Laten stoppen met blaffen, hoe?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Laten stoppen met blaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 09:00

Hoi lieve Bokkers!

Wij hebben thuis een liever Berner Sennen zitten en een Boomertje.
Onze vorige berner blafte niet vaak, alleen als er iemand aan klopte. Later is de Boomer erbij gekomen en die heeft natuurlijk dat gedrag overgenomen (die is nu 7/8 jaartjes oud). Alleen blafte hij ook wel eens om een persoon die gewoon langs de voordeur liep. Sinds 3 jaartjes hebben wij onze ‘nieuwe’ berner nadat de vorige is overleden.
Ook die heeft dat gedrag over genomen.

Het was nooit zo’n probleem als ze blaften als er iemand aan belde, dat is ‘normaal’ gedrag en ook niet vervelend met mate.
Maar afgelopen 2 jaar is het heel erg geworden. Soms loopt er niemand langs of wat dan ook en begint de 1 al te blaffen (en de ander dan dus ook)
Of als iemand alleen al naar de keuken loopt wordt er al geblaft. Loopt er iemand in de straat achter onze tuin (dus echt 10 meter verderop) blaffen ze ook.
Om elk klein ding blaffen ze nu en we worden er helemaal gek van. Soms ligt bijv de berner zowat te slapen en begint uit het niets ineens keihard te blaffen (en uiteraard doet de boomer ook mee)

Wij hebben geen idee meer hoe we hier vanaf komen, want het is echt enorm vervelend. Hond in de gang doen helpt niet, dan zit ie al helemaal bij de voordeur. Beiden in de woonkamer werkt ook niet, de keuken kijkt ook uit op de straat en als er 1 seconde iemand langs loopt beginnen ze alweer (of als wij dus naar de keuken lopen om iets te pakken)
We hebben gewerkt met goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren. ‘Straffen’ met slecht gedrag (we slaan niet of ook maar iets wat ze pijn kan doen!!) en belonen met goed gedrag

Het enige wat we nog niet hebben geprobeerd zijn blafbanden, niet de electrische maar die met geluid. Maar is dit wel de oplossing? Of hebben we nog iets niet geprobeerd?

Ik hoop dat misschien iemand van jullie het weet. Anders moeten we nog 6 jaar lang het geblaf vol houden voor we een nieuwe hond nemen :’) (dan zijn ze allebei naar verwachting dood dus kan de nieuwe geen gedrag over nemen) maar goed, daar zitten wij ook niet op te Wachten
Liefs!

Afbeelding

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:09

Hoe oud is de Berner? Zijn ze beide gecheckt door de dierenarts?
Sommige honden worden slechtziend en gaan daardoor sneller blaffen, ook sommige honden die slechthorend worden gaan soms meer blaffen.
Welke hond is de "aanstichter"? Want met twee honden in huis blaffen ze meestal allebei wel, maar vaak is er één die het start.

Blafbanden zou ik zelf niet aan beginnen, zeker met twee honden niet.

Als medisch is uitgesloten zou ik eens kijken naar een goede gedragstherapeut om daarmee de achterliggende trigger te vinden en te kijken hoe je daar het beste mee aan de slag kunt.

Amado

Re: Laten stoppen met blaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 09:14

@loiz
De berner is nu bijna 3,5
Berner is laatst nog helemaal gecheckt en in orde lichamelijk. Boomertje is een jaar geleden nog langs geweest en was toen ook okey, zelf merken we ook niet dat hij slecht zient/horend wordt.

Meestal begint de berner, die heeft het gedrag van de boomer x10 over genomen. Maar ook de kleine kan regelmatig beginnen met blaffen

Dankjewel voor de tip :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:15

Wat doe je met ze per dag qua lichamelijke en mentale uitdaging?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 09:18

Ze lopen minimaal 3x per dag, langer dan een half uur en dan nog 2x een kort wandelingetje naar het grasveld. In de zomer neem ik ze vaak mee naar de Duinen om lekker rond te rennen en te spelen
Qua mentale uitdaging niet zoveel volgensmij, heb de berner af en toe wel wat truucjes geleerd maar dat is het ook wel.
Hoe zouden we dat kunnen verbeteren?

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:21

misschien kun je, je hond leren "stil" op commando? Dan moet je het blaffen ook op commando leren. Bij onze hond werkt het perfect!

Hier even een linkje van google gehaald:

http://www.hpdibbes.nl/Blaffen...%20leer%20uw%20hond%20blaffen%20en%20stil%20zijn.pdf

Edit;je kunt ook leuke spelletjes doen, hersenwerk.. snuffelmat, speurspelletjes (wordt onze hond erg moe van) een kong kopen etc. ook op google veel over te vinden "hersenwerk honden". Wat wij vaak doen is de hond in de hal opsluiten, de kong met leverpate verstoppen en dan de deur open en zeggen "zoek", werkt als een trein :) ! Je kunt ook gewoon kleine beloningen overal door het huis verstoppen en zeggen "zoek" dat is ook leuk :)

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:45

Sorry ik zal nu wel heel slecht zijn maar heb je al eens een sleutelbos naar zijn hoofd gegooid (zonder te raken ) en zo dat het leek alsof dat uit het "niets" kwam.
Dit werkte bij ons erg goed voor ongewenst gedrag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:00

Hier een zeer slechthorend klein hondje wat ook zo vreselijk blaft. En hij stopt dus ook gewoon niet tenzij je boos word. Maar hij blaft vooral ‘s ochtends heel vroeg rond 6 uur. En dan blijft hij dus blaffen tot je je bed uitgaat. Maar dan is het gedrag eigenlijk al beloond natuurlijk want negatieve aandacht is ook aandacht. Ook als we wegzijn blaft hij. Bij hem komt het uit een combinatie van verlatingsangst en het bijna doof zijn denk ik, maar irritant is het wel.

Het lijkt bij de honden van TS echt met prikkels te maken te hebben, ze worden steeds getriggerd en gaan dan blaffen. Is het boomertje de aanstichter?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:13

Blaffen is lastig....

Ik persoonlijk zou clickeren en dus op gewenst gedrag gaan zitten.
Doe een cursus en zorg voor een heel goede timing.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:43

Wij leren onze honden dat ze mogen blaffen wanneer ze iets te vertellen hebben maar dat ze zo gauw de boodschap overgebracht is moeten zwijgen.
Wanneer ze bv blaffen omdat er iemand aan de deur is ga ik direct kijken, bedank de honden voor de waarschuwing en dan moeten ze ook zwijgen, want dan heb ik het overgenomen. Het gebeurt ook wel dat ze blaffen zonder dat er iemand aan de deur is maar er gewoon op straat lawaai is, bv de vuilniswagen. Dan volg ik hetzelfde stramien, dus honden bedankt en zwijgen deur open, kijken, er is niks. Kleine moeite en het helpt om het blaffen zijn betekenis te laten houden.
Ze blaffen ook wanneer ze vanuit de tuin naar binnen willen. Omdat we dan zo snel mogelijk de deur open doen blijft het bij een enkel blaf, want ze weten dat dat voldoende is.
We hebben ook wel eens een hond in opvang gehad die blafte als 'hobby', die geraakte echt bijna in trance. Bij hem hielp het om iets dat rammelt in zijn richting te gooien. Dan stopte hij om te kijken wat dat was en kon je zijn aandacht trekken. Dan belonen. Geen wonderoplossing, maar gaf wel verbetering. Maar dat was ook een hond waar het probleem geëscaleerd was.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:57

Hoe leer je ze dat aan sclimpre?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:00

Rakkie123 schreef:
Hoe leer je ze dat aan sclimpre?

Daar ben ik ook benieuwd naar! Onze pup blaft nauwelijks maar je weet nooit of dat veranderd en dan is het handig om alvast een soort van plan te hebben :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:18

De meeste honden blaffen van nature wanneer ze iets ongewoons horen, bv. iemand aan de deur. Als je dan reageert door te gaan kijken en de hond beloont zowel voor het blaffen als vervolgens voor het stoppen met blaffen leren ze stilaan dat ze iets kunnen 'vertellen'. Ik heb de indruk dat het feit dat ze weten dat ze door te blaffen een boodschap kunnen overbrengen de kans vermindert dat ze doelloos gaan blaffen.
Blaffen om terug binnen gelaten te worden heeft onze vorige hond uitgevonden. Zij deed dat spontaan, 1 blafje en dan geduldig wachten; als er na een tijdje geen reactie kwam nog een blafje. Aan onze huidige honden hebben we dat moeten aanleren. Als er eentje toevallig voor de deur stond te blaffen direct de deur geopend. Stilaan hebben ze dan wel door hoe het werkt. De ene al wat rapper dan de andere ...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:49

Sclimpre schreef:
De meeste honden blaffen van nature wanneer ze iets ongewoons horen, bv. iemand aan de deur. Als je dan reageert door te gaan kijken en de hond beloont zowel voor het blaffen als vervolgens voor het stoppen met blaffen leren ze stilaan dat ze iets kunnen 'vertellen'. Ik heb de indruk dat het feit dat ze weten dat ze door te blaffen een boodschap kunnen overbrengen de kans vermindert dat ze doelloos gaan blaffen.
Blaffen om terug binnen gelaten te worden heeft onze vorige hond uitgevonden. Zij deed dat spontaan, 1 blafje en dan geduldig wachten; als er na een tijdje geen reactie kwam nog een blafje. Aan onze huidige honden hebben we dat moeten aanleren. Als er eentje toevallig voor de deur stond te blaffen direct de deur geopend. Stilaan hebben ze dan wel door hoe het werkt. De ene al wat rapper dan de andere ...

Ja dat doet die van ons ook. Maar die doet het dus ook om ons ‘s ochtends naar beneden te roepen. En dan rond een uurtje of 6 zeg maar.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:53

wij gebruikte hier voor lilo zo blafband met een geluid en die uit eindelijk gaat trillen. alleen lilo was in begin wel stil beloonde we het gelijk maar ja nu heeft ze door dat ze gewoon paar keer kan blaffen voor die gaat trillen dan houd ze 30 seconde op met blaffen en dan gaat ze weer...

ook wij zijn erg aan zoeken wat helpt lilo blaf al als ze iets kleins hoort in huis en dan gaat het ook gewoon door 2 min je krijgt haar er niet uit.. ik volg dus even mee.

even ter aanvulling lilo word elke dag zo 2x per half uur uit gelaten en 1x per dag een uur en nog 1x per dag 15 min ze loopt eigenlijk altijd los buiten tenzij we langs de weg moeten ( gelukkig hebben we dit niet vaak) en ze rent wel veel tijdens het wandelen

0ok hier commando blaf en stil aangeleerd maar blaf kan ze heel goed stil ook wel tenzij echt gaat blaffen omdat ze iets hoort .

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:11

boyca schreef:
Sorry ik zal nu wel heel slecht zijn maar heb je al eens een sleutelbos naar zijn hoofd gegooid (zonder te raken ) en zo dat het leek alsof dat uit het "niets" kwam.
Dit werkte bij ons erg goed voor ongewenst gedrag.

Ik heb dat gedaan met een klein eeg waterflesje met steentjes erin. Nooit tegen ze aan gegooid!! Enkel flink schudde als ze tekeer gingen om niks en omdat het onverwachts was had dat effect. Ik hoef het nu eigenlijk nooit meer te gebruiken en als dat toch nodig mocht zijn dan hoef ik alleen het flesjes maar te pakken en ze zijn stil.

Maar ik woon nu in een buitengebied en ze mogen hier blaffen als ze dat zouden willen en niemand heeft er last van, maar ze slaan pas echt aan als er iemand op het erf loopt. Maar het kan echt wel een groot probleem zijn als je woont in een woonwijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:43

Ja zeg dat wel, als je in een woonwijk woont met gehorige huizen, dan is dit een garantie op burenproblemen.Om die reden durf ik momenteel ook geen hond te nemen, in gehorig appartement. Wel is er een ommuurde tuin maar ja als hij\zij daar gaat blaffen dan mag ook weer de hele buurt meegenieten. Ik heb dus geen tips voor ts omdat ik helaas zelf ook niet weet hoe je geblaf kunt laten stoppen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:56

Suzanne F. schreef:
Sclimpre schreef:

Ja dat doet die van ons ook. Maar die doet het dus ook om ons ‘s ochtends naar beneden te roepen. En dan rond een uurtje of 6 zeg maar.

Het principe is net hetzelfde, ze leren iets omdat ze er succes mee hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:11

Met een e-collar kan de dmv trilling dit gedrag afleren. Is trilling niet voldoende, een licht schokje.
Dat is de makkelijkste, snelste, meest doeltreffende manier volgens mij.

Maar persoonlijk zou ik ervoor zorgen dat je honden écht moe gemaakt worden, bij het begin van de dag al. Zodat ze dat neurotisch gedrag (want dat is het tenslotte) niet meer perse hoeven uit te voeren.
Een uur naast de fiets laten lopen 's ochtends, 's middags een half uur wandelen, 's avonds nog wat gaan spelen op het grasveld.

En last but not least: baas zijn. Ze mogen gewoon niet heel de tijd blaffen, punt uit. Een hond moet genoeg respect voor je hebben om te luisteren naar "gedaan / stop / hou op". Dus je hoeft niet bang te zijn dat je je hond zal kwetsen door eens leiding te nemen. Het helpt ze alleen maar als je duidelijke grenzen stelt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:12

@Sclimpre: Ja dat weet ik. Maar de deur open doen is logischer dan niet je bed uitkomen. Je komt namelijk altijd een keer je bed uit. Of omdat je er uit gaat, of omdat je de hond op zijn kop geeft, of omdat je moet plassen of weet ik het. De hond wordt dus continue beloond voor het blaffen. En hoe leer je dit dan af? We hebben alles al geprobeerd.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:37

Sclimpre schreef:
Wij leren onze honden dat ze mogen blaffen wanneer ze iets te vertellen hebben maar dat ze zo gauw de boodschap overgebracht is moeten zwijgen.
Wanneer ze bv blaffen omdat er iemand aan de deur is ga ik direct kijken, bedank de honden voor de waarschuwing en dan moeten ze ook zwijgen, want dan heb ik het overgenomen. Het gebeurt ook wel dat ze blaffen zonder dat er iemand aan de deur is maar er gewoon op straat lawaai is, bv de vuilniswagen. Dan volg ik hetzelfde stramien, dus honden bedankt en zwijgen deur open, kijken, er is niks. Kleine moeite en het helpt om het blaffen zijn betekenis te laten houden.

Hier precies hetzelfde.
Blaffen? Dan loop ik naar de voorkant van het huis, kijk ik even uit het raam in de keuken. Honden stoppen dan ook gelijk want ik 'luister' naar hun roepen.
Stug op de bank blijven zitten/boos worden/negeren noem het maar, maakt het blaffen erger. Sinds ik gewoon op sta, en ga kijken voor ze, is er niks meer aan de hand en blijft het bij een enkele blaf. :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:46

Ik zou contacten met een goede hondenschool/ trainer.
Wij hebben in de les een sheltie die veel blaft, maar blaffen is zoiets ingewikkelds.
Vraagt soms precies de juiste actie en timing om het eruit te krijgen.

Wel wordt er ingestoken op samenwerking, nooit op angst. Geen spullen gooien, blafbanden, water eroverheen

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:25

Suzanne F. schreef:
@Sclimpre: Ja dat weet ik. Maar de deur open doen is logischer dan niet je bed uitkomen. Je komt namelijk altijd een keer je bed uit. Of omdat je er uit gaat, of omdat je de hond op zijn kop geeft, of omdat je moet plassen of weet ik het. De hond wordt dus continue beloond voor het blaffen. En hoe leer je dit dan af? We hebben alles al geprobeerd.

Geen ervaring mee, wij hebben altijd honden met een ochtendhumeur :(
Ik zou eerst op zoek gaan naar de oorzaak: is er een geluid rond dat uur? CV ketel die aanslaat, buurman die naar het werk vertrekt, Heb je de indruk dat de hond blaft omdat hij iets wil van jou of eerder om zijn eigen blaf te horen? Is het een zelfzekere hond of eerder eentje die zich niet happy voelt als hij alleen is?
Als er geen externe oorzaak is kan het zijn dat de hond gewoon klaarwakker is en graag aan de dag wil beginnen. Dan kan het helpen om hen door de dag flink actief te houden en bv. 's avonds totdat hij gaat slapen een bot te geven. Vervolgens slapen=slapen. En proberen zelf op te staan voor de hond wakker wordt. Kwestie van de gewoonte te doorbreken.
Overigens doe ik 's nachts net hetzelfde als overdag: als er een hond blaft ga ik kijken. Gebeurt misschien 3x/jaar en meestal moet er dan ééntje heel dringend naar buiten. Plasje doen en dan gaan ze gewoon weer slapen. Toen we onze grootste hond nog niet lang hadden was er ook een opvangertje in huis. Beide honden sliepen elk in een bench. Op een nacht begon de grote hond te blaffen. Eerst genegeerd, maar telkens na een paar minuten begon ze weer. Toch maar gaan kijken en opvangertje bleek flinke diaree te hebben en heel sneu in een hoekje van haar vieze bench te zitten. Honden buiten gelaten, bench verschoond en terug gaan slapen. Uurtje later zelfde scenario, terug gaan kijken en idd weer een vieze bench. In zekere zin heeft de hond mij dus opgevoed :) Ik vind dat prima dat ze blaffen als er zo iets aan de hand is. Het kan natuurlijk altijd zijn dat ze me ooit eens gaan wakker maken voor iets wat ik niet zo belangrijk vind, maar dat neem ik er maar bij.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:37

Ga naar een goede hondenschool en vraag om hulp.

Ik vind 3x per dag uit waarvan 1x 30 minuten en 2 kleine plasrondjes erg weinig.
Kan mij indenken dat je honden verveeld zijn.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 19:56

luuntje schreef:
Ga naar een goede hondenschool en vraag om hulp.

Ik vind 3x per dag uit waarvan 1x 30 minuten en 2 kleine plasrondjes erg weinig.
Kan mij indenken dat je honden verveeld zijn.

Dank voor alle tips! Ik ga ze straks even doorlezen

@luuntje, ik denk dat je het verkeerd leest ;) we gaan 3x per dag een half uur en 2x per dag een klein rondje