen gehad, alleen aten de kippen het konijnenvoer en de konijnen het kippenvoer. Konijnen zijn er 7 jaar mee geworden en kippen hebben er ook niks onder geleden.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:43

Kippen voer heb ik hoger staan, zodat de konijnen er niet bij kunnen.
De kippen eten wel van het konijnenvoer maar volgens mij kan dat niet zoveel kwaad, die eten in de natuur ook alles.
Bij konijnen ligt dat wat gevoeliger denk ik

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:49

Konijnenvoer kan je onder een kruipruimte maken. Konijnen passen door veel lagere gleuven dan kippen van een vergelijkbaar gewicht.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:05

Leuke plannen!

Ik heb ze zelf nooit samen gehouden maar mijn vriendin had cavia's en kipjes samen in een grote ren. Cavia’s hadden overal schuilhokjes.

Qua eten vind ik een kip minder gevoelig. Die vreet ongeveer alles.

En grote kippen eng? Die zijn net vaak rustiger en gemoedelijker. Mijn zijdehoenhaan viel aan terwijl mijn joekel van een brahmahaan een echte beer op sokken was. Zo’n lieverd!