Hond is nagel kwijt, ervaringen gezocht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muiz
Moderator Algemeen

Hond is nagel kwijt, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 21:24

Ik pas een tijd op de Rottweiler van mijn ouders omdat ze op vakantie zijn. Geen enkel probleem, ik ken de hond aangezien ik ermee opgegroeid ben en ik vind het heerlijk om met haar in het bos te lopen.

Nu is dat zondag helaas een beetje mis gegaan denk ik. Onderweg hoorde ik ineens een piep uit de hond komen. Ondanks dat het geen pieperd is leek er verder niets aan de hand en ben ik dus gewoon doorgelopen.

Toen ik thuis een tijd op de bank had gezeten merkte ik ineens dat ze aan haar poot likte dus ik dacht dat ze misschien in strooizout had gestaan oid, dat vind ze normaal heel vervelend. Ik heb de hond verteld dat ze niet mag likken en ik dacht dat het klaar was. Toen ik opstond om naat de wc te gaan zag ik ineens dat mijn halve huis onder de bloederige honden voeten zat >;)
Blijkt dus dat ze ergens een nagel is verloren. Ik gok dus in het bos maar in mijn auto zat geen bloed.

Aan de basis van de nagel zit nog wat nagel maar voor de rest is de hele nagel er af en is alleen het leven nog over. Zondag heb ik het ontsmet en een sokje aangedaan tegen het likken. Maandag en vandaag heb ik het vooral met rust gelaten en gezorgd dat ze niet in vieze plekken gaat staan tijdens het uitlaten. Voor zover ik op internet kon vinden is er verder ook geen reden tot paniek zolang het niet gaat ontsteken.
Ze likt wel veel maar loopt verder niet moeilijk. Mocht ik het idee krijgen dat het haar wel in de weg zit ga ik er uiteraard naar laten kijken.

Maar nu ben ik wel benieuwd of andere hondeneigenaren al eens zo iets gehad hebben en hoelang het kan duren voor de nagel weer een beetje terug is.

Anoniem

Re: Hond is nagel kwijt, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:27

Ik heb er nooit wat aan gedaan. Vaak hebben ze hier een aantal dagen last van en daarna rennen ze weer normaal rond.

Hou het alleen even in de gaten ivm ontstekingen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:29

“Hier” (uitgeplaatst) eentje die horizontaal zn nagel gescheurd had. Groeide gewoon nieuwe nagel boven. Dus het losse stuk zo kort mogelijk geknipt dat t leven kon indrogen en nu groeit t goed.
Alleen droog en schoon houden.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 21:36

Goed om te horen, ik verwachtte ook niet dat het iets bijzonders zou zijn maar het is toch niet echt mijn hond meer dus ik ben wel voorzichtig :(:)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:53

Wij hebben een Duitse dog gehad die dat had gedaan. Maar dat bloedde echt als een rund, iedere keer als hij zich stootte. Dus een tijdje een verbandje er omheen gehad ter bescherming, en groeide vanzelf weer netjes terug.
Maar als het verbandje vergeten werd of je was te laat met een nieuwe er op doen als je het even liet luchten zat alles onder het bloed..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:57

Hier eentje die al een paar keer de nagel aan zijn 5e teentje is kwijt geraakt. Groeit vanzelf weer. Uiteraard wel in de gaten houden dat het niet infecteert.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:07

2x gehad met mijn hond.

De eerste keer heb ik het schoon gehouden, paar keer wat ontsmet en het genas prima.

Tweede keer ook schoongehouden, maar toen liep ze de volgende dag op 3 poten.
Een infectietje aan het botvlies van de nagel, en dat is erg pijnlijk.
Toen bij de dierenarts pijnstiller gekregen (nou ja, gekocht dan. :') ) en iets om het voetje mee in te sprayen 3x daags en een korte antibioticum kuur.

Mijn dierenarts gaf ook aan dat zolang ze gewoon goed of redelijk oké lopen, het meestal vanzelf goed komt.

Als je de pech hebt dat het iets gaat ontsteken, dan moet je er wat mee.
Hij vond het logisch dat ik er de eerste keer niet mee bij hem ben geweest.
En volledig terecht dat ik dat de tweede keer wel deed.

Dus zo ga ik er mee om.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:16

Hier hebben we er ook meerdere ervaringen mee.
1x de dierenarts gebeld toen het nageltje er helemaal af lag en ook bloedde. De DA zei toen hetzelfde eigenlijk als bij mijn voorgangers. In de gaten houden, maar zal vanzelf indrogen en opnieuw aangroeien.

Laatst nog naar de DA geweest omdat de nagel van het wolfsklauwtje helemaal was ingescheurd en haar pijn deed.
Meestal trekt de DA dan de nagel eraf, als die los genoeg zit. Maar in ons geval was dit niet zo. Ze hebben het nageltje zover mogelijk afgeknipt en later is die eraf gevallen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:36

Goed schoonhouden (badje biotex oid na het uitlaten) en voorkomen dat ze er teveel aan gaan likken. Mijn hond heeft het 3 keer gehad en er groeide iedere keer een heel gek nageltje voor terug (was dunner en stond omhoog) helaas kon de DA er niets aan doen, bang dat ze te snel in het levend zou zitten. Dus daarom is het vaker gebeurd dat hij afscheurde. Het doet wel heftig zeer, dus als hij veel last heeft is een verbandje misschien een idee.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:40

Toen onze Beagle zijn teentje af had gescheurd heeft de da het dicht gebrand, anders wilde het bloeden niet stoppen. Het was echt een bloedbad.