Kattenren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Kattenren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 19:08

Hallo,

Ik ben op dit moment druk bezig met mijn tuin en ik denk er over om een kattenren te plaatsen voor mijn 2 main coons. Ze komen normaal nooit buiten.

Ik vroeg mij af of ze overdag altijd in de ren kunnen (met dak en schuil en schaduw mogelijkheden) of dat het alleen kan als ik thuis ben?

Verder nog tips wat er echt in moet en aan wat voor formaat het moet voldoen?

Groetjes

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:15

Hoe makkelijk kunnen mensen in je tuin, bij de ren komen dan zou ik bepalen of ze ook buiten kunnen blijven als je weg bent. Hier is de tuin helemaal afgezet en wil ze niet Buiten hebben als ik weg ben.....laatst een verhaal
Dat een ren was opengeknipt en een kat was weg.

Ik zou er ook iets van een klimboom in maken/zetten.

WinSel

Re: Kattenren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 20:09

Bedankt voor je reactie

Mijn tuin is volledig afgesloten en op de deur zit een slot. Er kan dus niemand zo de tuin in komen.
Uiteraard wil ik ook een slotje op de kattenren deur.

Ik heb een stuk in de tuin gevonden, zn 3 meter bij 1.25, is dat groot genoeg voor 2 main coons? Wel beide al 10 jaar dus heel actief zijn ze niet meer haha.

Ik hoor graag nog verhalen van mensen die hun katten overdag wel in de ren hebben, ook als ze niet thuis zijn.

Zo net is Vito voor het eerst in z'n leven buiten geweest en hij vond het geweldig :))
Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:22

Een beetje Coon kan behoorlijk klimmen dus zorg dat de ren geheel is afgesloten, als het kan dan zou ik een opening maken bij een raam/deur dat de katten naar binnen kunnen als ze dat willen.
Mijn katten mogen alleen in de ren als ik thuis ben, ik wil niet dat ze gestolen worden. Dat gebeurt veel@

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:29

Wat is Vito een prachtige kat!

Kun je het niet zo maken dat je een kattenluikje naar binnen maakt? Dan kunnen ze zelf kiezen of ze binnen of buiten zijn. Anders zou ik ze niet te lang in de ren laten zitten, dat lijkt me wel erg krap. Wij hebben onze kattenren een heel eind in onze achtertuin staan met daarnaartoe een hele constructie van tunnels. Ze vinden het wel fijn om zelf te kiezen voor buiten of binnen (ze wisselen in ieder geval vaak).

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:35

Wat een leukerd!

Als je ze daar in zet voor een langere tijd op de dag zou ik hem wel ietsje groter maken. Ik zie een hele mooie schutting, niet de mogelijkheid om de tuin af te zetten?

Afbeelding

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:44

Hier hebben wij juist de ren voor als wij er niet zijn en voor 's nachts. Onze katten komen overdag als wij er zijn los op het erf (boerderij), wij hebben het erf afgezet met het Petsafe Catfence dus van het erf af gaan ze niet. 's Nachts en wanneer wij er niet zijn hebben ze toegang tot de ren van 4x7.

Zorg voor een degelijke ren, die overal goed dicht is, stevig gaas waar ze zich niet in kunnen bezeren en fatsoenlijke schuiven met sloten op de deur.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:49

Wij hebben net een ren gekocht, deze komt op het dakterras en wordt toegankelijk met een kattenluik, zodat ze overdag in en uit kunnen lopen. Ze slapen allemaal beneden, anders slapen wij niet :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:01

Ligt eraan hoelang je weg bent.

Wij hadden onze tuin afgesloten en de katten konden daar de hele dag in en uit lopen. Maar geen achterom daar, dus geen volk die het ziet.
's avonds ging hun deurtje op slot en was alles binnen.

Nu willen we een ren maken, maar nog geen tijd en ideale plek voor gevonden. Ik vind de maten die je aangeeft wel kunnen als uitloopje, maar dan in verbinding met het huis en niet als de hele dag alleen daar in.

In principe kan er altijd iets gebeuren. Je hoeft maar naar de wc te gaan en ze roven je huis leeg. Maar voor mn eigen gevoel liet ik alles open als ik kort weg was en in de buurt en deed ik alles dicht als ik langer wegbleef of verder weg.

meniekskeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:18

Ik heb een ren tegen het huis aan, degene die ik had was 6 meter breed en 1,80 diep. Ze konden daar alleen in als ik thuis was. Omdat ik in een huurhuis woon heb ik bewust geen kattenluik.
Op het moment zitten ook mijn katten in een lock down, want ik heb de oude ren weg gehaald en over 2 weken komt er een nieuwe overkapping, deze zal 6 meter breed en 3 meter diep worden. Het is eigenlijk gewoon een overkapping waar ik een dubbelstaafhekwerk voor ga zetten. De katten hier moeten nog even 3 weken geduld hebben. Ook zal mijn tuin afgezet worden met gaas op de schutting, ze mogen dan alleen de tuin in als ik er zelf ook zit, Anders hebben ze als ik thuis ben de ren.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:45

Ik weet het, topic is bijna een jaar oud...

In december is een van onze katten aangereden en mag dus niet meer buiten. Daarnaast hebben we net 2 Noorse boskatten er bij die we ook liever niet los buiten laten lopen.

Dus op zoek naar ideeën voor een kattenren.
Helaas is tuin afzetten geen optie gezien het formaat en we hebben de paarden aan huis. We gaan regelmatig met paarden en met kruiwagens hooi, voer etc door de tuin dus dat maakt plaatsing van de ren ook iets moeilijker.

Heeft er iemand ervaring met een verplaatsbare ren?

We hebben natuurlijk wat eisen.... Poezen moeten sowieso in de zon kunnen liggen dus dat maakt 1 kant van de tuin ongeschikt (en daardoor is met een tunnel/sluis vanuit een kattenluik ook lastiger). Schaduw en afdak en klimmogelijkheden zijn makkelijk te realiseren.

Wat voor minimale afmetingen houden jullie aan? Bedoeling is dat ze er ook eens een keer 8uur in kunnen zitten. Hoe hoog zou je gaan? Ik wil er graag in kunnen staan maar ben zelf nog geen 1.60 dus dat is nooit een probleem.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:01

Heb je een volledige schutting? Dan zou je er aan kunnen denken om stroom op je hek te spannen. Hebben wij ook en ik ben er heeeeel blij mee. Ik kan met een gerust hart de katten in de tuin laten als ik weg ben want er komen geen andere katten in en die van mij gaan er ook niet uit. Ideaal.

Edit; zie net dat het een oud topic is. Neem aan dat je al een ren hebt nu :))

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:27

Ik heb hem net ge-upt en nee dus geen volledige schutting. Bovendien is het tuindeel 60 bij 10. En daar achter staan de paarden en we willen dus regelmatig met paarden, kruiwagens en was mand de tuin in en uit...

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:39

Ja dat zie ik, een eigen topic is dan misschien handiger om verwarring te voorkomen :j