Katten en aanrechten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kristy1998x

Katten en aanrechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 13:16

Er zal al vast een soortgelijk topic zijn maar ik zit een beetje met een irritatie punt;

Wij hebben in ons huis een open keuken welke aanlsuit op de woonkamer. Wij hebben 3 katten welke, je raad het al, erg geïnteresseerd zijn in het aanrecht en alles wat daarop staat/gebeurd. Ze zijn dan ook vaak op het aanrecht te vinden. Zowel als ik rustig tv kijk, als ik weg ben, en ook tijdens het koken. Nou stuur ik ze er telkens af maar dit lijkt dus niet te helpen. Hun naam reageren ze goed op, soms springen ze eraf maar meestal blijven ze erop of springen ze er weer terug op |o.

Gezien mijn irritaties langzaam groter worden
was ik benieuwd of iemand eventueel enkele
tips heeft op het afleren hiervan?

Ondanks dat kunnen ze ook wel lief zijn <3
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:20

Goede vraag!
Dit vraag ik mij ook al 20 jaar af :+ .

Sas_Mon

Re: Katten en aanrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:22

Plantenspuit. En dan heel consequent. Werkt alleen als je er bent en als je er niet bent zitten ze er toch op maar het is beter dan niets...

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 13:22

Denk inderdaad dat het ook niet snel af te leren valt haha :=. Dan maar kijken of ik eventueel een (schuif)deur voor de keuken kan maken. Al moet mijn geliefde voorraad kast daar dan wel ruimte voor maken..

Roodvos schreef:
Goede vraag!
Dit vraag ik mij ook al 20 jaar af :+ .

Dit probeer ik nu al enkele weken inderdaad, maar daar lijken ze schijt aan te hebben. Maar wie weet; aanhouder wint _/-\o_.

Sas_Mon schreef:
Plantenspuit. En dan heel consequent. Werkt alleen als je er bent en als je er niet bent zitten ze er toch op maar het is beter dan niets...
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 30-03-20 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:24

Ze weten bij mij dondersgoed dat ze er niet op mogen. Maar als ik uit de keuken ben en er ligt onverhoopt iets lekkers... Dan durven ze dat wel te stelen...

Volgens mij zijn er mensen die met de plantenspuit werken, of een los stuk aluminium folie op het aanrecht leggen, hier schijnen ze heel erg van te schrikken en dat zou dan kunnen helpen..

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:25

Aanrecht bekleden met huishoud alufolie. Zorgt voor schrikeffect. Ik gebruik het ook voor snoeren aangezien mijn 2 heren nog steeds alles als speelgoed zien.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 14:23

Goede tips! Ga ermee bezig.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:27

Heb alles geprobeerd :D niets dat werkte (behalve het afzagen van de heupkoppen bij eentje, maar dat is een ander verhaal :+ )
Dus wij maken het aanrecht gewoon schoon voor gebruik en hebben er altijd een dettolreiniger plus doekjes op staan :) hij gaat ook altijd op hetzelfde plekje liggen want daar komt het ochtendzonnetje :) en is dus lekker warm

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:30

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:30

zo zacht als kan en zo hard als moet, geldt bij mij ook voor de katten.
En ik weet dat een kat zijn gang gaat zodra je niet in de buurt bent, maar dat wil niet zeggen dat als je thuis bent ze dat ook moeten doen.
Mijn katten krabben (bijna) nooit ergens aan, en zitten al helemaal niet op het aanrecht of op de tafel als ik thuis ben. (overdag kunnen ze niet in de huiskamer dus dan kunnen ze er sowieso niet op) en als ik thuis ben en ze mogen wel in de huiskamer weten ze ook dat ze er niet op moeten.
1 keer per jaar probeert 1 van de 2 het wel eens, maar een nee eraf is dan genoeg om ze eraf te halen....Gewoon in het begin duidelijk zijn. Dus een gil met Nee of eraf. Reageren ze dan niet, dan vliegt er iets door de lucht (bijv. een kussen). Nee = Nee.

Nee roepen en vervolgens ze alsnog laten zitten zal nooit het gewenste effect hebben en hebben ze natuurlijk snel zat door.
Katten zijn heel slim, die hebben echt wel door dat het menens is. Moet je maar eens kijken naar katten die buiten rondlopen en in alle tuinen komen. Daar waar die grote Rotweiler zit die katten pakt slaan ze ook gewoon over.... dus ze kunnen het echt wel leren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:45

Dit past beter op het BeestenBoel gedeelte :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:56

Je kan straffen wat je wil, maar katten weten dondersgoed wanneer de eigenaar er is en wanneer niet... wil je het echt afleren, dan heb je een lange adem nodig.
Het begint met kijken naar de behoeftes van de kat. Veel katten zitten graag op een hogere plek, wat het aanrecht is. Hebben ze in huis daar verder mogelijkheden voor? Plankjes, kasten etc? Zo nee, dan is het onmogelijk af te leren. Zo ja, dan kan je bezig gaan met het afleren.

Het is dan zaak om het aanrecht onaantrekkelijk te maken. Of een plantenspuit, stemcorrecties, of wat dan ook werkt, hangt weer van de kat af. Ze zijn prima te conditioneren, als je maar iets vind wat ze niet leuk vinden. Het aanrecht beplakken met dubbelzijdige tape, aluminiumfolie, verzin het maar.
En wat ook belangrijk is, zorg dat ze nooit een positieve ervaring hebben zoals restjes eten vinden.... dan kan je weer opnieuw beginnen.

Dus consequent eraf halen, onaantrekkelijk maken en zorgen voor alternatieve hoge plaatsen. En meestal is het dan best goed af te leren.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:11

Denk niet dat het lukt om katten altijd eraf te houden... Mijn katten hebben het 'recht' om overal te gaan en staan waar ze willen, er zijn alleen uitzonderingssituaties. Dat weten ze precies, tenminste, ze weten wanneer ik serieus ben. Ze mogen van mij op de tafel, maar niet wanneer ik aan het eten ben, en dan is nee ook genoeg. Zelfde voor het aanrecht, als ik een kopje koffie maak mogen ze gerust komen kijken maar niet als ik aan het koken ben. Dat maakt het denk ik ook minder interessant wanneer het niet mag, omdat ze er van mij wel op mogen. Maar misschien heb ik erg makkelijke katten ook, ik had ze bij mijn vorige huis geleerd om op de binnenplaats te blijven, waar ze wel uit konden. Maar wat het aanrecht ed betreft denk ik dat de crux zit in het niet de hele tijd te verbieden, ik heb het gevoel dat dat ervoor zorgt dat hun nieuwsgierigheid bevredigd wordt en wanneer je het op bepaalde momenten niet wilt ze dat ook respecteren. Plantenspuit helpt mijns inziens niet, en daardoor denken ze ookdat daar vast iets heul interessants te vinden is. En dus inderdaad wanneer je er iets wilt doen zul je het schoon moeten maken...

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:33

Pfoe lastig! Onze twee katten die we van kitten af hebben, doen het niet. Die hebben we de eerste paar maanden consequent laten schrikken (NEE!) zodra op het aanrecht wilden springen.

Misschien belangrijker: er was (en is) daar niets te halen of te beleven. We zetten ze er zelf ook alleen op voor vervelende dingen: wegen toen ze nog klein waren, pilletje, incidenteel wassen. Aanrecht is daarom echt niet aantrekkelijk.

De aanloopkat doet het wel en dat hebben we maar opgegeven... Hopelijk heb jij meer succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:37

hier hielp het vroeger wel om van een afstandje de kat een krant, tijdschrift of iets in die richting toe te gooien.daar schrokken ze dan wel van en gingen er af.
later hoefde je alleen maar te ritselen en ze bleven er af.
en als je niet thuis bent zorgen dat ze er niet op kunnen?
ik heb een afgesloten keuken, dus heb het probleem nu gelukkig niet meer.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:41

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:26

Bovenstaande is ongetwijfeld een manier. Mijn manier zou dat nooit zijn omdat ik altijd mijn best doe om mijn katten niet te laten schrikken. Wanneer dat soms perongeluk wel gebeurt ga ik 'kùt!' en proberen het weer goed voor ze te maken :') maar ik ben ook echt zo verliefd op ze...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:29

Gewoon een bordje met een ciabattabroodje, spruiten of meloen op tafel zetten. Is blijkbaar veel lekkerder en interessanter dan eender wat op het aanrecht kan staan :')

(Ja echt... ze laten de pensen liggen om ciabatta brood te kunnen stelen :') )

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:42

Kristy1998x schreef:
Gezien mijn irritaties langzaam groter worden
was ik benieuwd of iemand eventueel enkele
tips heeft op het afleren hiervan?

Je ergernis loslaten :') . Ik heb me jaren ontzettend geërgerd want één van onze katten ging heel vaak op het aanrecht maar die hoorde je er dus echt echt echt niet opspringen! Ik hoorde hem er wel altijd afspringen, de klojo. Oeh, pissig dat ik dan was dat hij er weer op gezeten had -:(- . En ik heb hem er ook zo vaak afgejaagd als ik het zag en ik liet ook nooit iets op het aanrecht staan en toch bleef hij het volhouden.
Uiteindelijk heb ik het maar losgelaten (zo goed als dan) en dat heeft me nog het meest opgeleverd :+ .

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:17

Mijn kat is het écht niet af te leren, we hebben alles geprobeerd.
Netjes opruimen is essentieel, maar hij likt zelfs de boter van een mes :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:31

Ik ben inmiddels ook al een jaar aan het proberen om ze van het aanrecht te houden. Helaas zonder succes }:0 1 die blijft er redelijk goed van af maar de ander houd aardig goed vol.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:39

Zorgen dat er niks interessants op het aanrecht staat(lees eetbaars)

En iedere keer als je gebruik maakt van het aanrecht eerst schoonmaken.

Ze gaan er toch op. Geef het maar gewoon op.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:40

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:43

Mijn katten hebben het recht om op het aanrecht te komen. :')

Ik accepteer het gewoon en maak gewoon vaker het aanrecht schoon.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:52

Zwerte schreef:
Je kan straffen wat je wil, maar katten weten dondersgoed wanneer de eigenaar er is en wanneer niet... wil je het echt afleren, dan heb je een lange adem nodig.
Het begint met kijken naar de behoeftes van de kat. Veel katten zitten graag op een hogere plek, wat het aanrecht is. Hebben ze in huis daar verder mogelijkheden voor? Plankjes, kasten etc? Zo nee, dan is het onmogelijk af te leren. Zo ja, dan kan je bezig gaan met het afleren.

Het is dan zaak om het aanrecht onaantrekkelijk te maken. Of een plantenspuit, stemcorrecties, of wat dan ook werkt, hangt weer van de kat af. Ze zijn prima te conditioneren, als je maar iets vind wat ze niet leuk vinden. Het aanrecht beplakken met dubbelzijdige tape, aluminiumfolie, verzin het maar.
En wat ook belangrijk is, zorg dat ze nooit een positieve ervaring hebben zoals restjes eten vinden.... dan kan je weer opnieuw beginnen.

Dus consequent eraf halen, onaantrekkelijk maken en zorgen voor alternatieve hoge plaatsen. En meestal is het dan best goed af te leren.

Ik sluit me hier bij aan. Mijn kat doet het een stuk minder sinds de krabpaal zo staat dat ze me kan zien tijdens het koken. Ze heeft een beetje last van FOMO, dus dit werkt voor haar. :+

Ze doet het overigens nog steeds wel eens, maar wel veel minder dan toen ik haar adopteerde. Als ze het toch doet zeg ik rustig maar duidelijk 'nee' en dat is meestal voldoende. Soms is ze Oostindisch doof en moet ik haar er zelf af tillen. :')

Het is echt een kwestie van een lange adem, zeker als je een volwassen kat in huis neemt die als kitten misschien niet zo consequent is opgevoed.

Ik zou dus eerst bedenken: waarom doen ze het? Vervolgens: kan ik een alternatief bieden? En uiteindelijk consequent 'nee' bij het aanrecht en belonen bij het alternatief.