Hoe oudere kat bezig houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mingming

Hoe oudere kat bezig houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 16:05

We hebben hier thuis een hele lieve 16 jarige kat rondlopen. Ze verveelt zich alleen af en toe en ik weet niet zo goed wat ik kan doen om haar te entertainen.

Ze heeft 2 krabpalen, onbeperkt voer en verschillende balletjes, speeltjes, etc. Het speelgoed doet ze echt niks mee, op een touwtje jagen vindt ze 1x per maand nog wel leuk, maar verder intereseren dat soort dingen haar echt niks.
Mijn vriend en ik knuffelen regelmatig met haar en 's avonds ligt ze vaak op de bank bij ons. Alleen als we overdag weg zijn naar school of werk dan verveelt ze zich denk ik best wel. Zodra we thuis komen blijft ze maar miauwen en wil ze constant aandacht. Maar na een half uur knuffelen heeft ze daar soms ook geen zin meer in. Zoals vandaag zijn we heel de dag thuis en komt ze af en toe kroelen, maar staat ze daarna weer regelmatig te miauwen om aandacht. Ik denk wel dat ze wat dementerend wordt dus dat zal daar ook wel aan liggen.

Ze is een binnenkat, ze kon bij haar vorige eigenaar wel naar buiten, maar vond dit niet leuk. Ik heb haar nu sinds 2 jaar en op mijn oude appartment had ik een balkon waar ze wel graag lag, maar helaas hebben we nu geen balkon meer. Ze heeft een tijdje geleden een paar weken bij mijn moeder gelogeerd en toen vond ze het toch wel weer leuk om de tuin in te gaan als mijn moeder met haar mee liep. Zodra mijn moeder naar binnen ging, dan ging ze ook weer mee naar binnen. We hebben hier beneden wel een parkje, maar ik wil haar niet zomaar los laten lopen in de stad (en we zitten in een apartment dus ze kan dan ook niet zelf naar binnen). Ik weet niet of ze aan een tuigje naar buiten leuk vind.

Ze krijgt 2x per dag natvoer naast haar onbeperkte brokjes.

Ik weet echt niet zo goed wat we haar nog kunnen aanbieden. Ze is verder (voor haar leeftijd) erg gezond en slaapt ook een groot deel van de dag.

Boras

Re: Hoe oudere kat bezig houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:15

Het kan een teken van dementie zijn bij katten.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:42

Kan zeker een teken zijn van dementie, je zou bij de dierenarts kunnen vragen om Cholodin (voedingssupplement wat hersenveroudering ondersteund) of B/D voeding van Hill's.
Je kan eventueel ook wat voeding verstoppen in een voerbal of door de kamer kunnen gooien voor je weggaat naar je werk (voerbakje dan even weghalen) dan heeft ze wat te doen als je weg bent en ze krijgt er nog een beloning voor als ze het doet ook.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:06

Veel miauwen kan ook samenhangen met de schildklier. Wellicht eens laten doorlichten bij de dierenarts? Dat zou ik in jouw situatie in ieder geval doen.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 21:26

Emj_23 schreef:
Veel miauwen kan ook samenhangen met de schildklier. Wellicht eens laten doorlichten bij de dierenarts? Dat zou ik in jouw situatie in ieder geval doen.

Dat is al gecheckt :j Ze heeft toevallig 2 weken geleden ruim een week op de kliniek gelegen, omdat ze ziek was. Ze krijgt medicatie voor haar schildklier en voor haar hart.

Dementie denk ik zelf ook zeker aan. Ik zal eens vragen om Cholodin of wat de dierenarts er verder mee kan. De vorige keer bij de dierenarts hadden we het er wel over, maar ze zei niet dat er ondersteunende voedingssuplementen bestaan.

Ik zal eens kijken of ze een voerbal leuk vindt, ik moet wel zorgen dat ze genoeg blijft eten, want ze valt nogal snel af.

Bedankt voor jullie reacties!