Verschil man of vrouw bij ganzen

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bingelding

Verschil man of vrouw bij ganzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 20:19

Hallo medebokkers,

Is er iemand die mij kan helpen bij het uitzoeken welke gans welk geslacht is? Ik heb in mijn achtertuin een opvang voor muskuseenden en hier heb ik ook 4 ganzen bij lopen.

Nu ben ik net getuige geweest van het leggen van een ei door 1 van de ganzen in een gecreëerd nest en heb ik een paar meter verderop het eiland nog een ei gevonden.
Ik heb alleen geen idee of ik er een mannetje bij heb lopen waardoor de eieren bevrucht zouden kunnen zijn.
Als ik Google kom ik op het volgende uit:

Het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje is merkbaar doordat het vrouwtje een grotere hangbuik (onderaan de gans) heeft dan een mannetje. In de broedtijd is dit zeer duidelijk.

Je kan zou ook sexen maar dan moet ik ze vangen. Is er iemand die het vanaf een foto zou kunnen zien? Of dat er een andere mogelijkheid is? Of is het gewoon 4 weken wachten en kijken of ze door broedt en het ei uit komt?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zonnebloem18

Re: Verschil man of vrouw bij ganzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:23

Vrouwtjes hebben meer een hangbuik, die is alleen op jouw foto's net niet echt te zien.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 22:26

zonnebloem18 schreef:
Vrouwtjes hebben meer een hangbuik, die is alleen op jouw foto's net niet echt te zien.

Klopt dat heb ik inderdaad ook gelezen. Ik kan helaas niet heel dichtbij ze komen om het goed te bekijken. Morgen nog eens met voeren goed opletten

zonnebloem18

Re: Verschil man of vrouw bij ganzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:33

Ze hebben vooral tijdens het broedseizoen duidelijk een soort van zak tussen de achterpoten richting de achterkant.

Babygansjes zijn wel heel erg schattig, maar ze worden er wel extreem territoriaal van.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 22:35

zonnebloem18 schreef:
Ze hebben vooral tijdens het broedseizoen duidelijk een soort van zak tussen de achterpoten richting de achterkant.

Babygansjes zijn wel heel erg schattig, maar ze worden er wel extreem territoriaal van.

Ja ik zag bij de gans die vandaag dat ei legde echt idd heel duidelijk die zak hangen. Dat viel op. Maar ik heb nog een ei gevonden naar geen idee of die dan van dezelfde gans is. Die anderen hebben nu niet zo’n gigantische zak hangen

Ja dat geloof ik dat ze territoriaal worden. 2 zijn er vrij tam die eten wel uit me hand en kan ik aaien maar die zijn ook al 2 weken wat feller