kanarie tam maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vosje98

kanarie tam maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 21:29

Ik heb sinds vandaag een kanarie koppeltje (rood mannetje en muskleurig vrouwtje). En zou ze heel graag tam willen maken. Ik vraag me af hoe dat precies moet :)
Ze zijn al best wel gewend aan mensen, kan bij de kooi zitten en tegen ze praten zonder dat ze gestrest raken. Maar mijn vraag is hoe moet ik het verder aanpakken om ze uiteindelijk te kunnen leren op mijn hand te zitten en los door de kamer te vliegen

Hoppit

Re: kanarie tam maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:50

Succes :) Veel geduld, zijn niet de makkelijkst tam te maken vogels.
Proberen met iets lekkers in de hand in de kooi, kijken of ze op je komen zitten.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 22:02

Met veel geduld en lekkers lukt het vaak wel. Trosgierst en groenvoer, daar doen ze het vaak wel voor. Zeker als ze die lekkere hapjes eerst leren kennen (dus gewoon in de kooi aanbieden) en later, als ze weten hoe lekker het is, vanop je stille hand in de kooi. En daarna telkens een stapje verder.

Voorts is het ook goed om hen veel aandacht te geven zodat ze vertrouwd met je raken.

Kanaries worden vaak onderschat, vind ik. Ze kunnen erg goed met hun mens communiceren, aangeven wanneer ze nieuw voer of een bad willen, bijvoorbeeld. Ze zijn razend nieuwsgierig en speelser dan je denkt. En ze zoeken graag contact met de mensen om hen heen.

Natuurlijk kunnen ze niet klimmen, zoals parkieten, maar vogelspeeltjes onderzoeken en nieuwe dingen ontdekken doen ze graag. Ze worden nog te vaak in saaie, lege kooitjes gehouden waar ze geen afwisseling en geen speeltjes aangeboden krijgen.

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 22:07

soesita schreef:
Met veel geduld en lekkers lukt het vaak wel. Trosgierst en groenvoer, daar doen ze het vaak wel voor. Zeker als ze die lekkere hapjes eerst leren kennen (dus gewoon in de kooi aanbieden) en later, als ze weten hoe lekker het is, vanop je stille hand in de kooi. En daarna telkens een stapje verder.

Voorts is het ook goed om hen veel aandacht te geven zodat ze vertrouwd met je raken.

Kanaries worden vaak onderschat, vind ik. Ze kunnen erg goed met hun mens communiceren, aangeven wanneer ze nieuw voer of een bad willen, bijvoorbeeld. Ze zijn razend nieuwsgierig en speelser dan je denkt. En ze zoeken graag contact met de mensen om hen heen.

Natuurlijk kunnen ze niet klimmen, zoals parkieten, maar vogelspeeltjes onderzoeken en nieuwe dingen ontdekken doen ze graag. Ze worden nog te vaak in saaie, lege kooitjes gehouden waar ze geen afwisseling en geen speeltjes aangeboden krijgen.

dankjewel voor de tips, ik ga morgen gelijk trosgierst halen :)

Een saaie kooi hebben ze absoluut niet, heb verschillende soorten zitstokken, speeltjes, badje, nestjes, nestmateriaal etc in de kooi hangen, dus genoeg om mee te spelen denk ik :)

Meliaforever

Re: kanarie tam maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:37

Ja kanaries zijn een stuk lastiger tam te maken dan bijvoorbeeld parkieten. Weet je ook de leeftijd? Je kan ze loslaten als je de tijd hebt, gordijnen voor de ramen. Ze gaan vanzelf terug hun kooi in, ze krijgen vanzelf honger. :+ Zo niet, dan de kamer donker maken en dan kan je ze zo oppakken en terug zetten. :)

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 21:06

Meliaforever schreef:
Ja kanaries zijn een stuk lastiger tam te maken dan bijvoorbeeld parkieten. Weet je ook de leeftijd? Je kan ze loslaten als je de tijd hebt, gordijnen voor de ramen. Ze gaan vanzelf terug hun kooi in, ze krijgen vanzelf honger. :+ Zo niet, dan de kamer donker maken en dan kan je ze zo oppakken en terug zetten. :)

Ze zijn max n jaar oud
Ik wacht wel even met loslaten tot ze op mijn hand durven te zitten. Zie echt gebeuren dat ik ze anders niet meer in de kooi krijg xD