Goudhamster met natstaart, tips gezocht!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

Goudhamster met natstaart, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 00:16

Hoi bokkers,

Ik heb dit bericht ook op een hamsterforum geplaatst, maar daar zijn niet zo veel actieve leden. Dus ik hoop dat jullie me misschien kunnen helpen :)

Ik heb een goudhamster van (ik gok) nu bijna 2 jaar. Ik heb haar aangeschaft augustus 2018.
Afgelopen zaterdag ben ik met haar naar de dienstdoende spoeddierenarts gegaan omdat ze een natte staart had, waarbij ik dus meteen aan wet tail disease dacht. De dierenarts bevestigde dit en heeft antibiotica meegegeven. Nu weet ik dat het een behoorlijk ingrijpende infectie is en dat veel hamsters er niet doorheen komen. Ik hoop bij jullie nog wat extra tips te krijgen.

Allereerst het antibiotica toedienen: Ik heb een klein spuitje meegekregen waarmee ik 0,1 ml verdunde antibiotica moet toedienen. Dit is bijna niet in haar bekje te krijgen. Daarom meng ik het nu door de brinta die ik bijvoer om wat voer binnen te krijgen. Ik heb het idee dat ze er een beetje omheen eet en ben dus bang dat ze te weinig antibiotica binnenkrijgt. Hebben jullie hier tips voor?

Dan de hygiëne: de kooi is behoorlijk groot dus complete bodembedekking is bijna niet mogelijk om dagelijks te verschonen. Ik verschoon nu dagelijks het nestmateriaal, de bovenlaag en de hoekjes waar ze plast. Daarnaast maak ik haar achterkant twee keer per dag schoon met een babydoekje. Ik wil ook niet al te veel polonaise aan haar lijf laten ondergaan, want ik merk dat ze er onrustig van wordt. Het was sowieso altijd al een hamster die wel tam was, maar geen knuffelaar. Gaat liever op avontuur. Ik merk dat dat het nu ook wat lastiger maakt. Hebben jullie ideeën om de kooi wat makkelijker schoon te houden?

Verder als jullie nog andere ideeën hebben dan sta ik daar open voor! Hopelijk komt ze er nog doorheen.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 00:49

Het lijkt mij het handigst om haar even tijdelijk in een kleinere kooi of bak te zetten zodat je het makkelijker schoon kan houden. Eventueel zou je iets van fleece op de bodem kunnen leggen zodat je dit makkelijk kan wassen.

De antibiotica zou ik zeker direct in het bekje geven! Wanneer je antibiotica namelijk gaat mengen moet ze alles van dit mengsel opeten om haar volledige dosis binnen te krijgen. Antibiotica in een tegenstribbelend dier krijgen is voor niemand leuk, maar het zal toch echt moeten. Bij de ratjes pak ik altijd hun kop tussen m'n wijs- en middelvinger, met m'n duim en ringvinger onder de oksels om het lijfje heen. Ik ben zelf rechts dus ik heb de rat dan in m'n linker hand. Op die manier heb je ze een beetje in de houdgreep waardoor je snel het spuitje achter de tanden kan steken en de antibiotica kan inspuiten. Het is een kwestie van snel zijn en durven. Snel de spuit in de mond duwen (dat mag best een stukje) en leeg spuiten. Het kan best zijn dat het spul een keer aan de muur eindigt :+ maar meestal heb je toch wel meer dan voldoende!

Mocht deze methode niet werken kan je ook nog proberen of je haar in een handdoek kan wikkelen

Succes en beterschap!

Gaabje

Re: Goudhamster met natstaart, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 08:18

Dank voor de tips! Qua kleiner verblijf is denk ik alleen haar reisbakje geschikt, maar die is wel erg klein. Eens kijken of dat wil lukken.

Antibiotica ga ik via jouw houdgreep proberen. Het is wel echt een hele lenige. Hoe is jouw ervaring met het later weer oppakken? Mijn hamster wordt wel snel achterdochtig, dus ik weet niet of ik haar na een dag of 2 nog kan oppakken.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 09:00

De houdgreep werkt! Haar koppie bleef veel stabieler en het ging super snel.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 01:42

Gelukkig! Ik heb met de ratjes nooit problemen gehad met niet meer willen komen of ze niet te pakken krijgen :) Succes ermee in ieder geval, hopelijk blijft het werken!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 09:13

Dankjewel! Tot nu toe gaat het nog goed. Ik had de afgelopen dagen het gevoel dat er niet veel vooruitgang in zat (ook geen achteruitgang), maar vandaag lijkt het een stuk beter.