Zwerte schreef:Je kan straffen wat je wil, maar katten weten dondersgoed wanneer de eigenaar er is en wanneer niet... wil je het echt afleren, dan heb je een lange adem nodig.
Het begint met kijken naar de behoeftes van de kat. Veel katten zitten graag op een hogere plek, wat het aanrecht is. Hebben ze in huis daar verder mogelijkheden voor? Plankjes, kasten etc? Zo nee, dan is het onmogelijk af te leren. Zo ja, dan kan je bezig gaan met het afleren.
Het is dan zaak om het aanrecht onaantrekkelijk te maken. Of een plantenspuit, stemcorrecties, of wat dan ook werkt, hangt weer van de kat af. Ze zijn prima te conditioneren, als je maar iets vind wat ze niet leuk vinden. Het aanrecht beplakken met dubbelzijdige tape, aluminiumfolie, verzin het maar.
En wat ook belangrijk is, zorg dat ze nooit een positieve ervaring hebben zoals restjes eten vinden.... dan kan je weer opnieuw beginnen.
Dus consequent eraf halen, onaantrekkelijk maken en zorgen voor alternatieve hoge plaatsen. En meestal is het dan best goed af te leren.
Ik sluit me hier bij aan. Mijn kat doet het een stuk minder sinds de krabpaal zo staat dat ze me kan zien tijdens het koken. Ze heeft een beetje last van FOMO, dus dit werkt voor haar.
Ze doet het overigens nog steeds wel eens, maar wel veel minder dan toen ik haar adopteerde. Als ze het toch doet zeg ik rustig maar duidelijk 'nee' en dat is meestal voldoende. Soms is ze Oostindisch doof en moet ik haar er zelf af tillen.
Het is echt een kwestie van een lange adem, zeker als je een volwassen kat in huis neemt die als kitten misschien niet zo consequent is opgevoed.
Ik zou dus eerst bedenken: waarom doen ze het? Vervolgens: kan ik een alternatief bieden? En uiteindelijk consequent 'nee' bij het aanrecht en belonen bij het alternatief.