soesita schreef:Met veel geduld en lekkers lukt het vaak wel. Trosgierst en groenvoer, daar doen ze het vaak wel voor. Zeker als ze die lekkere hapjes eerst leren kennen (dus gewoon in de kooi aanbieden) en later, als ze weten hoe lekker het is, vanop je stille hand in de kooi. En daarna telkens een stapje verder.
Voorts is het ook goed om hen veel aandacht te geven zodat ze vertrouwd met je raken.
Kanaries worden vaak onderschat, vind ik. Ze kunnen erg goed met hun mens communiceren, aangeven wanneer ze nieuw voer of een bad willen, bijvoorbeeld. Ze zijn razend nieuwsgierig en speelser dan je denkt. En ze zoeken graag contact met de mensen om hen heen.
Natuurlijk kunnen ze niet klimmen, zoals parkieten, maar vogelspeeltjes onderzoeken en nieuwe dingen ontdekken doen ze graag. Ze worden nog te vaak in saaie, lege kooitjes gehouden waar ze geen afwisseling en geen speeltjes aangeboden krijgen.
dankjewel voor de tips, ik ga morgen gelijk trosgierst halen 
Een saaie kooi hebben ze absoluut niet, heb verschillende soorten zitstokken, speeltjes, badje, nestjes, nestmateriaal etc in de kooi hangen, dus genoeg om mee te spelen denk ik