Zweepje voor honden? Ervaring??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_Charly

Zweepje voor honden? Ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 17:12

In deze saaie tijden van binnen zitten ben ik maar eens begonnen met het trainen van mijn hond :D

Doe elke dag een uur dressuur (trucjes) door het huis en hij leert ontzettend traag maar vindt het wel leuk! Nu sprak ik laatst een vriendin, en zij heeft veel moeilijk opvoedbare honden gehad en traint er drie voor de sport. Hiervoor gebruikt ze altijd een dressuurzweepje: 1 voor aanwijzingen en 2 voor scherpe correcties mochten deze nodig zijn.

Ze zei dat ze het ook is gaan gebruiken voor haar ''luie'' lees ''dominante, ongehoorzame'' huishond, om o.a. dressuur mee te doen. Ze zegt dat ze sinds ze ermee werkt de hond 10x sneller leert en helemaal is gedraaid naar superlief en gehoorzaam, en raadt het enorm aan, aangezien mijn hond ook erg dominant is en moeilijk luistert. Ze corrigeert er soms dus ook mee.

Iemand die enigzins ervaring heeft met een zweepje voor de hond? Dus niet per se voor de sport maar juist voor agility, trucjes en doggy dance? Ook eventueel om mee te corrigeren bij niet luisteren (uiteraard niet te hard) voor de wat meer hardleerse honden? (Weet nog niet of ik hier wat voor voel.) Ben heel benieuwd!!

Pluttersput

Re: Zweepje voor honden? Ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:14

Ik vind een zweep als correctie bij honden heel naar.. die hebben geen spek, dus die krijgen de knal meteen door. Zou mijn voorkeur niet hebben :n

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:16

Ik gebruik het zweepje enkel ter correctie van mijn man zo af en toe ~~}>

Zonder gekheid, ik kan me nog voorstellen dat je een stokje gebruikt voor target training, maar ter correctie bij een hond gaat er bij mij ook niet in.

Gwenvd

Dit is toch niet serieus? Heb je zelf wel eens een zweepslag gehad? Ook zachtjes? Bij honden zit je meteen op de spier...

Snap niet dat dit een gedachte kan zijn... hond leert erg traag, een hond is ook niet per definitie geschikt voor dit soort fratsen. Daar heb je een sportief type voor nodig die het leuk vind. Ga alsjeblieft buiten een wandeling maken en knuffelen met je hond

senna21

Ik denk dat clickertraining veel beter gaat werken. Het gaat erom dat de hond gemotiveerd raakt en begrijpt wat de bedoeling is.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:17

Als aanwijsstokje kan, gebruik ik zelf niet.
Maar voor agility, trucjes en doggy dance gebruiken als correctie? Nee.
Een hier commando negeren, daar volgt een correctie op, maar een trucje niet goed uitvoeren? dan krijgt je hond gewoon geen beloning.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:18

Dressuur met je hond? := Loopt hij ook verzameld en over de rug? Of valt hij nog naar voren?
Een zweep bij een hond lijkt me helemaal geen goed idee. Waar paarden over het algemeen een mooi vetlaagje over de spieren hebben, zit je bij een hond direct op de spieren.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:20

1 april was dus gister...

Honden leren zo anders dan paarden. Clicker werkt inderdaad veel effectiever en doe je je hond ook niet onnodig pijn. Want hoe weet jij precies hoe hard de zweep aankomt bij correctie.

Doyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:21

Een zweepje om een hond mee te corrigeren zou ik never nooit aan beginnen. Het is hartstikke leuk om dingen samen met je hond te doen maar blijf daarin focussen op wat je wél wilt. Dus wanneer hij iets niet doet of niet snapt dan ligt dat er over het algemeen aan dat we als trainer of niet duidelijk genoeg zijn in wat we vragen, of de stappen van de oefening zijn te groot, of je bent te lang door gegaan en heeft over het algemeen niets te maken met dominantie. Moniek Bladder heeft daar een interessant artikel over geschreven, mocht je daar wat over willen lezen: https://www.moniquebladder.nl/artikel-dominantie/

Je zou kunnen werken met clicker(woord) om hetgeen je wilt aanleren makkelijker duidelijk te maken. Je timing is daarmee heel nauwkeurig. Het gevaar van corrigeren is dat je hond of bang van jou wordt (terwijl je juist een veilige band wil hebben zodat jullie er beide plezier aan hebben en hij makkelijk kan leren) en als je corrigeert op net het verkeerde moment, loop je een reële kans dat je je hond corrigeert voor iets anders dan wat je hond denkt dat je bedoeld. Dus beter belonen voor wat goed gaat!

Overigens kan ik me een zweepje als soort targetstokje wel heel goed voorstellen en dan is het denk ik wel van toegevoegde waarde!

Succes met oefenen en hoe meer verschillende oefeningen je met je hond doet, hoe makkelijker hij gaat leren en hoe leuker hij het gaat vinden. Vooral voor succes gaan in het begin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:22

Je volgende vraag is of er een bit in kan?

8)7

Maar zo te zien ben je nogal pro hondje meppen.
[BB] Gaat dit echt te ver?!?

Ik denk dat je zelf een tik van de molen hebt gehad.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-20 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:23

Ik heb even in TS haar berichten gekregen en in vrijwel alle berichten staat dat ze er geen problemen mee heeft om haar hond een tik te geven en dat ze het geen mishandeling vindt. Als je zo denkt, kan ik me voorstellen dat je geen problemen hebt met een zweepje, maar ik vind het absoluut niet diervriendelijk :n

Eline_Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 17:25

Haha ik ben serieus! Dressuur is hartstikke leuk met een hond, klein voorbeeldje: https://www.youtube.com/watch?v=DyGGAzH ... =emb_title

Bedoel ook meer om aan te wijzen! Maar die vriendin gebruikt het dus ook om te corrigeren en loopt er mee weg :) Maar vind het eerlijk gezegd niet per se zielig, in de sport wordt er ook mee gecorrigeerd toch?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:26

Volgens mij werkt het bij honden en paarden hetzelfde: het goede beloon je, het foute/verkeerde negeer je. Als ze een oefening goed doen, is het goed. Dan hoef je het echt niet eindeloos te herhalen. Doen ze een oefening niet goed, dan herhaal je het . alsjeblieft, gebruik geen zweepjes.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:27

Eline_Charly schreef:
Ze zei dat ze het ook is gaan gebruiken voor haar ''luie'' lees ''dominante, ongehoorzame'' huishond, om o.a. dressuur mee te doen. Ze zegt dat ze sinds ze ermee werkt de hond 10x sneller leert en helemaal is gedraaid naar superlief en gehoorzaam, en raadt het enorm aan, aangezien mijn hond ook erg dominant is en moeilijk luistert. Ze corrigeert er soms dus ook mee.

Superlief en gehoorzaam? Of super angstig en daardoor onderdanig?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:28

Eline_Charly schreef:
In deze saaie tijden van binnen zitten ben ik maar eens begonnen met het trainen van mijn hond :D

Doe elke dag een uur dressuur (trucjes) door het huis en hij leert ontzettend traag maar vindt het wel leuk! Nu sprak ik laatst een vriendin, en zij heeft veel moeilijk opvoedbare honden gehad en traint er drie voor de sport. Hiervoor gebruikt ze altijd een dressuurzweepje: 1 voor aanwijzingen en 2 voor scherpe correcties mochten deze nodig zijn.

Iemand die enigzins ervaring heeft met een zweepje voor de hond? Dus niet per se voor de sport maar juist voor agility, trucjes en doggy dance? Ook eventueel om mee te corrigeren bij niet luisteren (uiteraard niet te hard) voor de wat meer hardleerse honden? (Weet nog niet of ik hier wat voor voel.) Ben heel benieuwd!!

Je weet zeker dat je niet een dag te laat bent met jouw post?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:29

Ik heb wel een zweepje gebruikt om mijn hond te leren rechter te volgen en andere oefeningen rechter te doen of achter het zweepje te blijven. Maar dus geen tik ermee, meer als grens of aanwijsstok icm clicker. Als correctie een tik met de zweep :n Absoluut niet.

In welke sport wordt ermee gecorrigeerd?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:29

Nou dat vind ik nou iets heel raars bij een hond, tik zelf eens op je arm.....dat doet zeer hoor.

Ik gebruik een plantenspuit om te corrigeren en zodra het ergste gedrag eruit is ga ik over op belonen met snoepjes. Lukt eigenlijk boven verwachting!

Doyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:30

Ik denk dat je doggydance bedoeld :)

Gelukkig wordt er steeds meer met honden gewerkt zonder dat er fysiek gecorrigeerd wordt. Corrigeren levert namelijk stress/angst op en blokkeert het leervermogen. Levert je dus niets op. Daarbij moet je vaak steeds harder gaan corrigeren om hetzelfde effect te krijgen. Dus ik zou zeggen: probeer daar weg te blijven en kijk goed naar wat je zelf anders zou kunnen doen als je hond het niet doet. Je partner of kind sla je toch ook niet als hij niet doet wat je wilt of je niet snapt? Is een teken van onmacht.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:31

TS! Wat is traag? En wat is dan normaal? Ik heb nog nooit ergens gelezen dat er tijd staat voor het leren van een simpel trucje.

En denk jij dat jouw jond sneller leert door hem een tik met een zweep te geven?

Denk jij dat je dominantie oplost door een tik te geven?

Of zou je een bange hond ervoor terug krijgen?
Moet het voor jullie beiden leuk zijn of alleen voor jou?

Hier hebben we een soort van targetstok. Die heeft ie zelf ooit gevonden. En hij weet hoe die heet, hij reageert erop en gaat hem braaf zoeken, halen, brengen. En soms vind ik hem in mijn bed. :+

Dan zou ik hem een ram voor zijn kop kunnen geven met die stok omdat ie zo stom is zijn target in mijn bed te leggen.
Einde blije hond. Einde vertrouwen in mij. Einde plezier.

Echt TS, ik spuug van dit waardeloze idee

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:33

Danielleeee_ schreef:
Eline_Charly schreef:

Superlief en gehoorzaam? Of super angstig en daardoor onderdanig?

Hier dacht ik dus ook aan.
Maar dat je het überhaupt overweegt! :x :n

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:36

Dressuur, ik vind het gewoon trucjes voor de hond :o trucjes leren is hartstikke leuk en kan een leuke uitdaging zijn voor je hond, maar een zweep gebruiken voor correctie? Daar snap ik niks van. Ik zie best regelmatig mensen aan halsbanden rukken, op de kont van de hond duwen om ze te laten zitten. Dat vind ik persoonlijk verschrikkelijk, ik wil dat mijn hond dingen voor mij doet omdat hij het leuk vind en natuurlijk is veel aangeleerd met speeltjes, snoepjes enz wat het voor hem ook leuk maakt. En ik denk dat mensen vaak vergeten dat je met geduld, consequent zijn, regelmaat en positief belonen heel veel bereikt.

Eline_Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 17:38

Okok duidelijk! Bokt does not approve :n
Ga het dus niet doen!!

Maar het klopt, ik plaats mijn hond wel onder een kind en eigenlijk ook onder mijn paard, vandaar dat ik niet per se vindt dat je bij een paard wel een zweepje kan gebruiken en bij een hond niet. Uiteraard wel minder hard! Hond is veel kleiner en lichter.. Maar ik wilde jullie mening weten en die is duidelijk :) Agility stick is dan een betere optie

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:41

Eline_Charly schreef:

Agility is een sport, en ik vraag me oprecht af waar ze dan een zweep gebruikt.

Ik zou het liefst het adres van je vriendin ontvangen zodat ik haar eens kan corrigeren met een zweepje. Wedden dat zij ook 180 graden draait qua gedrag. ;)

Wat een misselijkmakend volk bestaat er, dat ze jegens dieren (of kinderen) zo uitlaat. :n

daffodil schreef:
Nou dat vind ik nou iets heel raars bij een hond, tik zelf eens op je arm.....dat doet zeer hoor.

Ik gebruik een plantenspuit om te corrigeren en zodra het ergste gedrag eruit is ga ik over op belonen met snoepjes. Lukt eigenlijk boven verwachting!

Dat is net zo onnozel om te corrigeren. 8)7

Een goede hondentrainer / eigenaar neemt het woord correctie of straffen niet eens in de mond. Zo'n stick is ook niet om te corrigeren, maar voor het verfijnen van hulpen net zoals sporen bij een paard.

Edit: Je vorige topic ook gelezen. Ik vind het oprecht misselijkmakend hoe jij je dier behandeld. Wat een verschrikkelijk leven heeft die hond, hopen dat je inziet dat je na deze hond beter een pluche variant van de HEMA kunt aanschaffen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:48

Bij je paard gebruik je het zweepje ook niet om te straffen ( je slaat je paard er niet mee in elkaar), maar is het een aanwijshulp. Tikje erbij als hij niet op je been reageert, tikje als hij niet goed buigt/wijkt of iets dergelijks. Bij springen een tikje voor een beter e afzet. Maar dit zijn tikjes, geen meppen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:53

Je geeft aan dat je hond traag leert.
In eerdere topics geef je aan dat je hond slaat en allerlei dingen fysiek corrigeert omdat je niet het geduld heb om het anders op te lossen. Met een timing van binnen 2 minuten corrigeren, wat dus ruimte geeft voor ontzettend slechte timing.

Weet je waarom fysiek corrigerende trainers zo graag met "volg", "blijf" en "plaats" showen? Omdat dit commando's zijn waarbij een hond geen enkel eigen initiatief mag vertonen en juist dat is relatief gemakkelijk aan te leren door middel van correcties. Je maakt een passief, angstig om dingen uit te proberen. En dat is exact waar je nu last van hebt. Je hond heeft geleerd passief te zijn, niet uit te proberen maar zoveel mogelijk te blijven in het gebied waarin hij niet geslagen wordt. En nu wil je om die reden, door jou aangeleerd gedrag, een zweep gaan toepassen?