Kat met neurologische problemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Kat met neurologische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 10:10

Onze 15 jaar oude kat heeft plotseling problemen met haar voorpootjes door een neurologisch probleem. De coördinatie is niet goed. Ze is nu opgenomen bij een kliniek. Een scan gaat 800 tot 1000 euro kosten en de verwachting is dat er vervolgens toch niet veel aan te doen zal zijn. Thuis gaat ze proberen overal op te springen, daar zit ze veiliger. Ik heb nu gevraagd of ze daar nog 24 uur kan blijven, in de hoop dat er toch nog wat verbetering komt. Ze eet en plast. Het begon gisteren aan het eind van de middag. Ze geeft niet de indruk pijn te hebben. Iemand ervaringen/tips?

Hevonen

Re: Kat met neurologische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:53

Geen ervaring hiermee, wel met oude/zieke/gewonde katten. Wij maken altijd een trapje voor dergelijke dieren zodat ze makkelijk op een stoel of bank kunnen klimmen. Eventueel kussens eromheen tegen bezeren bij het vallen.

Katten zijn vaak erg ongelukkig bij de dierenarts, zou haar daar niet te lang laten en zeker opzoeken als ze nog niet mee kan.
Mijn ervaring is dat dieren toch thuis op hun best zijn.

Sterkte ermee.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 11:02

Ik mag haar niet zien vanwege corona. Ik vind het heel moeilijk haar niet thuis te hebben, maar we hebben alleen het halletje bij het toilet waar ze nergens op kan springen en dat is onverwarmd en heel ongezellig. We hebben een open trap in de woonkamer.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:34

Kun je geen geïmproviseerd traphekje maken van een grote doos? En aan de achterkant een stuk stof nieten? Als ze zo slecht loopt, zal ze er niet overheen kunnen springen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 11:43

Het is een open wenteltrap en ze kan ook op de zijkanten van de treden proberen te springen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:52

Onze 16 jarige kater was dement. En heel mager.
Toen hij begon om te vallen hebben we hem laten inslapen.
Beestje was gewoon op.

Hoe katvriendelijk kan je kat nog verder leven?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 11:57

Ze is niet dement en ook niet heel mager. Ze ging eigenlijk gewoon heel aardig. Ze kan nog wel wat rondlopen, maar wel behoorlijk wankel. Sowieso ligt ze over het algemeen heel veel (te slapen).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:02

Waardoor denken ze dat het een neurologisch probleem is? Of denken ze ook nog aan een hernia? Is er al medicatie geprobeerd?

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar als je kat er goed uitziet, mooie bloedwaardes heeft, vrolijk is met levenslust en eet en drinkt zou ik wel haar de kans gunnen om te weten wat haar mankeert en of er een behandeling voor is.

Dus ook de vraag voordat je gaat beslissen: wat is er al allemaal uitgesloten en wat zegt de uitgebreide check van haar bloed en haar urine. Oftewel: wat zeggen de parameters hoe oud je kat echt is. Leeftijd zegt niets, wie weet heb jij juist weer die ene kat die 24 gaat worden..

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:06

Hier met mijn kat van 16 een paar maanden geleden. Opeens atactische verschijnselen bij de achterpoten. Bij de dierenarts ook aangegeven: ze is oud, dus als het niet 'simpel' te verhelpen is... dan laten we haar inslapen. Hij heeft haar toen een injectie met een ontstekingsremmer gegeven, in de hoop dat het een ontsteking zou zijn die op de zenuwen drukte en het heeft voor toen geholpen.

Toeval wil dat ze gisteravond erg verslechterd is, weer atactische verschijnselen. Eetlust is ook weg. Wij gaan over een half uur naar de dierenarts om afscheid van haar te nemen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 12:09

Ze heeft wel chronisch nierfalen, maar dat gaat eigenlijk best nog goed. Ze voeren voor de rest weinig uit, ze hebben het alleen over die scan. Aan het bloed zagen ze alleen die verhoogde nierwaardes, maar ik had niet de indruk dat die schrikbarend waren.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:12

Heel eerlijk en direct misschien, maar met een kat van die leeftijd zou ik een andere optie overwegen. Neurologische problemen zijn echt niet tof. Voor haar niet maar ook voor jullie niet om te zien. Lang gesleutel aan medicatie, als dat überhaupt kan helpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:18

Himyar schreef:
Onze 15 jaar oude kat heeft plotseling problemen met haar voorpootjes door een neurologisch probleem. De coördinatie is niet goed. Ze is nu opgenomen bij een kliniek. Een scan gaat 800 tot 1000 euro kosten en de verwachting is dat er vervolgens toch niet veel aan te doen zal zijn. Thuis gaat ze proberen overal op te springen, daar zit ze veiliger. Ik heb nu gevraagd of ze daar nog 24 uur kan blijven, in de hoop dat er toch nog wat verbetering komt. Ze eet en plast. Het begon gisteren aan het eind van de middag. Ze geeft niet de indruk pijn te hebben. Iemand ervaringen/tips?

Geen scan doen maar bloeddruk meten, zo begon het bij onze kat ook. Die deed ook vreemd met de voorpoten en bleek torenhoge bloeddruk te hebben. Daar heb ik zelf op gezocht, helaas waren we er wat haar zicht betreft te laat bij want ze was inmiddels blind maar ze heeft nog drie jaar geleefd op medicatie .

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 12:20

Haar zicht was gisteren nog goed. Zijn er medicijnen voor bij hoge bloeddruk en hoe heten die? Ik vraag me af of ze dat hebben opgemeten. Bigone, had jullie kat nierfalen?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 12:39

Ik ga haar om één uur ophalen. Ze hebben geprobeerd haar bloeddruk op te nemen, maar ze is zo woest en opstandig dat dat niet gaat. En dan is natuurlijk de bloeddruk sowieso heel hoog, doordat ze zich zo boos maakt. Ze haat het om bij haar mensen weg te zijn en in zo'n omgeving te zijn. Ze zit bij de spoed, omdat onze eigen da gisteren dicht was.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:49

Himyar: Vaak is het ook dat ze door nierfalen alles niet meer lekker rond krijgen, de afvalstoffen gaan toch hun tol eisen. De afvalstoffen kunnen gaan 'stapelen' waardoor je zulke verschijnselen kan krijgen. Ik zou kijken hoe het gaat aankomende 2 dagen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 12:57

Kunnen ze dat stapelen aan het bloed zien? Dan zouden ze haar toch moeten spoelen?
Een kat in laten slapen die ik in deze huidige toestand niet heb kunnen observeren om te zien of ze desondanks nog gelukkig is thuis kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Vrijwel gelijk nadat we het gisteren hebben vastgesteld, is ze in haar reismandje gegaan en ben ik op pad gegaan maar de da. De dierenarts heeft haar ogen bekeken en daaraan waren geen afwijkingen te zien.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 13:03

Sterkte Ista.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:08

Bloeddruk meting is een hele goede tip en zou een standaard onderzoek moeten zijn bij de senior katten met deze klachten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:13

bigone schreef:
Himyar schreef:

Geen scan doen maar bloeddruk meten, zo begon het bij onze kat ook. Die deed ook vreemd met de voorpoten en bleek torenhoge bloeddruk te hebben. Daar heb ik zelf op gezocht, helaas waren we er wat haar zicht betreft te laat bij want ze was inmiddels blind maar ze heeft nog drie jaar geleefd op medicatie .

Heel goede tip van bigone nu ik lees dat er wat sprake is van nierfalen.

Die bloeddruk zou ik deze dagen wel gaan laten meten, dan maar boos in de reismand ofzo.. het kan zowel aan de staart als de voorpoot. En dan even wachten tot ze minder boos is, of thuis laten opmeten.

Niet zomaar opgeven hoor! Kun je haar nierwaardes opvragen, dan weet je beter waar we het over hebben. Als die nierwaardes licht verhoogd zijn is dat geen reden tot inslapen.

Krijgt ze een beleid voor haar nieren? Medicijnen? Dieet?

Ik zou echt
- bloeduitslagen opvragen
- urine onderzoek (ivm nieren ook zeker eiwit laten checken via het apparaat en niet via dipstick), ook suiker meenemen.
- bloeddruk opmeten

Voor hoge bloeddruk (en ook eiwit in de urine door nierfalen) zijn er medicijnen zoals semintra en oa fortekor en benakor.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 13:15

Urine is volgens mij niet onderzocht. Hebben ze niets over gezegd. Onze eigen da heeft nooit medicijnen voorgeschreven. Ik geef haar zelf al acht maanden wietolie, dat geef ik de laatste tijd in een liquid stick. Niet zo lang terug had ze een vechtabces. Dat is toen open gemaakt en toen heeft ze antibiotica en pijnstillers gehad. Ze krijgt nierdieet. Onze vaste da heeft volgens mij nog nooit haar bloeddruk opgemeten.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 16-03-20 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:31

Onze kat begon twee jaar voor de blindheid ( 15 jr oud) met zo af en toe vreemd voor zich uit kijken en een van de voorpootjes vreemd voor zich te houden . Heel soms dus dacht die word oud en krijgt epilepsie. Na een lange periode kwamen er twee flinke epileptische aanvallen bij en het bovenop de kast kruipen. Pas toen mijn man zei, ze ziet ook niet goed meer ben ik er in gedoken en kwam ik op dat bloeddruk verhaal. Toen was ze zo ziek dat ik de da thuis heb laten komen en daar de bloeddruk opgenomen. Meteen medicatie en nog twee jaar geleefd, 19 geworden. Ze heeft zich met haar blindheid prima gered maar op een gegeven ogenblik was het op, ik zag dat ze nog een lichte aanval kreeg en in de weken erna de weg kwijt, overal tegen aan lopen en de bak niet meer vinden. Tien hebben we haar laten gaan. Maar ik sla mezelf nog steeds voor m’n kop dat ik in eerste instantie aan epilepsie dacht , dat was het ook alleen wel veroorzaakt door hoge bloeddruk en wanneer je dan gaat zoeken blijkt dit heel erg veel bij oudere katten te gebeuren.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 13:33

Ik zal eens kijken of ik een da aan huis kan laten komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:36

Himyar schreef:
Ik zal eens kijken of ik een da aan huis kan laten komen.

Goed idee , mijne was zwak dus liet het toe, ze doen dat door een bandje om de staart dus het is niet makkelijk. Anders de beslissing nemen om toch met medicatie te starten zonder onderzoek . Ook link maar toch , dat ergens bovenop klimmen is toch wel een symptoom. Onze had wel slechte nieren het laatste half jaar maar ja, 19.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 14:52

Ze is net thuis. Stom, we lieten haar op de parketvloer uit het mandje en toen bleef ze onderuit gaan . Nu ligt ze op de bank, ik heb haar daar op gedaan, want ze wilde gelijk de trap op.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:56

Kan dat vechtabces iets van een hersenvliesontsteking gegeven hebben? Maar ze heeft geen koorts?