Een tijd terug had ik dit topic geplaatst: [BB] Kat eet plotseling niet meer
Kort samengevat wilde mijn kat Gizmo ineens niet meer eten. Dat is gelukkig uiteindelijk vanzelf goed gekomen. Later heeft hij een abces ontwikkeld boven zijn oog, dat geopereerd is.
Nu zijn we wat verder. Het abces is teruggekomen, en wat onder de duim gehouden met antibiotica. Hij is nu weer een week of wat van de antibiotica af, maar helemaal weg is het abces niet. Hij heeft dus nu een 'half oog' omdat het abces zijn oog wat dichtdrukt. Het lijkt wel stabiel, het wordt niet erger.
Daarnaast heeft hij sinds een half jaar diabetes. Hij heeft echter zeer weinig insuline nodig (2IE per keer). Daarmee zat hij mooi ergens tussen de 6-8. Tijdens het ziek zijn heeft hij tijdelijk meer gehad omdat hij veel te hoog zat (3IE en zat boven de 15). Later zijn we weer naar 2IE gegaan toen het weer in het juiste bereik leek te zitten.
Echter heeft hij nu twee keer gehad dat hij 's avonds ineens niet alles meer op wil eten. Uiteindelijk komt zijn bak wel leeg, maar met moeite. Vaak eet hij nog wat moeilijk de voerbeurten daarna maar gaat hij redelijk snel weer normaal eten. Dit lijkt samen te gaan met een grote stijging in glucose (naar de 15). Ook plast en drinkt hij veel meer daarna.
De eerste keer dat dit gebuerde had ik hem de dag erna gemeten en toen zat hij dus op de 15, de dag daarna weer op de 6. Van de week had hij weer zo'n moment en vandaag heb ik hem kunnen meten, weer op de 15...
Natuurlijk staat Gizmo onder controle en behandeling van een dierenarts met wie we dit allemaal ook bespreken*. Maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit ziektebeeld (schommelingen in glucose, abces) herkennen. Ik vind het nog erg moeilijk er een touw aan vast te knopen. Er lijken allemaal correlaties te zijn, maar wat nu oorzaak-gevolg is is lastig... Dus alle input is welkom!

* Bij de behandeling van zijn abces is ook zijn bloed onderzocht, is er een röntgen-foto gemaakt en een echo. Alle drie gaven een beeld van een gezonde kat, minus de hoge glucose.