Kat met vestibulair syndroom of middenoorontsteking

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Kat met vestibulair syndroom of middenoorontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 12:03

Hallo Bokkers,

Uiteraard zijn we al (meerdere) keren bij de dierenarts geweest hiervoor en om 14:00 heb ik weer een afspraak. :)

Vrijdag 6 maart vond ik dat onze kat wat vreemd liep. Ze plaatste 1 achterpoot op een andere manier onder haar lijf. Zaterdag zijn we de hele dag weg geweest en zondag was het weer verergerd en liep ze atactisch. Maandagavond zijn we naar de dierenarts geweest, die vond dat ze vieze oren had en dacht of aan een middenoorontsteking of vestibulair syndroom.

We hebben antibiotica mee gekregen en moesten na enkele dagen verbetering zien.
Vrijdagavond zijn we weer met de kat langs geweest, we zagen geen verbetering, het ging juist wat slechter. Naast antibiotica heeft ze ook prednison gekregen om de eventuele zwelling in haar oren wat in te dammen en haar eetlust weer wat op te wekken.
Zondagavond zijn we ook weer langs geweest voor de herhaling injectie. Het ging toen redelijk stabiel met haar, tot maandagavond bleef het stabiel.

Helaas is het gisteren weer slechter gegaan en poes kan nu eigenlijk niet meer lopen. Ik heb haar nu twee keer moeten helpen met op de bak gaan en eten wil ze nog maar heel moeilijk. Ze draait af en toe eens om maar ligt eigenlijk plat en sinds vanochtend heeft ze ook haar bekje steeds een beetje open.

De antibiotica had al lang aan moeten slaan dus een andere verdachte is een vestibulair syndroom. Maar alles wat ik daarover lees is dat het binnen enkele dagen toch zienderogen op moet knappen. Dierenarts gaf aan dat dit bij katten heel hardnekkig kan zijn en enkele weken tot zelfs maanden kan duren.

Is er iemand die ervaring heeft met dit syndroom bij katten en hoe lang duurde het bij jouw kat?
Nog ter informatie: Kat is ruim 15 jaar en komt niet buiten.

Ik wil graag geloven dat dit uiteindelijk weer allemaal weg gaat maar elke dag duurt me te lang.. :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:13

Wij hebben een kat gehad met middenoorontsteking die ook niet op antibiotica reageerde. Een ander soort antibiotica hielp wel

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 12:17

Hevonen schreef:
Wij hebben een kat gehad met middenoorontsteking die ook niet op antibiotica reageerde. Een ander soort antibiotica hielp wel

Ja daar heb ik ook al aan gedacht.. Ze heeft de afgelopen paar jaar best vaak een infectie aan de voorste luchtwegen gehad. Het was geen niesziekte maar ze was wel telkens aan het snotteren. Alleen doxoral hielp daar tegen. Zithromax deed niets. De laatste keer heeft ze een langere kuur doxoral gehad en was het redelijk snel weg maar vlak daarna speelde dit op. De dierenarts wilde in eerste instantie doxoral geven maar omdat ze dit zo snel ontwikkelde na het stoppen van die kuur heeft ze besloten iets sterker te geven en zit ze daarom nu aan de synolux.

Lukasje

Re: Kat met vestibulair syndroom of middenoorontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:40

Wat betreft een kat kan ik geen ervaring delen maar ik heb wel een hond gehad met dat syndroom. Dit was idd na enkele dagen beter al heeft hij wel een hele poos vreemd gelopen, schuin. Sinds “die aanval” houdt hij nog wel zijn kopje licht schuin, dat is gebleven. Lopen doet hij weer normaal.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:45

Mijn kat had in januari ook ineens vreemd gedrag en heel schrikkerig.
Op een vrijdag avond dacht ik ineens hé ik heb de kat nog niet gezien, en ineens kwam hij naar beneden sloop door de kamer en kwam niet op schoot zei tegen mijn vriend er is iets met Frost maar hij liet zich niet zien dus kon niet echt goed kijken.
Naar bed gegaan en normaal ligt hij altijd op mijn vriend maar nu niet eens boven, rond half 5 werd ik wakker en had zoiets hij is nog steeds niet boven en wilde net naar beneden gaan toen hij naar boven kwam. Kon niet op het bed springen en is via nachtkastje op bed gekomen.
Ik wilde hem aaien en hij voelde ijskoud aan dus bij me onder de dekens genomen en hij lag raar stijf naast me.
Om 8 uur meteen spoedkliniek gebeld en we konden meteen terecht, daar werd de diagnose middenoorontsteking gesteld en kreeg metacam en antibiotica mee voor een week in een hoge dosering.

Na bijna week was hij iets verbeterd maar nog niet veel, met pijn en moeite wilde hij eten vnl zacht voer( terwijl hij dat nooit wil) dus weer naar de da daar voor 2 weken antibiotica mee gekregen weer 2x daags.
Hij knapte iets op en langzaam gaat het beter maar nog steeds schrikachtig bij harde geluiden en onverwachte bewegingen.
We zijn nu bijna 8 weken verder en hij is redelijk verbeterd alleen is zijn evenwichtsorgaan aangetast en dat wordt nooit meer 100%.
De ene dag gaat beter dan de ander maar springen op bed lukt weer maar op de eettafel springen gaat niet meer. Je merkt dat hij regelmatig uit balans is zeker als de ondergrond niet vlak is.

Hij is nu 14 en heeft geen pijn op dit moment een scan oid kan maar kost al gauw rond de € 400 à
€ 500 en als het zeker is dan kan je er nog niks mee het is niet verder te behandelen helaas.
Zijn kop houdt hij iets scheef en lopen gaat soms iets ongecontroleerd.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 14:52

Is de bloeddruk wel gemeten?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:30

Had het andere topuc gelezen over neurologische klachten kat. Maar bij Frost is het duidelijk oorontsteking ook omdat ik terug ging denken en besefte dat hij de laatste weken veel aan zijn oor krabte dit alleen verward met vlooien allergie.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:05

Agos, wat sneu zeg :(:)

Ik heb er twee gehad met ontstekingen in het oor. Dit kwam door poliepen. De jongste had een aantal jaar verschijnselen van omvallen en niet meer evenwicht kunnen houden, die is geopereerd en is de gehele gehoorgang eruit gehaald. Hij is nu doof aan 1 zijde en het oor is dicht. En hij is nu wat scheef omdat zijn oor iets schuin is aangezet en een oogzenuw is beschadigd tijdens de operatie dus hij wat scheel kijkt, maar functioneert super goed. Niet helemaal hetzelfde en weet niet of dit ook een optie zou kunnen zin bij jou kat, maar wilde het toch even delen :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 16:15

Helaas is poeslief net ingeslapen. Het ging vanaf vanochtend snel bergafwaarts en dit was de eerlijkste oplossing voor haar. De kleine eigenwijze doerak zal gemist worden.. ;( <3

Afbeelding

Was foto's aan het terug zoeken en kwam een topic tegen van exact 10 jaar geleden..
Captain @ [BB-ITP] Zo maakt men tandenstokertjes..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:58

Wat verdrietig maar soms het beste sterkte

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:18

Oh jeetje wat verdrietig.... Sterkte...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:46

Ach wat naar. Heel veel sterkte!