Kat suikerziekte, niet te behandelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Kat suikerziekte, niet te behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 06:45

Sinds 2012 hebben wij Borry.
Borry was nog geen haar en woonde in een soort van studentenhuis. Ze kreeg wel eten, maar zat vrijwel altijd alleen.
Vanaf het begin dat wij jaar hebben is ze schuw maar ik had altijd gedacht dat het wel goed kwam.
Helaas is ze altijd heel afstandelijk gebleven, soms merk je ook dat het zoveel stres veroorzaakt en dat ik echt het idee heb dat ik haar beter kan laten gaan.
We hebben ook geprobeerd om een andere plek te zoeken maar dat vind ik heel lastig, waar komt ze terecht.
Niemand die haar wil, je kunt haar niet zomaar aanhalen ofzo.

Vorig jaar had ze een abces in haar flank, die is 2x in 8 maanden tijd open gemaakt bij de dierenarts en behandeld en de nodige kuren ab.
Deze dierenartsbezoeken zijn een hel, want we moeten haar in een kooitje krijgen en bij de da moet ze eerst platgespoten worden.
Het is dus geen poes waarvan we zeggen, dat doen we even.
Gelukkig is het na de laatste keer goed hersteld.
Ik had tevens eens compleet bloed laten prikken, puur omdat ze toen sliep en kijken of ze verder in orde is.
Hierin bleek haar suiker verhoogd, hebben dit nog getest met een extra test omdat suiker ook door stres wat kan verhogen.
Maar was echt te hoog.

De laatste tijd merk ik dat ze wat meer drinkt, voorheen heb ik nooit niks gemerkt.
En nu braakt ze.
Nu heeft een van de andere katten ook 2 dagen gebraakt, denk door een virusje dus dat kan het ook zijn.
Maar ik ben zo bang dat die suikerziekte nu steeds meer problemen gaat geven.

Ik zie bij de kat van een vriendin wat de behandeling van suikerziekte inhoud en dat is met haar al uitgesloten.
Dat insulineprikken gaat me 1x lukken en daarna nooit meer, gezwegen naar de dierenarts steeds.

Ze krijgt al royal canin sensitive zodat alles zo min mogelijk belast wordt.
Met de dierenarts is overlegd en zij zijn het met me eens als ik zeg dat als de klachten verergeren het stopt voor haar.
Maar ik vind dat wel heel erg lastig, ze is pas 8,5 jaar.
Het is echt een complexe poes die niets van mensen maar ook niets van andere katten wil weten.
Verder mag ze gewoon haar gang gaan en moet ze niks, maar op het moment dat ze wat heeft is het lastig.

Heeft hier iemand ideeën?

Pluttersput

Re: Kat suikerziekte, niet te behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 06:54

Dit klinkt misschien heel bot..

Maar in dit geval zou ik denken: die kat heeft een gouden leven gehad bij jullie, er is op alle fronten rekening gehouden met haar.
Dan zou ik er voor kiezen om het te laten gaan zolang het goed gaat, en als het niet meer gaat is het klaar. Het is inderdaad wat je zegt, als de dierenarts zoveel stress geeft is het niet te behandelen. Mijn moeder heeft ook een kat met suiker. En buiten dat je elke dag moet prikken, moet je in het begin vaak langs de dierenarts om de insuline in te stellen...

Heel veel sterkte, wat je ook besluit, het is goed :(:)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 06:57

Brok gaan voeren voor diabetes misschien? Of wat meer blik of vers vlees en eventueel aan lengen met water. Vocht is erg belangrijk in elk geval.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 06:58

Ben het helemaal met je eens hoor, maar toch voelt dat als opgeven.
Misschien is het een virusje maar als ze echt te ziek wordt is het idd klaar, dierenarts is het daar volledig mee eens.
Maar ja soms hoop je toch dat iemand nog een tip heeft.
En misschien ook een stukje bevestiging dat als ik haar moet laten gaan, ik alles geprobeerd heb.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 07:00

dierenfan schreef:
Brok gaan voeren voor diabetes misschien? Of wat meer blik of vers vlees en eventueel aan lengen met water. Vocht is erg belangrijk in elk geval.

Ze krijft al extra vlees en water drinkt ze zelf behoorlijk.
Ze krijgt een prima brok en met een brok alleen kan helaas niet alles opgelost worden.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 07:20

Toch is bijvoorbeeld royal canin diabetici een betere keus. De sensitive is meer voor katten met een gevoelige huid of darm en bevat niet per se minder koolhydraten.
Veel meer kan je denk ik niet doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 07:23

dioni schreef:
Toch is bijvoorbeeld royal canin diabetici een betere keus. De sensitive is meer voor katten met een gevoelige huid of darm en bevat niet per se minder koolhydraten.

Ik zal dit even overleggen met de da.
Dit voer wordt normaal natuurlijk gegeven in combi met spuiten.
Even kijken of het verder geen kwaad kan.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 07:36

Nee dieren die op insuline staan hoeven niet perse ook diabetes brok te krijgen. T wordt wel aangeraden voor dieren die bijv lastig in te stellen zijn. Ik zou dus zeker deze poes wel die brok gaan geven in afgemeten porties op gezette tijden. Ze komt niet buiten denk ik hé? Meer kun je als ik t zo lees niet doen voor haar. Prikken is geen optie en zelf glucose meten dus ook niet. Je doet t denk ik al hartstikke goed!

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:27

Zoals al eerder aangegeven, RC diabetic. Hou er wel rekening mee dat ze er dan echt niets anders naast mag. Nog geen brokje van de andere katten. Dus dat is iets wat je in je overweging mee zal moeten nemen. Daarbij moet je echt op gezette tijden voeren.

Succes!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 09:55

Dan zou alles al op dat voer moeten want dat is geen doen anders.
Van de dierenarts mag ze eten zoals ze altijd heeft gedaan, haar brokjes staan er altijd.
Met spuiten zoudat wel op meergezette tijden moeten.
Vraag me af hoe mensen met een baan en wisselende diensten dat doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 10:17

Ben me ook aan t verdiepen in het voer aangezien ik ook een kat heb die snel last jeeft van de urinewegen :roll:

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:28

jesito schreef:
Ben me ook aan t verdiepen in het voer aangezien ik ook een kat heb die snel last jeeft van de urinewegen :roll:

Dan heb je niets aan diabetic voer maar meer aan urinary ofzo en nog beter even urine laten onderzoeken wat exacte probleem is en daar afgestemd voer op kopen.

Veel katten hebben de neiging te weinig te drinken. Veel problemen kunnen dus al opgelost worden door het vocht niet als water aan te bieden maar wat vlees geven met extra water er door. Of koffiemelk aan lengen met water enz gewoon dat het water een smaakje heeft.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:33

Ik heb een aantal jaren in de dierenartspraktijk gewerkt en daar hadden wij best een lange tijd goed succes met enkel ander voer (RC Diabetic). Die kat kon ook niet geprikt worden. Als het voor jouw kat met dit voer ook nog een tijd lang goed te houden is, dan zou ik dat zeker de moeite waard vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:35

Kennis heeft meer dan tien jaar haar suiker kat gespoten, dier is 20 geworden. Wel vertelde ze dat de volgende keer direct afscheid zou worden genomen. Puur om het regelen, nooit wegkunnen want zoveel mensen die het spuiten overnemen waren er niet. En dit was een gemakkelijke kat.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:38

Geen brokken voeren (daar zitten koolhydraten in), maar juist vers vlees! Bijvoorbeeld Carnibest diabetes of Barfmenu Cattery. Beide compleet voer zonder koolhydraten. Katten hebben geen koolhydraten nodig, ze kunnen eiwitten prima als brandstofbron gebruiken. RC diabetes brok is hoe dan ook nog steeds een brok én bevat dus koolhydraten. Niet doen dus! Bij veel katten kan suikerziekte opgelost worden met deze voerverandering, zodat je dus niet (meer) met insuline in de weer hoeft. Dit is het proberen waard! Liever vandaag nog beginnen dan morgen. Ik ken meerdere gevallen waarbij het suikerprobleem hierdoor opgelost is. Ook toen dierenartsen hier geen heil in zagen of zeiden dat het niet zou gaan werken.

Kijk anders ook even op http://www.desuikerkat.nl

Nog een voordeel is dat je dit vlees kan aanlengen met warm water, waardoor de kat ook nog eens meer vocht binnenkrijgt.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:49

Hetzelfde aan de hand gehad. Een kat gehad met suiker. Geprobeerd te spuiten maar werd niet stabiel. Laten gaan op 10 jarige leeftijd. 3 jaar geleden onze Sjors, 15 jaar en suiker. Ik heb hem meteen laten gaan omdat dit niet een kat was die je makkelijk kon prikken. Waar wordt het beestje blij van heb ik mezelf voorgehouden. Zeker niet van de stress die het prikken op zou leveren. Zijn broertje van 18 is er nog. Kijk naar het beestje. Dat is het belangrijkste.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:56

Ook voor alle andere mensen met hetzelfde kattenprobleem, echt, probeer vers vlees zonder koolhydraten. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken. Géén diabetesbrokken geven, naar KVV zonder koolhydraten! Barfmenu cattery kun je bij de Welkoop bestellen en kost slechts 5 euro per kg. I.t.t. Carnibest diabetes, dit is door de prijsstijging enorm duur geworden (van 5 euro naar 6,75 per kg).

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:30

Ik ga mee met de vers vlees adviezen.
Zo min mogelijk koolhydraten voeren. En direct ook veel beter voor de urinewegen. Echt de moeite waard om te proberen :)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:43

Mocht je geen vers vlees willen voeren (of mochten je katten het niet eten hier meerdere katten gehad die het echt niet moesten) kan je eventueel kijken naar power of nature fee's favorite brokken hebben ook maar 3% koolydraten. Heeft ook een hoog eiwitgehalte wat volgens onderzoek ook een positief effect heeft op blaasgruis. Dus mocht vers niets voor je zijn

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:49

2 katten gehad met diabetes. Beide goed te prikken maar na het avontuur met kat 1 wilde ik niet meer prikken. Ik ben mij gaan verdiepen in goed voer en over gegaan op Carnibest diabetes. Zijn waardes zakte (prikte regelmatig zelf bloed) en had ook geen last meer van blaasgruis. Kat 2 heeft het ruim 5 jaar nog goed gedaan op alleen carnibest diabetes dus ook geen brok en dus geen insuline. Hij is 17 jaar geworden.

Advies: verdiep je in voer en geloof niet alles wat op de zak staat. Op deze website vind je enorm veel informatie over goede brokjes en natvoer: https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbro ... _De_merken

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:10

ryukapple schreef:
Mocht je geen vers vlees willen voeren (of mochten je katten het niet eten hier meerdere katten gehad die het echt niet moesten) kan je eventueel kijken naar power of nature fee's favorite brokken hebben ook maar 3% koolydraten. Heeft ook een hoog eiwitgehalte wat volgens onderzoek ook een positief effect heeft op blaasgruis. Dus mocht vers niets voor je zijn

Op zich eens, als zou ik eerder dan gaan voor volledig natvoer (als je niet op vers wil). Dat is fijner met blaasgruis. Of evt een combi van deze brokken en natvoer.
Maar wel een fijne brok idd qua koolhydraatgehalte :)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:51

jesito schreef:
dioni schreef:

Ik zal dit even overleggen met de da.
Dit voer wordt normaal natuurlijk gegeven in combi met spuiten.
Even kijken of het verder geen kwaad kan.

Er is voor wat veel beter is dan royal cabin diabetici, want hier zit nog mest war koolhydraten in. Zoek voer met heel weinig koolhydraten en veel eiwitten. Veel beter voor katten met suikerziekte. Dit kan brok of natvoer zijn.

En als ander voer niet helpt, dan liever niet te lang laten doorlopen met suikerziekte. De kat zal anders alleen maar zieker worden.

Je kan trouwens ook zelf de bloedwaarde meten ipv door de dierenarts, scheelt al vele stress bij de kat.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:47

Helaas, geen tips, maar toevallig wel 2 katten met FIP. De ene liet zich makkelijk behandelen, dus zijn leven hebben we zo lang mogelijk gerekt dmv medicatie en DA bezoeken. De andere was schuw en lag na 1 pil al direct de hele dag te bibberen onder de bank, dus voor haar zou intensief behandelen een kwelling zijn geweest. We hebben haar lekker vertroeteld en zodra ze slecht werd in laten slapen.

Het is zeker de moeite waard om te kijken wat je met voer e.d. nog kan bereiken, maar je hoeft je zeker niet schuldig te voelen dat je inslapen overweegt als het slechter gaat. Kwaliteit van leven is veel belangrijker dan het zo lang mogelijk rekken "omdat het kan." Sterkte!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:18

Ik heb ruim 8 jaar een diabeteskat gehad. Spoot twee keer per dag insuline en omdat het een makkelijke kat was qua spuiten ben ik er aan begonnen. Als hij niet makkelijk was geweest en koolhydraatvrij voeren zou geen, of onvoldoende, effect hebben geven zou ik gekozen hebben voor inslapen.

Denk dat koolhydraatarm/vrij voeren wel iets is om uit te proberen. Ik heb best lang Bozita blikvoer gegeven, te bestellen bij Zooplus. Mijn kat weigerde kvv te eten, maar ik gaf af en toe wel kipfilet en lamshart.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 22:25

dierenfan schreef:
jesito schreef:

Dan heb je niets aan diabetic voer maar meer aan urinary ofzo en nog beter even urine laten onderzoeken wat exacte probleem is en daar afgestemd voer op kopen.

Veel katten hebben de neiging te weinig te drinken. Veel problemen kunnen dus al opgelost worden door het vocht niet als water aan te bieden maar wat vlees geven met extra water er door. Of koffiemelk aan lengen met water enz gewoon dat het water een smaakje heeft.

Ze heeft urinary gehad maar doet het beter op de sensible die ook de urinewegen stimuleerd.