Hond is loops; nestje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hatsikidee89

Hond is loops; nestje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 19:31

Onze hond is loops! Ze is nu goed 2.5 jaar. Raszuivere bullmastiff en heb al wat rond gekeken naar een zuivere reu. Ook gevonden.

Maar nu, we zitten op dag 3 van de loopsheid dus zouden we vanaf de 9e of 10e dag kunnen dekken. Zo'n nestje van onze eigen hond lijkt me fantastisch maar ook heel veel werk, en tegen de tijd dat de pups weg kunnen is het vakantie tijd.
Zelf zouden we 1 teef willen houden, en daarna onze eigen teef steriliseren. Ze is er altijd heel sneu van als ze loops is en is daarna ook schijnzwanger.

Mijn grootste angst; dat me hond iets overkomt :( dat de pups niet goed terecht komen en dat we met een paar pups blijven zitten..

Mensen ervaring met het fokken van een nestje??

StonedRomy

Re: Hond is loops; nestje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:34

Als je nu zo twijfelt zou ik haar deze loopsheid niet laten dekken. Risico heb je, maar je had al lang kunnen kijken hoeveel interesse er is via rasvereniging.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:34

Heb je bloedonderzoek laten doen? Getest op HD/ED? Getest op andere erfelijke kwalen die bij dit ras horen? Heb je stamboomonderzoek gedaan om inteelt te voorkomen?

Er gaat heel wat vooraf aan het fokken van een nestje. Ik heb zelf meerdere onderzoeken bij mijn Rottweiler reu laten doen. Deze waren allemaal goed. Toen kreeg hij epilepsie en toen heb ik hem terug getrokken voor de dek.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:35

Slecht idee,je hebt neem ik aan nergens op getest Hd Ed ? Bovendien kijk eens wat er in asiels aan dit soort rassen zit. Geen ras voor iedereen.

Natuurlijk is een nestje leuk, maar zelf heb ik ook bewust niet gefokt omdat ik in het asiel zie hoeveel honden daar belanden van ooit leuk zo maar een nestje.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:36

Ik zou ook over andere dingen nadenken, zoals de gezondheidstesten die bij het ras horen.
Hebben jullie dat ook al gedaan?

Daarnaast brengt het fokken altijd een risico met zich mee. Je kan moederhond en/of pups verliezen, maar inderdaad zijn je andere vragen ook zeer reëel. Persoonlijk zou ik zeggen, niet doen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:40

Dit topic past beter bij [BB]Beestenboel en daarom verplaatst van LZP > BB

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:44

Is ze getest op afwijkingen die het ras allemaal heeft? Hoe verantwoord is het nog om raszuivere bullmastiffs te fokken?
Realiseer je tegen vakantie tijd is het vaak moeilijker om van puos af te komen. Vaak hebben ze erg grote nesten. ENNNN tegenwoordig ben je als fokker aansprakelijk voor erfelijke aandoeningen. Zeker als je niet of onvoldoende getest hebt. Besef je dat goed. Stel 2 hebben er HD en 1 ED en je bent duizenden euro's kwijt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:46

Ik heb een nest gefokt. De bevalling hebben we in de gaten gehouden snachts. Toen dagelijks 2 tot 3 maal wegen, de minst groeiende of de kleine hondjes aanleggen regelmatig per dag.
Da kwam langs. Toen nog allemaal mensen die wouden kijken. Ik had ze met 4 weken op internet en gelijk alles verkocht. Toen ze weg mochten zijn ze ook daadwerkelijk allemaal opgehaald.

Het was best wat werk. Maar super leuk vond ik het! Alleen moet je er wel over na denken voordat je er aan begint.. Wat eerder dan dat ze loops is.

Hatsikidee89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 19:54

Hond is getest en goed gezond, t is meer dat het nu dicht bij komt en ik allemaal beren op de weg zit.

Dit is geen impuls actie trouwens,de reu is voor de vorige loopsheid uitgezocht en onze hond is ook getest.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:57

Dan zou ik me eerst afvragen of je 10 baasjes voor de pups kunt vinden? En wat doe je met de pups die je niet kan plaatsen? Heb je ruimte voor nog een paar honden?

Hatsikidee89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 19:59

Ik heb ruimte haha, maar vind 2 honden genoeg!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:12

TS als je alles getest heb en de teef is gezond zou ik het doen. Mijn grootste spijt is dat ik nooit een nestje heb kunnen fokken bij mijn teefje zodat ik van haar iets had. Ik heb nu een jonge aussie waar ik later ook een nestje van wil fokken en tuurlijk zijn er risico’s dat is ook heel spannend maar daarintegen is het zon mooi geschenk!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:26

Ik zou er sowieso niet zomaar vanuit gaan dat je rond dag 9 a 10 kan dekken. Mijn teef hoef je niet voor dag 15 te dekken en mijn reu heeft een paar weken geleden een teef op dag 18 of 19 gedekt.

Als de teef een uitslag heeft die de rasvereniging accepteert en ze een FCI stamboom heeft dan is het een optie. Mits haar karakter ook goed is natuurlijk.

Ik heb vorig jaar mijn eerste nestje gefokt. Ik heb veel meer getest dan wat de rasvereniging verplicht omdat er gewoon meer dingen spelen in t ras. Dus ik adviseer je wel om verder te kijken dan de rasvereniging met wat er allemaal speelt in t ras.

Meestal fok je een nestje als je al wat mensen op je wachtlijst hebt staan. Ik doe dat ook niet omdat ik punt 1 voor mezelf fok maar vooral omdat ik 2x mensen teleur heb moeten stellen omdat t niet gelukt was.
Maar ik zou, als je t doorzet, wel alle kanalen die je hebt open zetten en evt via de rasvereniging zodat mensen weten dat er bij jou pups te krijgen zijn. Want t is niet altijd even makkelijk om ze kwijt te raken.

Ook kunnen de loopsheden na een nestje anders uitpakken. Schijnzwanger kan weggaan daarna etc. En er zitten heel wat nadelen aan sterilisatie/castratie dus ik zou daar wel wat artikelen over lezen. Maar dat is een andere discussie.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:36

Bij twijfel mooi niet doen. Leuk als alles goed gaat, maar er kan ook een heleboel mis gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:52

Mijn ouders hebben jarenlange ervaring met het fokken van honden. Wat ik zie, het is echt heel veel werk. Als je zelf een drukke baan hebt of om andere reden veel van huis bent, of erg gehecht aan je slaap, moet je er sowieso al niet aan beginnen. Meeste honden bevallen in de late avond of nacht, en de eerste nachten moet je ook stand by staan om te helpen bijvoorbeeld met aanleggen. Later als ze groter worden kost het vooral heel veel tijd met opruimen, want zodra ze naast moedermelk andere voeding krijgen eet de moederbord de ontlasting niet meer op en ben je de hele dag aan het dweilen en poep opruimen. Mijn ouders gebruikten daar kranten voor en de pups leren al snel op de kranten te plassen. Dat scheelt met opruimen, en voor de toekomstige baasjes is het ook heel fijn.

Verder heb je de nodige spullen nodig, een werpkist, een lamp om de pups warm te houden, weegschaal, vetbed voor in de werklust, heel veel kranten, en iets waarmee je een grotere ren uit kan zetten als de pups groter worden en rond gaan scharrelen. Sommige van die dingen zijn best prijzig in aanschaf, en zonde als je het maar voor eenmalig gebruik aan moet schaffen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:24

Domino_2006 schreef:
Dan zou ik me eerst afvragen of je 10 baasjes voor de pups kunt vinden? En wat doe je met de pups die je niet kan plaatsen? Heb je ruimte voor nog een paar honden?

Dat is een vraag die meer fokkers zich zouden moeten stellen. Weet je zeker dat je de pups kwijt kunt? Ja dan is een nest leuk, zo nee dan is het niet het juiste moment.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:33

candalisa schreef:
TS als je alles getest heb en de teef is gezond zou ik het doen. Mijn grootste spijt is dat ik nooit een nestje heb kunnen fokken bij mijn teefje zodat ik van haar iets had. Ik heb nu een jonge aussie waar ik later ook een nestje van wil fokken en tuurlijk zijn er risico’s dat is ook heel spannend maar daarintegen is het zon mooi geschenk!

Een geschenk aan wie van wie?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:37

Asiels puilen uit met dergelijke honden die geen baasje vinden. Wat maakt jouw hond een toevoeging voor het ras? Of is het gewoon een pretnestje?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:42

De meeste asiels zitten niet vol met rashonden. Zeker niet van dit soort rassen :)

De bevalling, de connectie met de hond, de pupjes die geboren worden. Ook als t niet goed gaat is het een geschenk. Ik vond het een geweldige ervaring. Maar goede voorbereiding is meer dan het halve werk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:55

wat voor geschenk is het dan? En al helemaal als het niet goed gaat?
Ik snap het sowieso niet, waarom moet je fokken? Zijn al genoeg honden op de wereld.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:28

Kinke schreef:
wat voor geschenk is het dan? En al helemaal als het niet goed gaat?
Ik snap het sowieso niet, waarom moet je fokken? Zijn al genoeg honden op de wereld.

Dit word een heel nutteloze discussie. Ik heb gewoon een herplaatser in huis. Maar ik zelf wil nooit meer een herplaatser. :)

Maar de laatste zin beschrijft al waarom ik geen moeite ga doen om de eerste zin uit te leggen..

Beetje jammer dat fokken alleen als vermeerderen gezien word.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:34

meggiemeg schreef:
Domino_2006 schreef:

Dat is een vraag die meer fokkers zich zouden moeten stellen. Weet je zeker dat je de pups kwijt kunt? Ja dan is een nest leuk, zo nee dan is het niet het juiste moment.

En dan geeft het nog steeds geen garantie dat je ze kwijt bent als je 10 personen op je wachtlijst heb.
Ken er genoeg die mensen hebben op de wachtlijst, maar ze het toch te lang vinden duren en uiteindelijk toch eerder ergens een pup kopen en niet afmelden.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:37

Een nestje fokken is altijd spannend. Het kàn ook mis gaan. Gelukkig gaat het meestal goed. Ik zou iig zorgen voor een goed gevulde rekening mocht er ingrijpen van de dierenarts nodig zijn. Daarbij zou ik me ik instellen op mensen die nu zeggen een pup te willen en straks als het zo ver is er toch vanaf zien. Het is spannend maar ook genieten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:51

x_Jeanine_x schreef:
En dan geeft het nog steeds geen garantie dat je ze kwijt bent als je 10 personen op je wachtlijst heb.
Ken er genoeg die mensen hebben op de wachtlijst, maar ze het toch te lang vinden duren en uiteindelijk toch eerder ergens een pup kopen en niet afmelden.

Jep dat had ik bij mijn nestje ook. Gelukkig hebben alle pups fijne baasjes gevonden!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:55

kiwiwitje schreef:
Dit word een heel nutteloze discussie. Ik heb gewoon een herplaatser in huis. Maar ik zelf wil nooit meer een herplaatser. :)

Maar de laatste zin beschrijft al waarom ik geen moeite ga doen om de eerste zin uit te leggen..

Beetje jammer dat fokken alleen als vermeerderen gezien word.

Ik zeg niet dat het vermeerderen is. Ik vraag waarom ermee fokken? Er zijn al zo verschrikkelijk veel honden op de wereld. En voor het fokken hoef je het niet te doen, er zijn namelijk genoeg andere mensen die er mee fokken.
En wat voor geschenk is het in vredesnaam als het niet goed gaat