(Schuil) Stalletje voor kippen/geit/shetlander

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

(Schuil) Stalletje voor kippen/geit/shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 18:14

Hoi! Misschien dat iemand hier mij kan helpen/hier ervaring mee heeft. Wij zijn bezig met een dierenweide en nu ben ik nog opzoek naar een geschikte, max 2.5 bij 2.5 schuilstal voor de dieren die erop komen. Zoals het er nu naar uitzien zijn dat 3 kleine schapen (ras;Kameroen) 4 kippen en misschien in de toekomst 2 kleine Shetlanders. In de wei staan ook een paar boompjes. Ik was zelf aan het kijken naar een klein tuinhuisje(op marktplaats) en om daar dan eventueel zitstokken/legnesten voor de kippen in te maken. De rest kan het dan gebruiken als schuilhok.. mocht een dier ziek zijn hebben we apart een mogelijkheid in onze grote schuur. Iemand hier misschien aanbevelingen voor een bepaalde schuur/ tips wat vooral niet te doen? Of inspiratie in de vorm van foto’s :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:55

2,5 bij 2,5m max?!
Dat is echt wel heel erg weinig voor schapen, kippen en shetten.
Kippen hebben wel echt een fijn afgeschermd slaap/leghok nodig, weg van de andere dieren.

Hier stal van 4 x 4m, 2 shetten en 1 Welsh prop ik er alleen allemaal in met oud en nieuw of echt in nood.

Sas_Mon

Re: (Schuil) Stalletje voor kippen/geit/shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:59

2.5 bij 2.5 is erg klein voor je hoeveelheid dieren. Als je daar 2 shetten instopt is ie vol. Ervanuitgaande dat de shetten elkaar mogen. Ik zou eerder 2x zon 2.5 bij 2.5 neerzetten.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 19:47

2,5 x2,5 had ik in mijn hoofd omdat het dan mooi net in een (uithoekje) van de wei staat . De Shetlanders staan ook op de planning voor lange termijn, denk inderdaad dat het dan te krap wordt en er nog een schuilstal bij moet (is pas over 1/2 jaar.. schapen en kippen komen binnenkort). Het is dus vooral bedoeld als schuilstal, een echte stal hebben we apart voor als een dier apart moet staan. Ik denk dan dat we maar voor een apart kippenhok gaan. Dus nu nog opzoek naar een schuilmogelijkheid voor de schapen, ik had gehoopt dat dat samen met de kippen kon ;)
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 17-03-20 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:50

Beter niet ivm bloedluis :)

Rose94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:51

Misschien zo’n iglo voor kalfjes?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:57

Voor kippen wil je echt een af te sluiten nachthok. Anders krijg je boomkippen. Als kippen zich niet veilig voelen in hun hok blijven ze daar echt niet als dat open is. Daarnaast doe je het om Vos, Rat en marterachtigen buiten te houden. Die vinden kip echt heel lekker.
Ik zou dus zeker 2 aparte hokken maken.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:59

Dit is echt veel te klein voor alle dieren die je noemt. Daarnaast moet je kippen echt apart gaan doen. Die moeten rustig op stok kunnen. Daar moeten geen ponies of schapen doorheen denderen snachts. Dan ontstaat er paniek. En bescherm je kippen goed tegen roofdieren.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:32

Alleen al onze kippen hebben 8m2..Voor de nacht en om met regen rond te scharrelen. Wat je nu voor ogen hebt is echt veel te klein.
Zal onze geiten/schapen en pony's niet als graadmeter noemen, want die hebben sowieso achterlijk veel ruimte. Maar dit is echt te krap hoor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:50

AnnoNiemand schreef:
Dit is echt veel te klein voor alle dieren die je noemt. Daarnaast moet je kippen echt apart gaan doen. Die moeten rustig op stok kunnen. Daar moeten geen ponies of schapen doorheen denderen snachts. Dan ontstaat er paniek. En bescherm je kippen goed tegen roofdieren.

Idd.

Mijn "weidebuurman" heeft dezelfde (afsluitbare) schuilstal van 4 x 4m, enkele schapen, wat geiten, en kippen, nu ook ganzen en loopeenden.

De kippen scharrelen overdag regelmatig in de normale schuilstal, en overal op de wei. Maar zij hebben wel hun eigen kippenhok met voersilo, stokken, en 2 legbakken met zaagsel.
Zodra het gaat schemeren gaan zij echt gewoon uit zichzelf hun hok in en "op stok"; die gaan echt niet in dezelfde stal (of andere kleinere schuilhokjes) bij de schapen en geiten zitten. Gewoon klein luikje waar ganzen/vossen niet door kunnen, verder dicht, kunnen zelf in en uit lopen.

Zou dus sowieso een apart groot genoeg kippenhok bouwen met stokken én legbak, en een aparte schuilstal voor de rest v/d (toekomstige) dieren.
Alsnog is 2 x 2m. dan veels te weinig.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:50

welmoedz schreef:
2,5 x2,5 had ik in mijn hoofd omdat het dan mooi net in een (uithoekje) van de wei staat . De Shetlanders staan ook op de planning voor lange termijn, denk inderdaad dat het dan te krap wordt en er nog een schuilstal bij moet (is pas over 1/2 jaar.. schapen en kippen komen binnenkort). Het is dus vooral bedoeld als schuilstal, een echte stal hebben we apart voor als een dier apart moet staan. Ik denk dan dat we maar voor een apart kippenhok gaan. Dus nu nog opzoek naar een schuilmogelijkheid voor de schapen, ik had gehoopt dat dat samen met de kippen kon ;)

Schapen en geiten eten je kippenvoer op en gaan aan de schijt als je ze samen wil houden.
En zeker geiten zijn meesters in inbreken, ze kruipen bij mij gewoon door het kippenluikje heen ( formaat krielkip ) :+
Ze lopen wel samen overdag maar dan haal ik het voer weg, en tegen de avond sluit ik de kippen op en krijgen ze hun bak voer.

Ik heb ooit een kinderhuis gekregen en uitgebreid, een stukje inloop stal, binnen stal en aan de achterzijde het kippenhok gebouwd.
Zoals die kwam
Afbeelding

en zoals die stapje voor stapje is uitgebouwd.
Afbeelding
Afbeelding

Wij hebben 7 kippen , en nu 2 ( voorheen 3 ) geiten die hier gebruik van maken voornamelijk de zomerdag. Onze geiten gaan in de winter de grote stal in maar een jaar rond zou met een buitenras prima kunnen.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:58

Ik ben trouwens ook wel benieuwd how groot je weide is?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 00:09

Het makkelijkst is het om zelf wat te bouwen, die tuinhuisjes zijn vaak niet zo'n goede kwaliteit of tweedehands al snel rot.
Je kan als je iets bouwt ernaast tegenaan iets voor de kippen doen, dan kun je daar een apart stukje bij maken waar de andere dieren niet kunnen komen.
In mijn profiel staan wel een paar foto's wat ik heb voor onze dieren. :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 00:13

Rose94 schreef:

ik heb die ook, ideaal.

Afbeelding
Wij hebben een 5 persoons

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 07:54

Birdie60 schreef:
Rose94 schreef:

ik heb die ook, ideaal.

[ [url=m/OXHhRz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben een 5 persoons

Stille meelezer.. ik vind een 5 persoons kalverhutje toch wel erg geestig.. voor als je de kinderen even wilt ophokken :D

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 19:33

Happinez schreef:
welmoedz schreef:

Schapen en geiten eten je kippenvoer op en gaan aan de schijt als je ze samen wil houden.
En zeker geiten zijn meesters in inbreken, ze kruipen bij mij gewoon door het kippenluikje heen ( formaat krielkip ) :+
Ze lopen wel samen overdag maar dan haal ik het voer weg, en tegen de avond sluit ik de kippen op en krijgen ze hun bak voer.

Ik heb ooit een kinderhuis gekregen en uitgebreid, een stukje inloop stal, binnen stal en aan de achterzijde het kippenhok gebouwd.
Zoals die kwam
[ Afbeelding ]

en zoals die stapje voor stapje is uitgebouwd.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wij hebben 7 kippen , en nu 2 ( voorheen 3 ) geiten die hier gebruik van maken voornamelijk de zomerdag. Onze geiten gaan in de winter de grote stal in maar een jaar rond zou met een buitenras prima kunnen.

Wauw wat heb jij die mooi uitgebouwd!! Bedankt voor de inspiratie !!

@Rosé en @birdie daar heb ik ook naar zitten kijken! Ik wilde sowieso een iglo kopen voor als de schapen bij goed weer in de andere wei lopen. Dus deze staat op mijn lijst, dank!

J_emma schreef:
Ik ben trouwens ook wel benieuwd how groot je weide is?

De weide/paddock is 300 m2 waar de kippen en schapen als het slecht weer is, de schapen lopen als het mooi weer is op verschillende stukken, totaal ongeveer 1ha.

Voor nu gaan we waarschijnlijk dit kippenhok halen;

Afbeelding

En ik wil zoiets gaan bouwen voor de schapen (wel alle kanten bedekt met hout en doorgang aan de voorkant)

Afbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 00:17

Tip voor jezelf, neem een kippenhok waar je zelf rechtop in kan staan. Die kleine hokjes zijn leuk maar een drama om schoon te maken.