Hond onrustig en jeuk,loopsheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EJuniorJoost

Hond onrustig en jeuk,loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 22:04

Mijn teefje is 14 maanden en is ongeveer 5/6 maanden geleden loops geworden. Hierna ging zij haar kussentjes kapot knagen. Van eind oktober tot begin januari.

Nieuw hypoallergeen voer en toen was het weer goed.

Nu had ze weer een plekje op een kussentje, maar ik heb ook het idee dat ze loops moet worden.. vulva iets vergroot en laatste dagen kleine plasjes. En nu vanavond is ze enorm onrustig en heeft ze veel jeuk aan haar poten...

Iemand hier ervaring mee?

Random een paar foto’s..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EJuniorJoost

Re: Hond onrustig en jeuk,loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 22:51

Niemand?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 07:00

Hier kun je beter mee naar de dierenarts, als zo’n kussentje gaat ontsteken ben je verder van huis.

Heeft ze niks anders gegeten? En ergens doorheen gelopen? Heb je haar poten al gewassen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:21

Er zijn meer teven die door de loopsheid jeuk krijgen :) pootje droog houden(schoentje of sokje aan) en dan is dat zo weer dicht.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 11:39

Hannanas schreef:
Hier kun je beter mee naar de dierenarts, als zo’n kussentje gaat ontsteken ben je verder van huis.

Heeft ze niks anders gegeten? En ergens doorheen gelopen? Heb je haar poten al gewassen?

Ik ga sinds het begin al naar de dierenarts.. kussentjes zijn nooit gaan ontsteken gewoon goed in de gaten houden..

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 11:40

kiwiwitje schreef:
Er zijn meer teven die door de loopsheid jeuk krijgen :) pootje droog houden(schoentje of sokje aan) en dan is dat zo weer dicht.

Ja doe ik inderdaad en berkenteer, maar ze blijft er niet vanaf dat is een beetje het probleem..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:44

Hier een reu die dezelfde klachten heeft. Alleen gaat dat kussentje kapot omdat hij sopt en dan schaaft het vel et af buiten. Zo ziet het bij die van jou er ook uit, niet echt gebeten maar geschaaft. Bijten deed hij hier ook maar daar ging het niet stuk van, het werd veel te week en zacht van likken en bijten.

Naast de oorzaak vinden en dat oplossen deed ik een sok om zijn poten zodat hij er minder snel bij kon en het minder nat werd. Daarnaast ook gewoon toezicht en hem af leiden als hij er aan wilde zitten. Dit natte weer helpt ook niet echt.

Ik heb ook nog wel zalf gebruikt om de kussens harder te maken, maar alleen als ik zeker wist dat de oorzaak opgelost was en om uit dat cirkeltje te komen

kydaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:47

Wat ik uit de foto's haal heb je een herdershond geloof ik hé <3 ?

Ik herken dit probleem van onze Mechelse herder teven. 1 is erg jong gesteriliseerd en is dit probleem verdwenen, mijn eigen teefje pas een half jaar terug ( is nu bijna 8).
Maar hun allebei deden dit ook rond de loopsheid omdat ze dan een bepaalde stress ervaarde , wat ik deed ( en nog steeds doe als mijn teefje stress ervaart ergens van ) is dus afleiden door te knagen.
Ik haal dan bijvoorbeeld een stuk rendiergewei ( doen ze erg lang mee!) of een stuk runderkophuid waar ze dus flink aan te keer gaan en hun eigen pootjes of zelfs staart met rust laten omdat ze hier op hun stress botvieren.
Een beetje honingzalf voor dat je gaat wandelen zodat ze het niet kunnen aflikken doet ook wonderen!

Succes met je dame ! *\o/*

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:52

Heb je al eens wat supplementen geprobeerd om haar hormonen een beetje te kalmeren?
Gewoon binnen een sokje om of schoentje en zorgen dat ze er vanaf blijft. (makkelijker gezegd dan gedaan :P )

Een goede kauwsnack doet inderdaad vaak ook nog veel. En je zou anders eens naar een holistisch dierenarts kunnen gaan.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 15:54

MyWishMax schreef:
Hier een reu die dezelfde klachten heeft. Alleen gaat dat kussentje kapot omdat hij sopt en dan schaaft het vel et af buiten. Zo ziet het bij die van jou er ook uit, niet echt gebeten maar geschaaft. Bijten deed hij hier ook maar daar ging het niet stuk van, het werd veel te week en zacht van likken en bijten.

Naast de oorzaak vinden en dat oplossen deed ik een sok om zijn poten zodat hij er minder snel bij kon en het minder nat werd. Daarnaast ook gewoon toezicht en hem af leiden als hij er aan wilde zitten. Dit natte weer helpt ook niet echt.

Ik heb ook nog wel zalf gebruikt om de kussens harder te maken, maar alleen als ik zeker wist dat de oorzaak opgelost was en om uit dat cirkeltje te komen

Wat was bij jou de oorzaak? Dingen om doen, kap om doen, verband eromheen.. alles sloopt mevrouw eraf. Ik smeer er nu weer berkenteer olie op, maar dat haalt het probleem helaas niet weg.. klopt het lijkt niet echt gebeten heb dit ook nooit eerder gezien, maar ik zou niet weten hoe het er anders zo af ligt..

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 15:58

kydaula schreef:
Wat ik uit de foto's haal heb je een herdershond geloof ik hé <3 ?

Ik herken dit probleem van onze Mechelse herder teven. 1 is erg jong gesteriliseerd en is dit probleem verdwenen, mijn eigen teefje pas een half jaar terug ( is nu bijna 8).
Maar hun allebei deden dit ook rond de loopsheid omdat ze dan een bepaalde stress ervaarde , wat ik deed ( en nog steeds doe als mijn teefje stress ervaart ergens van ) is dus afleiden door te knagen.
Ik haal dan bijvoorbeeld een stuk rendiergewei ( doen ze erg lang mee!) of een stuk runderkophuid waar ze dus flink aan te keer gaan en hun eigen pootjes of zelfs staart met rust laten omdat ze hier op hun stress botvieren.
Een beetje honingzalf voor dat je gaat wandelen zodat ze het niet kunnen aflikken doet ook wonderen!

Succes met je dame ! *\o/*

Ja Mechelse herder inderdaad!

Ik dacht eerst aan een allergie maar ik zou inderdaad een bot kunnen proberen. Al heb ik dat wel gehad ook, maar dat haalde het probleem niet weg. Ik denk echt jeuk en geen stress want ze is qua gedrag verder totaal niet gestresst, maar op de adhd na best rustig. Konden ze maar praten..

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 15:59

kiwiwitje schreef:
Heb je al eens wat supplementen geprobeerd om haar hormonen een beetje te kalmeren?
Gewoon binnen een sokje om of schoentje en zorgen dat ze er vanaf blijft. (makkelijker gezegd dan gedaan :P )

Een goede kauwsnack doet inderdaad vaak ook nog veel. En je zou anders eens naar een holistisch dierenarts kunnen gaan.

Geen supplementen geprobeerd, maar wil ik ik overleg met de da wel gaan doen.

Als ik erbij ben zit ze er bijna niet aan zo slim is ze wel, maar als ik weg ben.... slimmerik!

Holistische arts ben ik ook wel van ja.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:04

EJuniorJoost schreef:
kiwiwitje schreef:

Als ik erbij ben zit ze er bijna niet aan zo slim is ze wel, maar als ik weg ben.... slimmerik!

Holistische arts ben ik ook wel van ja.

er zijn wat supplementen te krijgen voor de hormonen. Hiervoor kun je bij ''Puur (nml health), de groene os of phytonics kijken. Maar voor supplementen zou ik overleggen met een holist ipv dierenarts. :)

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:08

Dat kauwen kan inderdaad ook bij stress passen (zie het als nagelbijten bij mensen of duimen bij kinderen). Ik weet niet van waar je bent, maar wij hebben op de dierenartsenpraktijk een High Power Laser waarmee we dit soort plekjes behandelen waardoor de genezing versneld en je dus minder lang met een open plekje blijft zitten. Ook bij wondjes bij mijzelf gebruik ik hem vaak en de jeuk die komt bij genezing valt ook voor een groot deel weg door de laser. Misschien een idee om hier eens naar te kijken, zeker als ze dit vaker doet is het een idee om daar naar te kijken.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 16:51

Shavis91 schreef:
Dat kauwen kan inderdaad ook bij stress passen (zie het als nagelbijten bij mensen of duimen bij kinderen). Ik weet niet van waar je bent, maar wij hebben op de dierenartsenpraktijk een High Power Laser waarmee we dit soort plekjes behandelen waardoor de genezing versneld en je dus minder lang met een open plekje blijft zitten. Ook bij wondjes bij mijzelf gebruik ik hem vaak en de jeuk die komt bij genezing valt ook voor een groot deel weg door de laser. Misschien een idee om hier eens naar te kijken, zeker als ze dit vaker doet is het een idee om daar naar te kijken.

Ik zal eens kijken!

Stress zou kunnen, maar zij heeft helemaal geen neurotisch of gestresst karakter. Daarnaast heeft zowel zij als haar zusje het rond haar loopsheid. Dus ik geloof niet zo zeer in stress op dit moment.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 16:52

Holistische arts ben ik ook wel van ja.[/quote]
er zijn wat supplementen te krijgen voor de hormonen. Hiervoor kun je bij ''Puur (nml health), de groene os of phytonics kijken. Maar voor supplementen zou ik overleggen met een holist ipv dierenarts. :)[/quote]

Moet ik wel eerst een goede en betrouwbare hebben ..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 17:04

Je hebt sowieso Den Hoek. Dat is er eentje met een flinke wachtlijst meestal, maar wel betrouwbaar. Anders kun je gewoon bij de groene os advies vragen. Die hebben t groene kennis consult en die hebben op hun site ook dierenartsen die holistisch werken.
Of je neemt contact op met Froukje Seip

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 17:54

EJuniorJoost schreef:
MyWishMax schreef:

Wat was bij jou de oorzaak? Dingen om doen, kap om doen, verband eromheen.. alles sloopt mevrouw eraf. Ik smeer er nu weer berkenteer olie op, maar dat haalt het probleem helaas niet weg.. klopt het lijkt niet echt gebeten heb dit ook nooit eerder gezien, maar ik zou niet weten hoe het er anders zo af ligt..

Soppen en likken en dan gewoon wandelen op stenen of zelfs soms gras gaf bij die van mij al zulke plekken. Kon echt binnen een paar minuten van heel naar open, echt schaafplekken omdat de huid te zacht was.

Hier voedsel allergie, waarbij hij ook niet tegen hypo allergene brok van de da kon.

Die van mij sloopt ook alles, maar als ik erbij ben kan ik hem tegen houden waardoor hij niet kon slopen. En vooral geen zalf die de huid zachter maken! Ik weet niet meer wat ik gebruikt heb, maar daar werden de kussens echt harder van.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 18:08

EJuniorJoost schreef:
Ik zal eens kijken!

Stress zou kunnen, maar zij heeft helemaal geen neurotisch of gestresst karakter. Daarnaast heeft zowel zij als haar zusje het rond haar loopsheid. Dus ik geloof niet zo zeer in stress op dit moment.

Neurotisch gedrag is (helaas) ook niet nodig om gestresst te zijn. Wij zien in de praktijk ook wel eens katten die bijvoorbeeld de hele dag liggen te slapen en hun buik kaal likken, we zetten ze op de kalmerende supplementen en ze zijn ineens levendiger en likken niet meer. Wat dan dus toch stress is.
Ze hebben (hoorde ik op een nascholing) een onderzoek gedaan naar stress en zijn erachter gekomen dat bij katten (helaas geen onderzoek gedaan bij honden) stress zich kan uiten in heel veel slapen, omdat stress heel veel energie kost. Die katten zien er dus niet gestresst uit, maar in het bloed zijn dan toch verhoogde stofjes die met stress te maken hebben te meten.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 18:23

Shavis91 schreef:
EJuniorJoost schreef:
Ik zal eens kijken!

Neurotisch gedrag is (helaas) ook niet nodig om gestresst te zijn. Wij zien in de praktijk ook wel eens katten die bijvoorbeeld de hele dag liggen te slapen en hun buik kaal likken, we zetten ze op de kalmerende supplementen en ze zijn ineens levendiger en likken niet meer. Wat dan dus toch stress is.
Ze hebben (hoorde ik op een nascholing) een onderzoek gedaan naar stress en zijn erachter gekomen dat bij katten (helaas geen onderzoek gedaan bij honden) stress zich kan uiten in heel veel slapen, omdat stress heel veel energie kost. Die katten zien er dus niet gestresst uit, maar in het bloed zijn dan toch verhoogde stofjes die met stress te maken hebben te meten.

Citaat:
Daarnaast heeft zowel zij als haar zusje het rond haar loopsheid

Hierdoor denk ik dat het geen stress is.. Als het goed is moet zij namelijk binnenkort loops worden. Uit zich ook in kleine pasjes en meer slapen/lusteloos dan normaal. Het is begonnen z'n 3 weken na haar eerste loopsheid(11 oktober eerste plekje), bij haar zusje idem. 11 januari was haar laatste plekje. Nu 6 dagen geleden is het weer begonnen. Ze is 10 november loops geworden de eerste keer dus zou nu elk moment loops kunnen worden.

Qua stress is er niks veranderd in tussentijd met toen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 18:25

Citaat:

Soppen en likken en dan gewoon wandelen op stenen of zelfs soms gras gaf bij die van mij al zulke plekken. Kon echt binnen een paar minuten van heel naar open, echt schaafplekken omdat de huid te zacht was.

Hier voedsel allergie, waarbij hij ook niet tegen hypo allergene brok van de da kon.

Die van mij sloopt ook alles, maar als ik erbij ben kan ik hem tegen houden waardoor hij niet kon slopen. En vooral geen zalf die de huid zachter maken! Ik weet niet meer wat ik gebruikt heb, maar daar werden de kussens echt harder van.[/quote]

Hier voer van Royal Canin geprobeerd waarbij zij echt niet allergisch zou kunnen reageren.. Maar helaas.. En daarnaast heeft haar zusje het dus ook en die is niet gewisseld van voer, maar dat is wel weer over.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 18:32

kiwiwitje schreef:
Je hebt sowieso Den Hoek. Dat is er eentje met een flinke wachtlijst meestal, maar wel betrouwbaar. Anders kun je gewoon bij de groene os advies vragen. Die hebben t groene kennis consult en die hebben op hun site ook dierenartsen die holistisch werken.
Of je neemt contact op met Froukje Seip

De tip over Groene Os is echt top! Den Hoek ken ik inderdaad..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 18:37

Succes hopelijk vind je een oplossing.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:20

Een hond van ons die beet zich ook elke keer stuk met de loopsheid of gewoon willekeurig. Kont, staart, poten. Van alles. Wat enigzins hielp was hypoallergeen voer (bijv Prins Lam en Rijst). Maar ook druppels van Puur. De bron was echter stress. Nu is er afgelopen 2 jaar veel veranderd in de roedel (zus en moeder overleden, 2 puppen erbij met een jaar er tussen), maar dit was zodanig positief voor haar dat zij geens tress meer heeft en afgelopen 2 jaar dus ook niet meer gebeten heeft. Soms likt ze wel eens wat stuk, sporadisch.

Wat helpt tegen de jeuk en voor de wond is hydrocortiderm. Even deppen. Soms kan er een gaasje op met een drupje en dan een sok/schoentje aan. Je wilt de jeuk verzachten en de mogelijkheid om verder kapot te maken wegnemen.

Echter hotspots op de kont bijv deden wij uiteindelijk groene leem op als het niet meer ontsteekte.