Voedingschema kat

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Voedingschema kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 18:26

Hoe kan ik het beste een voerschema maken hoeveel ze mogen hebben, mijn katten?

Mijn kat van 6 krijgt straks almo nature vlees.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ily/433450

Ongeveer 110 gram per dag natvoer en 35 gram droogvoer.

Ze krijgt IAMS katten voer sterrilised.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ult/703887

Mijn jongste kat van 31 juli 2019.
Krijgt dezelfde droog voer als mijn oudste kat.
Hij is nu tussen de 3/4 kilo. En een vreetzak.
Hij krijgt 's avond een half blikje gourmet vlees. Bij hem weet ik niet zogoed hoeveel ik moet geven. En wil ik sowieso naar gezond sterilised vlees over stappen.

Ik wil straks mijn katten diepvries kuiken gaan voeren, hoe maak ik voor hun een goede voedingschema. Niet dat mijn jongste te snel dik wordt.
Mijn oudste kat eet wat die kan eten en stopt als ze vol is en wordt niet snel dik.

Mijn katten zijn binnen katten, de kleine loopt aan tuigje buiten.
Laatst bijgewerkt door FennyPower op 21-03-20 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

FennyPower

Re: Voedingschema kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 18:32

Of iemand die een betere tip heeft voor mij qua volledige vlees voeding voor.mijn 6 jarige kat?
Ik hoor dat almo nature die ik wil gaan voeren helemaal niet zo goed is.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:36

De animonda carny is een volledig vleesvoer, laag in koolhydraten en goedkoper dan almo. Volgens mij is Almo ook geen volledig voer. En je kan het ook bestellen bij Zooplus.

Is voor de jongste eventueel een voerspel een optie, onze kat was ook een vreetzak, maar hierdoor een stuk minder.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 18:37

Esther_ schreef:
De animonda carny is een volledig vleesvoer, laag in koolhydraten en goedkoper dan almo. Volgens mij is Almo ook geen volledig voer. En je kan het ook bestellen bij Zooplus.

Is voor de jongste eventueel een voerspel een optie, onze kat was ook een vreetzak, maar hierdoor een stuk minder.

Ik ga eens kijken ! Dankje!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:39

Waarom al die verschillen?

Bij mij royal canin urinairy s/o brokjes (advies d.a. ivm blaasgruis), voor twee katten 75 gram per dag afgewogen, dus per kat bijna 40 gram per dag. Verder krijgen ze niks.
Poes van 4 kilo en kater van 7 kilo.
Ik voer het ze in ongeveer 4 keer per dag en ze doen het er prima op.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 18:42

Esther_ schreef:

Dat vlees ziet er goed uit !
En dat kan in combinatie met brokken ?
En kan de jongste dat ook gewoon krijgen? (Niet teveel natuurlijk. )
Gewoon meer dat hij ook wat heeft als de andere ook heeft.
Scheelt dan veel verschillende dingen bestellen.

Qua kuikens is gewoon een lekker nij voor af en toe tussendoor.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:26

Hier voer ik op zicht. Als hij wat dunnetjes wordt, beetje extra. Begint er een goed spekje op te hangen, beetje minder.
Het komt ongeveer neer op 2x daags 1,5 eetlepel kvv en 1x daags een handje brokken.
Nu heb ik een brok wat meer loze vulling is, dus dan krijgt hij meer. De vorige brok gaf meer kcal, dus kreeg hij minder.

Echt, zoveel gram dit en dat, dat werkt niet. Mijn teefje weegt maar 1 kg minder dan m'n reu, maar zij heeft nog niet de helft aan voeding nodig als hij. Bij katten werkt dat net zo.
Voer, weeg en pas aan. Je vindt vanzelf een goede hoeveelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:27

Wij voeren onze kat van bijna 15 gewoon onbeperkt. Als het bijna op is krijgt ie nieuwe. Katten kunnen qua brokjes heel goed zelf bepalen hoeveel ze wel of niet kunnen eten.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:59

Ikzelf voor altijd op basis van aantal kcal. Als je weet wat ze nu krijgen en ze worden hier niet dik of te dun op, kun je kijken hoeveel kcal je per dag geeft en dat aanhouden.

Ikzelf zou altijd tennminste 50% vh dieet uit natvoer laten bestaan, zoals je al doet. Almo Nature (mits de hfc variant) is goed vlees maar niet compleet. Tenzij je de complete variant neemt, maar die is duur. Goedkoper, compleet vlees is bv Animonda Carny, Wild Freedom, Granatapet, allemaal via Zooplus. Sowieso helpt natvoer ook voor afvallen, omdat het minder kcal/g bevat dan brok, dus mogen ze er in grammen meer van.

Qua brok zou ik een brok met veel eiwit en weinig koolhydraat aanraden, bv Orijen, Power of Nature Natural Cat, Purizon, Celtic Connection.

Daarnaast houd ik zelf altijd het liefst min 3 voermomenten per dag aan.

Kuikens zijn een hele fijne aanvulling trouwens! Als je dat niet te vaak voert is dat prima als “snack”. Wel is het best veel dus ik zou dan 1 maaltijd inwisselen voor een kuiken. Dit moet je alleen niet te vaak doen want het is geen compleet maaltje natuurlijk :). Tip: knip kuiken de eerste keer even open, want sommige katten hebben anders geen idee wat ze er mee moeten. Andere tip; voer het id badkamer of iig kleine goede schoon te maken ruimte :D

Tot slot; kijk ook eens op de site catmoneo.nl Super nuttige site!

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:08

Je kan voeren wat je wilt, maar je kat moet het wel willen eten. Ik heb voor mijn poes ook animonda, granatapet, Wild Freedom etc. aangeschaft, en Hills brokjes en nog meer, maar mevrouw eet het geen van allen. Alleen Royal Canin oral brokjes en gourmet hartige torentjes. Dus of ze verhongerd, of ik geef “kwalitatief minder” voer. Ik heb mijn keuze gemaakt en het opgegeven. Ze ziet er prima uit en is gezond.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:09

Marije_1997 schreef:
Wij voeren onze kat van bijna 15 gewoon onbeperkt. Als het bijna op is krijgt ie nieuwe. Katten kunnen qua brokjes heel goed zelf bepalen hoeveel ze wel of niet kunnen eten.
Zo doen wij het ook. Onze grote kater was een schrokker toen we hem kregen. Hij is en blijft nu al jaren keurig op gewicht bij onbeperkt voer. Ik denk dat gedoseerd voeren juist het schrokken in de hand werkt.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:12

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:29

Ik heb 2 katten van 6 en 8 maand ongeveer en voer elke avond 2 bakjes. 1 met carnilove brokken en 1 met royalcanin sterilised.

Merkte dat ze met alleen royal Canin ontzettend veel gingen eten dus heb weer de carnilove gahaald. Nu doen ze het er netjes mee en redden het tot een volgende voerbuurt. Zien er goed uit dus laat het zo. Ik denk dat ik de royal Canin binnen kort ga wisselen voor iets anders zodat ze wel verschillende dingen blijven eten.

Heb ook gemerkt dat onbeperkt beter werkt dan afgemeten

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:05

Amber_anne schreef:
Ik denk dat ik de royal Canin binnen kort ga wisselen voor iets anders zodat ze wel verschillende dingen blijven eten.

Ik ben even benieuwd: waarom is het belangrijk dat ze verschillende brokjes blijven eten?

Ik geef zelf 1 soort brokjes en elke avond natvoer.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:19

Ik heb mijn beide katten (poes - 4 jaar - 5,5 kg & kater - 5 jaar - 4 kg) op Purina One Indoor brokjes staan en Royal Canin Weight care.
Ja klinkt heel erg dubbel. Mijn poes eet haar Royal canin niet zonder een beetje Purina one. En mijn kater zijn Purina one niet zonder Royal canin. Als hij enkel op Royal canin staat valt hij mega af, en ander voer eet hij niet gewoon niet of stopt hij na 1 week met eten. Hij krijgt 1 deel royal canin en 2 delen purina.
En mijn poes die gaat van heel erg veel spugen en met deze combi gaat het tot nu toe het beste. Zij krijgt 2 delen royal canin en 1 deel purina.
Het is niet het meest mooie en beste voer, maar ze doen het er het beste op. Mooie vacht, actief, speels, mooie ontlasting. Dus dan maar zo.
En heel af en toe, niet eens elke week een klein blikje gourmet natvoer, voor de lekker.

Ik kijk ook heel erg naar wat ze nodig hebben, ik heb het eerst altijd met grammen gedaan en dan een maatschepje en kijken hoeveel schepjes ze moeten krijgen, maar ik heb gemerkt dat kijken naar wat ze nodig hebben beter werkt.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:28

Niqui schreef:
Marije_1997 schreef:
Zo doen wij het ook. Onze grote kater was een schrokker toen we hem kregen. Hij is en blijft nu al jaren keurig op gewicht bij onbeperkt voer. Ik denk dat gedoseerd voeren juist het schrokken in de hand werkt.

Dat gaat bij onze kat echt niet op :n
Van huis uit was ik ook gewend om onbeperkt brokjes te hebben staan. Maar onze huidige kat is een 3,5 jarige dame als kitten van straat gered op Cyprus. Als ik haar onbeperkt brokjes aanbied (wat dan ook) eet ze door tot ze moet overgeven, en eet daarna weer verder. Ik heb het uitgeprobeerd, maar dit blijft zo, ook na een week. Ze is verder prima gezond en op gewicht.
Dus hier afgewogen brokjes en in de avond een half blikje gourmet. Tussendoor krijgt ze dan wel soms eens een (natuurlijk) kattensnoepje van bijv gedroogde kipfilet of vis.
Haar vacht glanst nu weer mooi en ze geeft nooit meer over.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 23:56

Je kan inderdaad niet alle katten op onbeperkt zetten, sommige vreten tot ze er bij neervallen :\
Ik heb er 2 die onbeperkt (brok) staan zonder probleem, maar m'n diabeet (en de veelvraat van het stel) staat op streng dieet. Hij krijgt 200 gr animonda carny in 6 voerbeurten verdeeld over 24u, dus ook 's nachts. 2 voerbeurten krijgt hij rechtstreeks van min en 4 voerbeurten via z'n timerbakken :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:46

Niqui schreef:
Amber_anne schreef:
Ik denk dat ik de royal Canin binnen kort ga wisselen voor iets anders zodat ze wel verschillende dingen blijven eten.

Ik ben even benieuwd: waarom is het belangrijk dat ze verschillende brokjes blijven eten?

Ik geef zelf 1 soort brokjes en elke avond natvoer.

https://www.catmoneo.nl/afwisseling-van-kattenvoer/

Hier de link waarom ik er voor heb gekozen om voer af te wisselen. Ik blijf altijd bij carnilove en dan wel verschillende zakken en dan daarnaast voer ik iets anders, wel iets wat kwalitatief beter is. Ik wisselen ook het natvoer af.

Ik geef ze ook soms wat witvis of wat vlees

Merk dat de kat die we langer hebben ook makkelijker iets nieuws eet omdat die dat gewend is