Kat vervoeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleadoras

Kat vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 20:47

Hoi!

In de hoop dat hier wat kattenbaasjes zijn:
wij hebben sinds begin januari een ongeveer 9 jaar oude kater in huis. Zijn vorige baasje wilde hem kwijt omdat hij de andere kater in huis niet accepteerde (zij hadden hem sinds september). Destijds hebben ze de kat laten checken door de dierenarts maar hem niet laten inenten of chippen. Volgens hen was de kat een zwerfkat voordat zij hen in huis namen. We weten dus helaas niet zo veel over zijn achtergrond.

Freek is een hele lieve aanhankelijke kater en we zijn dan ook erg blij met hem. Ik twijfel soms wel of hij gezond is: zo zie je altijd zijn derde ooglid en staat zijn vacht een beetje overeind. Daarom heb ik besloten om a.s. vrijdag naar de dierenarts te gaan voor een algehele check-up, chippen en mogelijk inentingen. Alleen.. Freek heeft een ontiegelijke hekel aan elke vorm van reismandjes :( toen we hem gingen ophalen zijn ze wel een kwartier bezig geweest om hem er in te krijgen. Daarom ben ik vorige week begonnen met het voeren van natvoer in het reismandje (in de hoop dat hij het met iets positiefs gaat associëren). Hij is inmiddels zo ver dat hij er zo goed als volledig in staat tijdens het eten (en ik dus na een klein duwtje het deurtje dicht kan doen). Toen ik laatst een keer het deurtje dicht deed, was hij niet erg blij (wat ook niet gek is natuurlijk).

Het liefst zou ik hem zo stressvrij mogelijk meenemen naar de dierenarts, daarom heb ik een nieuw vervoersmandje gekocht met een deksel i.p.v. een deurtje. Maar ook hier wil hij niks van weten. Ook niet met zijn eigen mandje er in.

Zijn er hier kattenbaasjes die dit herkennen en wellicht tips hebben? Hoe pakken jullie dit aan? Ik heb ook al gedacht aan een kattentuigje o.i.d.

Ps. Onze vorige kat hadden we van kitten af aan en deze sliep ook in het reismandje. Hier hebben we dus nooit problemen mee gehad.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:54

Denk dat je al heel goed bezig bent. Toen m’n kat nog bij m’n ouders woonde was het ook altijd een drama, vader deed dan dikke jas en handschoenen aan. Nu pak ik het heel anders aan en dat werkt. Mandje week van tevoren in de kamer en als we dan naar de DA moeten ligt ze meestal te slapen en dan pak ik dr op en dan direct het mandje in. Doordat ze het niet verwacht zit ze al in het mandje eer ze snapt wat er gebeurt.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:55

Toen ik mijn kater hing ophalen was hij de hele weg in het reismandje hard aan het miauwen.
Ik heb zelf zo'n rugzak met een "kijkbubbel", dus ben daar meteen mee beginnen trainen zodra hij hier op zijn gemak was. Gelukkig is het een nieuwsgierig katertje :P dus met een paar snoepjes op de bodem van de rugzak te leggen, stond hij er al snel met zijn voorpootjes in, dan kon ik zelf zijn kont er ook in steken en de rugzak toeritsen.

De eerste keer wou hij er snel terug uit, maar ben het altijd zo blijven doen en nu vind hij het best ok. Hij gaat er soms zelf inzitten :P en als ik hem meeneem naar het park of zo, dan miauwt hij maar af en toe meer (steeds minder).

Zo'n rugzakje lijkt me fijn omdat het afgeschermd is (als hij neerligt, ziet niemand hem), maar hij ook naar buiten kan kijken als hij wil. Ik zou het wel niet aanraden voor grote katten, want er is niet superveel plaats. Hij past er gelukkig wel ruim in :)

Weet niet of dat helpt, voor mij gaat die manier iig prima :) Ik denk wel dat het al een goede stap is om zijn eten er in te zetten!

Ik heb trouwens ook zo'n tuigje om te wandelen :) Gaat prima aan, alleen wandelt hij nog meer met mij dan ik met hem :+ dus niet ideaal als je echt ergens naar toe moet, denk ik.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 20:59

Selina schreef:
Denk dat je al heel goed bezig bent. Toen m’n kat nog bij m’n ouders woonde was het ook altijd een drama, vader deed dan dikke jas en handschoenen aan. Nu pak ik het heel anders aan en dat werkt. Mandje week van tevoren in de kamer en als we dan naar de DA moeten ligt ze meestal te slapen en dan pak ik dr op en dan direct het mandje in. Doordat ze het niet verwacht zit ze al in het mandje eer ze snapt wat er gebeurt.

Freek zet zijn voorpoten dan tegen de ingang, dat je hem er met geen goud in krijgt :P

eva1969

Re: Kat vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:02

Is een kartonnen (verhuisdoos) geen optie?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:18

Eleadoras schreef:
Selina schreef:

Freek zet zijn voorpoten dan tegen de ingang, dat je hem er met geen goud in krijgt :P

Bak op zijn kont en de kat met zijn kont eerst erin. En dan snel deurtje dicht.
Met zijn kont eerst kan hij niet zijn voorpoten tegen de zijkant zetten.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:21

Als dierenartsassistente zeg ik gebruik alsjeblieft niet alleen een tuigje! Heel leuk dat je kat dan bij je blijft, maar over t algemeen ben je niet de enige in de wachtkamer. Genoeg honden die niet van katten houden met alle mogelijke gevolgen.
Ik denk dat je al heel goed bezig bent met trainen en dat t niet leuk is als t deurtje dicht is dat is dan maar even zo. Hij zit er geen uren in dus ik zou zeggen even door zetten.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:21

Klinkt als de mijne. Hier standaard de reismand in de woonkamer gehad, na een tijd werd dat een gewoon plekje (lees: eerst uit nieuwsgierigheid af en toe erin en later zelfs een terugtrekplekje.)
Uiteindelijk helpt het alleen met het makkelijker in het mandje krijgen en niet tegen de stress. Na een bezoekje dierenarts ben ik standaard een week aartsvijand n1 en het mandje een maand onbegaanbaar terrein. Dat slijt dan weer tot het volgende uitstapje naar de DA en dan beginnen we opnieuw.
Volgens mij komt de stress voornamelijk van het transport en het bezoek aan DA an sich en is dat gewoon iets wat nooit over gaat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:22

Ik heb op een 2e hands groep een transport box gevonden voor kleine honden. Die is veel groter dan een kattenmand, ze vinden het veel prettiger.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:22

Dat laatste wat Cowgirl zegt inderdaad, of klepje bovenop open. Kat met 1 hand om beide voorpoten en 1 hand om beide achterpoten pakken en dan in mandje laten zakken met kont eerst. Achterpoten niet eerder los laten dan dat de kat tot halverwege binnen is. Voorpoten los als schouders binnen zijn en dan gauw klep dicht.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:24

Ik heb een transport box voor kleine honden, ooit 2e hands gekocht. Hij is veel ruimer dan een katten mand.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:24

Eleadoras schreef:
Selina schreef:

Hier zet m’n man het mandje op z’n kont. Ik laat kat erin zakken met achterpoten eerst en hij doet snel het deurtje dicht.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:45

Ik heb zo’n bovenlader en dan een grote (voor 2 katten).
Gewoon neerzetten en inderdaad elke keer lekkers erin doen. Ook na je dierenarts bezoek, laten staan en fijn plekje van maken.
Je kan nog feliway proberen, maar de meningen of dat echt iets doet lopen nogal uiteen. De laatste kattengedragsdeskundige waar ik nascholing had, die vertelde dat het nooit echt goed getest is.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:48

cissy schreef:
Dat laatste wat Cowgirl zegt inderdaad, of klepje bovenop open. Kat met 1 hand om beide voorpoten en 1 hand om beide achterpoten pakken en dan in mandje laten zakken met kont eerst. Achterpoten niet eerder los laten dan dat de kat tot halverwege binnen is. Voorpoten los als schouders binnen zijn en dan gauw klep dicht.

Dit inderdaad! Mijn kat heeft ook een hekel aan de reismand, maar die krijg ik er zo zonder problemen en zonder veel stress in.

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:50

Naast de goede tips hierboven kun je eventueel ook een thuisbezoek van de dierenarts overwegen. Veel dierenartsen doen dat wel. Dan hoef je je kat niet te vervoeren en in een drukke wachtkamer te zetten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:59

Hier idd ook butt first in een mandje op z'n kop haha.
Krijg ook maar 1 kans dan alsnog want ook lukt dat niet,dan kan ik het wel vergeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 00:18

cissy schreef:

Huh pak je de kat dan op bij de voorpoten?
Ik heb ook een reismand voor kleine honden. Daar gaan ze altijd samen in :D .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 01:10

Wij hebben gewoon een simpele en deurtje kan open of deksel eraf. Maar onze katten gaan altijd zelf er al in als ze hem zien.

Wat je doet is goed. Gewoon open in huis laten staan en wat lekkers erin.

Tijdens het optillen en autorijden vinden sommigen het echt niet leuk, maar daar ga je weinig aan doen. Mijn laatste rooie was tijdens verhuizen en een rit van 1,5uur ontsnapt en was op een deken gaan liggen slapen.
Onze zwarte gaat er zo in, maar jankt in de auto de boel bij elkaar en wil eruit.

Het mooie is dat ze bij de dierenarts er vaak niet heel graag uit willen. Ik laat mandje soms op de behandel tafel staan en dan duiken ze na het nakijken vaak vanzelf weer terug. Zeker als het hun eigen mandje is en ze er al even aan gewend zijn.

Gaan ze er niet in, doe ik het ook zoals beschreven. Mandje op zijn achterkant en kat erin laten zakken. Als ze echt naar de dierenarts moeten, is het niet anders.Het is voor sommige katten sowieso stressvol, maar is ook karakter en ervaring van het beestje per individu.

Sommigen vinden de aandacht geweldig.

Blijf zelf rustig en neem de tijd. Ga niet op laatste moment haasten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 02:00

Net als in het leven van mensen, kan ook in het leven van dieren niet altijd alles rozengeur en manenschijn zijn.
Of in dit geval; catnip en kattengras :+

Een kwartier er over doen om een kat in een kooitje te krijgen is echt veel te lang. Hoe meer gefrut en getut hoe meer stress voor het dier.
Gewoon oppakken en er in laten zakken zoals hierboven ook beschreven is, is het makkelijkste en het snelste.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:50

Gewoon overdonderen en dan hup er in.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:05

Onze katten vinden het ook niet leuk, maar ze moeten maar gewoon even. Als ze naar de dierenarts moeten, wil ik ze wel veilig vervoeren, dus gewoon hupsekee in een mandje, geen gezeur. Als jullie kat er zo'n hekel aan heeft, dan is het het handigste om het met z'n tweeën te doen. Kat in de houdgreep en erin en gauw deurtje dicht.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:40

marleen_usar schreef:

Dit dus.

Onze kat vindt het ook vreselijk!
Je kan oefenen, maar grote kans dat je na eenmaal dierenarts oid je kat het toch weer vreselijk vindt.

Dus ik zeg hups er in en gelijk gaan. Bij de dierenarts krijg je je kat er waarschijnlijk niet uit en rent die zijn mandje het liefst weer in :')

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:52

marleen_usar schreef:

Ja zo gaat het hier ook mijn 6 katten vinden het ook vreselijk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:14

Als je het heel voorzichtig en langzaam gaat aanpakken dan hebben ze dat in de gaten.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:34

Kat in z'n nekvel, mandje rechtop, achterpoten eerst en zo erin schuiven..
Andere optie is rustgevend tabletje bij de dierenarts halen.
Dat adviseerde zelfs de assistente hier toen mijn terror kater na gebitscontrole voor de gebitsreiniging moest. Voor hem ook veel fijner, veel rustiger in t mandje.